82 studenter avstängda för AI-fusk – Uppsala strängast

Permalänk
Melding Plague

82 studenter avstängda för AI-fusk – Uppsala strängast

Förekomsten av fusk med hjälp av AI-verktyg på svenska lärosäten har för första gången undersökts.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

...I den senaste rapporten inkluderas för första gången kategorin ”Vilseledande med hjälp av AI-verktyg”...

Jag skulle tipsa att lägga till en kategori "Vilseledande med hjälp av Wikipedia".

Permalänk
Medlem

Det fåniga är att AI är ett utmärkt verktyg för att faktiskt plugga; för övning och för att få förklaringar av koncept man inte riktigt förstått. Använt det en hel del, och en stor del av mina anteckningar från föreläsningar är specifikt runt saker läraren nämner om jag tänker att jag frågar chatGPT om sedan för att få lite mer kött på benen.

Enormt hjälpsamt att bolla ideer och få konstruktiv kritik, men även just att chatGPT fortfarande ofta bara har helt fel i sina svar- har man hängt med någorlunda i kursen kan man oftast känna att någonting är fel med dess svar och kan vara ruskigt lärorikt att sätta i ord exakt vad som är felaktigt och varför och sedan nå "konsensus" med modellen.

Och trots allt är några idioter ändå så lata att de bara ber modellen spotta ur sig ett svar som de sedan kopierar rakt av. Trist. Men på det stora hela skulle jag tro, iallafall baserat på mina egna studier, att chatGPT gör mer nytta än skada.

Visa signatur

Gamingrigg: MEG x570 ACE, 5950X, Ripjaws V 32GB 4000MT/S CL16, 6800XT Red Devil LE, HX1200i.
Laptop: XPS 9570 x GTX 1050 x 8300h + 16GB Vengeance 2666Mhz + Intel AX200
Valheim server: i7-8559 + Iris Plus 655 + 32GB + 256GB
Printers? Yes. Ender 5, Creality LD-002R, Velleman VM8600, Velleman K8200

Permalänk

Rubriken för 40år sedan borde vara:
Studenter avstängda för datorfusk.
Förekomsten av fusk med hjälp av datorer på svenska lärosäten har för första gången undersökts.

Jag gillar inte flummiga regler. Folk i sitt skolarbete frågar kamrater, söker på internet, ibland skapar en tråd på ett forum och ber om hjälp. Trots att det redan finns hundratals trådar om exakt samma uppgift och komplett fungerade lösningar, så behöver de skapa en ny exakt likadan fråga.

Sedan tar någon och frågar om en liten del en Ai och just då är det fusk eller?

Jag tror skolväsen får vänja sig med mer Ai hjälp och de får då höja nivån på frågorna. Inom matematik så salstenta där man inte får ha miniräknare bör betyg gå efter, sedan kan studenten få ha haft hur mycket Ai den vill på fritiden.

Permalänk
Medlem

Inte så förvånande, men det är ju bara möjligt när det kommer till riktigt klantiga fuskare.

Förra våren så hotade en föreläsare vi hade på Chalmers med att hon skulle köra alla våra inlämningar genom GPTZero, som är en bedrägeriprodukt som påstår att den kan upptäcka LLM-genererad text.

Jag körde hennes fem/tio år gamla Phd-uppsatts och den bedömdes vara "över 50%" AI, vilket i alla fall fick henne att dra in det hotet.

Om någon har missat det, så är dessa detektorer rent bedrägeri och ni borde inte uppsätta någon annan för något baserat på deras dom.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Oklart var detta ska ta vägen, redan för över ett år sedan kunde ju chatgpt (gpt3) klara prov i fysik genom att bara ordbajsa hyfsat rätt:

Då kan man ju enkelt ställa frågan om hur mycket inlämningsuppgifter faktiskt kan bevisa någons kunskapsnivå. Antar att slutna tentor och muntor kommer öka och inlämningsuppgifter kommer minska

Permalänk
Medlem

De frågade säkert en AI ifall uppsatserna var skrivna av en AI.

