Speldistributörer kan lämna Xbox: "Döende i Europa"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Kanske för att i din familj gillar man barnspel mer? Ingen aning.

"Barnspel"? Har vi återvänt till 2006?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

"Barnspel"? Har vi återvänt till 2006?

Ja, Nintendo har väl mest barnspel på sitt utbud?

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Ja, Nintendo har väl mest barnspel på sitt utbud?

Inte direkt. Väldigt gott och blandat, även om de flesta spel är barnvänliga så skulle jag inte kalla dem för barnspel.
Barnspel för mig är typ lek-och-lär-spel eller licensspel på barnprogram och sånt gör inte Nintendo överhuvudtaget.

Sen att Nintendo gör spel som är attraktivt för både vuxna och barn gör det inte automatiskt till barnspel. Se bara på Super Smash Bros eller Advance Wars som exempel.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

PC master race wins again

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Ja, Nintendo har väl mest barnspel på sitt utbud?

Advance Wars, Zelda, Mario, Metroid, Smash Bros, Mario kart, Donkey kong...
Listan tar ju aldrig slut med AAA-spel som inte är barnspel.

Kan du inte bju på en lista AAA-spel till Xbox eller PS5 då?
Jag har PS5 och de enda två bra spelen som släppts på det hittills är ju Horizon Forbidden West och Ratchet n clank. Sämsta köpet jag gjort i TV-spelsväg än så länge..

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Advance Wars, Zelda, Mario, Metroid, Smash Bros, Mario kart, Donkey kong...
Listan tar ju aldrig slut med AAA-spel som inte är barnspel.

Kan du inte bju på en lista AAA-spel till Xbox eller PS5 då?
Jag har PS5 och de enda två bra spelen som släppts på det hittills är ju Horizon Forbidden West och Ratchet n clank. Sämsta köpet jag gjort i TV-spelsväg än så länge..

Exakt, barnspel.

Jag har inga konsoler i mitt hem, eller jo.. en dammsamlare med en digital display är väl konsolen jag använder mest.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Exakt, barnspel.

Troll...

Permalänk
Medlem
Skrivet av SueCia:

Nej, 100% ärlig. Jag ser inte Nintendo's speltitlar som ''vuxna spel'' helt enkelt.

Vuxna barn kan jag sträcka mig till.

''The Nintendo Switch carries a lot of adult video games , however it is mainly intended as a “Family Gaming Console”, since the majority of video games on the system are intended for young children or adults.''

Nintendo själva.

och nej, jag har inget emot att spela lite partyspel ''whack a mole'' eller dansa hejvilt i vardagsrummet (Om man bor i hus)

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Exakt, barnspel.

Jag har inga konsoler i mitt hem, eller jo.. en dammsamlare med en digital display är väl konsolen jag använder mest.

Dagens definition av barnspel är nog GTA 5, Fortnite och Roblox, majoriteten som spelar dessa lär ju vara under 18.

Sen att Nintendos storsäljare är färgglada och våldsfattiga är inte per automatik barnspel, enligt mig.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Borde inte försäljningen av konsolen "ökas" när spel ingår i prenumeration??

Tycker under Xbox One's tid det var betydligt dystrare än nu med Xbox Series X när det kommer till spelutbudet och exklusivitet.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

se inget konstig i det när MS egen strategi är att folk ska prenumera på sin tjänst istället för att köpa spel.

Ser absolut ingen anledning varför man skulle använda game pass, ok du kan spela spelet just nu , men om du vill spela just nu och sen om 7 månader då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tralle:

Ser absolut ingen anledning varför man skulle använda game pass, ok du kan spela spelet just nu , men om du vill spela just nu och sen om 7 månader då?

För mig är GamePass bra. Jag spelar igenom ett spel sen rör jag det aldrig igen, undantag är RDR2 dock, som jag fortfarande plockar upp då och då.
Så jag har aldrig råkat ut för att ett spel jag för tillfället spelar försvinner från tjänsten.
Jag får dessutom testa en massa olika typer av spel som jag aldrig annars skulle köpt.
För 99kr i månaden (PC GamePass) så känns det helt klart värt.

Visa signatur

4080S | Playstation 5 | Xbox Series X | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av NorthLight:

Varför lägga cash, på dynga, när pc'n är Överlägsen Allt. Och dessutom får vi ju allt nu för tiden!

Haft de flesta konsoler själ och alltid har det känts helt bortkastade pengar. PS4 Pro, var sista dyngan för mig. Bara köpt för exklusiva titlar såklart, men alltid avskytt alla svagheter i konsolerna, som usel fps och extrem låg FOV!

Nu får pc i stort sett allt!

Good riddance, to consol Garbage!

Du jämför äpplen med päron.
Du får inte en PC för 5000kr, särskilt inte idag.

