Problem med fördröjning i OneDrive

Permalänk
Medlem

Problem med fördröjning i OneDrive

Jag har nyligen köpt en Asus Zenbook UM3402 och har installerat allt som jag behöver i den. Tyvärr så verkar jag ha ett problem med OneDrive som jag inte förmår att hitta en lösning på.

När jag ska öppna en mapp eller en fil i OneDriver så låser sig Explorer i allt från 10-30 sekunder innan mappen eller filen öppnas.

Problemet kvarstår även fast jag skapar ett nytt användarkonto eller loggar in och ut ur OneDrive.

Jag får samma problem när jag testar Dropbox. Så det verkar egentligen inte vara helt knutet till just OneDrive.

Är det någon som vet vad det här kan bero på?

Det funkar superfint att öppna allt som inte är i ett moln.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Killgissar på att det handlar om att det inte är fullt synkat eller att uppkoppling är långsam?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tcntad:

Killgissar på att det handlar om att det inte är fullt synkat eller att uppkoppling är långsam?

Dessvärre inte. All synkronisering är klart. Alla tjänster funkar superbra på min egen maskin men inte på den här. Från samma uppkoppling/Wi-Fi-nät.

Permalänk
Medlem

Det är inte något extra antivirus/säkerhetspaket som ingår i den nya maskinen? Typ Norton, McAfee etc.

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen
Skrivet av Thekai:

Dessvärre inte. All synkronisering är klart. Alla tjänster funkar superbra på min egen maskin men inte på den här. Från samma uppkoppling/Wi-Fi-nät.

jojo att båda är på samma nät bryr vi oss inte om, men är det långsamt i överlag med höga svarstider eller låg hastighet upp?

Permalänk
Medlem

Jag har samma bekymmer. Utforskaren blir långsam så fort jag går in i mappar som ligger på Dropbox eller Onedrive. Det hänger sig i någon sekund mellan varje fil man markerar. Samma mappar fungerar dock snabbt och smärtfritt att navigera i andra program, tex. om jag är inne i word och sparar en fil, då kan jag bläddra bland mapparna utan lagg. Det flyter även på bra i Total commander, så det är specifikt för Windows Explorer, det gäller båda mina datorer och jag tycker det börjat krångla nyligen, någon gång efter årsskiftet kanske.

Någon som känner igen detta och kommit på en lösning?

Permalänk
Medlem

Har du kollat via Ethernetkabel också? vid prestandastrul över nätverk så är WiFi nästan alltid den första att misstänkta...

Explorern kan också fått för sig att alltid fråga molntjänsten först innan den titta lokalt i datorns lagring - är responstiden lite längre så får man snabbt märkbart lagg.