Soundbar tappar "kontakt" helt random.

Permalänk
Medlem

Soundbar tappar "kontakt" helt random.

Hej!

Jag ska försöka förklara så gott jag kan vad problemet är och jag har försökt leta efter poster med liknande problem.

Jag har en JBL Bar Studio till min tv som jag även använt till vår tidigare tv som har fått vandra vidare till sälla jaktmarker. Jag upplevde samma problem på den tvn men viftade bort det och tillslut utgick jag från att det var för att tvn började sjunga på sista versen. Nu har vi köpt en ny tv, en Samsung the frame 55'' och jag upplever fortfarande samma problem, dock mycket mer sällan efter att ha googlat och pillat med inställningar på tv, i stort sett inte alls förrän nyss när vi kollade på en serie och det dök upp igen...

Problemet är att det verkar som att soundbaren "tappar signal/kontakt" och ljudet försvinner snabbt vid två tillfällen sen tillbaka till vanligt igen. Tidigare har det mest kommit vid tysta partier i det man tittar på, där man knappt märkt av det och jag tänkte att det kunde ha med just det att göra, att det var vid tysta partier, nu kom det vid ett tillfälle där det var mycket ljud.

Jag baren kopplad via hdmi-arv, haft via hdmi samt optisk på förra tvn men med samma resultat.

"Ska" det helt enkelt vara såhär eller finns det något man kan göra åt saken? Jag är väl medveten om att det inte är någon high end-pryl jag har men att detta skulle vara enligt boken känns väl märkligt?

Hoppas ni förstår vad jag menar, annars ska jag försöka förklara på nytt.

Tills dess, tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av reddan:

Hej!

Jag ska försöka förklara så gott jag kan vad problemet är och jag har försökt leta efter poster med liknande problem.

Jag har en JBL Bar Studio till min tv som jag även använt till vår tidigare tv som har fått vandra vidare till sälla jaktmarker. Jag upplevde samma problem på den tvn men viftade bort det och tillslut utgick jag från att det var för att tvn började sjunga på sista versen. Nu har vi köpt en ny tv, en Samsung the frame 55'' och jag upplever fortfarande samma problem, dock mycket mer sällan efter att ha googlat och pillat med inställningar på tv, i stort sett inte alls förrän nyss när vi kollade på en serie och det dök upp igen...

Problemet är att det verkar som att soundbaren "tappar signal/kontakt" och ljudet försvinner snabbt vid två tillfällen sen tillbaka till vanligt igen. Tidigare har det mest kommit vid tysta partier i det man tittar på, där man knappt märkt av det och jag tänkte att det kunde ha med just det att göra, att det var vid tysta partier, nu kom det vid ett tillfälle där det var mycket ljud.

Jag baren kopplad via hdmi-arv, haft via hdmi samt optisk på förra tvn men med samma resultat.

"Ska" det helt enkelt vara såhär eller finns det något man kan göra åt saken? Jag är väl medveten om att det inte är någon high end-pryl jag har men att detta skulle vara enligt boken känns väl märkligt?

Hoppas ni förstår vad jag menar, annars ska jag försöka förklara på nytt.

Tills dess, tack på förhand!

Testat med en annan HDMI kabel ? Vilka streamingtjänster är det du använder ?

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Har du testat att uppdatera firmware på soundbaren?

Visa signatur

Legion 5 Pro" Ryzen 5800H / 32GB ram / 2TB+1TB nvme / RTX 3070 8GB 140w

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Testat med en annan HDMI kabel ? Vilka streamingtjänster är det du använder ?

Det har jag säkert utan att vetat om det iomed att problemet varit med sen jag köpte baren för kanske fem år sedan. Sen har jag knappt använt den då den andra tvn strulade och ville inte kännas vid andra källor än tv-högtalarna.

Alla möjliga och har inte kunnat pinpointa till att det skulle ske vid användning av en viss heller. Nu såg vi en film på HBO utan något som helst problem, tidigare ikväll när jag upplevde det för första gången på flera veckor var också på HBO.

