Permalänk
Medlem

Dual sim, har båda i privata mobilen. Smidigt, tycker jag.

Jag stänger aldrig av. Har inte haft några problem med folk som ringer utanför arbetstid. Vill jag inte svara så gör jag inte det. Men det händer sällan att det ringer, och jag har inga problem med att svara om det skulle behövas.

Visa signatur

Core i7 7700K | Titan X (Pascal) | MSI 270I Gaming Pro Carbon | 32 GiB Corsair Vengeance LPX @3000MHz | Samsung 960 EVO 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av timpO:

Haft jobbtelefon sedan jag började arbeta 2010 och har haft privat ett par gånger, mest för att ha roligare telefon och stilla tekniknörderiet. Men har under senaste ca. 8 åren bara haft jobbtelefonen. Onödig summa med privata abonnemang och telefoner när man ändå har det via jobbet. Och mitt personliga behov av "roligare telefon" är minimal idag, så förstår inte riktigt den biten heller. Har jobbat inom säljsidan inom industrin sedan 2017 och har blivit "störd" fåtal gånger på min privata tid.. Nu jobbar iof 95% av de jag haft som kontakt på kundsidan dagtid så deras intresse att arbeta utanför arbetstid är rätt låg, kanske jobbigare för tex. hantverkare.

Kör själv måttot, vill någon nå mig så är det väl bra att jag kan svara? Brutalt irriterande med kollegor som stänger av jobbtelefonen direkt efter arbetstid och är onåbara.. Sen tycker jag mitt jobb är så pass roligt och stimulerande, så får jag mail eller teamsmeddelande från någon i ett intressant ärende så tycker jag det är skitkul att läsa det även om klockan är 22:30 en tisdagkväll.

Hade gärna med haft min jobbmobil endast om det inte va en 10 år gammal samsung som knappt fungerar,har tjatat om ny men får väl lägga den under däcket på lastbilen o köra över skiten snart

Permalänk
Medlem

Jag får pengar av arbetsgivare för att köpa en mobil , 250 kr per månad som läggs i en pott upp till 7500kr (kan skjuta till om jag vill ha en mer fancy).
Nu har jag en Galaxy S22, i den kör jag dual sim, både privatnr och jobbnr. Om 11 mån har jag maxat potten, men jag kan beställa ny när som helst.

Det är sällan någon från jobbet som behöver nå mig efter arbetstid, och i så fall skickar de ett meddelade på Teams.
Det är skönt att inte släpa runt på två telefoner

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av GLaDER:

Ganska säker på att "anställningsavtalet" för statsministern berättar att personen avsagt sig allt vad semester (i bemärkelsen att man inte jobbar något öht och är okontaktbar) heter för nästkommande mandatperiod Det vi pratar om är väl ändå "normala människor" som har "normala jobb" på "normala företag"?

Annars kan vi ju dra upp krigsplacering

Statsråden (dvs regeringen), inklusive statsministern, är principiellt alltid i tjänst. Punkt. De har ingen normal anställning med lön, utan de är arvoderade.

Sedan har statsministern, dvs f.n. Ulf Kristersson, även en ställföreträdare i regeringen om han inte är tillgänglig. För närvarande är det Ebba Busch.

Permalänk

Min jobb(iga) mobil ligger i ett skåp på kontoret, oladdad.
Hade den inte hållt på tjata om att jämnt och ständigt byta lösenord, 2FA:a hela j*a tiden, konstant ska det behövas loggas in på teams, och sedan outlook och sedan påtvingade edge, så kanske jag hade använt den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hej jag är nyfiken på hur ni gör med jobbmobilen? Jag tänker då på att många har behov att vara anträffbar och svara inom rimlig tid.

För min egen ser jag mest risk att den kommer gå sönder på vissa ställen. Jag skulle vilja ha ett annat sätt att bli nåd då. Men det känns sådär att ge kunder privata nummer för mer brådskande ärende och det är nog ej tillåtet. Men i mina hemtrakter så går vissa egenföretag snickare, rörmokare, elektriker nå vid deras privata nummer vid kriser. Den rörmokare som ej svarar inom "en rimlig tid" när någon har vattenläckage i köket, så kommer den personen i fortsättningen också kontakta en annan rörmockare.

För mig känns som ett helt nytt system skulle behövas tas fram. Där man endast högst har tillgång till det man behöver ha. Har man t.ex. behov att stenfull ute på stan kunna flytta ett par hundra tusen från en privata konto med bankid sent en lördagsnatt, så visst kan man ta med en mobil med bankid och detta upplåst. Annars ska man inte ta med en mobil med detta bankId just då utan en mobil som inte har denna behörighet.

