Hello IT - Det räcker med en rad kod... eller?

Permalänk
Officiell jultomte
Skrivet av jreklund:

Vi har nu kört med Limited ads i ca 3 veckor utan några anmärkningar, vi behöver därmed inte göra ett byte till IAB TCF 2.2 nästa år, ifall de inte ändrar på något väsentligt (de är rätt duktiga på att ändra saker spontant).

Båda

  • Vi stödjer nu Gmails nya krav på e-postutskick. Yahoo har strängare rekommendationer...?

  • Förbättra schemaläggning av element på förstasidan.

  • Om du inte hade bilderna i mitten av synfältet på mobilen och öppnade dem - stängdes de direkt.

  • Kunde inte zooma in och scrolla vänster/höger på bilder som inte ligger i ett bildspel.

  • Lagt in stöd för Youtube shorts.

SweClockers

  • Formaterat om all JavaScript - projektet är nu klart.

  • Förberedelser för mellandagsrean.

  • Under vissa förutsättningar kunde "Mina affärer" i marknaden krascha.

FZ

  • Uppdaterat "Releaselistan".


Nu är de större teknikprojekten inför 2024 bestämda. Mindre projekt (som tar upp till en vecka) presenteras löpande i tråden, efter att de lanserats.

Teknikprojekt 2024

  • Öka engagemanget i nyhetsbreven

  • Förbättra distributionen av element på förstasidan

  • Gamification 1.0 - exakt innebörd är inte definerat

  • Hemligt projekt på FZ (inte dark mode)

  • Förbättra diagrammen på SweClockers


Och med det får jag tacka för det här året - sista releasen lanserades idag. Vi ses i mitten av januari, 2024.

Tack för ert arbete i år och för bra uppdateringar här i tråden. Uppskattas och alltid intressant läsning!

Visa signatur

PC1: i5-13600kf, 32gb DDR5@6000MHz, GTX 1080, Prime Z690-A, Windows 11
PC2: Ryzen 5 5600X, 16GB DDR4, GTX 1070Ti, ROG STRIX B550-F, Windows 10
SRV1: i5 10500T, 16GB DDR4, Debian
Home Assistant-tråden | Stryktipset

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av jreklund:

Båda

  • Om du inte hade bilderna i mitten av synfältet på mobilen och öppnade dem - stängdes de direkt.

  • Kunde inte zooma in och scrolla vänster/höger på bilder som inte ligger i ett bildspel.

Verkar som att man inte kan öppna bilder i fullskärmsläge alls längre, händer ingenting när ja klickar på bilderna i firefox, chrome eller edge(MacOS). Har även testat på telefonen (Firefox iOS) och de är samma beteende där.

Kanske får bli en liten patch före julskinkan åker ner i magen?

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av huttala:

Verkar som att man inte kan öppna bilder i fullskärmsläge alls längre. [...]

Det ska mig veterligen bara påverka marknad och galleriet. Jag ser inga problem i artiklar eller forumet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av huttala:

Verkar som att man inte kan öppna bilder i fullskärmsläge alls längre, händer ingenting när ja klickar på bilderna i firefox, chrome eller edge(MacOS). Har även testat på telefonen (Firefox iOS) och de är samma beteende där.

Kanske får bli en liten patch före julskinkan åker ner i magen?

Samma här.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av izzie:

Samma här.

Känns rätt märkligt, för jag släppte en patch för att uppdatera marknaden och galleriet. Och jag kan öppna dem i FireFox, Chrome och Edge, samt Chrome på mobilen. Nog för att jag fick några andra problem, men jag kan öppna dem.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av jreklund:

Det ska mig veterligen bara påverka marknad och galleriet. Jag ser inga problem i artiklar eller forumet.

De kan stämma, ja hänger rätt mycket i marknaden så de va där jag stötte på problemet.
Verkar dock vara löst nu!

Permalänk

Vad var det för något som hände tidigare under kvällen? Jag fick felmeddelande "502 Bad Gateway" när jag försökte gå till www.sweclockers.com.

Visa signatur

Min profilbild beskriver hur jag känner mig just nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sparkar_boll:

Vad var det för något som hände tidigare under kvällen? Jag fick felmeddelande "502 Bad Gateway" när jag försökte gå till www.sweclockers.com.

https://www.sweclockers.com/forum/trad/1706964-sweclockers-ne...

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Nu är jag inne på andra veckan efter semestern, i fredags släpptes följande;

SweClockers

  • Retro tema

  • Forumulären är nu mörka i mörkt tema

  • 25 års logotyper i mörkt och ljust tema

  • Wallpaper annonsen aktiveras först på 1800px eller större webbläsarfönster

  • Lagt in Edin Jusovic som redaktionsmedlem

FZ

  • Wallpaper annonsen aktiveras först på 1800px eller större webbläsarfönster

Permalänk
Keeper of the Bamse
Skrivet av jreklund:

Retro tema

❤️❤️❤️

Visa signatur

i7 10770K, NH-D15. 16GB corsair. RTX 3080. 3TB nvme. Samsung G9. Fractal Torrent Compact. Corsair RM850.
Logitech G pro wireless mouse. Logitech TKL915 wireless. Logitech Pro X Wireless.
Macbook pro M1 (16GB, 512GB). HP Reverb G2.
www.bamseclockers.com

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

SweClockers

  • Ändrat lösenords algoritm till Argon2id*

FZ

  • Ändrat lösenords algoritm till Argon2id*

  • Vi byter logotyp till "FZ - Bildat av geeks"

Utöver det har jag hållit på med nya KPI:er och tittat på verktyg för att automatiskt få rättstavad kod. Nu håller jag på att skriva om BankID-modulen till SweClockers marknad, då nya strängare krav kommer i maj.

* Uppgraderas automatiskt vid inloggning och vi använder samma inställningar som Bitwarden. Lanserades i måndags runt kl 10.00, så har ni loggat in efter det har ert lösenord redan hashats om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

SweClockers

  • Ändrat lösenords algoritm till Argon2id*

FZ

  • Ändrat lösenords algoritm till Argon2id*

  • Vi byter logotyp till "FZ - Bildat av geeks"

Utöver det har jag hållit på med nya KPI:er och tittat på verktyg för att automatiskt få rättstavad kod. Nu håller jag på att skriva om BankID-modulen till SweClockers marknad, då nya strängare krav kommer i maj.

* Uppgraderas automatiskt vid inloggning och vi använder samma inställningar som Bitwarden. Lanserades i måndags runt kl 10.00, så har ni loggat in efter det har ert lösenord redan hashats om.

Trevligt!

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Under förmiddagen aktiverades BankID Säker start, vilket kort betyder rörliga QR-koder när du ska verifiera annonsen i marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Under förmiddagen aktiverades BankID Säker start, vilket kort betyder rörliga QR-koder när du ska verifiera annonsen i marknaden.

Akta dig så de inte smiter

Permalänk
Medlem

Tänkte på en sak, kan man få markera inlägg som olästa kanske? Skulle vara trevligt om man råkar öppna en sida så man kan lättare hitta tillbaka där man slutade

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Utöver nedan lanserad kod har jag uppdaterat vår Proxmox-server och de Raspberry Pi vi har på kontoret.

Båda

  • Uppdatera tävlingsvillkor och möjlighet att stänga av dem

  • "Visa tävlingsvillkor" säger nu "Dölj" när du öppnat dem

  • Det gick att få fler rätt än möjligt i quizet

  • Om en omröstning används flera gånger på samma sida fyllde den inte i svaret

FZ

  • Engagemangsboxen saknade en ikon i Red

  • Utlyfta citat svävade utanför sin box

  • List-bubblorna klarade inte fyra siffor

  • Ibland öppnades mobilmenyn på desktop

SweClockers

  • Annonsruta i Dagens fynd

  • Uppdaterat jQuery och jQuery UI

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

SweClockers

  • Ny design för bli medlem och logga in, samt dess underdersidor

  • Räkna unika deltagare i flervalsfrågor (omröstningar)

  • Placeholder-texter har nu en ljusare text i dark mode

  • Rättat stavfel

Permalänk
Medlem

404 dark mode not found

404 sidan saknar dark mode. Och ger en bländande chock.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

FZ

  • Räkna unika deltagare i flervalsfrågor (omröstningar)

  • Rendera biltext under bilden och inte ovanpå (gäller inte bildspel)

Kontoret

  • Bytt brandvägg/router

  • Bytt core switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Kontoret

  • Bytt brandvägg/router

  • Bytt core switch

Vad blev det för kul?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

SweClockers

  • Ändrat lösenords algoritm till Argon2id*

Hur motiverar ni Argon2id över industristandard scrypt/bcrypt?
Siktar ni med >1000ms runtimes?

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Sinery:

Hur motiverar ni Argon2id över industristandard scrypt/bcrypt?

Vi följer rekommendationerna som är framtagna av OWASP. Vilket även t.ex. Bitwarden gör. Jag förlitar mig helt enkelt på personer som är kunnigare än mig på ämnet.

bcrypt har en begränsning på 72 bytes och scrypt stöds inte av PHP.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

Vi håller nu på med ett projekt med arbetsnamnet bättre forum och de tre första funktionerna har nu lanserats.

