Inet frågar SweClockers – vilken roll spelar designen när du väljer teknikprylar?

Permalänk
Melding Plague

Inet frågar SweClockers – vilken roll spelar designen när du väljer teknikprylar?

Inet har finputsat utseendet på sin hemsida, vilket firas med ett fullspäckat avsnitt av Megaklick och en fråga om design till SweClockers medlemmar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det beror på vad det är för del, musmattor är ju 90% design.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Design och prestanda är det viktigaste för mig.

Permalänk
Medlem

Jag kan inte säga att design är helt oviktigt, men 95% av alla produkter ser tillräckligt bra ut, prestanda och pris är mycket viktigare för mig

Permalänk
Medlem

Det beror på.
Chassi/skärm och annat synligt bryr jag mig.
Med Moderkort,ssd,grafikkort och liknande bryr jag mig inte där tar jag det billigaste som uppfyller mina behov.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Valde en Xbox Series X då Ps5’an ser bedrövlig ut 😁

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Inet

Det ni ser på bilden är två datorer som vi kommer bygga inför streamen! Ett ljust bygge med fokus på mer bling och RGB och ett mörkare bygge med lite mer clean, minimalistisk och prestanda-fokus.

Känns som det är lite kul att visa två väldigt olika byggen bredvid varandra men som samtidigt är helt vanliga delar.

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Fick lära mig att glaspaneler bara läcker ljud jämfört med paddade insidor, så kvittar helt hur det ser ut.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chromatic:

Fick lära mig att glaspaneler bara läcker ljud jämfört med paddade insidor, så kvittar helt hur det ser ut.

Kör bubbelplast för både ljuddämpning och spännande ljuseffekter!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Micke_JKUR:

Valde en Xbox Series X då Ps5’an ser bedrövlig ut 😁

Samma här.

Permalänk
Medlem

Gäller det datorer så är bara chassit någorlunda intressant, men vill ju ha så små som möjligt o dom flesta sådana ser helt okej ut (kör CM NR200). Prylarna på insidan däremot bryr jag mig inte så mycket om, dom flesta i mitt nuvarande är dock svarta o det räcker mer än väl.
När det gäller laptops så kör jag Thinkpad, o där går form o funktion hand i hand som tur är!

När det gäller övrigt teknikprylar så får grejerna gärna vara så små som möjligt, svarta utan för mycket detaljer o jag eventuellt kan klistra på nån plastfilm med fejkträ så duger det för mig.
So far så har jag iaf inte haft något problem att välja nånting bra o relativt billigt men som också ser tillräckligt bra ut.

Permalänk
Medlem

Bryr mig väldigt lite. Bara RGB'n går att stänga av så får komponenter se ut hur som helst. Skulle väl undvika chassin i vissa extrema färger, men om funktion och pris är rätt går det mesta att acceptera.

Permalänk
Medlem

Så cleant som möjligt. RGB går bort direkt.

Permalänk
Medlem

Mindre RBG och annat lull lull.
Sitter aldrig och tittar in i burken, så kan man få ner priset för att bli av med sån skit så

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem

Prestanda, byggkvalité och funktioner spelar fortfarande mest roll för mig men betalar ofta extra utöver det om det finns en produkt med en design jag gillar.

Permalänk
Medlem

Rgb o futuristiska former går bort. Är det komponenter som stängs in i ett chassi så är det skit samma.

Permalänk
Inet

Lite teaser på vad man kan förvänta sig i form av erbjudanden under kvällen
https://www.inet.se/kampanj/5853/dubbelklick

Visa signatur

Frågor? info@inet.se | 031-65 27 00 | Facebook | Discord
Instagram

Permalänk
Medlem

Eftersom jag har stängt chassi är det bara chassit som betyder något. Kunde jag få produkter som var fula, tex som gamla gröna kort eller fulare till ett billigare pris med mer prestanda eller bara billigare hade de varit ett givet val.
Vill gärna ha tillbaka gamla bulk förpackningar också där man bara fick en anonym kartong med produkten i, billigare så.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

Vill helst att det matchar med färgerna, och utan RGB. Allt i datorn är helt kolsvart även fast den är helt stängd