Ingen som ringer men använder gärna surfen, min telefon tar två simkort.

Permalänk
Medlem

Har inte jour Den ligger vid datorn på jobb konstant på laddning.. Varit så sedan jag började för 1½ år sedan :')

Visa signatur

AMD Ryzen 5800X3D | EKWB 360 Elite | Asus RTX 3080 TUF OC | Asus ROG Strix x470-F | 32GB 3600mhz | 500GB EVO 970 M.2 | 1TB 860 QVO | HX1000v2 | Asus ROG PG279Q | Keychron Q1 moddat | Xtrfy m42 wireless | Logitech G PRO X Wireless |

Permalänk
Medlem

Har lov att använda mobilen privat. Det är dock två nummer kopplade, ett huvudnummer och ett mobilnummer. Har nästan endast huvudnumret delat och denna kan jag stänga av efter schema.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hondaxl:

Hade gärna med haft min jobbmobil endast om det inte va en 10 år gammal samsung som knappt fungerar,har tjatat om ny men får väl lägga den under däcket på lastbilen o köra över skiten snart

Det var en av anledningarna varför jag hade privat i början av mitt arbetsliv. Lagom när alla tjänstemän hade iPhone så hade vi på verkstadsgolvet Sony Eriksson med knappar. Tog några år innan de insåg att vi faktiskt behövde kunna svara på ett Mail i telefonen.
Så där förstår jag dig!
Blir samtidigt som en tyst protest i att det kan löna sig att förnya med jämna mellanrum när de inte får tag på dig utanför arbetstid.

Visa signatur

Quadro användare inom CAD/CAM med fokus CAM.
Personligt OC rekord: 5.41GHz @ i7 2600K --- http://valid.canardpc.com/2kkg6k

Permalänk
Medlem

Har dualsimmöjligheter på båda privata och jobbmobilen. Använder det dock inte då jag inte vill ha mina privata saker på jobbtelefonen och tvärtom. Arbetsplatsen har regler kring hur dokument ska arkiveras och förvaras osv.

Sen det här med var arbetstelefonen förvaras. Jobbar jag på kontoret och ska vara där dagen därpå så får den stanna där (har inte jour/beredskap och skulle något dyka upp av den digniteten att jag behöver arbeta så har min chef mina kontaktuppgifter och det framgår därmed akutnivån). Andra dagar med hemarbete så får både telefonen och datorn följa med hem.

Har en enklare Samsung som tjänstelur (den klarar det den ska där, mail, teams osv). Privatluren är ett par år äldre, men klarar det jag har den till. Främst sociala media i olika former och mail/teams osv.

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Om man har utlöst övertid typ chef eller säljare så ingår det ju att man är tillgänglig över hela dygnet. Men man kompenseras med extra semester och högre lön.

Om man måste vara tillgänglig för att man är den enda personen som kan en sak. Så har man antingen själv slarvat med att dokumentera och skriva rutiner för det man gör. Och det kan vara företaget som har dåligt med nedskrivna policys att förlita sig på. Allt går inte skriva ner. Så det gäller också att det finns tid till att dela sina uppgifter med kollegor.

Man måste också ha lite förståelse för att det tar lite längre tid att lösa problemet/slutföra uppgiften om ordinarie person som brukar göra något är ledig/sjuk och en kollega ska hoppa in.

Tycker man att arbetet missbrukar att man är ledig och det inte hjälper att säga till så får man helt enkelt göra sig oanträffbar. Nackdelen att det blir lite irriterad stämning och sämre läge i löneförhandling. Kommer det en lag så blir det mer lika för alla. Men tycker att vi ska klara oss utan en lag, så att man kan hålla det på en lagom nivå. Har inget emot att de närmsta kollegorna ringer, och oftast räcker det med en kort push i rätt riktning.

Permalänk
Medlem

Hade tidigare separat jobbtelefon men eftersom jag alltid behöver vara anträffbar blev det rätt bökigt att ständigt bära med sig två telefoner. Bytte således till att enbart ha en jobbtelefon som även används privat. Får acceptera att min AG "ser" hur jag använder telefonen inklusive sociala medier etc.