Streaming är ett oerhört bra alternativ till PC dessutom,
Jag får ett 4080 för 230kr i månadens, så det gör att jag kan streama konstant i vadå, 8 år för priset av en speldator (som då är väl uttjänt medans jag får konstanta uppgraderingar under tiden)

Så jag skulle nog säga att dedikerad PC kommer att hotas framöver, men inte av konsoller utan av streaming...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Ja, Nintendo har väl mest barnspel på sitt utbud?

Skrivet av JockeSw:

Dagens definition av barnspel är nog GTA 5, Fortnite och Roblox, majoriteten som spelar dessa lär ju vara under 18.

Sen att Nintendos storsäljare är färgglada och våldsfattiga är inte per automatik barnspel, enligt mig.

Nintendo har ganska bra koll på deras målgrupp och det är inte vad man kan beteckna som "barn". Den största gruppen är 20- till 25-åringar med 70% av spelarna över 18 år.

Högst anekdotiskt men i mina samtal med barn (under 15 år) hör jag, som @JockeSw säger, oftast Fortnite, Roblox och GTA 5 nämnas. Alltså inte Breath of the Wild, Super Mario Kart, Super Smash Bros eller andra av Nintendos största succéer de senaste åren.

Källa: https://www.nintendo.co.jp/ir/pdf/2021/211105e.pdf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Nej, 100% ärlig. Jag ser inte Nintendo's speltitlar som ''vuxna spel'' helt enkelt.

Vuxna barn kan jag sträcka mig till.

''The Nintendo Switch carries a lot of adult video games , however it is mainly intended as a “Family Gaming Console”, since the majority of video games on the system are intended for young children or adults.''

Nintendo själva.

och nej, jag har inget emot att spela lite partyspel ''whack a mole'' eller dansa hejvilt i vardagsrummet (Om man bor i hus)

Exakt. Troll...

Permalänk
Medlem

Tjaa, så om man ska tro Sweclockers orakel då så är det bara Nintendo och ev Sony som har en framtid då, och detta för att de låtit bli att porta sina spel till PC?
Kan tycka att de nya konsolerna från Sony och MS har blivit så lika en PC att det egentligen inte går att se någon skillnad.
En konsol idag är ju en PC med ett custom OS. Det var roligare under PS3 eran och tidigare.....

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Orisons:

Tjaa, så om man ska tro Sweclockers orakel då så är det bara Nintendo och ev Sony som har en framtid då, och detta för att de låtit bli att porta sina spel till PC?
Kan tycka att de nya konsolerna från Sony och MS har blivit så lika en PC att det egentligen inte går att se någon skillnad.
En konsol idag är ju en PC med ett custom OS. Det var roligare under PS3 eran och tidigare.....

De flesta kapitalistiska system slutar med två aktörer med 80-90% vs 10-20%, det har hänt på väldigt många områden. Tre håller sällan långsiktigt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bernd_P1:

se inget konstig i det när MS egen strategi är att folk ska prenumera på sin tjänst istället för att köpa spel.

Kan bara hålla med. Blir litet självmål eftersom detta samtidigt håller mig från köp av deras konsol.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Om man tror Microsoft köpt upp halva spelindustrin för att låta någon random kommentar på mässgolvet diktera framtiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swurre2019:

Sedan när skivläsaren försvinner, vilket är ryktet på nästa version av Xbox så blir det ännu färre personer som köper en Xbox.

Det var enda skälet till att jag köpte en begagnad Xbox One X.
4k spelare med gaming som en "bonus".

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem

Microsoft borde lyssna på sin tidigare VD!

https://www.youtube.com/watch?v=Vhh_GeBPOhs

Exklusiviteterna är för svaga, samt att de ändå släpps till PC.

Permalänk
Medlem

Den största dolda successen finns inte än så länge.

Hade dom varit smarta, hade dom gått ihop med producenterna av ALLA Teve apparater, och haft en inbyggd X-box.
Konsolmarknaden hade dödas direkt.

Men så smarta är dom inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Microsoft har sig själv att skylla. Inga exklusiva titlar till Xbox

Det är så vrickat att folk ser Sonys strategi att köpa exklusiviteter som det bästa och mest önskvärda.

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF

Permalänk
Medlem

Det är tvära kast inom konsolbranchen, ena dagen är Xbox på god väg att bli ett monopol som måste stoppas, andra dagen är dödsdomen runt hörnet.

Men vad kan man vänta sig när det rapporteras friskt om ren hörsägen. Spelpressen är ju i paritet med svensk damtidning när det kommer till klickjakt på sensationsrubriker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Den största dolda successen finns inte än så länge.