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem

Jag bryr mig till viss del om hur mitt chassi ser ut och eftersom jag helst köper chassin med solid sida (eller kanske mesh som i t.ex North) och därav bryr jag mig inte särskilt mycket om hur mina komponenter ser ut. Fast vore kul om gröna pcber och kopparfärgade kylflänsar/heatpipes gjorde comeback

Permalänk
Medlem

Visst spelar prestanda roll, men är det fult som stryk blir det inget köp ändå. Skulle aldrig köpa en Imac exempelvis. Däremot gärna en Macbook Pro, de är snygga.

RGB är inte min grej dock. Blev inte bättre av att Gigabyte nukade 16GB RAM för mig när jag skulle tona ner RGB och fläkt på grafikkortet.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

Design har rätt liten betydelse på datorprylar. Ställer oftast så det inte syns så tydligt ändå och då känns det ganska meningslöst köpa prylar för hur de ser ut eller passar ihop. För andra saker som HIFI-utrustning som syns, möbler och sådant samt då bilar förstås. Där tycker jag designen är viktig, det måste tilltala mig.

Datorn är det ändå bara jag som ser så pris och prestanda väger allra tyngst här och jag skulle inte tänka en sekund på att sätta in vita komponenter i ett svart chassi mm. om de är billigare och presterar bättre. Av samma anledning bryr jag mig inte om RGB. Den RGB som finns har jag satt på statiskt djupröd och där får den vara.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem

Första tanken som slog mig var "datormöss"... där är designen nästan helt avgörande. Köpte för några år sedan en "bäst-i-test-modell" som tyvärr inte passade min hand något vidare bra.

Men överlag skulle jag nog säga att designen är viktigare än vad man själv faktiskt tror.

Permalänk
Medlem

Funktionell/ergonomisk design är viktigt RGB och färg spelar mindre roll, men är lite viktigt om det är grejer till kök/vardagsrummet

Permalänk
Medlem

Designen är ganska viktigt för mig, men inte på det sättet som jag tror dom flesta andra tänker (med tanke på hur modet ser ut just nu inom datorprylar). För mig är det stilrent och gärna lite minimalt som gäller. Så t.ex. blir det inget akvariechassi med RGB ljusshow för min del. Vill heller inte lägga extra pengar på bling. Värderar "bang for the buck" och funktionalitet över design helt klart.

Permalänk
Medlem

Jag betalar gärna mer för att undvika en blinkande julgran som har dora the explorer på loop, avskalad, stilren funktionell design som även fungerar i sovrummet (alltså tyst, inget blinkande och osynligt helst utan att tappa prestanda)

Permalänk
Medlem

Nu svarade jag för teknikprylat generellt, rätt eller fel...
Det beror på.

Nåväl, för vissa saker är designen oerhört viktig. Valde tex netatmo övervakningskameror, inte för att de är bäst, eller billigast, men enkla att få in någorlunda snyggt i hemmet. I garaget kör jag på tp-link tapo, ser ut som skit mw är bättre än netatmo och kostar en fjärdedel.

Lika så design prioriterat för tv och högtalare som är svåra att gömma, htpcn har jag byggt in i TV-bänken så där köpte jag inte ens chassi utan monterade allt på en spånskiva.

Generellt prioriterar jag design lågt...

Permalänk
Medlem

Så länge funktionella kriterier möts brukar jag välja den mer estetiskt tilltalande produkten.

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

I min prioriterings lista ser det ut såhär: Funktion/prestanda, Pris, Design.....design är som det där lilla extra som skiljer produkten från mängden, men när Design går före fuktion och pris blir det helt ointressant för mig....sen finns det ju saker som är 100% design som konst....där får man väl ha en annan måttstock.

Visa signatur

"Jag är så gammal att jag brukade styra med piltangenterna"
StoppaCopySwede
Fraktrfitt:Inet

Permalänk
Medlem

1. Design
2. Prestanda
3. Pris

Så mycket som möjligt ska vara helt vitt. Väntat med köpa ny dator för att fler komponenter ska lanseras i vitt. