Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Har du missat hela den diskussionen utomlands om att det är sånt som svenskar gör och (främst amerikaner) blev vansinniga på oss för det?

Missat, ja. Lite oklart vem som gör/i te gör vad och varför en amerikan skulle ha åsikter om det?!? Genuint förvånad här

Skrivet av ztenlund:

Du är alltså tillräckligt gammal för att ha en tonåring och detta är ett nytt fenomen för dig? Jag är nästan imponerad!

Sällan det dyker upp som tema öht.

När man själv var över hos kompisar som ung på 80-talet var det mer regel än undantag att man fick sitta och glo i polarens rum i trettio minuter. Fika blev man alltid bjuden på, men inte middag.

Trodde inte det fortf pågick så ja, blev överraskad och gnällig.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Missat, ja. Lite oklart vem som gör/i te gör vad och varför en amerikan skulle ha åsikter om det?!? Genuint förvånad här

Sällan det dyker upp som tema öht.

När man själv var över hos kompisar som ung på 80-talet var det mer regel än undantag att man fick sitta och glo i polarens rum i trettio minuter. Fika blev man alltid bjuden på, men inte middag.

Trodde inte det fortf pågick så ja, blev överraskad och gnällig.

Fast det där är väl lite komplicerat också. Om kompisen alltid kommer över, men ditt barn aldrig är hos kompisen blir det ju lite snedfördelat. Jag skulle iallafall inte alltid bjuda på mat om mitt barn aldrig blir bjuden på mat hos kompisen.

Visa signatur

HP Omen 30L GT13 - 1076no:
Intel® Core™ i7-11700K
HyperX® 16 GB DDR4-RGB3200 XMP RGB MHz RAM (2 x 8 GB)
1 TB WD Black PCIe® NVMe™ TLC M.2 SSD
NVIDIA® GeForce RTX™ 3080

Permalänk
Medlem

Hela den där bjuda kompisen på mat diskussionen är så konstig.

Jag blev alltid hemringd för att äta middag när jag var hos en kompis. Middagen väntade där hemma. Det fanns inte i tanken att jag skulle äta hos någon kompis. Därmed satt jag också och "väntade" på kompisens rum när denne åt mat, alternativt passsade jag på att själv gå hem och äta middag samtidigt.

Lagar ni inte middag till era barn? Det är väl givet att det blir middag varje dag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av exroz:

Hela den där bjuda kompisen på mat diskussionen är så konstig.

Jag blev alltid hemringd för att äta middag när jag var hos en kompis. Middagen väntade där hemma. Det fanns inte i tanken att jag skulle äta hos någon kompis. Därmed satt jag också och "väntade" på kompisens rum när denne åt mat, alternativt passsade jag på att själv gå hem och äta middag samtidigt.

Lagar ni inte middag till era barn? Det är väl givet att det blir middag varje dag?

Jag är född 89, mina föräldrar 62 och 64.

Det va ALLTID att min mamma bjöd mig och mina 2-3 kompisar flera gånger i veckan.. mina polares föräldrar var skilda och där fanns det aldrig mat, de va sällan hemma efter skoltid Vi pratar 2000-2005 när man gick mellan-högstadiet!

Visa signatur

Sweclockers: "Parti X gör följande chockerande uttalande om vagt datorrelaterad sak Y, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Påminnelse att det är inte tillåtet att diskutera politik :)"

Sweclockers: "Piratkopiering ökar, vad tycker ni?"
Också Sweclockers: "Det är förbjudet att diskutera såväl piratkopiering som svenskt laglig privatkopiering :)"

Permalänk
Medlem
Skrivet av nevada:

Fast det där är väl lite komplicerat också. Om kompisen alltid kommer över, men ditt barn aldrig är hos kompisen blir det ju lite snedfördelat. Jag skulle iallafall inte alltid bjuda på mat om mitt barn aldrig blir bjuden på mat hos kompisen.

Min reaktion säger väl kanske något om huruvida jag bjuder barnens kompisar på mat eller ej?

Also, det skulle inte påverka det alls för mig. När vi äter så blir alla i huset inbjudna att äta. Är ju inte ungens fel att föräldrarna ev inte bjuder mina ungar på en portion mat och det oerhört trevliga med att äta tillsammans.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Tonåringen kommer hem o berättar att hon fick sitta vackert i kompisens rum medans familjen åt middag (köttfärslimpa, potatis och sås).

Wtf?!? Bjuder vi inte barnens kompisar på mat, eller som minst frågar om de är hungriga???

F*n är det för fel på folk...

