Inet frågar SweClockers – vilken roll spelar designen när du väljer teknikprylar?

Permalänk
Medlem

Mitt förra chassi Thermaltake pyramiden köptes endast för designen, chassit var godkänt men totalt omöjligt att placera. Saknar mer vita detaljer och mer diskreta Led detaljer. Idiotiskt med alla displayer på hårdvara som ligger i chassit en bra och informativ på chassit hade varit bättre. Skulle gärna se blingfritt till en billigare peng.

Permalänk

Inga lampor, inga ljud men så mycket kraft som det går!

Det finns en aspekt vad gäller design, eller två.

Datorlådan, den ska vara snygg, stilren, ha bra ventilation och helt tyst!
Inga fönster med en massa RGB, inga oljud, ingenting, men snygg design, färg, modell, gärna trä, exklusivt.
Tyvärr finns inte många sådana och jag har för lite tid att bygga mig en egen.

Det är innehållet i datorlådan som ändå är det som räknas för min del, maximal kraft med inga oljud, färger etc!

Det samma gäller skärmarna, snyggas, stilrena med noll kanter.

Design!

Tyvärr för få tillverkare som gör sånt, önskar Apples eller Porsches designteams skulle designa tysta datorlådor.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag kan betala extra för att slippa RGB och produkter där målgruppen är ungdomar med spelfokus.

Tyvärr så är marknaden för produkter med funktionsfokus väldigt väldigt liten sen många år tillbaka. Då får man köpa en arbetsstation från HP, Dell eller Lenovo istället :/

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Medlem

Det beror på vart det sitter, först och främst så väljer jag funktion, Därefter ljud / ljuseffekter (läs tyst / ljusfritt) finns det kvar något så går det till designen, som oftast innebär att en bekväm design ofta är en snygg design. Chassit är väl det som får mest ögon på sig. Men ett bekvämt chassi är oftast ett snyggt chassi.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem

Det enda viktiga i design är chassi, tangentbord, monitor, mus, kablar och fästen.
Grejorna inne i lådan spelar ingen roll alls, de syns ju inte. Chassi med fönstersida köper man bara inte.
Det finns ingen som helst anledning att titta in i datorn sålänge grejorna däri funkar som de ska.

Permalänk
Medlem

Bryr mig bara om designen om den ser ut som någonting som skulle kunna se ut som en sportbil. För jag är en av dom få i världen som tycker alla sport och muskelbilar är fula som stryk så en teknikpryl som påminner om det väljs bort omedelbart, vilket tyvärr är en stor del av prylar. Annars så är det enbart priset och prestandan som räknas för mig. Faktum är att mina vänner gör narr av mig ibland att jag är så tråkig med hur fula mina prylar är. Men jag är nöjd med att vara "tråkig."

Permalänk
Medlem

Det beror på.

Ett exempel är Noctuas diarréfärger som jag alltid hyst generell avsky för, så ska jag köpa en fläkt som kommer vara synlig väljer jag antingen en Chromaxvariant eller någon annan tillverkare om Chromaxvariant ej finns. Men om fläkten inte kommer vara synlig så går priset före.

När det gäller chassi så hamnar utseendet däremot längst ned på priolistan, funktion och brukssmidighet (t.ex. så få och lättåtkomliga dammfilter som möjligt) är det viktiga. Fast ... om Noctua skulle börja göra diarréchassin så ... då vettefan alltså, oberoende av hur bra de skulle vara i övrigt. Men det går ju alltid att lacka om skiten förstås.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Medlem

Datorlådan bör ha mått så den passar in under skrivbordet. Utöver det är det ren funktion som gäller, framförallt solida, gärna ljudisolerade sidopaneler istället för "leksaksvaruhusfönster" eller irriterande blinkande lysen.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem

Designen är viktig för min del. Får krupp på att alla prylar ämnade för datorspel ska lysa likt ett visst kvarter i Amsterdam. Tror och hoppas verkligen att RGB-vågen har nått sin kulmen, och att vi kommer få se fler prylar där man låter designen tala för sig själv utan massa bling och blink. Typ som Teenage engineering computer-1, som väcker ett oumbärligt köpsug, trots att det rent objektivt sett är ett dyrt ganska kasst chassi.

Permalänk
Medlem

Ha , googlare nyss.. Teenage engineering computer-1..
Lådan liknar en större modell av hjärt-startare. =D

Permalänk
Medlem

Svår fråga. Ofta måste jag erkänna att design spelar en större roll än jag vill erkänna. Jag minns t.ex. när Fractal Define kom ut och jag blev helt såld på hur rent och smutt det såg ut. Har varit ett stort fan av Fractal ända sedan början tack vare deras rena formspråk.

