Vilken serie såg du senast?

Permalänk
Medlem

3 body problem - Denna var faktiskt riktigt bra. Man har faktiskt lyckats fånga det som gjorde böckerna bra och då har de ändå dummat ner det hela lite. Jag kollade lite på den kinesiska varianten tidigare men den var väldigt svår att komma in i. Denna är mer lätt-konsumerad även om mycket avhandlas. Välgjord, bra karaktärer och bra scenografi. Ska man klaga på nåt så var CGI:n väldigt ojämn. Ibland superbra för att i nästa scen se ut som nåt man snickrade ihop lite kvickt i nåt hemmaprogram. Det stör inte så mycket dock. Sevärd. 7/10

Visa signatur

There are no more barriers to cross. All I have in common with the uncontrollable and the insane, the vicious and the evil, all the mayhem I have caused and my utter indifference toward it I have now surpassed. My pain is constant and sharp and I do not hope for a better world for anyone, in fact I want my pain to be inflicted on others.

Permalänk

3 body problem. Jag brukar försöka koppla bort boken serien/filmen är baserad på så jag kan låta bli att haka upp mig på att de flyttat det mesta till England och "dummat ner" saker, som @killawife skrev. Serien fångade mig och jag ville se nästa avsnitt med en gång. När sista avsnittet slutade kändes det snopet: "Men, men, de kan ju inte sluta här och nu! När kommer fortsättningen?" och det måste väl vara ett gott betyg? 8/10.

Permalänk
Medlem

The Gentlemen - serien. Såg filmen för några år sedan och tyckte att den var bra, så började titta på serien nu. Riktigt bra! Rekommenderas varmt. Såg igenom 8 avsnitt i snabb takt. Någon som vet om det planeras en ny säsong?

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mr. Nobby:

The Gentlemen - serien.
Någon som vet om det planeras en ny säsong?

Den är markerad som ”Returning series”, så ja det planeras en ny säsong.

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av killawife:

3 body problem - Denna var faktiskt riktigt bra. Man har faktiskt lyckats fånga det som gjorde böckerna bra och då har de ändå dummat ner det hela lite. Jag kollade lite på den kinesiska varianten tidigare men den var väldigt svår att komma in i. Denna är mer lätt-konsumerad även om mycket avhandlas. Välgjord, bra karaktärer och bra scenografi. Ska man klaga på nåt så var CGI:n väldigt ojämn. Ibland superbra för att i nästa scen se ut som nåt man snickrade ihop lite kvickt i nåt hemmaprogram. Det stör inte så mycket dock. Sevärd. 7/10

Skrivet av Ingetledigtnamn:

3 body problem. Jag brukar försöka koppla bort boken serien/filmen är baserad på så jag kan låta bli att haka upp mig på att de flyttat det mesta till England och "dummat ner" saker, som @killawife skrev. Serien fångade mig och jag ville se nästa avsnitt med en gång. När sista avsnittet slutade kändes det snopet: "Men, men, de kan ju inte sluta här och nu! När kommer fortsättningen?" och det måste väl vara ett gott betyg? 8/10.

Blev också klar med serien nyligen. Har ingen koll på grundmaterialet, men tycker ändå den var bra och höll intresset uppe från början till slut. Håller verkligen med om att den avslutades lite abrupt. Kändes som att den precis börjat komma igång ordentligt. Är riktigt pepp på nästa säsong!

Permalänk
Medlem

Resident Alien
Netflix

Det hade sååå lätt kunnat bli platt fall för denna serie och enbart blivit löjlig med "fel" skådis som överspelat eller liknande. Alan Tudyk gör dock rollen till närmast perfektion och lyckas balansera på knivseggen mellan briljant och löjligt, tror inte många andra hade lyckats med detta konststycke. Även en eloge till Sara Tomko som gör sin roll med bravur.

Humorn ger mig lite samma känsla som serien "Happy", vilket var beroende av samma sak där Christopher Meloni lyckas med samma sak som Tudyk gör i denna.