Du får gärna betala för andras barn, jag med flera gör det då inte. Ja, jag gnäller över att du gnäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Tonåringen kommer hem o berättar att hon fick sitta vackert i kompisens rum medans familjen åt middag (köttfärslimpa, potatis och sås).

Wtf?!? Bjuder vi inte barnens kompisar på mat, eller som minst frågar om de är hungriga???

F*n är det för fel på folk...

Var ju värsta debatten om detta för ca 2 år sedan (#Swedengate). För mig, under min uppväxt, var det alltid så att man fick vänta på kompisens rum. Man gick hem för att äta med sin egen familj och var lite så att man gick igenom vad som hänt under dagen. Ingen tyckte det var konstigt då och jag tycker fortfarande inte det är något konstigt.

Är uppvuxen i Sigtuna (norr om Stockholm) under 80-talet (född 75).

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Min reaktion säger väl kanske något om huruvida jag bjuder barnens kompisar på mat eller ej?

Also, det skulle inte påverka det alls för mig. När vi äter så blir alla i huset inbjudna att äta. Är ju inte ungens fel att föräldrarna ev inte bjuder mina ungar på en portion mat och det oerhört trevliga med att äta tillsammans.

Normen är inte att barnens kompisar på besök ska få middag. Tror det eller ej, men alla har inte råd att mata andras barn även om de utåt ger intryck av välstånd, och man kan heller inte alltid planlägga överflöd för X antal gäster. Det är precis därför den förväntan inte fanns när jag var barn i Sverige på 80-talet, och det är detsamma här i Norge nu på 20-talet. De hade till och med den diskussionen under en av de första dagarna när de började i grundskolan ifall någon förälder inte hade fått med sig det, just för att undvika sårade känslor och missförstånd när barnen får nya vänner och det blir hembesök efter skolan.

Visa signatur

Smurf

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Tonåringen kommer hem o berättar att hon fick sitta vackert i kompisens rum medans familjen åt middag (köttfärslimpa, potatis och sås).

Wtf?!? Bjuder vi inte barnens kompisar på mat, eller som minst frågar om de är hungriga???

F*n är det för fel på folk...

Hon ville säkert inte äta vanlig husmanskost. Det är väl bara kycklingnuggets, annan färdigmat, och sånt som gäller för henne?

Permalänk
Medlem

Det finns ju flera orsaker till middagskulturen, men vissa verkar vilja få det att handla om snålhet vilket jag sällan tror är en orsak.

En viktig del är ju att vi har en kultur att ha en väldigt tidig middag jämfört med resten av Europa, de flesta familjer äter direkt efter jobbet runt 1730/1800 (jämfört med närmare 20/21 i södra Europa) och därefter umgås man med andra eller träffar kompisar. Det skulle jag påstå är normen. Så om någon är och besöker sina kompisar ligger det någon form av antagande i bakgrunden att kompisen redan har ätit, eller ska äta senare, snarare än att man är för snål för att bjuda.

Notera att detta är vad jag tror är en förklaring. Sedan är ju såklart trevligare om man frågar åtminstone om personen vill ha mat eller inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Levan:

Notera att detta är vad jag tror är en förklaring. Sedan är ju såklart trevligare om man frågar åtminstone om personen vill ha mat eller inte.

Då är det nog nästan bäst att be barnet kolla med sina egna föräldrar att det är okej att de stannar och äter.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Genuint konfunderad över att det öht väcker frågor kring att bjuda en unge på mat.

Normal husmanskost är vad som gäller hemma hos mig. Lagar ofta mer än vad som kommer att ätas upp för att kunna göra matlådor på det, blir dessutom en insparning totalt sett både tids- och pengamässigt.

Men handlar oavsett inte om varken tid eller pengar. Att äta ihop är att vara social och ha det gott ihop. Kan en unges kompis inkluderas i det sammanhanget så måste det vara otvivelaktigt positivt.

Självklart ställs frågan "ska du äta med dina föräldrar eller kan du äta ihop med oss?".

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Tonåringen kommer hem o berättar att hon fick sitta vackert i kompisens rum medans familjen åt middag (köttfärslimpa, potatis och sås).

Wtf?!? Bjuder vi inte barnens kompisar på mat, eller som minst frågar om de är hungriga???

F*n är det för fel på folk...

Minns hur min vän GLÖMDE mig där uppe en gång, vågade inte gå ner och kolla läget, måste suttit i flera timmar...