Ett annat exempel var t.ex. be Quiet! Dark Rock Pro (v3 tror jag det var) som jag impulsköpte inför ett nytt bygge, trots att jag redan hade en Noctua D14 som jag absolut kunde återanvända, och som hade fungerat ypperligt baserat på tidigare erfarenhet. Jag blev totalt såld på hur läcker den såg ut, och Dark Rock-serien har varit en genuin vän till mig sedan dess. Det blev också ett Seasonic Prime Titanium nätagg till den maskinen, mestadels för att jag tyckte det var himla snyggt. Vad nu det spelar för roll för ett nätagg, men det har fungerat felfritt i bra många år nu, haha.

Men ibland blir det tvärtom också! T.ex. envisas jag med att använda Corsair's enklare lågprofilbord (K60 Pro) både i hemmet och på jobbet, trots att jag tycker det ser både billigt och tråkigt ut och att jag är allergisk mot Corsair iCUE. Men det är så himla skönt att skriva på, vilket jag gör ofta och mycket. Likaså använder jag sedan evigheter Razer Deathadder-möss, trots att de har bristande kvalitet (de håller inte i längden), inte är särskilt snygga och har irriterande mjukvara. Men för mina händer är det en perfekt mus! Skulle aldrig köpt varken tangentbord eller mus för utseendets skull.

Visa signatur

Fractal Define 7, Aorus X570 Xtreme, Ryzen 5950X, Fractal Celsius+ S36, 64GB TridentZ Neo CL14/3600 RAM, MSI RTX 3090 Suprim X, 5TB NVMe SSD + 12TB SATA SSD + 64TB Seagate IronWolf Pro HD, Fractal Ion+ 860W Platinum, LG 32GP850 + LG 42C2 OLED

Permalänk
Medlem

Chassit ska vara stilrent Mitx och ändå ha plats med grafikkort och självklart bra luftflöde.

Otroligt många konfigurationer i Meshroom S V2 och bra luftflöde och köpte detta i väntan på Dan Cases C4 men väldigt nöjd med chassit.

Haft Msi Ventus före och väldigt nöjd på design och pris/prestanda kampanj på dessa och färgen skulle matcha med chassit.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Valde en Xbox Series X då Ps5’an ser bedrövlig ut 😁

Har bara kört ps konsoler tidigare men med ps5 känns det som att Sony gjort allting fel från dag 1 förutom haptic feedbacken. Ja den ser ful ut.

Permalänk
Medlem

Jag föredrar clean, anonym look. Alla blinkande lampor, rymdskeppsl iknande burkar eller tillbehör går bort direkt.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem

Både och skulle jag säga

Visa signatur

"GET STRONG OR GET BENT!"

Permalänk
Medlem

Beror på om det ska stå framme eller vara undangömt.
Ska det vara synligt då ska det passa in och då spelar priset ingen roll, prestanda eller funktioner däremot ska inte påverkas av designen för då blir det inget.

Permalänk
Medlem

Ingen RGB, men med prestanda... de blir svårare och svårare och hitta.

Visa signatur

Battlestation: 12700k - RTX3090 - 32gb ram - 1tb M2 990 PRO - 2TB M2 crucial
Server: 2x Xeon E5-2670 - 64GB Ecc ram

Permalänk
Medlem

Det är en svårare fråga direkt en släpper tanken att design = RGB
Om en överhuvudtaget bryr sig om hur sakerna ser ut, vilken stil en må gilla, stilrent, glittrigt och glammigt, avstängd RGB, eller ketchup och senap färgade sladdar, så är de ju uttryck för ens prefererade estetik och design.

Jag har min stil och för mig är det viktigt i alla fall at den passar in i den miljö jag vill ha runt mig när jag gamear. Men bygget behöver naturligtvis vara balanserat och ha den efterfråga prestandan. Så 50/50 ungefär.

Se min burk i länken nedan, för mig är det rätt men kanske inte för dig.

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem

Take a guess

Jag har inte brytt mig och har haft helt hemska byggen, byggda efter budget och bang for the buck med helt olika färg och mönster. Nu när pengar finns så ville jag dock bygga drömbygget: Svartvitt/gråskala med RGBW-slingor. Avskyr vanliga RGB-slingor där man behöver dra ner den blå slingan till typ 90 för att ljuset på riktigt ska bli vitt.. Slingorna styrs via telefonapp men startar med datorn pga ett litet fusk där jag moddade strömtillförseln till RGBW-controllern så att den kunde sättas på moderkortets RGB-anslutning. Sjukt nöjd, älskar bygget!

Ett vitt 4070 Super från Gigabyte är det jag går och trånar efter just nu, ska bara sälja av de gamla grejerna först

Permalänk
Medlem
Skrivet av erik7191:

Take a guess

<Uppladdad bildlänk>

Jag har inte brytt mig och har haft helt hemska byggen, byggda efter budget och bang for the buck med helt olika färg och mönster. Nu när pengar finns så ville jag dock bygga drömbygget: Svartvitt/gråskala med RGBW-slingor. De styrs via telefonapp men startar med datorn pga ett litet fusk där jag moddade strömtillförseln till RGBW-controllern så att den kunde sättas på moderkortets RGB-anslutning. Sjukt nöjd, älskar bygget!