Visa signatur

i9-12900K | Z690 HERO | RTX 3080 | PG279QM 240Hz | 32GB DDR5 | H150i ELITE | PSU 1200W | SN850 2TB | SSD 1TB | HDD 1TB | WIN 11 | Meshify 2 Black | Kringutrustning: Logitech MX Keys | Razer Naga Pro | Razer Nari Ultimate
TV: LG 65" OLED65C8 | PS5 & Pulse 3D Wireless Headset, Series X & Xbox Wireless Headset & Elite Series 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Rubriken för 40år sedan borde vara:
Studenter avstängda för datorfusk.
Förekomsten av fusk med hjälp av datorer på svenska lärosäten har för första gången undersökts.

Jag gillar inte flummiga regler. Folk i sitt skolarbete frågar kamrater, söker på internet, ibland skapar en tråd på ett forum och ber om hjälp. Trots att det redan finns hundratals trådar om exakt samma uppgift och kompletts fungerade lösningar finns.

Sedan tar någon och frågar om en liten del en Ai och just då är det fusk eller?

Jag tror skolväsen får vänja sig med mer Ai hjälp och de får då höja nivån på frågorna. Inom matematik så salstenta där man inte får ha miniräknare bör betyg gå efter, sedan kan studenten få ha haft hur mycket Ai den vill på fritiden.

Du har helt uppenbart inte läst vad UKÄ skriver i det länkade dokumentet. Möjligen ett tecken på att du har frågat någon AI istället om vilka argument du ska framföra...

Permalänk
Medlem

En minskning av antalet som flaggas för fusk kan i det här fallet bara betyda att fuskarna har blivit bättre på att just fuska.
Och det låter på artikeln som att många som "åker dit" var så lata att dom inte ens korrekturläste innan dom skickade in.
Ironiskt nog nånting som AI troligen kunde ha hjälpt dom med
Samma sak med "Vilseledande med hjälp av AI-verktyg" som dom så fint kallar det, d.v.s. AI'n har hittat på fakta och studenten har inte dubbelkollat.

Måste kännas konstigt för instutitioner som inte gjort nånting annat än prata "AI" de senaste åren och försöker trycka in detta buzzword i så många sammanhang det bara går, att få samma verktyg kastat tillbaka i ansiktet av samma studenter dom försöker locka till sig.

Men jag känner nog att kalla AI användande för "fusk" är en gråzon.
Var går gränsen egentligen när snart nog alla verktyg du behöver för att skriva en uppsats/etc. är AI "förstärkta"?
Låter du ett verktyg korrigera din meningsuppbyggnad och kolla stavning?
Kanske du rent av använder ett sökmotorer för att trippekolla fakta?
Och kommer du snart vara tvungen att göra några stavfel och konstiga grammatiska missar för att inte flaggas som "AI fuskare"?

Permalänk
Skrivet av Svensktiger:

Men jag känner nog att kalla AI användande för "fusk" är en gråzon.
Var går gränsen egentligen när snart nog alla verktyg du behöver för att skriva en uppsats/etc. är AI "förstärkta"?
Låter du ett verktyg korrigera din meningsuppbyggnad och kolla stavning?
Kanske du rent av använder ett sökmotorer för att trippekolla fakta?
Och kommer du snart vara tvungen att göra några stavfel och konstiga grammatiska missar för att inte flaggas som "AI fuskare"?

Instämmer. Alltså Ai blir inbyggt i allt möjligt.
Jag var med på tiden då de med föräldrar som hade läst mycket kunde hjälpa dem i gymnasiet, folk som hade internet kunde ta hem det ena och andra. Ai blir bara en förläningen på detta.