Permalänk
Medlem

Det beror på var föräldrarna står på den politiska skalan. Minns mycket väl vad för folk det var som aldrig erbjöd mat fast vi alltid erbjöd deras barn. Medans majoriteten av mina "fattiga" vänners föräldrar alltid erbjöd mat. född 86. ensamstånde förälder så det var knapert för oss men det är vanligt hyffs att se efter varandra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Minns hur min vän GLÖMDE mig där uppe en gång, vågade inte gå ner och kolla läget, måste suttit i flera timmar...

Sorry, skrattade högt där

Skrivet av Omega5509:

Det beror på var föräldrarna står på den politiska skalan. Minns mycket väl vad för folk det var som aldrig erbjöd mat fast vi alltid erbjöd deras barn. Medans majoriteten av mina "fattiga" vänners föräldrar alltid erbjöd mat. född 86. ensamstånde förälder så det var knapert för oss men det är vanligt hyffs att se efter varandra.

Min erfarenhet är nog i stort sett densamma med några få undantag. 76:a.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk

Dasgens releaser. När något släpps t.ex 2024-03-28 så ska den finnas tillgänglig 2024-03-28 Kl 00:01. Jag sitter där av gammal vana och väntar, men skiten dyker upp någon gång på dagen, osäkert exakt när, det kan variera.
Det har varit flera serier som är såna och nu senast Ronja Rövardotter serien.

Permalänk
Medlem

Seden att bjuda på mat tror jag är från stenåldern. Att dela med sig av maten är att visa vänskap. Jag filosoferade om detta när jag var ute i skogen med en hund. Mötte tre andra hundar varav en skällde och bråkade. Han fick några Doggy kulor. Nästa gång vi träffades skällde han inte. Känner folk från Eritrea och dom vill också bjuda på något. För det mesta te. Jag tror att våran fika kultur kommer av detta fenomen. Kaffe är lätt att åstadkomma. Är med i några föreningar. Likadant där, det ska fikas så fort vi träffas. Sedan har vi ju Nobelmiddag. Verkar sitta djupt i vår kultur att när folk träffas ska det ätas eller fika. Kommer ihåg en sex-novell från 60-talet. Där hade dom vänt på steken. När folk träffades var det knulla till max. Men åt det gjorde man väldigt diskret. Detta apropå att det ska ätas när folk träffas.

Permalänk
Skrivet av stigw:

Seden att bjuda på mat tror jag är från stenåldern. Att dela med sig av maten är att visa vänskap. Jag filosoferade om detta när jag var ute i skogen med en hund. Mötte tre andra hundar varav en skällde och bråkade. Han fick några Doggy kulor. Nästa gång vi träffades skällde han inte. Känner folk från Eritrea och dom vill också bjuda på något. För det mesta te. Jag tror att våran fika kultur kommer av detta fenomen. Kaffe är lätt att åstadkomma. Är med i några föreningar. Likadant där, det ska fikas så fort vi träffas. Sedan har vi ju Nobelmiddag. Verkar sitta djupt i vår kultur att när folk träffas ska det ätas eller fika. Kommer ihåg en sex-novell från 60-talet. Där hade dom vänt på steken. När folk träffades var det knulla till max. Men åt det gjorde man väldigt diskret. Detta apropå att det ska ätas när folk träffas.

Problemet idag i arbetslivet att precis allt kan tolkas som en muta. Ja, det har fuskat till den förbannelse så det behövs åtgärdas. Men samtidigt har det börjat gått till överdrift åt andra hållet. Som få företag ger varandra godisskålar vid påsk, om man har en en heldag arbete med någon så får man bjuda på frukostfikan?
Inom snar framtiden räknas lån av toalett på kontoret som en muta. En sådan där betalkort automat kommer sitta vid toaletterna. Toaletter är även slags för anställningsförmån anställda på många platser utnyttjar hur mycket som helst helt gratis.

Men det är svårt med en riktig gränsdragning, en frukost kan ju vara som en frukost på ett fint hotell.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Genuint konfunderad över att det öht väcker frågor kring att bjuda en unge på mat.

Normal husmanskost är vad som gäller hemma hos mig. Lagar ofta mer än vad som kommer att ätas upp för att kunna göra matlådor på det, blir dessutom en insparning totalt sett både tids- och pengamässigt.

Men handlar oavsett inte om varken tid eller pengar. Att äta ihop är att vara social och ha det gott ihop. Kan en unges kompis inkluderas i det sammanhanget så måste det vara otvivelaktigt positivt.

Självklart ställs frågan "ska du äta med dina föräldrar eller kan du äta ihop med oss?".