Ett vitt 4070 Super från Gigabyte är det jag går och trånar efter just nu, ska bara sälja av de gamla grejerna först

Vad roligt att du nu haft möjlighet att sätta ihop och modda just ditt drömbygge! 👍
Har du fler bilder? Ett galleri kanske?

Visa signatur

Databurk: Den lilla vita

Permalänk
Medlem

Ärligt talat -det kunde vara tråkbeige för min del, bara prestandan är där utan en massa lull!

Visa signatur

Dual XP1900+ & Radeon 9700Pro - När hårdvaran och vattenkylning var spännande! Dubbla XP processorer upplåsta till MP med ledande silverfärg...

Permalänk

Om design innebär att det ska vara neutralt och utan RGB, då är design viktigt. Jag gjorde dock ett undantag och köpte G.Skills DDR4-minne RGB till trots. Expertisen i forumet fick mig att bryta mot principen.

Och det blev jättebra för fönstersidan står vänd mot en vägg så det syns inte. Om det varit ett problem, hade det gått att inaktivera i Windows. Vilket blivit lite meckigt men det hade gått att lösa.

Visa signatur

Citera mig - annars kan svar utebli i trådar jag inte själv skapat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Puttrickio:

Vad roligt att du nu haft möjlighet att sätta ihop och modda just ditt drömbygge! 👍
Har du fler bilder? Ett galleri kanske?

Jag löser ett när nästa grafikkort ska in! Lovar att fota fullösningen samt länka slingorna och controllern

Permalänk
Medlem

Datorlådan får gärna vara snygg, men den ska vara diskret och solid. Hellre utstråla 'yrkesfordon' än 'sportbil'.

Fönster på datorlådan tycker jag är extremt fult, så på sakerna som sätts in i datorlådan är jag fri att välja funktion före form.

Sen finns det design som är direkt kontraproduktiv, och som jag aktivt undviker. Lysdioder på fläktar, t.ex. De är kontraproduktiva eftersom de höjer temperaturen i chassit, och tvingar fläkten att jobba hårdare för att nå ner till samma temperatur.

Andra saker jag undviker, är saker som distraherar från det jag gör vid datorn. Det finns tillräckligt mycket distraktioner ändå, utan att lasta koncentrationsförmågan ytterligare med tangentbord med 'strömmande regnbågar' eller möss med pulserande logo. Går de inte att stänga av, blir det inget köp.

Nuvarande (synlig) utrustning:
Låda: Fractal Design Define R6
Tangentbord : Microsoft Natural Ergonomic Keyboard 4000
Mus: Logitech G Pro Wireless
Skärm: AOC q2770pqu (Har redan fyllt tvåsiffrigt ser jag nu). Kanske dags för en ny, när jag ändå köpte grafikkort från Inet igår.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Har ett dedikerat rum där all skrot finns så när folk kommer på besök stänger man bara den dörren så är det klart.

Visa signatur

WS: R7 5800X, 32GB, Suprim X 3080, Acer X38P+Acer XB271HU
FS: HPE ML110 Gen10 Xeon Silver, Qnap TS-h973AX ~100TB
NW: Fortigate, Ruckus, Zyxel XS1930HP 10Gb

Permalänk
Medlem

Bör det gäller hårdvara finns det bara två saker jag tittar på:
a) Finns RGB? Då minskar chansen till köp.
b) Är den brun? Då ökar chansen till köp.

I övrigt vill jag ha så mycket prestanda och funktion som möjligt per krona. Då faller designgrejer bort.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem

AH missade.

Någon som har bild på vilka deals som fanns?

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

AH missade.

Någon som har bild på vilka deals som fanns?

Dessa, finns lite fortfarande.

https://www.inet.se/kampanj/8653/kampanj

Permalänk
Medlem

Vilken design?

Jag tycker utseendet är jätteviktig, men tilltalas inte av "gaming" estetiken. Och datorvärlden är extremt likriktad: Svart plast, en drake, blinkande RGB from hell, stolar som ser ut som om Ullared gjorde en racingstol till McLaren.

Bredda gärna utbudet med artiklar som fått like kärlek på utseendefronten. Men jag öppnar inte plånboken när allt ser ut som en tonårspojkes rum.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem

Stilrent chassi med bra pris för prestandan delar är riktigt nice. Fractal har ett par bra chassin som inte har några rutor men chassit ser otroligt fint ut. Samma med tangentbord, köper ett som funkar bra och ser helt okej ut. Mus bryr jag mig inte så mycket om alls förutom att den ska passa bra i handen och panga bra.

Jag själv vill ju ha rutor på mina byggen då jag oftast har vattenkylning.

Enda komponenter jag bryr mig utseendemässigt är moderkortet och ram och chassi isåfall. Gpun tar jag ändå oftast bort luftkylaren.
Gillar lednmen bara om de inte blinkar och är massa olika färger. Ser så sjukt fult ut när de blinkar i 5 olika färger.