Inom många områden så är Ai idag så dum så det blir lite som att fuska genom att fråga morsan om något med datorteknik. Och då syftar jag på folk med en helt morsa.
Problemet är väldigt grundläggande hemprov inom vanliga populära områden, men de får kanske sluta med det.

Permalänk
Medlem

"Självklart kan jag hjälpa dig med att svara på dessa frågor som du kan skicka till din universitetslärare”

Skönt att lärosätena tar in begåvningsreserven för att trygga vår framtid.

Permalänk
Medlem
Citat:

”Självklart kan jag hjälpa dig med att svara på dessa frågor som du kan skicka till din universitetslärare”

Här är dokumentären om hur det gick till:

Permalänk
Medlem

På tal om en bransch som kommer genomgå en hel del förändringar pga AI

Permalänk
Medlem

hur upptäcker man ens AI fusk? räcker det verkligen bara att fråga AI (kopiera klistra in inlämningsuppgiften), tvekar det.

om man sen kopierar och utan att korrekturläsa, då är man inte smart individ:

Ett särskilt anmärkningsvärt exempel är studenten vars inlämningsuppgift inleddes med texten: ”Självklart kan jag hjälpa dig med att svara på dessa frågor som du kan skicka till din universitetslärare”.

Permalänk
Medlem
Skrivet av comp50:

hur upptäcker man ens AI fusk? räcker det verkligen bara att fråga AI (kopiera klistra in inlämningsuppgiften), tvekar det.

om man sen kopierar och utan att korrekturläsa, då är man inte smart individ:

Ett särskilt anmärkningsvärt exempel är studenten vars inlämningsuppgift inleddes med texten: ”Självklart kan jag hjälpa dig med att svara på dessa frågor som du kan skicka till din universitetslärare”.

Ja när det är på den nivån så är det så man kan undra om de "doing it for the meme".
Men... kanske ett dumt sätt att skämta om man blir avstängd.

Vad innebär avstängningen?
Får de inte fortsätta resten av sina studier, eller ?

Permalänk
Medlem

Så himla tröttsamt, trodde aldrig AI skulle missbrukas på detta sättet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Så himla tröttsamt, trodde aldrig AI skulle missbrukas på detta sättet!

AI kan inte missbrukas.
Om du inte har något att dölja har du inget att oroa dig för.
Storebror ser dig.
War is peace. Freedom is slavery. Ignorance is strength.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Så himla tröttsamt, trodde aldrig AI skulle missbrukas på detta sättet!

Inte alls naiv...
Eller ren ironi kanske ?

/Homer_S

Visa signatur

INTEL Core i9 9900K @ 5.2GhZ| Gigabyte GA-Z370 Gaming 5 | NVidia RTX 4070 TI| 4x8Gb Vengeance PRO RED 3600 MhZ DDR4 | Samsung 970 EVO plus 1tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 27" Acer Predator XB271HU IPS| Logitech G915 Lightspeed & G900 Chaos Spectrum | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Tycker väll man skall kunna använda ChatGPT som hjälpmedel, men inte skriva hela uppsatser

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Musikälskare

Undrar hur stort mörkertalet är

Visa signatur

❀ Monitor: ASUS Swift 27" @ 1440p/165Hz ❀ CPU: Ryzen 7700X ❀ Cooling: Corsair H170i ELITE 420mm ❀ GPU: MSI 3080 Ti SUPRIM X ❀ Memory: Corsair 32GB DDR5 Vengeance ❀ Motherboard: ASUS Crosshair X670E Hero ❀ M.2: Samsung 980 Pro ❀ PSU: Corsair HX1200 ❀ Chassi: Corsair 7000X ❀ Time Spy: 19 340

📷 Mina fotografier
🎧 Vad lyssnar du på just nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Homer_S1:

Inte alls naiv...
Eller ren ironi kanske ?

/Homer_S

Detta får bli ett mystery for the ages!

Permalänk
Medlem

En bekant lärare som på gymnasienivå brukar fråga i stil med "hur tänkte du när du skrev det här"?