Klart sevärd och varmt rekommenderad!

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Redaktion
Redaktionschef
Skrivet av Necrophor:

Resident Alien
Netflix

Det hade sååå lätt kunnat bli platt fall för denna serie och enbart blivit löjlig med "fel" skådis som överspelat eller liknande. Alan Tudyk gör dock rollen till närmast perfektion och lyckas balansera på knivseggen mellan briljant och löjligt, tror inte många andra hade lyckats med detta konststycke. Även en eloge till Sara Tomko som gör sin roll med bravur.

Humorn ger mig lite samma känsla som serien "Happy", vilket var beroende av samma sak där Christopher Meloni lyckas med samma sak som Tudyk gör i denna.

Klart sevärd och varmt rekommenderad!

Det blir nog nästa serie att ta sig igenom. Tudyk är ju grym !

Permalänk
Medlem

Slog mig just att mina favoritserier just nu handlar båda två om en västlänning som hamnat i smeten av maktspel i Japan.

Shogun överglänser sin brillianta föregångare från 80-talet, och säsong två av Tokyo Vice lyckas leva upp till första säsongens succée och lite till.

Tror båda är baserade på böcker också.

+1 för Resident Alien som just nämndes också.

Visa signatur

"Some poor, phoneless fool is probably sitting next to a waterfall somewhere, totally unaware of how angry and scared he's supposed to be." - Duncan Trussell

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Blev precis klar med Gentlemen på Netflix.

Den var bitvis riktigt underhållande och bra. Däremot tycker jag sista avsnittet blir lite för stoppat med innehåll, serien skulle nog må bra av typ ett eller två avsnitt till för att hålla ett jämt tempo över hela säsongen.

7/10

Permalänk
Medlem

Ingen direkt serie, men ville bara påpeka att jag tycker mig se en trend där Netflix har ryckt upp sig lite på seriefronten. Nån som håller med? Tycker det var riktigt illa där ett tag när det bara producerades i mitt tycke dåliga serier. Men nu tycker jag de pumpar ut ett gäng som håller ganska god kvalitet. Ok, de har en bit kvar till de där riktiga höjdpunkterna, men mycket som kommer nu som iaf är sevärt hos Netflix.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Ingen direkt serie, men ville bara påpeka att jag tycker mig se en trend där Netflix har ryckt upp sig lite på seriefronten. Nån som håller med? Tycker det var riktigt illa där ett tag när det bara producerades i mitt tycke dåliga serier. Men nu tycker jag de pumpar ut ett gäng som håller ganska god kvalitet. Ok, de har en bit kvar till de där riktiga höjdpunkterna, men mycket som kommer nu som iaf är sevärt hos Netflix.

Tror det har att göra med att de "får" köpa in serier igen från andra nätverk, verkar som fler nätverk öppnar upp igen och låter dem gå på licens. Kanske nån "vettig" inköpare också som t ex plockade in Resident Alien från SyFy

Sen är de väl kanske lite "känsligare" ekonomiskt än vad Disney är/varit och bolag har ju en tendens att agera när det syns i plånboken till slut

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Har gett mig på Shogun. Återkommer nog med en recension, men 2 avsnitt in känns den lite...meh...snygga miljöer, bra filmat, ok skådisar, kanske bra - men det är lite svårt att avgöra då handlingen är lite blek. Men det kanske tar sig som sagt. Jag har läst boken för en herrans massa år sedan, och såg väl även den äldre TV-serien som delvis har en sjukt bra casting. Nåja. Bra med serier som bemödar sig att ge en någorlunda riktig historisk beskrivning, känns som att det inte är på modet längre. Med reservation för att jag inte vet ett skit om Japan på 1600-talet...

