Speldistributörer kan lämna Xbox: "Döende i Europa"

Permalänk
Medlem

Ja, här behöver vi ju inte spara 50 000:- tills om man bryter lilltån, utan man kan lägga det på en dator istället för en billig konsol. 😅

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Samsung 990 Pro 4 TB + Seagate FireCuda 520 2TB * 2
Laptop: Core 9 Ultra 185H | 24GB Ram | RTX 4060 | 3 TB NVME

Permalänk
Medlem

Speltillverkare tycker ju inte heller om Xbox då det finns 1 normalstark och en svag. Den svagare måste de då göra massvis med optimeringar och tid för att få det att funka. Xbox/MS tillåter dig inte att släppa utan det tyvärr.

MS sköt sig i foten flera år sedan med den billiga varianten med lägre minne och kraft.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Speltillverkare tycker ju inte heller om Xbox då det finns 1 normalstark och en svag. Den svagare måste de då göra massvis med optimeringar och tid för att få det att funka. Xbox/MS tillåter dig inte att släppa utan det tyvärr.

MS sköt sig i foten flera år sedan med den billiga varianten med lägre minne och kraft.

Oj, då är Sony illa ute med en svag och en stark PS5:a

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Oj, då är Sony illa ute med en svag och en stark PS5:a

Vad menar du?
Xbox Series S är ju mycket svagare än Xbox Series X.
PS5 finns ju bara i en version, hårdvarumässigt. Hittills.

Både Xbox och PS kommer ju med ny hårdvara snart men jag pratar om denna generationen.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

För mej är detta ögonblicket då Microsoft skjuter sig själva i foten för att sedan halta sig fram och sakta förblöda.

Just nu äger de i stort sett bara döende IPs på spelsidan utan något nytt att klämma fram. Innovation är noll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vad menar du?
Xbox Series S är ju mycket svagare än Xbox Series X.
PS5 finns ju bara i en version, hårdvarumässigt. Hittills.

Både Xbox och PS kommer ju med ny hårdvara snart men jag pratar om denna generationen.

Jo men de e ändå 25 ggr enklare än PC som kan komma med allt från 4-6 till 16-24 tråds -CPU och 300 oilka grafikort, och X/S skiljer mest i GPU så...

Men nästa generation så kanske de har en "tunn klient" osso kör de folk gamepass som inte vill ha en semi-offline-konsoll.

Visa signatur

|[●▪▪●]| #Lekburk#: Ryzen 3700X >-< GB-X570-AE >-< 32GB DDR4 >-< MSI RTX 3070 >-< 970 EVO 1TB SSD>--
--< Arctic Freezer 34 >-< FD Define R4 >-< Seasonic F.+ 650W >-< Acer XF270HUA >-< AOC Q2778VQE >--
#Servering#: Ryzen 1700@3,6GHz >-< Prime X470 Pro >-< 16GB DDR4 >-< GTX 1030 >-< 970 EVO 500GB SSD >--
--< Stockkylare >-< Antec P182 >-< Silver Power 600W >-< Samsung 245T |[●▪▪●]|

Permalänk
Medlem
Skrivet av RHWarrior:

Jo men de e ändå 25 ggr enklare än PC som kan komma med allt från 4-6 till 16-24 tråds -CPU och 300 oilka grafikort, och X/S skiljer mest i GPU så...

Men nästa generation så kanske de har en "tunn klient" osso kör de folk gamepass som inte vill ha en semi-offline-konsoll.

Så är det ju. Men många tillverkare vill ju inte sätta lägstanivån på Series S utan på X eller PS5 i grafikprestanda.

Jag tror Xbox kommer köra tunn klient med smartfunktioner för gamepass streaming. Funkat skitbra förutom köerna.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Vad menar du?
Xbox Series S är ju mycket svagare än Xbox Series X.
PS5 finns ju bara i en version, hårdvarumässigt. Hittills.

Både Xbox och PS kommer ju med ny hårdvara snart men jag pratar om denna generationen.

Jag menar att, på samma sätt som du skriver, PS5 är en mycket svagare version av PS5 Pro. Inom samma generation. Det är samma förhållande som XSS/XSX.

Läckorna hittills pekar inte på någon prestandaförbättring för Xbox. Sannolikt för att man inte vill ha tre olika varianter inom samma generation.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Jag menar att, på samma sätt som du skriver, PS5 är en mycket svagare version av PS5 Pro. Inom samma generation. Det är samma förhållande som XSS/XSX.