Skrivet av Playboy_1338:

Har du testat att uppdatera firmware på soundbaren?

Nej det har jag inte. Var lite inne på detta också men vet inte hur jag bär mig åt..

Permalänk
Medlem
Skrivet av reddan:

Hej!

Jag ska försöka förklara så gott jag kan vad problemet är och jag har försökt leta efter poster med liknande problem.

Jag har en JBL Bar Studio till min tv som jag även använt till vår tidigare tv som har fått vandra vidare till sälla jaktmarker. Jag upplevde samma problem på den tvn men viftade bort det och tillslut utgick jag från att det var för att tvn började sjunga på sista versen. Nu har vi köpt en ny tv, en Samsung the frame 55'' och jag upplever fortfarande samma problem, dock mycket mer sällan efter att ha googlat och pillat med inställningar på tv, i stort sett inte alls förrän nyss när vi kollade på en serie och det dök upp igen...

Problemet är att det verkar som att soundbaren "tappar signal/kontakt" och ljudet försvinner snabbt vid två tillfällen sen tillbaka till vanligt igen. Tidigare har det mest kommit vid tysta partier i det man tittar på, där man knappt märkt av det och jag tänkte att det kunde ha med just det att göra, att det var vid tysta partier, nu kom det vid ett tillfälle där det var mycket ljud.

Jag baren kopplad via hdmi-arv, haft via hdmi samt optisk på förra tvn men med samma resultat.

"Ska" det helt enkelt vara såhär eller finns det något man kan göra åt saken? Jag är väl medveten om att det inte är någon high end-pryl jag har men att detta skulle vara enligt boken känns väl märkligt?

Hoppas ni förstår vad jag menar, annars ska jag försöka förklara på nytt.

Tills dess, tack på förhand!

Tror att du har samma funktion som jag har på båda mina Subbar. När inget ljud (ca 20 min) skickas till dessa sätts dom i Standby läge. Dock kan jag stänga av denna funktion på sub 12 å har gjort det. Går inte att stänga av på sub 8. Man hör när reläet slår på å stänger av sub 8.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Tror att du har samma funktion som jag har på båda mina Subbar. När inget ljud (ca 20 min) skickas till dessa sätts dom i Standby läge. Dock kan jag stänga av denna funktion på sub 12 å har gjort det. Går inte att stänga av på sub 8. Man hör när reläet slår på å stänger av sub 8.

Mjo men detta sker ju helt slumpvis oavsett hur länge man kollat på något med ljud?

Permalänk
Medlem

Om du inte vet hur du uppdaterar mjukvaran, så borde det stå i manualen.
Fick du ingen manual (vilket man väldigt sällan får nu) utan bara en snabb start giden, så borde den finnas på nätet att läsa.
Gå till tillverkarens hemsida och leta där eller sök på barens namn + manual.

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem

Jag har läst mig till i en supporttråd på JBLs hemsida att någon snubbe tycktes få det att funka genom att ställa in PCM överallt, jag tycker snarare det blev sämre än att ha det inställt på Auto. Det kändes som ljudet försvann mer och mer och även vid partier där det väldigt tydligt skulle vara ljud... Jag har fått senaste firmwaren av supporten och ska testa att köra in den, har inte jättehöga förhoppningar dock...

Kan det vara värt att testa byta från hdmi-arc till optisk kabel?

Permalänk
Medlem
Skrivet av reddan:

Jag har läst mig till i en supporttråd på JBLs hemsida att någon snubbe tycktes få det att funka genom att ställa in PCM överallt, jag tycker snarare det blev sämre än att ha det inställt på Auto. Det kändes som ljudet försvann mer och mer och även vid partier där det väldigt tydligt skulle vara ljud... Jag har fått senaste firmwaren av supporten och ska testa att köra in den, har inte jättehöga förhoppningar dock...