Personer som fuskar brukar inte ens veta vad det handlar om, så då är det en automatisk fail.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

...I den senaste rapporten inkluderas för första gången kategorin ”Vilseledande med hjälp av AI-verktyg”...

Jag skulle tipsa att lägga till en kategori "Vilseledande med hjälp av Wikipedia".

Plagiat är något som redan kontrolleras för.

Permalänk
Medlem

På Chalmers när vi hade hemtentor (vilket var extremt ovanligt, år 98-03) så följdes den alltid upp av en muntlig genomgång där man fick förklara det man gjort och fick liknande extrauppgifter. Antar att det är där man hamnar igen nu?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av mistahh:

De frågade säkert en AI ifall uppsatserna var skrivna av en AI.

Oftast kollar de referens listan och finner ingen som helst koppling mellan det som skrivs i uppsatsen och det som skrivs i den så kallade referensen. Chatgpt har ganska svårt för att göra så specifika kopplingar. Skolor kom alltså be om väldigt specifika referenser. T.ex sätta krav på att följa Harvard standard för referens med sid eller stycke nummer osv.

Sådana detaljkopplingar faller ai på rätt så hårt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Finkelzvin:

Plagiat är något som redan kontrolleras för.

Jag menade inte att man skriver av direkt från Wikipedia, utan använder och behandlar informationen därifrån som 100% säker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shiprat:

Det fåniga är att AI är ett utmärkt verktyg för att faktiskt plugga; för övning och för att få förklaringar av koncept man inte riktigt förstått.

Som ingenjörsstudent själv så håller jag nog inte helt med. Om du inte riktigt förstått något och vill ha bättre förståelse av ämnet så är chatgpt verkligen inte rätt väg att gå IMO, med tanke på hur svaren ofta har en tendens att låta övertygande nog att det skulle kunna stämma oavsett om det faktiskt gör det. Visst finns det fall där man kan fråga t.ex. chatgpt något snabbt och enkelt bara för att få ett hum om något, men då det i princip bara är programmerat att gissa fram svaret och inte kontrollerar någon fakta så är det väldigt enkelt att man får ett svar som låter rätt men egentligen är helt fel. Det är väldigt lätt man kan bli lurad på som är helt fel.

Även om det kanske tekniskt sätt skulle stämma så kanske det inte är korrekt inom ramen för kursen, eller fallerar p.g.a. bristande underliggande förståelse om diverse fallgropar. Beroende på ämne så kan det vara allt ifrån gammalmodigheter, utdaterad information eller andra obeprövade teorier.

Mycket bättre att lära sig rätt från början, från faktamässiga källor, än att lita på vad chatgpt säger innan du fått tillräckligt djupa kunskaper inom ämnet att du förstår och kan verifiera svarets korrekthet.

Plus, som med allt man läser så bör man ju vara källkritisk och kolla upp det som hävdas för att kontrollera vad som faktiskt stämmer. Så om du ändå måste kontrollera och verifiera allt som chatgpt säger, varför inte bara strunta i det onödiga extra steget att hoppas det stämmer tillräckligt bra och bara läsa direkt i kursboken, eller någon annan mer korrekt källa, redan från första början? Då slipper du ju lägga en massa tid på att fundera ifall "stämmer det här verkligen?" för att sedan behöva leta upp och läsa på om samma sak ändå för att försäkra dig att det stämmer...

Permalänk

Det är väldigt svårt att identifiera AI texter. Alla olika AI detectors på nätet är egentligen skräp som inte fungerar, jag och många andra har testat flera av de mer välkända, och de flesta av dessa så kallade "detectors" har identifierat några av mina egna originella texter som ca 60% AI medan riktiga AI skrivna texter bara haft ca 50%.

Sålänge man inte inkluderar typiska fraser som b.la. ChatGPT och Gemini brukar använda så är det nästintill omöjligt att skilja på text skriven av en AI och en människa.