Läckorna hittills pekar inte på någon prestandaförbättring för Xbox. Sannolikt för att man inte vill ha tre olika varianter inom samma generation.

Jaha, PS5 PRO kommer ju bli samma visa som PS4 PRO. Dvs lite bättre texturer alternativt lite högre FPS. Men den har ju inte släppts än. Jag syftade mest på tiden från 2020 till nu. Svårt att spekulera till framtiden när man har fakta från väldigt många spelskapare om att de ogillar Xbox series S. Anyway. Vi får hoppas de inte släpper Xbox utan kör på ändå. Det finns bra anledningar att inte släppa den marknaden och det är monopol från Sony.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Varför är det Steam som har launcher som täcker flera enheter (PC, TV, bärbart) och inte Xbox? Om Valve släpper SteamOS fritt eller lanserar en Steam Box-konsol så kan en Steam-kund köpa ett spel och sen välja om de ska spela den på PC, konsol eller sin bärbara. Det här är ju Microsofts scenario! Det är detta som Microsoft ska vara bra på. Att erbjuda en plattform som täcker flera olika enheter från olika tillverkare och ändå få dem att kännas (någorlunda) enhetliga. Inte en massa köpa exklusiviteter eller egentligen egen hårdvara. En liten lista kan göras med Microsofts hårdvaru-framgångar medans en längre kan göras över misslyckanden. Dessutom har det varit ledningens strategi att sprida Game Pass och nu senast att släppa sina egna Microsoft Studios-spel till andra plattformar. Varför har ledningen misslyckats med vad som historiskt varit deras styrka?

Microsoft hade kunnat lansera en ordentlig Xbox launcher med ett gränssnittet som fungerar i olika skärmformat, och lagt till stöd för olika inputs i Windows 11. Vips hade Asus, MSI eller vem som helst kunnat tillverka sina egna "Xboxar". Xbox denna genarationen har saknat en USP. Varför ska en konsument välja Xbox? Men det är ju precis detta som hade kunnat vara deras USP. Köp ett spel på Xbox Store (eller via Game Pass) och spela den på vilken plattform du vill. Det spelar ingen roll om du har en Asus Xbox, Lenovo Legion Go eller en vanlig PC - du botar upp Windows 11, in i samma launcher, till samma Xbox-butik och inställningar i spel skulle förmodligen kunna anpassas automatiskt efter aktuella hårdvaran med AI.

Det är nog lite väl riskabelt långsiktigt för Microsoft att sluta med tillverka Xbox, men de borde göra det möjligt för sina hårdvaru-partners från PC-marknaden att göra egna Xboxar. Microsoft behöver inte släppa en egen bärbar, de som finns idag håller god kvalite. De behöver göra en ordentlig launcher, fixa Windows 11 och pusha Xbox Store framför Steam och Epic Store. För mig är detta uppenbart men förmodligen är det något jag inte ser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Hade en Xbox X ståendes i närmare 2 år i tv-bänken, ingen rörde eländet här hemma... Varför man ska sitta å spela trötta PC-portar med handkontroll är ju totalt obegripligt. Däremot Nintendo Switch, den går varm hela tiden.

Samma upplevelse här. Kryssboxen har stått och samlat damm sedan den levererades. Fick en smärre hädanupplevelse när jag såg spelpriserna. Var lite oförberedd på detta. Kommer från pc-världen med dess för/nackdelar men även fördelaktigare prisnivåer.
Harvar vidare på min gamerdator, vilken nu liknar it-världens Grolle. Tröstar mig att steam emellanåt erbjuder reor som ger mig en handfull spel, anno prehistorisk tid, till priset av ett AAA på xbox.

Permalänk

Själv gillar jag skarp Xbox och gamepass. Jag tycker det är rätt ofta jag drar ner ett spel, testar det 10min och sen åker det ut igen för att det helt enkelt inte känns roligt. Jag tycker dock väldigt mycket spel är alltför omfattande för att man ska orka med dem när man har 1h egen tid på kvällen några gånger i veckan.

Jag gillar t.ex. bilspel. Men jag är inte intresserad av att köra runt i en stad för att leta uppdrag, kämpa ihop experience för att uppgradera bilen eller vara inblandad i communitys.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

Ser absolut ingen anledning varför man skulle använda game pass, ok du kan spela spelet just nu , men om du vill spela just nu och sen om 7 månader då?