  • Omarbetat ny tråd-flödet - du kan inte längre välja en kategori som du saknar rättigheter att skriva till t.ex. huvudkategorier eller kategorier där trådar skapas automatiskt som galleriet. Feedbacka gärna på val av design på desktop.

  • Fetstil, kursiv, under- och överstrykning knapparna genererar öppna/stäng taggar korrekt när flera paragrafer är markerade. Varje paragraf får en egen tagg.

  • Taggar vid profilen i forumet för Redaktion, Moderator och Geeks, för att lättare kunna se vilka som jobbar på sajten. Lättare att se för nytillkomna medlemmar att svaret är "äkta".

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Vi håller nu på med ett projekt med arbetsnamnet bättre forum och de tre första funktionerna har nu lanserats.

  • Omarbetat ny tråd-flödet - du kan inte längre välja en kategori som du saknar rättigheter att skriva till t.ex. huvudkategorier eller kategorier där trådar skapas automatiskt som galleriet. Feedbacka gärna på val av design på desktop.

  • Fetstil, kursiv, under- och överstrykning knapparna genererar öppna/stäng taggar korrekt när flera paragrafer är markerade. Varje paragraf får en egen tagg.

  • Taggar vid profilen i forumet för Redaktion, Moderator och Geeks, för att lättare kunna se vilka som jobbar på sajten. Lättare att se för nytillkomna medlemmar att svaret är "äkta".

Bra funktioner. Helst den sista med taggen är riktigt bra. Lägga till/ändra uppladdade bilder när man editerar en post vore guld värd.

Visa signatur

7600X,Tomahawk B650,NH-U12A,32GB,RX6700,Black SN850 1TB,860Evo 1TB,RM850x, 27GL850,Torrent Compact

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av Lagers:

Lägga till/ändra uppladdade bilder när man editerar en post vore guld värd.

Den står på listan att titta på. Vi avslöjar tyvärr inte listan förrän funktionen är lanserad, är vi inte nöjd med vissa ändringar är det dumt att göra användare besvikna, att den faktiskt kommer. Alla koncept är inte solklara hur de ska lösas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Vi håller nu på med ett projekt med arbetsnamnet bättre forum och de tre första funktionerna har nu lanserats.

Ett bättre SweClockers helt enkelt?

Noterar att om jag trycker Ctrl+[ibu] så placeras cursorn (vad heter den på svenska) efter den stängande taggen. Har den inte tidigare hamnat mellan taggarna?

Visa signatur

:(){ :|:& };:

🏊🏻‍♂️   🚴🏻‍♂️   🏃🏻‍♂️   ☕

Permalänk
Medlem

cursor = markör på svenska. Markör vid inmatning av skrift så är textmarkör nog det bästa valet.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data
Skrivet av GLaDER:

Noterar att om jag trycker Ctrl+[ibu] så placeras cursorn (vad heter den på svenska) efter den stängande taggen. Har den inte tidigare hamnat mellan taggarna?

99 little bugs in the code, 99 little bugs in the code. Take one down, patch it around 117 little bugs in the code.

Det stämmer säkert, den typen av testerna gjorde jag såklart inte. Fokuserade helhjärtat på paragrafer. Får hitta något som passar vid båda tillfällena.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jreklund:

Vi håller nu på med ett projekt med arbetsnamnet bättre forum och de tre första funktionerna har nu lanserats.

  • Omarbetat ny tråd-flödet - du kan inte längre välja en kategori som du saknar rättigheter att skriva till t.ex. huvudkategorier eller kategorier där trådar skapas automatiskt som galleriet. Feedbacka gärna på val av design på desktop.

Behöver forumdelar äns synas i listan som man inte har behörighet till att starta trådar i?
Om inte annat, kanske visa på ett annat sätt att forumdelen är låst. Den röda färgen sticker lite mycket i ögonen. Har kollat både på ljust och mörkt tema.

Underforum som bara agerar underkategori kanske skulle visas på ett mer "normalt" sätt, istället för att visas som "låst".

Annars tummen upp för tankesättet. Användaren ska inte kunna välja saker som man inte har rättigheter till. 👍

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Geeks
Jobbar med data

En sista release inför påskhelgen. Må ni föräta er på ägg och godis!

  • Markören placeras nu igen inom Ctrl+[ibu] taggarna. Det nya beteendet aktiveras först när man markerar flera paragrafer.

  • Det går nu att se ifall man gillat ett inlägg. Nu behöver man inte längre dubbelrösta. Tummen blir orange först när du gillat inlägget och inte när inlägget är populärt.