Permalänk
Skrivet av Timmy Fox:

Som ingenjörsstudent själv så håller jag nog inte helt med. Om du inte riktigt förstått något och vill ha bättre förståelse av ämnet så är chatgpt verkligen inte rätt väg att gå IMO, med tanke på hur svaren ofta har en tendens att låta övertygande nog att det skulle kunna stämma oavsett om det faktiskt gör det. Visst finns det fall där man kan fråga t.ex. chatgpt något snabbt och enkelt bara för att få ett hum om något, men då det i princip bara är programmerat att gissa fram svaret och inte kontrollerar någon fakta så är det väldigt enkelt att man får ett svar som låter rätt men egentligen är helt fel. Det är väldigt lätt man kan bli lurad på som är helt fel.

Även om det kanske tekniskt sätt skulle stämma så kanske det inte är korrekt inom ramen för kursen, eller fallerar p.g.a. bristande underliggande förståelse om diverse fallgropar. Beroende på ämne så kan det vara allt ifrån gammalmodigheter, utdaterad information eller andra obeprövade teorier.

Mycket bättre att lära sig rätt från början, från faktamässiga källor, än att lita på vad chatgpt säger innan du fått tillräckligt djupa kunskaper inom ämnet att du förstår och kan verifiera svarets korrekthet.

Plus, som med allt man läser så bör man ju vara källkritisk och kolla upp det som hävdas för att kontrollera vad som faktiskt stämmer. Så om du ändå måste kontrollera och verifiera allt som chatgpt säger, varför inte bara strunta i det onödiga extra steget att hoppas det stämmer tillräckligt bra och bara läsa direkt i kursboken, eller någon annan mer korrekt källa, redan från första början? Då slipper du ju lägga en massa tid på att fundera ifall "stämmer det här verkligen?" för att sedan behöva leta upp och läsa på om samma sak ändå för att försäkra dig att det stämmer...

I ingenjörsstudierna läser man oftast bara grunderna inom olika områden, dessa områden är ofta superstora och populära. ChatGDP kan i dessa områden kommer med alternativa förklaringar på frågor.
Inom programmering så är det samma sak där. Man har ett problem, ta något så simpel så en cvs fil som ska hantera texter som kan innehålla en mängd olika tecken som tecknen ",;.

Problemet inom programmering blir i arbetslivet när man ej gör superpopulära saker. Det dessa LLM gör då när jag har testat är att anta att man göra exakt samma sak som om man gjorde något superpopulärt.
Ain kan skriva ladda modulen med namn "ABC" sedan skriva kod för hur man använder funktioner i denna modul. Detta när modulen överhuvudtaget inte existerar.
Detsamma med programkod, den skriver att man ska använda metod/funktioner som ej existerar. Ta något så simpelt att man vill reversa en string.
Förslaget string reverseText = orginalText.Reverse(); Är bara ett störande svar som upptar ens tid när metoden Reverse() ej existerar.

Men man kan argumentera emot Ai just nu och få ett svar som endast gäller just nu. Ser man på en längre tid så rusar Ai framåt, på samma sätt som internet också gjorde. Att ha internet eller inte, var för de flesta studenter år 1990 inte så stor skillnad i deras skolarbete. De hade svårt att på den enkla nivån de var på hitta ett svar på internet som var bättre än vad som stod i deras skolböcker.

Permalänk
Medlem

Vi befinner oss nu i ett samhälle där folk fuskar sig till (i betydligt större mängder än tidigare) betyg och utbildningar. Med resultat av bristande kunskap och slarvligt folk i arbetslivet. Tack alla ni som fuskar och aktivt bidrar till ett sämre Sverige. Precis vad vi behöver!

Trodde inte jag skulle behöver säga detta men tyvärr är det bristande kontroller, disciplin och lärare med befogenheter som nu gör att Sverige får sämre utbildade elever. AI är tyvärr inte det enda problemet i skol-frågan.