Du kan spela spelet nu och om 7 månader om du vill, Microsoft tar inte bort några av sina spel från Gamepass vad jag vet, vill du ha ett tredjeparts spel så köper du det och spelar det nu och om 7 månader.

Edit: dessa studios ägs i nuläget av Ms och alla förstaparts spel säger dom ska komma till Gamepass så kommer nog finnas någonting för alla,

343 Industries
Alpha Dog Games
Arkane Studios
Beenox
Bethesda Game Studios
Bethesda Softworks
Blizzard Entertainment
Compulsion Games
Demonware
Digital Legends
Double Fine Productions
High Moon Studios
id Software
Infinity Ward
Inxile Entertainment
King
MachineGames
Mojang Studios
Ninja Theory
Obsidian Entertainment
Playground Games
Radical Entertainment
Rare
Raven Software
Roundhouse Studios
Sledgehammer Games
Tango Gameworks
The Coalition
The Initiative
Toys for Bob
Treyarch
Turn 10 Studios
Undead Labs
World's Edge
Xbox Games Studios Publishing
ZeniMax Online

Permalänk
Medlem

Svårt ta artikelns uttalande seriöst. Med 100+ miljoner månatliga spelare på Xbox, och enkelheten med att utveckla spel för flera plattformar idag

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Den största dolda successen finns inte än så länge.

Hade dom varit smarta, hade dom gått ihop med producenterna av ALLA Teve apparater, och haft en inbyggd X-box.
Konsolmarknaden hade dödas direkt.

Men så smarta är dom inte.

Alla? Så inklusive Sony. Det blir en tuff förhandling.

Det är dock bättre med lösa konsoler då folk överlag vill ha en tunn tv, samt att de som inte spelar konsolspel inte vill betala för konsolens hårdvara och det krävs en mycket dyr tv för att det inte ska bli ett rejält prispåslag procentuellt sett. Man tappar också möjligheten att enkelt använda konsolen någon annan stans. På sin höjd hade man kanske kunnat göra en eller två modeller på marknaden men tror inte de sålt speciellt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Här har vi en till som gillar antikonsumentfasonerna. Han har till och med blivit så övertygad att trots att Xbox/PS5 är 99 % lika hårdvarumässigt, blir spelen på något självklart vis BÄTTRE bara Sony får låsa in det med pengar, slänga på en splash screen, och kalla det "nära samarbete med spelstudion".

Som sagt, jäkligt märkligt att folk applåderar Sonys konsumentfientliga strategi. Vi gamers brukar ju gilla valfriheten, att inte låsas ned vid en specifik hårdvara?

Du missar den viktigaste delen av hårdvaran, kontrollen, samt den lilla biten kring operativsystem och tjänsteintegration. Ja och så klart vilka verktyg som erbjuds utvecklarna, möjlighet till debugging osv. Och ifall det var oväntat, pengar hjälper studios göra bättre spel generellt.

Varför tror du själv spel som är cross platform i princip alltid presterar sämre på i princip alla mätpunkter? Är det Sony som har folk i varje spelstudio och medverkat saboterar dom spelen? Och isf, varför var det så innan Sony ens började med konsoler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Svårt ta artikelns uttalande seriöst. Med 100+ miljoner månatliga spelare på Xbox, och enkelheten med att utveckla spel för flera plattformar idag

Aktiva spelare är inte lika med hur den faktiska försäljningen av fysiska spel och konsoler är.
Från artikeln:
Förra året valde många europeiska återförsäljare att kraftigt begränsa sina inköp av nya Xbox-konsoler på grund av minskad försäljning. Fortsätter försäljningssiffrorna att försämras i år hävdar de anonyma distributörerna att de kan dra tillbaka sitt stöd för konsolen helt.

Så även om det är många som spelar på Xbox (360, Xbox One och Series-konsolerna kombinerat) så innebär det inte att det går bra för själva försäljningen av hårdvara.

Microsoft har knappt haft någon marknadsföring i Europa (knappt något alls i Sverige vad jag sett) och inte heller några bra deals på konsolerna tillsammans med några attraktiva exklusiva spel. Där tror jag att de tappat det mesta av publiken från 360-eran där typ alla som spelade runt den tiden skyndade sig för att köpa en 360 i samband med releaser som Gears of War och Halo 3.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Kanske för att i din familj gillar man barnspel mer? Ingen aning.

Inte som om Nintendo Switch är så pigg och rapp i sig

Roliga spel är ju mer prio än prestanda! Vet inte riktigt varför du tror att Nintendos spel skulle enbart vara riktade mot barn?!