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör

Såg nyligen klart den andra säsongen av Tokyo Vice och är extremt nöjd. Kanske lite partisk i och med att huvudkaraktären är en ung journalist hahah. Slutscenen fick mig att tappa hakan och nu ber jag till Gud att den förnyas för en tredje säsong.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edin_II:

Såg nyligen klart den andra säsongen av Tokyo Vice och är extremt nöjd. Kanske lite partisk i och med att huvudkaraktären är en ung journalist hahah. Slutscenen fick mig att tappa hakan och nu ber jag till Gud att den förnyas för en tredje säsong.

Gillar den mycket. Om man ska tro google är det inte slut....??

S02 E10 · Episode 10
4 Apr 2024

S02 E09 · Episode 9
28 Mar 2024

Permalänk
Redaktion
Nyhetsredaktör
Skrivet av Wesslan1:

Gillar den mycket. Om man ska tro google är det inte slut....??

S02 E10 · Episode 10
4 Apr 2024

S02 E09 · Episode 9
28 Mar 2024

OJ! Det kommer 10 avsnitt alltså. Trodde vi bara skulle få 8 som förra säsongen. Tack för noteringen. Får unna mig i två veckor till!

Permalänk

Alien Resident.

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Alien Resident.

|____|‾‾‾‾‾‾‾|

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Alien Resident.

Samma här, missat den totalt och plöjt 2 säsonger och det som kommit ut på trean. Härlig serie

Visa signatur

|Playstation 5|Metspö

Permalänk
Medlem

Twisted metal (2023), kom inte till Sverige förrän senare. Galet bisarr men skön också på samma gång. Härliga skådisar. Inte skrattat så här mycket sedan en tid tillbaka... 9/10.

Veronika (2024): jag brukar ha svårt för svenska serier men denna var faktiskt helt ok. Alexandra Rapaport gör en bra insats här. Kriminaldrama med paranormala inslag. Inte alls så pjåkig, men visst lider den lite av det klassiska "nu har någon eller några dött, nu ska här ett mord lösas"-syndromet som tyvärr genomsyrar de flesta kriminalare som Sverige producerar... ger det än då 7/10 för att man vågat blanda in lite skräck i det hela.

Visa signatur

Ryzen 7 5800x, lg 27gl850, rx 7800 xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snudge_B:

Ingen direkt serie, men ville bara påpeka att jag tycker mig se en trend där Netflix har ryckt upp sig lite på seriefronten. Nån som håller med? Tycker det var riktigt illa där ett tag när det bara producerades i mitt tycke dåliga serier. Men nu tycker jag de pumpar ut ett gäng som håller ganska god kvalitet. Ok, de har en bit kvar till de där riktiga höjdpunkterna, men mycket som kommer nu som iaf är sevärt hos Netflix.

I stort sett varje serie på Appletv är ett mästerverk jämfört med Netflix.
Kan knappt komma på någon serie på Netflix förutom The Crown och Manhunt:Unabomber (vilken jag tror är en Discovery-serie).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bozzeta:

I stort sett varje serie på Appletv är ett mästerverk jämfört med Netflix.
Kan knappt komma på någon serie på Netflix förutom The Crown och Manhunt:Unabomber (vilken jag tror är en Discovery-serie).

3 Body Problem, The Gentlemen, Brothers Sun, Beef (förvisso miniserie), Det är väl dem jag kollat på som jag iaf tyckte var värda att se. Det är ju typ 4 på ett halvår jämfört med 3 år av stiltje. Därav mitt inlägg.

Visa signatur

B650M AORUS ELITE AX ICE | AMD Ryzen 7800X3D | Corsair H100i Elite Capellix White | G.Skill Trident Z5 Neo 32GB DDR5 6000MHz CL30 | ASUS GeForce RTX 4070 Super 12GB Dual OC | Lian Li PC-O11 Dynamic Mini Snow Edition | Corsair SF750 750W 80+ Platinum | 34" Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 3440x1440p 144Hz

Permalänk
Skrivet av N_Micke:

Samma här, missat den totalt och plöjt 2 säsonger och det som kommit ut på trean. Härlig serie

Var hittar man säsongerna efter ettan?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

Var hittar man säsongerna efter ettan?

