Vilken serie såg du senast?

Permalänk
Medlem

I brist på annat gav jag mig in på Handmades tale. Inte minst för att Atwood (som skrev boken på 1980-talet) lyckats förutse framtiden på ett skrämmande träffsäkert sätt. Låt vara att det var islamister som skapade samhället hon beskrev, men liknande galningar finns ju i USA också (se bara på abortlagen som krossades) så det är inte osannolikt.
Men orkade bara med en och en halv säsong pga. hur den är gjord. Det går alldeles för sakta och irriterande mycket närbilder på Moss ansikte i oändligt långa tagningar. För att inte tala om alla tittapånärfärgtorkar-moments med hoppandet i tiden som är så uttjatat i serier.
Eller kanske någon kan säga om berättartekniken ändras i kommande säsonger?

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Om man har en svensk prenumeration?

Det är officiellt tillåtet iaf, om man har reklamfritt abb: https://help.netflix.com/sv/node/114701

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

I brist på annat gav jag mig in på Handmades tale. Inte minst för att Atwood (som skrev boken på 1980-talet) lyckats förutse framtiden på ett skrämmande träffsäkert sätt. Låt vara att det var islamister som skapade samhället hon beskrev, men liknande galningar finns ju i USA också (se bara på abortlagen som krossades) så det är inte osannolikt.
Men orkade bara med en och en halv säsong pga. hur den är gjord. Det går alldeles för sakta och irriterande mycket närbilder på Moss ansikte i oändligt långa tagningar. För att inte tala om alla tittapånärfärgtorkar-moments med hoppandet i tiden som är så uttjatat i serier.
Eller kanske någon kan säga om berättartekniken ändras i kommande säsonger?

Nej, det är typ samma sak genom hela. Antingen gillar man det eller inte men inget förändras på den fronten.

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killawife:

Nej, det är typ samma sak genom hela. Antingen gillar man det eller inte men inget förändras på den fronten.

Såg nog igenom till säsong 3 innan jag gav upp. Gillade första säsongen men något med hur varje säsong typ avslutades som om den fått ett "riktigt" slut men sen börjar nästa säsong lite som att man backar/retconnat eller med en tveksam premiss. Nu gillar jag saker som tillåts avslutas utan att den läggs ner precis när den kommer igång men vettefan.

Vill inte spoila då den är rätt sevärd men hade gärna haft en "skip" funktion på filler och annat som kan skippas. Men det tycker jag om de flesta serier idag. Fyller ut för för att ge innehåll till en tjänst.

Enda skådis jag minns och gillade var nog Yvonne Strahovski då jag gillar hennes övriga insatser.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

Det är en spinoff där man får följa Mayans som klubb istället för SoA... och deras "problem/kamper", vilket inkluderar SoA i vissa avsnitt... precis som Mayns dyker upp i SoA.

Det SoA gjorde så fantastiskt var ju att de lyckades få folk att helt heja på ett gäng psykopater och mördare och "hålla på dem" mot t ex polismyndigheter etc ^^ Där kan vi snacka om att kunna "skriva" karaktärer och hur bra skådespelarna gjorde sina roller och hur välskriven den faktiskt var.

Det tycker jag saknar lite i Mayns, den blir tyvärr lite för repetitiv i senare säsonger men är helt klart sevärd och håller riktigt hög kvalité den med \m/

håller du med om när jag säger att SoA och Mayans är några utav de jobbigaste serierna att se på?

när jag säger jobbig så menar jag att man aldrig får landa och andas ut innan nästa tragiska sak händer, när man tror att 2-3 problem nu är lösta så dyker det upp 4-5 nya problem, problemen och tragedierna avlöser varandra direkt, det är alltid ett mörker, bekymmer, ont som hänger över karaktärerna och serien konstant, när man tror att nu får de äntligen lite lycka i livet så brakar ett nytt helvete loss

jag tyckte att yellowstone var illa nog, men i jämförelse med yellowstone så är yellowstone in light version utav SoA och istället för MCs så är det hästar.

Visa signatur

keep your friends close but your enemies even closer

Permalänk
Medlem

Ronja Rövardotter på Netflix.

Rätt besviken. Skiljer sig alltför mycket från originalet/boken. För många sidospår och karaktärer man inte orkar bry sig om. Kassa skådisar.

Men visst, man är uppväxt med originalet. Detta kanske kan bli en succé för en ny generation som inte har någon koppling till den gamla eller ens Astrid Lindgren.

Permalänk
Medlem

Sett klart Monarch Legacy of Monsters - roligt med ett lite männskligare perspektiv i monstertillvaron som hoppar lite fram och tillbaka i historien och visar lite var Monarch och Apex kommer i från. Inte jättemycket monsteraction

klar lagom till Godzilla x Kong

nu ska jag ge mig på Shogun

Permalänk
Medlem
Skrivet av m3lk0r:

Ronja Rövardotter på Netflix.