Permalänk
Medlem

Jag använder en telefon och två abonnemang, privat och jobb.
Har jobbnr kopplat via växeln numera då kunder kunde ringa kl 20-21-22 på kvällen om saker som inte alls var i närheten av akut ibland.
Dock eftersom jag har taxibilar också så har vi krav från uppdragsgivaren att vi åkare skall vara anträffbar fram till 21 för ev sena ändringar för bilarna på morgonen efter tex att en bil måste ut tidigare så jag kan meddela chauffören eller lösa med en annan chaufför ifall ordinarie inte kan starta tidigare av någon anledning.
Så i det fallet har berörda personer mitt privata nr.

Sen har jag schemalagt stör ej och att vissa personer kan ringa trots ljudlöst.

Ligger ju i stor del i mitt intresse att vara anträffbar olika tider på dygnet, personal kan bli sjuk på natten och man måste lösa ersättning eller gå ut själv till passstart 0500.
Men däremot behöver inte verkstads och butikskunder kunna ringa konstiga tider.
Har meddelandefunktion från hemsidan och en del kunder har mitt jobbmobilnr (kopplat i växeln med dess öppettider) så kan komma nått sms ibland att dom behöver akut hjälp och då kan jag välja att ringa upp eller inte.

Visa signatur

|Intel Core 2 Duo E8400|ASUS P5B|Radeon 4850|6GB PC6400|
|Intel Core I5 4790k|]ASUS Z79|32GB PC3-12800|

Permalänk
Medlem

1. Har endast jobbmobil.
2. Portar numret när jag byter arbetsgivare.
3. Blir aldrig kontaktad utanför arbetstid.

Ska det vara så svårt?

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Hej jag är nyfiken på hur ni gör med jobbmobilen? Jag tänker då på att många har behov att vara anträffbar och svara inom rimlig tid.

För min egen ser jag mest risk att den kommer gå sönder på vissa ställen. Jag skulle vilja ha ett annat sätt att bli nåd då. Men det känns sådär att ge kunder privata nummer för mer brådskande ärende och det är nog ej tillåtet. Men i mina hemtrakter så går vissa egenföretag snickare, rörmokare, elektriker nå vid deras privata nummer vid kriser. Den rörmokare som ej svarar inom "en rimlig tid" när någon har vattenläckage i köket, så kommer den personen i fortsättningen också kontakta en annan rörmockare.

För mig känns som ett helt nytt system skulle behövas tas fram. Där man endast högst har tillgång till det man behöver ha. Har man t.ex. behov att stenfull ute på stan kunna flytta ett par hundra tusen från en privata konto med bankid sent en lördagsnatt, så visst kan man ta med en mobil med bankid och detta upplåst. Annars ska man inte ta med en mobil med detta bankId just då utan en mobil som inte har denna behörighet.

Jag är tillgänglig dygnet runt i princip, vet att det går emot all forskning men jag mår bättre av att ha koll på vad som händer oavsett när det händer.
Men däremot väljer jag att inte svara alla gånger utan ber dem skicka sms och om det är viktigt ringer jag upp.

Vet inte vad det skulle vara för system som skulle införas riktigt, jag har ju gått med på att byta tillgänglighet mot extra semester.
Dessutom har jag vant mig vid att vara nåbar, det är mitt normala.

Men jag har förståelse för att alla är olika, alla vill inte vara nåbara och de ska absolut kunna stänga av och få vara ifred.

Enligt arbetsmiljöregler så ska man inte kunna bli störd utanför arbetstid, men många är nog nyfikna, har kontrollbehov eller kanske rentav tappar kunder på att inte svara.
Det är en svår nöt att knäcka.

En rörmokare kanske kan ha en jour emellan sig och kunden utanför arbetstid?
Och jouren kan ringa rörmokaren när det är akut på riktigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Varför ska du jobba för ett företag när du inte får betalt? Att verksamheten inte har tillräcklig redundans är inte ditt problem.

Det är absolut inte normalt att kolla sin mail en gång per dag på semestern. En bra väg till utbrändhet att aldrig släppa jobbet under längre perioder.

Det är en komplex fråga. Jag är alltid tillgänglig i jobbet trots anställning. Det ingår i mina arbetsuppgifter och jag får betalt därefter. På semester (mer än 1v) kollar jag mailen regelbundet för att inte komma för mycket efter och ha för lång startsträcka efter sommaren tex. Jag tar också något möte här och där under semestern, endast kritiska.