Beror ju väldigt mycket på omständigheterna, tycker jag. Under min uppväxt var vi ett litet gäng som oftast satt hemma hos två av vännerna. Det blev så för att de bodde stort och var bra samlingspunkter för de flesta. Om alla vi blivit bjudna på käk varje gång vi var där hade föräldrarna fått jobba ihjäl sig och dessutom blivit ruinerade, trots högst respektabla inkomster. Jag menar, fatta att föda ett gäng tonårsgrabbar under flera års tid.

Jag tycker de var generösa de gånger det bjöds på käk. För det gjorde de faktiskt ibland.

Hemma hos mig försökte min käre mor bjuda på mat, men då var vi aldrig särskilt många då vi bodde förhållandevis litet. Det var inte särskilt ofta heller. Jag menar, i det läget är det lätt att bjuda på käk.

En annan vän hade en far som jobbade som kökschef. Hans farsgubbe hade fan utfordrat hela Sverige om de kom på besök. Då var han också uppväxt under fattiga förhållanden och blev kock för att då har man i varje fall mat på bordet. Han blev liksom lite ledsen om han inte fick bjuda på mat. En skön karaktär och där åt jag mycket. Saknar den där galna gubben ibland. Jag har många fina minnen därifrån.

I vilket fall, min poäng är att om du har sju hungriga grabbar hos dig 5 dagar i veckan kanske det där med att bjuda på käk blir lite jobbigt. Då blir det liksom som att ha en handfull extra-ungar och det är ju knappast gratis.

Permalänk
Medlem

Jag gjorde misstaget att beställa en vara med leverans av UPS igen. Borde vetat bättre.

Först ett jävla krångel att logga in och göra lösenordsbyte. Sen tänkte jag att det borde gå att byta leveransadress, till UPS-ombud istället för hemleverans. Det går inte. Varan beräknas levereras på tisdag när jag inte är hemma. Finns ett ombud 200 meter bort. Det har funkat tidigare. Funkar inte nu. Förmodligen på grund av anledningar.

Seriöst, hur kan det här förbannade skitföretaget fortfarande existera?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Beror ju väldigt mycket på omständigheterna, tycker jag. Under min uppväxt var vi ett litet gäng som oftast satt hemma hos två av vännerna. Det blev så för att de bodde stort och var bra samlingspunkter för de flesta. Om alla vi blivit bjudna på käk varje gång vi var där hade föräldrarna fått jobba ihjäl sig och dessutom blivit ruinerade, trots högst respektabla inkomster. Jag menar, fatta att föda ett gäng tonårsgrabbar under flera års tid.

Jag tycker de var generösa de gånger det bjöds på käk. För det gjorde de faktiskt ibland.

Hemma hos mig försökte min käre mor bjuda på mat, men då var vi aldrig särskilt många då vi bodde förhållandevis litet. Det var inte särskilt ofta heller. Jag menar, i det läget är det lätt att bjuda på käk.

En annan vän hade en far som jobbade som kökschef. Hans farsgubbe hade fan utfordrat hela Sverige om de kom på besök. Då var han också uppväxt under fattiga förhållanden och blev kock för att då har man i varje fall mat på bordet. Han blev liksom lite ledsen om han inte fick bjuda på mat. En skön karaktär och där åt jag mycket. Saknar den där galna gubben ibland. Jag har många fina minnen därifrån.

I vilket fall, min poäng är att om du har sju hungriga grabbar hos dig 5 dagar i veckan kanske det där med att bjuda på käk blir lite jobbigt. Då blir det liksom som att ha en handfull extra-ungar och det är ju knappast gratis.

Köper absolut att det finns "extremfall" där det liksom inte är hållbart i längden men det var inte heller riktigt det jag själv pratade om.

Well, det är vad det är.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem

Alla Elon och Twitter nyheter är mitt gubbgnäll, men det bidrar med bra statistik som SweC kan presentera för annonsörerna antar jag...

Permalänk
Medlem

Jag har visserligen blivit bjuden på mat som barn, men det var verkligen inte normen. Och gott så, mat fick jag ju hemma. Däremot fick man alltid fika, saft, bulle, etc.

Barnens kompisar bjuder vi såklart alltid på middag, och vice versa, andra tider nu.

Men, gubbgnäll : Precis när minsta dottern fått en telefon för att spela Pokemon, och gör så ett par veckor, så kommer en uppdatering som inte funkar på hennes telefon. Inget vettigt felmeddelande heller. Bara "uppdatera appen" men ingen uppdatering syns. Hon har en Galaxy S7 med Android 8, Pokemon kräver numera Android 9.