Rätt besviken. Skiljer sig alltför mycket från originalet/boken. För många sidospår och karaktärer man inte orkar bry sig om. Kassa skådisar.

Men visst, man är uppväxt med originalet. Detta kanske kan bli en succé för en ny generation som inte har någon koppling till den gamla eller ens Astrid Lindgren.

Jag vägrar se den nya skiten. Originalet är det bästa som gjorts i svensk filmhistoria. Det är ett mästerverk jag sett säkert hundra gånger som barn. Har sett trailern till den nya och den suger Ardennerballe.

Permalänk
Medlem

Blivit många bra Sci-Fi på senaste. Kollat igenom följande senaste veckorna:

Foundation säsong 2
Outer Range
Night Sky
3 Body Problem

Alla var riktigt trevliga!

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag vägrar se den nya skiten. Originalet är det bästa som gjorts i svensk filmhistoria. Det är ett mästerverk jag sett säkert hundra gånger som barn. Har sett trailern till den nya och den suger Ardennerballe.

Japp! Jag håller med! Gillar originalet skarpt. Ljuva barndomsminnen!

Jag såg faktiskt den igår och direkt efteråt såg jag serien och det blev då VÄLDIGT tydligt hur dålig serien är när man jämför så rakt av. Kassa skådisar som levererar sina repliker inövat, för mycket sidospår som sagt, Skalle-Pers smink är bättre i originalet, klassiska hoppen mellan Helvetsgapet kändes lamt, Birk är outhärdlig... Ingen kemi mellan karaktärerna. Här finns ingen Allan Edwall, Lena Nyman eller Börje Ahlstedt om man säger så...

Tveksamt om det bara handlar om en generationsfråga vilket man funderat lite på. Serien är objektivt sett MYCKET sämre skulle jag säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mangemani:

håller du med om när jag säger att SoA och Mayans är några utav de jobbigaste serierna att se på?

när jag säger jobbig så menar jag att man aldrig får landa och andas ut innan nästa tragiska sak händer, när man tror att 2-3 problem nu är lösta så dyker det upp 4-5 nya problem, problemen och tragedierna avlöser varandra direkt, det är alltid ett mörker, bekymmer, ont som hänger över karaktärerna och serien konstant, när man tror att nu får de äntligen lite lycka i livet så brakar ett nytt helvete loss

jag tyckte att yellowstone var illa nog, men i jämförelse med yellowstone så är yellowstone in light version utav SoA och istället för MCs så är det hästar.

Det är väl iofs även en faktor som gör att man hittar denna empati och sympati med... vad som inte kan beskrivas annat som psykopater... och serierna bygger ju på just den premissen att allt ska vara ett helvete där det nästan alltid bara finns en väg ut. Problemet man står inför är ju att få det drivas framåt och hela tiden vara intressanta saker... vilket jag får medge att SoA misslyckades en aning med i säsong 3, det var en rätt "kass" storyline.

"You fight until you have nothing more to give, only death will set you free"

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nioreh83:

Blivit många bra Sci-Fi på senaste. Kollat igenom följande senaste veckorna:

Foundation säsong 2
Outer Range
Night Sky
3 Body Problem

Alla var riktigt trevliga!

Ny säsong av Outer Range i Maj. Trist dock att Night Sky blev nedlagd efter första säsongen, jag gillade också den.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef

Jobbar mig igenom nya Ronja Rövardotter på Netflix. Hittills över förväntan! Härligt charmig, tjusiga miljöer och vittrorns skrämmer skiten ur mig och lär ju traumatisera en ny generation ungar.

Permalänk
Medlem

Hårdrock på export (2022)

Gillades skarpt men stör mig att jag inte såg den tidigare. 9/10 önskar den var längre.

https://www.svtplay.se/hard-rock-pa-export-1

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Fiskarnas rike (2021)

Lite oplanerad men fastnade snabbt för denna. Tre avsnitt som avhandlar en del av fiskarna vi har i våra vatten och problemen som uppstått för fisken. Första avsnitten avhandlar älvar, den andra sjöar och den sista havet.

9/10 får jag nog säga, även om jag gärna sett mer av fiskarna i deras naturliga habitat även om problematiken är bra att den tas upp.

https://www.svtplay.se/fiskarnas-rike

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

The Gentlemen (2024)
Riktigt bra! Skön och sjuk story på sedvanligt Guy Ritchie vis.
Freddy är en pärla!
8/10

3 Body Problem (2024)
Riktigt bra sci-fi i lite annorlunda form, gillade skarpt.
8/10

The Completely Made-Up Adventures of Dick Turpin (2024)
Lättsam komedi med bästa Noel Fielding. Inte sett mycket av honom sedan IT crowd dessvärre!
Hoppas på fler säsonger av denna.
7/10

Halo (2022)
Tycker att Säsong 2 var bra. Jag har inte spelat Halo själv och kan ingen lore alls (där kritiken verkar ligga).
Pablo Schreiber är fantastisk som alltid.
7/10

Shogun ligger på to do listan. Men så himla svårt att se serier med japanska. Den sägs vara fantastisk så får tvinga mig.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Såg under påsken den fullkomligt bisarra komediserien Chicken Nuggetpå Netflix.
En koreansk komediserie som är baserad på en Webtoon.
Kortfattat handlar den om en man vars dotter blir förvandlad till en kyckling-nugget efter att hon klivit in i en märklig maskin. Nästföljande tio avsnitt följer vi pappan och hans anställde när de försöker lösa mysteriet och vända förvandlingen.