Hade dom varit smarta, hade dom gått ihop med producenterna av ALLA Teve apparater, och haft en inbyggd X-box.
Konsolmarknaden hade dödas direkt.

Men så smarta är dom inte.

Tror ingen hade velat betala 5000kr extra för en sån tv. Riktigt bökigt om konsolen dör i tvn med.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superapan:

Det är så vrickat att folk ser Sonys strategi att köpa exklusiviteter som det bästa och mest önskvärda.

Har inget med Sony att göra, exklusiva titlar har varit det bästa med konsoler (och PC för delen, alla vill ju ha spel skrivna för PC och inte portade ditto) sedan innan 8-bitars eran. Dom bästa spelen är i 9 av 10 fall exklusiva, och om dom sen kommer till andra plattformar är det i princip alltid dom som inte konkurrerar direkt, t.ex. Playstation-spel på Windows, inte Xbox.
Det är lättare att göra bra spel när man kan fokusera på en platform helt enkelt (och därför många studios helt enkelt anlitar tredje part för att porta om/när det blir aktuellt för det är så jävla mycket jobb och kräver specialkunskap).

Inte alls kopplat till det, men känns som Gamepass enbart är bra för MS och ingen annan (ja dom som använder det så klart), som utvecklare vill du ju helst inte hamna i en situation där stora delar av kundgruppen förväntas spela ditt spel "gratis". Tror det enda hållbara för just sådana tjänster är om det går samma väg som streaming av film/tv tyvärr, det är helt för mycket pengar i produktionen av stora titlar för att alla spelbolag ska kunna gå runt på 99kr i månaden (ja och så finns det ju en hel del 1kr/månad kuponger också, samt Discord gifts osv som alla sänker det ytterligare).

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Du jämför äpplen med päron.
Du får inte en PC för 5000kr, särskilt inte idag.

Streaming är ett oerhört bra alternativ till PC dessutom,
Jag får ett 4080 för 230kr i månadens, så det gör att jag kan streama konstant i vadå, 8 år för priset av en speldator (som då är väl uttjänt medans jag får konstanta uppgraderingar under tiden)

Så jag skulle nog säga att dedikerad PC kommer att hotas framöver, men inte av konsoller utan av streaming...

Klart det är ju ett bättre alternativ, men frågar du the Kings aka nVidia, så får du nog ett helt annat svar ifall pc's som spelplattform slukas. Även hur överprisade både 30X och 40 serien varit/är; så säljer det bättre än någonsin!

Sitter själv på ett gammalt 2060S och skulle hoppa på 40X serien, men kunde bara inte, så jag hoppas på 50X serien då!

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Den största dolda successen finns inte än så länge.

Hade dom varit smarta, hade dom gått ihop med producenterna av ALLA Teve apparater, och haft en inbyggd X-box.
Konsolmarknaden hade dödas direkt.

Men så smarta är dom inte.

Eller så är de så smarta att det är en dödsdömd idé...

Permalänk
Medlem

Jag har senaste Xboxen, spelar aldrig - men skulle vilja påstå att det är typen av spel som gör det...

Helt enkelt, I´m to old for this shit - Nintendos Super Mario, Mario Kart och liknande däremot, det kan jag gärna dra igång och lira nån vända då och då (dom liren finner jag underhållande)

Slutsats: Det är inte konsollen, utan spelen (tycker fortfarande Ice Climber är "the shit"...troligtvis nostalgi), snart 45 bast är jag med

Visa signatur

Flest datorer när han dör vinner...

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Dom bästa spelen är i 9 av 10 fall exklusiva, och om dom sen kommer till andra plattformar är det i princip alltid dom som inte konkurrerar direkt, t.ex. Playstation-spel på Windows, inte Xbox.
Det är lättare att göra bra spel när man kan fokusera på en platform helt enkelt (och därför många studios helt enkelt anlitar tredje part för att porta om/när det blir aktuellt för det är så jävla mycket jobb och kräver specialkunskap).

Här har vi en till som gillar antikonsumentfasonerna. Han har till och med blivit så övertygad att trots att Xbox/PS5 är 99 % lika hårdvarumässigt, blir spelen på något självklart vis BÄTTRE bara Sony får låsa in det med pengar, slänga på en splash screen, och kalla det "nära samarbete med spelstudion".

Som sagt, jäkligt märkligt att folk applåderar Sonys konsumentfientliga strategi. Vi gamers brukar ju gilla valfriheten, att inte låsas ned vid en specifik hårdvara?

Visa signatur

Intel i9-12900K | Asus STRIX Z690-I | 32 GB DDR5-6400 CL30 | AMD Radeon RX 7900 XTX | WD Black SN850 1 TB
Asus ROG Loki SFX-L 750W | SSUPD Meshlicious | Arctic Cooling Freezer II 280 | Alienware AW3423DWF