Allt handlar om din yrkesroll. Att folk ifrågasätter att aldrig vara helt ledig kan jag förstå. Det är inte för alla. Samtidigt måste man förstå att världen byggs inte av att folk har semester.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Medlem

Anställd & har inte jour. Jag är nåbar under min arbetstid, sen stänger jag av telefonen. Detsamma för jobbmailen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Det är en komplex fråga. Jag är alltid tillgänglig i jobbet trots anställning. Det ingår i mina arbetsuppgifter och jag får betalt därefter. På semester (mer än 1v) kollar jag mailen regelbundet för att inte komma för mycket efter och ha för lång startsträcka efter sommaren tex. Jag tar också något möte här och där under semestern, endast kritiska.

Allt handlar om din yrkesroll. Att folk ifrågasätter att aldrig vara helt ledig kan jag förstå. Det är inte för alla. Samtidigt måste man förstå att världen byggs inte av att folk har semester.

Kan hålla med där. Är just nu föräldraledig, om jag skulle vara helt borta i 6 månader hade jag inte känt igen jobbet när jag kom tillbaka och framförallt skulle jag behöva panikvända massa ’intressanta’ beslut som folk gjort utan att veta bättre

Permalänk
Medlem

Har bara en telefon, jobbtelefonen.
Den är på dygnet runt, året runt, sitter i en operativ ansvarsroll.
Stänger dock av dem om jag är i en tidzon utanför vår kontorstid (inte så kul att bli uppringd 02:30)
Företaget byter telefon var 3de år.

Permalänk
Medlem

Har jobbmobil och har flyttat mitt privata abb till e-sim för att slippa ha två mobiler. Jag har haft samma nummer privat i 20år och vill inte byta så det är en bra lösning tycker jag..

Eftersom jag har personalansvar och produktionsansvar så har jag ett behov av att vara tillgänglig under den vakna tiden, det betyder däremot inte att jag arbetar hela tiden. Jag kan faktiskt känna mig mindre stressad över tanken att jag kan hjälpa en kollega att lösa ett större problem på kort tid över telefon eller sms / chat än att det får vänta till nästa dag med allt vad det innebär. Det har faktiskt hänt att man löst saker på några få minuter över telefon där ett olöst problem innebär att en hel produktion står still och många blir sysslolösa under ett helt skift. Har man en bra dialog med sin arbetsgivare och en mänsklig syn på det hela behöver det inte vara speciellt betungande..

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Endast kontaktbar på jobbmobilen under arbetstid. Krasst sett så är den igång 24/7, men då det aldrig är någon som kontaktar mig på den så kvittar dess påslagenhet och existens fullkomligt.
Närmaste chef och närmaste kollegor har mitt privata nummer om jag skulle behöva nås utanför arbetstid av någon anledning, men det har ännu inte hänt. Eller ja, ett par gånger mellan anställningar, men det blev väl mest svar på någon enstaka fråga och en del skitsnack.

Skulle det börja ringa på jobbmobilen utanför arbetstid, då skulle jag lämna jobbmobilen på kontoret, och skulle det börja ringas om jobb på privata mobilen skulle jag blockera dem och hänvisa till jobbmobilen. Jag säljer en del av mitt liv dyrt, och i det kontraktet ingår inte tid utöver ordinarie arbetstid. Om någon förväntar sig annat kan vi omförhandla det, men jag tror ingen är villig att betala vad det skulle kosta.

Visa signatur

Desktop: AMD 3950X, 64 GB RAM, Nvidia 4070 ... (Windows 11)
Serverdesktop: AMD 5600G, 64 GB RAM (Proxmox)
Labbmiljö: Supermicro SC825 X9DRi-F 2xE5-2667v2 64GB RAM
Kamera: Canon R5, Canon RF 100-500, Laowa 100mm f/2.8, Canon RF 24-70 f/2,8

Permalänk
Medlem

Kör min privata telefon med dubbla simkort. Varför det är den privata är för att företaget erbjöd i iphone 8 (nej tack) när jag startade för 1.5 år sedan.
Släpa runt på två telefoner låter väldigt jobbigt, skulle aldrig orka med det. Gillar att ha koll så gör mig inget att jag får något sms eller teams meddelande efter arbetstid, om jag inte orkar svara så gör jag inte det (har enkelt för att släppa jobbrelaterade saker).

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Det är en komplex fråga. Jag är alltid tillgänglig i jobbet trots anställning. Det ingår i mina arbetsuppgifter och jag får betalt därefter. På semester (mer än 1v) kollar jag mailen regelbundet för att inte komma för mycket efter och ha för lång startsträcka efter sommaren tex. Jag tar också något möte här och där under semestern, endast kritiska.