Kan det vara värt att testa byta från hdmi-arc till optisk kabel?

Installera uppdateringen först å se om det löste ditt problem. Om inte köp ny soundbar (pengafråga givetvis), finns ju bättre/nyare soundbars.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem

Jag hade samma problem på min TV i flera år med en LG-soundbar och det enda som märkligt nog var att slå på Fast Boot på TV:n. Då verkar den inte döda ljudet överhuvudtaget.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem under en tid med min Bluesound Soundbar.

Kollade man trådar fanns det andra som hade samma problem samt en samtida annan enhet.

Det visade sig att i en uppdatering så uppdaterades några tjänster i burken, så det uppstod en bugg när källan skickade ljud med olika bitrates. Tex kan reklaminslag skicka annat ljud än filmen (olika bitrates, olika antal ljudkanaler), så då hängde sig codecen i maskinen. Lösningen för oss var då att pausa/starta "playback" från Optical-inputen. Men problemet kom tillbaka lite då o då.

Även buffring i streamingtjänster kunde orsaka detta - fick tex YT för sig att man kom efter så sänktes bitraten på ljud och bild för att komma ikapp och ljudet kunde då försvinna

Om man angav PCM överallt så kunde man minimera problem, men inte helt.

Nu kom dock BlueSound med en uppdatering till firmwaren som löste detta problem men skulle inte förvåna mig om det är ett liknande problem du har. Så en felamälan med felrapporter borde skickas in.

Men man måste kunna förklara problemet, så det måste väl eskaleras.

Permalänk
Medlem

Jag hade också ett liknande problem med en JBL soundbar. Men det var enbart på tysta partier som jag minns det. Det var nån spar funktion som inte gick att stänga av, så om det var tyst i några sekunder så tappade den kontakten. På just den modellen fanns ingen möjlighet att stänga av det, så jag bytte ut den mot en samsung som fungerar utmärkt.

Visa signatur

Intel Core i9-13900K | Gainward GeForce RTX 4090 Phantom GS | Corsair 128GB (4x32GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance LPX | MSI PRO Z690-A DDR4 | Arctic Liquid Freezer II 280 | EVGA Supernova G6 1000W | Samsung 980 PRO NVMe M.2 SSD 1TB + 2x2TB | Fractal Design Define 7 Svart TG | LG 34'' UltraGear 34GN850 QHD | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av seville57:

Installera uppdateringen först å se om det löste ditt problem. Om inte köp ny soundbar (pengafråga givetvis), finns ju bättre/nyare soundbars.

Ska prova detta och annars har tanken slagit mig att antingen skita i externt ljud sålänge eller se över marknaden efter en ny bar.

Skrivet av Sarato:

Jag hade samma problem på min TV i flera år med en LG-soundbar och det enda som märkligt nog var att slå på Fast Boot på TV:n. Då verkar den inte döda ljudet överhuvudtaget.

Spännande! Vet du om detta är något som finns på Samsungs tv - apparater?

Skrivet av boibo:

Hade ett liknande problem under en tid med min Bluesound Soundbar.

Kollade man trådar fanns det andra som hade samma problem samt en samtida annan enhet.

Det visade sig att i en uppdatering så uppdaterades några tjänster i burken, så det uppstod en bugg när källan skickade ljud med olika bitrates. Tex kan reklaminslag skicka annat ljud än filmen (olika bitrates, olika antal ljudkanaler), så då hängde sig codecen i maskinen. Lösningen för oss var då att pausa/starta "playback" från Optical-inputen. Men problemet kom tillbaka lite då o då.

Även buffring i streamingtjänster kunde orsaka detta - fick tex YT för sig att man kom efter så sänktes bitraten på ljud och bild för att komma ikapp och ljudet kunde då försvinna

Om man angav PCM överallt så kunde man minimera problem, men inte helt.

Nu kom dock BlueSound med en uppdatering till firmwaren som löste detta problem men skulle inte förvåna mig om det är ett liknande problem du har. Så en felamälan med felrapporter borde skickas in.