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Roliga spel är ju mer prio än prestanda! Vet inte riktigt varför du tror att Nintendos spel skulle enbart vara riktade mot barn?!

Vissa verkar tycka att om ett spel inte har mängder med grovt språk och rikligt med realistiskt våld och blod så är det inget att ha.

Tråkig attityd som får dem att gå miste om mängder med helt enastående spelupplevelser, men det är deras förlust.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Roliga spel är ju mer prio än prestanda! Vet inte riktigt varför du tror att Nintendos spel skulle enbart vara riktade mot barn?!

Ett roligt spel blir snabbt tråkigt om det spelas i ojämn och låg FPS, dålig prestanda tar bort en stor del av glädjen i spelet.

Därför jag väljer att spela på PC, man kan skräddarsy efter sitt behov.

Konsoler är.. -Ta dessa 20-30fps och håll trut, glöm inte att betala 799:- för detta halvdana spel, sedan 500:- halvåret för att kunna lira online, juste.. pröjsar du inte för online, glöm att försöka lira single player.

Gran turismo är så ialf på Playstation.. helt patetiskt, tvekar på att Nintendo är bättre.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Aktiva spelare är inte lika med hur den faktiska försäljningen av fysiska spel och konsoler är.
Från artikeln:
Förra året valde många europeiska återförsäljare att kraftigt begränsa sina inköp av nya Xbox-konsoler på grund av minskad försäljning. Fortsätter försäljningssiffrorna att försämras i år hävdar de anonyma distributörerna att de kan dra tillbaka sitt stöd för konsolen helt.

Så även om det är många som spelar på Xbox (360, Xbox One och Series-konsolerna kombinerat) så innebär det inte att det går bra för själva försäljningen av hårdvara.

Microsoft har knappt haft någon marknadsföring i Europa (knappt något alls i Sverige vad jag sett) och inte heller några bra deals på konsolerna tillsammans med några attraktiva exklusiva spel. Där tror jag att de tappat det mesta av publiken från 360-eran där typ alla som spelade runt den tiden skyndade sig för att köpa en 360 i samband med releaser som Gears of War och Halo 3.

Ja, det finns flera sätt att se statistiken på, och artikeln pratar både om fysisk distribution och om spel ska släppas på plattformen alls. Så är lite av en djungel det hela

Fysiska spel lär sluta säljas någon gång, och Xbox som minsta spelaren på marknaden lär falla först såklart. Sen om allting distribueras digitalt ändå, det är såklart dåligt så länge PS finns på hyllan, men frågan är hur mycket det påverkar i slutändan

Att konsolen slutar distribueras i Europa känns helt befängt. Säkert mindre butiker som slutar ta in den, men har svårt att se hur det skulle sluta säljas i större utsträckning

Speltiden per konsol, eftersom konsoler har dålig vinst i hårdvaran i sig, desto mer /played per enhet desto mer vinst för MS/Sony som jag förstår det. Och med Sony på ca 145 miljoner mot 125 månatliga användare för Xbox så bör MS har ganska mycket större del av omsättningen totalt än de har hårdvaruförsäljning relativt Sony. Om någon vet vad som gäller så får ni gärna upplysa

Känns ändå som Xbox är en tillräckligt stor plattform för att vara aktuell för utvecklare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Syglarn:

Att konsolen slutar distribueras i Europa känns helt befängt. Säkert mindre butiker som slutar ta in den, men har svårt att se hur det skulle sluta säljas i större utsträckning

Speltiden per konsol, eftersom konsoler har dålig vinst i hårdvaran i sig, desto mer /played per enhet desto mer vinst för MS/Sony som jag förstår det. Och med Sony på ca 145 miljoner mot 125 månatliga användare för Xbox så bör MS har ganska mycket större del av omsättningen totalt än de har hårdvaruförsäljning relativt Sony. Om någon vet vad som gäller så får ni gärna upplysa

Känns ändå som Xbox är en tillräckligt stor plattform för att vara aktuell för utvecklare

Tror inte Microsoft aktivt slutar distribuera den men om butiker måste lägga tusentals kronor på att köpa in konsoler som bara agerar hyllvärmare och har så gott som noll vinstmarginal där varken tillbehör eller spel säljs så har jag full förståelse att butiker finner det extremt oattraktivt att ens ha konsolen i lager då.