Lösning : lägga in custom-ROM, tog en kväll (ringrostig) men man har ändå så mycket tid över nu inför påskresandet...förhoppningsvis funkar det nu att spela Pokemon med kusinerna. Vi har en nyare A40 annars, men S7 är ju mycket bättre trots några fler år på nacken.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är rätt ställe att gnälla på. Men när Sweclockers redaktion skriver artiklar om X/Twitter eller annat relaterat till Musk så blir resultatet exakt likadant, varenda gång. Ett skyttegravskrig bryter ut i kommentarsfältet, garanterat. Sen låses tråden för att rensas upp. Vad tror Swec ska hända egentligen? Eller är det för att generera clicks?

Jag kan tycka att det blir rätt tråkig stämning iaf.

Visa signatur

Laptop: Lenovo Legion 5 (Ryzen 5 5600H, 16GB, RTX 3060) OS: Windows 11 Pro

TV: LG C1 65" ✪ Konsol: PS5 (+2TB SSD & 4TB HDD), PS3 Fat (960GB SSD), PS3 Slim (500GB SSD), PS Vita

Reciever: Onkyo TX-NR676E ✪ 4K UHD Blu-ray: Panasonic DP-UB820 ✪ CD-spelare: Onkyo C-7030

Högtalare: Focal Chorus 726, XTZ 10.16 ✪ Hörlurar: beyerdynamic DT 700 PRO X ✪ DAC/AMP: Fosi Audio Q4

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag gjorde misstaget att beställa en vara med leverans av UPS igen. Borde vetat bättre.

Först ett jävla krångel att logga in och göra lösenordsbyte. Sen tänkte jag att det borde gå att byta leveransadress, till UPS-ombud istället för hemleverans. Det går inte. Varan beräknas levereras på tisdag när jag inte är hemma. Finns ett ombud 200 meter bort. Det har funkat tidigare. Funkar inte nu. Förmodligen på grund av anledningar.

Seriöst, hur kan det här förbannade skitföretaget fortfarande existera?

Tja, sist jag provade med UPS så ändrade jag till ombud vilket resulterade i att varan returnerades i stället. Och när jag fått veta det så försökte jag beställa igen men då hade varan utgått

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag gjorde misstaget att beställa en vara med leverans av UPS igen. Borde vetat bättre.

Först ett jävla krångel att logga in och göra lösenordsbyte. Sen tänkte jag att det borde gå att byta leveransadress, till UPS-ombud istället för hemleverans. Det går inte. Varan beräknas levereras på tisdag när jag inte är hemma. Finns ett ombud 200 meter bort. Det har funkat tidigare. Funkar inte nu. Förmodligen på grund av anledningar.

Seriöst, hur kan det här förbannade skitföretaget fortfarande existera?

Välkommen i gänget! Vi är många som uttalar förbannelser över det företaget men det verkar inte hjälpa.

Permalänk
Medlem

Har någon gnällt på alla dessa nya j*vla förpackningar med plastlock som nu sitter fast. De ska vara omöjliga att stänga ordentligt, vara i vägen när man häller upp och omöjliga att dra av när det ska källsorteras? Helt sjukt.

Visa signatur

MB:Asus B550-I Gaming ROG Strix CPU:Ryzen 5600X RAM:G.Skill Trident Z 32gb@3200 SSD:Samsung 970 EVO Plus 1TB GPU:3080 FE PSU:Corsair SF600 CASE:Louqe ghost s1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Har någon gnällt på alla dessa nya j*vla förpackningar med plastlock som nu sitter fast. De ska vara omöjliga att stänga ordentligt, vara i vägen när man häller upp och omöjliga att dra av när det ska källsorteras? Helt sjukt.

Japp.
Förpackningar som fungerade fin-fint utan plastocket har nu plast-berikats och gjorts sämre.
Och såklart är betydligt sämre för miljön.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

förpackningar med plastlock som nu sitter fast.

Man kan absolut säga att det är ett av EUs mest /korkade/ påfund.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dekkan:

Har någon gnällt på alla dessa nya j*vla förpackningar med plastlock som nu sitter fast. De ska vara omöjliga att stänga ordentligt, vara i vägen när man häller upp och omöjliga att dra av när det ska källsorteras? Helt sjukt.

Skrivet av Svensktiger:

Japp.
Förpackningar som fungerade fin-fint utan plastocket har nu plast-berikats och gjorts sämre.
Och såklart är betydligt sämre för miljön.

Skrivet av Heliopause:

Man kan absolut säga att det är ett av EUs mest /korkade/ påfund.

När jag häromdagen skulle hälla läsk ur en stor flaska gjorde tyngdlagen sitt och den öppna korken gled ner till ett läge alldeles under flaskans öppning.
Resultatet? Påskmust lite överallt utom i glaset …
Där snackar vi svinn!