I sverige får man segla på de sju haven då Season 2 finns på Amazon Prime, dock inte i Sverige då det tycks vara Netflix som köpt de rättigheterna... och med tanke på att S1 just släppts här kan man väl räkna med åtminstone 8-12 månader innan säsong 2 dyker upp. Med lite tur kanske lite tidigare då den faktiskt blivit en succé

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Skrivet av Necrophor:

I sverige får man segla på de sju haven då Season 2 finns på Amazon Prime, dock inte i Sverige då det tycks vara Netflix som köpt de rättigheterna... och med tanke på att S1 just släppts här kan man väl räkna med åtminstone 8-12 månader innan säsong 2 dyker upp. Med lite tur kanske lite tidigare då den faktiskt blivit en succé

VPN och köra Netflix US? Finns den där? Eller så kan man väl köra Prime via VPN?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma

Permalänk
Medlem
Skrivet av spacedebree:

VPN och köra Netflix US? Finns den där? Eller så kan man väl köra Prime via VPN?

Trodde Netflix hade satt stopp för sånt, är inte så uppdaterad gällande det iofs... så funkar det så vpn + amazon torde ju funka för season 2 då i alla fall

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Jag såg Resident Alien då jag hade Tele2 play lr vad det nu hette. Där kom båda säsongerna härom året. Alan Tudyk är grym och som @Necrophor skrev så är det nog inte många skådespelare som skulle klarat av den rollen utan att serien gått åt pipan.

Permalänk
Medlem

Shogun (2024). Det bästa som producerats för TV på många, många år. Tittar också på Resident Alien (2021-) som inte heller går av för hackor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Trodde Netflix hade satt stopp för sånt, är inte så uppdaterad gällande det iofs... så funkar det så vpn + amazon torde ju funka för season 2 då i alla fall

Nope, det är bara att köra på. Speciellt om man har en amerikansk prenumeration (Y)

Om jag nu ska tillföra något så har jag börjat kolla lite smått på Night Court (1984). Bygger upp till Night Court (2023) med Melissa Rauch, som jag ser fram emot.

Handlar om karaktärerna som utför det "dagliga" arbetet i en domstol under nattskiftet och allt vad de innefattar med lustiga typer som står inför rätta.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem
Skrivet av scienta:

Nope, det är bara att köra på. Speciellt om man har en amerikansk prenumeration (Y)

Om jag nu ska tillföra något så har jag börjat kolla lite smått på Night Court (1984). Bygger upp till Night Court (2023) med Melissa Rauch, som jag ser fram emot.

Handlar om karaktärerna som utför det "dagliga" arbetet i en domstol under nattskiftet och allt vad de innefattar med lustiga typer som står inför rätta.

Ooh, kollade just rollistan och ser att inte bara John Larroquette repriserar sin roll utan att även Brent Spiner dyker upp som "Bob Wheeler" igen. Den senare gjorde ju de mest hysterist roliga inslagen i originalserien.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Skrivet av scienta:

Nope, det är bara att köra på. Speciellt om man har en amerikansk prenumeration (Y)

Om jag nu ska tillföra något så har jag börjat kolla lite smått på Night Court (1984). Bygger upp till Night Court (2023) med Melissa Rauch, som jag ser fram emot.

Handlar om karaktärerna som utför det "dagliga" arbetet i en domstol under nattskiftet och allt vad de innefattar med lustiga typer som står inför rätta.

Om man har en svensk prenumeration?

Visa signatur

AMD Ryzen 5600X // BeQuiet Pure Rock // ASUS TUF OC 3060 Ti // ASUS B450-F (I) // 2 x 16Gb DDR4 Kingston Fury CL16 3600 // LG 27GL83a // 512Gb Samsung 860 EVO (System) 1Tb Samsung NVMe 980 3500mb/s EVO (Övrigt) // Fractal Design Define C // Corsair K55 RGB Pro // Nån trådlös, sjavig mus från Kjell & Co. Windows 11 Home. Macbook Pro M1 13" 8/256, MacOS Sonoma