Nog tror jag att Xbox på något sätt kommer leva kvar men snarare då som always-online-streamingbox eller på PC.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Administrativ avgift

Så dom menar att vi får spel utvecklade till PC som sedan blir portade till Xbox istället för motsatsen idag?! WOHOOOOOOOO!!!!!

Visa signatur

Loque Raw s1| 7950x3D | B650-i | 2x16GB DDR5 CL30@6000 | 2TB m.2 | 4090 TUF | Samsung G9 49 | Vive Focus 3

Permalänk
Medlem

Jag har ingen häst i konsolracet men Xbox är nog den tråkigaste spelkonsolen som går att köpa. När det bästa med Xbox är att jag kan köpa en spelkontroll som har bra kompatibilitet med min dator så är det något som är fel. Hade 100 % köpt en Playstation om jag skulle införskaffa en konsol.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Edvin1:

Du är 12 år gammal väl?

No fun allowed.

Skrivet av Shiftypants:

Jag har ingen häst i konsolracet men Xbox är nog den tråkigaste spelkonsolen som går att köpa. När det bästa med Xbox är att jag kan köpa en spelkontroll som har bra kompatibilitet med min dator så är det något som är fel. Hade 100 % köpt en Playstation om jag skulle införskaffa en konsol.

Säger sig inte ha en favorit, för att i nästa mening säga att han har en favorit. *brain fart*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ragnvlad:

Roliga spel är ju mer prio än prestanda! Vet inte riktigt varför du tror att Nintendos spel skulle enbart vara riktade mot barn?!

Jag tror inte att du får ut något av att diskutera med den där sneseglade individen. Det är bäst att bara betrakta stackaren som luft.

Jag håller helst med f.ö. Nintendo är det bästa argumentet som finns för att prestanda inte är det viktigaste i spel.

Jag tänkte osökt på den där löjliga Alex i DF. Han som fnyser åt Nintendo men ser storögt på Avatar. Okej tänker jag. Ha det så kul med astråkiga spel med bra grafik, så spelar jag roliga spel på Nintendo istället.

Permalänk
Medlem

Jag tycker snarare Xbox har haft ett antal starka år,
xbox one lyfte sig ganska bra mot slutet, series x är riktigt bra hårdvara och gamepass var roligt ett tag
problemen är snarare de som diskuterats i andra mer relevanta artiklar jag sett
- de flesta konsolköpare uppgraderar och xbox lockar nog väldigt få nya, att de får mindre exponering i reklam och butiker hjälper inte.
- de köpare som finns kommer antingen lita på gamepass eller om de har åtminstone en vän spela multiplayer med något gratisspel.

Räddningen kanske hade varit att sälja konsollen med möjlighet att använda konsollen som vardagsrumspc, men det intresserar nog bara nerdar.
Möjligtvis blir det lättare när bärbara modeller kommer och all logik pekar mot att ARM blir den dominerande plattformen,
trots alla som hyllar ARM här så får man ju DRM, inlåsning och allt annat som behövs för en konsoll på köpet.

Permalänk
Medlem

Men det är självklart att bra prestanda kan höja upplevelsen.

Men viktigt att skilja på bisak och huvudsak.

Ett bra spel i 40 fps är alltid utan undantag en bättre upplevelse än ett tråkigt spel i 115 fps. Ska man ens behöva säga det? Man känner sig som en idiot när man formulerar sådana självklarheter.

Men somliga är ju tyvärr obenägna att förstå självklarheter.

Permalänk
Medlem

Trist. Tänker att en grej skulle kunna vara att fokusera på prestanda. Kanske bygga nästa XBOX modulär, med möjlighet att uppgradera? Alternativt att släppa nya versioner oftare, säg vartannat år?

Jag tror att det är något sådant som måste till för att klara konkurrensen mot Playstation, erbjuda nått mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Trist. Tänker att en grej skulle kunna vara att fokusera på prestanda. Kanske bygga nästa XBOX modulär, med möjlighet att uppgradera? Alternativt att släppa nya versioner oftare, säg vartannat år?

Jag tror att det är något sådant som måste till för att klara konkurrensen mot Playstation, erbjuda nått mer.

En någorlunda mer modulär än vad Xbox Series har varit i alla fall. Det som gjorde att jag valde PS5 istället berodde förutom spelen på att man även relativt billigt kan uppgradera SSD:n till en större utan att sabotera varken konsol eller garanti. Vill man göra samma sak på Xbox så är man tvungen att köpa dyra externa lösningar. Sånt gillar inte jag.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.