Bitvis riktigt rolig men ruskigt märklig och bitvis ofokuserad.

6/9 nuggets blir betyget.

Permalänk
Medlem

Yellowstone (2018)
+ Intressant koncept och miljö
+ Karaktärer man vill se mer av och förså. Karaktärer man hejar på
+ Intressanta konflikter och dynamik
+ Många vackra scener med vacker natur
- Vad som ska vara en realistisk serie med karaktärer förankrade i en realistisk värld kan mörda och döda oerhört många fiender helt utan konsekvenser och effekter
- Castingen är bristande. Flera huvudroller spelas av skådisar som är 10 äldre än karaktären de spelar (och ser ut som det)

7/10

Permalänk
Medlem

3 Body Problem
Netflix

Gillade att den inte gav bort hela handlingen i första avsnittet, vilket serier idag har en tendens att göra. Välgjord och genomtänkt, men något ojämn till och från gällande just pacingen. Men klart något att rekommendera \m/

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av Necrophor:

3 Body Problem
Netflix

Gillade att den inte gav bort hela handlingen i första avsnittet, vilket serier idag har en tendens att göra. Välgjord och genomtänkt, men något ojämn till och från gällande just pacingen. Men klart något att rekommendera \m/

Började läsa boken för ett tag sedan och kom en bra del in. Ser fram emot att se hur serien håller upp!

Permalänk
Medlem

För er som gillar Yellowstone, kan jag rekomendera Mayor of kingstown (också är skapad av Taylor Sheridan) som är ett krimdrama om fängelseindustrin i USA. Bra skådespelare och gripande handling.
Tar ett par avsnitt innan serien tar fart men sen blir den bara bättre och bättre. 8/10
https://www.imdb.com/title/tt11712058/

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Är det någon som kikat något på X-men '97? Diggade originalserien när jag såg den för över ett decennium sen, förväntade mig inte supermycket med denna. Men fyra avsnitt in och är hittills väldigt nöjd. Ser fram emot vart de tar handlingen!

Permalänk
Medlem

Vi avslutade precis första säsongen av Resident Alien, helt ok Men får la vänta ett tag på S2 här misstänker jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Ser på remake av shogun med tom hardy kopia. Ren tvilling på alla sätt och vis smått kusligt.

Blir rätt sugen på läsa boken och se om originalet

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ser på remake av shogun med tom hardy kopia. Ren tvilling på alla sätt och vis smått kusligt.

Blir rätt sugen på läsa boken och se om originalet

Jag vill se den serien, är den helt släppt nu? så man kan bänka 10-12h?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cybo:

Jag vill se den serien, är den helt släppt nu? så man kan bänka 10-12h?

Nej, två veckor till.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem

Barry
Hbo Max

Drog mig länge för att påbörja denna då "upplägget" lät rätt meh i mina öron. Börjar ganska segt och tämligen ointressant...... MEN ju längre serien går desto bättre blir den och man upptäcker att det "ointressanta" i början spelade en ganska stor roll. Bill Hader är extremt underskattad måste jag tillstå efter att ha sett denna. Både som skådis och "skapare". Extremt genomtänkt med väldigt mycket detaljer och extremt mycket karaktärsfokuserad.

Orkar man ge det en första säsong skulle jag definitivt rekommendera denna väldigt mörka serie med mörka, komiska inslag.

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Såg klart avsnitt 8 av Shogun (2024). Trodde inte att jag skulle säga det men tycker faktiskt att den är bättre än klassikern Shogun (1980).

Skrivet av Steffe:

Vi avslutade precis första säsongen av Resident Alien, helt ok Men får la vänta ett tag på S2 här misstänker jag.

Säsong 2 och 3 finns att se på nätet, och då menar jag inte via torrent.

Permalänk
Medlem

Såg färdigt Onimusha på Netflix igårkväll - åtta avsnitt lång anime(?) om samuraj/samurajer på uppdrag med övernaturliga grejer i görningen. Välproducerat, bra karaktärer, snygga fightingscener osv.

Om du uppskattade Ninja Scroll så kommer du mest troligt att gilla det här.

Passar på att reka Blue Eye Samurai när jag ändå håller på.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Äntligen! Nu har jag plöjt igenom hela Supernatural, 15 säsonger, 327 avsnitt. Det tog sin lilla tid. Och bara för att jag kollade på imdb hur många avsnitt det var så såg jag att det eventuellt blir en säsong 16!