Allt handlar om din yrkesroll. Att folk ifrågasätter att aldrig vara helt ledig kan jag förstå. Det är inte för alla. Samtidigt måste man förstå att världen byggs inte av att folk har semester.

Jag tvivlar starkt på att du har jour 24/7, alternativt att ditt kontrakt är legalt giltigt.

Världen byggs inte heller av utbrända.

Permalänk
DingDongerMcDongface

Jag lämnar min jobbtelefon på jobbet Svarar inte innan 08:00 eller efter 16:30, om jag inte avtalat något annat specifikt sedan tidigare. Den används via ett växelsystem och under telefontiderna svarar jag självklart, eftersom det är del av mitt jobb. Utanför telefontider är det sällan någon som har skäl att ringa mig personligen. Jag tycker att det är jätteskönt att kunna lämna den på jobbet, för mig resulterar det i bättre separation mellan arbete och fritid.

Relevant edit: Jag arbetar statligt och även om jag hade kunnat köra dubbla simkort (gjort tidigare)vill jag ha två separata enheter, för att undvika alla teoretiskt tänkbara problem gällande att mycket av det man gör i jobbet är offentlig handling. Med största sannolikhet bryr sig ingen om min telefon, men jag känner att det är lämpligare att skilja på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av izzie:

Varför ska du jobba för ett företag när du inte får betalt? Att verksamheten inte har tillräcklig redundans är inte ditt problem.

Det är absolut inte normalt att kolla sin mail en gång per dag på semestern. En bra väg till utbrändhet att aldrig släppa jobbet under längre perioder.

Skrivet av NatureBoyyy:

Jobbtelefonen ligger inne på mitt hemmakontor, där ligger den under arbetsdagen. Den sätts på ljudlös efter 16:30, enda gången jag kollar utanför arbetstid är ibland på söndagkväll pga jag har många bokade kundmöten så jag vet om jag har något direkt på måndagmorgon, annars aldrig på min fritid. Det ger mig sinnesfrid att bara släppa allt efter arbetstid.

Du är knappast i position att förutsäga och ställa diagnoser på någon i ett forum.
Finns hur många varianter som helst i detta och folk gör och trivs med det på olika sätt.
Personligen så tycker jag det är lite komiskt med ledighetstalibaner som går under jorden så fort klockan är 16:01. Är man så arbetsskygg så har man väl mängder med andra problem som att exempelvis hälsa på en kollega på stan efter jobbet då "man minsann inte ska jobba när man inte får betalt..."

Permalänk
Medlem

Jag tackade nej till jobbmobil. Har en privat som man kan ringa på arbetstid.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dunde:

Du är knappast i position att förutsäga och ställa diagnoser på någon i ett forum.
Finns hur många varianter som helst i detta och folk gör och trivs med det på olika sätt.
Personligen så tycker jag det är lite komiskt med ledighetstalibaner som går under jorden så fort klockan är 16:01. Är man så arbetsskygg så har man väl mängder med andra problem som att exempelvis hälsa på en kollega på stan efter jobbet då "man minsann inte ska jobba när man inte får betalt..."

Jag talar av erfarenhet att vara utbränd. Det är säkert häftigt att jobba mycket. Härligt att det fungerar för dig.

Det stör mig dock något oerhört att det finns en kultur av att detta är åtråvärt, eftersom det sakta men säkert bygger förväntningar hos arbetsgivare om att deras anställda ständigt är tillgängliga, vilket ÄR ett av huvudskälen till ökad utbrändhet inom arbetslivet.

Egentligen är det ju binärt. Jag byter min tid och kompetens mot lön. Jag ser ingen anledning till att skänka bort min tid och kompetens till arbetsgivaren när jag inte får betalt för det.

Om man avtalat något annat är det såklart en annan situation. Dock finns det i Sverige hårda regler om hur länge man får ha jour i sträck, etc.

Permalänk
Medlem

Fiffig med jobbtelefon

Visa signatur

My Rig https://classic.prisjakt.nu/list.php?ftg_check=on&exclude_ftg...
Fel av mig! Men sjutton vad snabba ni är på att kommentera vad andra gör och inte gör rätt och fel... :/

Permalänk
Medlem

Har en privat mobil och jobbmobil. Jobbmobilen och jobbdatorn lämnas kvar på jobbet efter avslutad arbetsdag. Jag jobbar inte när jag är ledig och känner inget behov av att vara anträffbar.