Men man måste kunna förklara problemet, så det måste väl eskaleras.

Detta låter ju faktiskt väldigt logiskt och skulle kunna vara något liknande problem jag har då problembilden låter väldigt lik den jag upplever.

Som jag nämnde tidigare så tyckte jag det snarare blev sämre av att ställa in PCM/LPCM överallt än om man låter det stå "Auto". Även om även då ger visst bortfall, även om det går upp och ner i frekvens.

Skrivet av zebez:

Jag hade också ett liknande problem med en JBL soundbar. Men det var enbart på tysta partier som jag minns det. Det var nån spar funktion som inte gick att stänga av, så om det var tyst i några sekunder så tappade den kontakten. På just den modellen fanns ingen möjlighet att stänga av det, så jag bytte ut den mot en samsung som fungerar utmärkt.

Exakt så jag upplever det också, förutom när jag ställde in PCM överallt då upplevde jag bortfall även när ljud fanns eller tom om någon förde en dialog.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reddan:

Spännande! Vet du om detta är något som finns på Samsungs tv - apparater?

Vet faktiskt inte men skulle tro det.
På min LG heter den "Quick Start" som jag slog på och då verkar den ha lugnat ner sig i att tappa ljudet.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av reddan:

Ska prova detta och annars har tanken slagit mig att antingen skita i externt ljud sålänge eller se över marknaden efter en ny bar.

Spännande! Vet du om detta är något som finns på Samsungs tv - apparater?

Detta låter ju faktiskt väldigt logiskt och skulle kunna vara något liknande problem jag har då problembilden låter väldigt lik den jag upplever.

Som jag nämnde tidigare så tyckte jag det snarare blev sämre av att ställa in PCM/LPCM överallt än om man låter det stå "Auto". Även om även då ger visst bortfall, även om det går upp och ner i frekvens.

Exakt så jag upplever det också, förutom när jag ställde in PCM överallt då upplevde jag bortfall även när ljud fanns eller tom om någon förde en dialog.

PCM = Stereo ljud.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Vet faktiskt inte men skulle tro det.
På min LG heter den "Quick Start" som jag slog på och då verkar den ha lugnat ner sig i att tappa ljudet.

Ska absolut undersöka detta, tack!

Skrivet av seville57:

PCM = Stereo ljud.

Ja precis, konstigt nog verkar det bli sämre av att ställa in det.

Permalänk
Medlem

Har nu sen ett par dagar tillbaka kört in senaste firmwaren som jag fick av JBL. Mycket bättre nu men under två tillfällen idag så har det försvunnit två korta gånger med nån sekunds mellanrum. Då har ändå innehåll spelats upp på tvn under flera timmar idag och som sagt vid två slumpmässiga tillfällen har detta hänt.

Jag ska beställa hdmi ultra high speed-kablar och byta ut de hdmi-kablar jag har för tillfället då jag inte vet vilken sorts kablar det är samt att de är gamla och därför antagligen inte har fullt stöd för vare sig ljud eller bild.

Permalänk
Medlem

Bumpar min egen tråd istället för att starta en ny.

Problemet avhjälptes någorlunda men nu står jag inför ett annat istället.... Nu har ljudet börjat försvinna helt, antingen av sig självt eller när man ska sänka eller höja volymen. Ibland hörs ett kort knaster innan ljudet försvinner men oftast blir det bara tyst. Jag har testat byta tillbaka till en annan hdmi-kabel men inte hunnit testa tillräckligt länge för att se om det är löst.

Vad har ni för idéer annars? Detta kom helt plötsligt och den enda inställningen jag har ändrat på är bildinställning typ optimerat eller något i den stilen. Kan det vara kabeln som ger sig efter knappt två månader utan att ha kopplats in och ut en massa? Känns väl osannolikt speciellt när det uppkom utan att kabeln rördes.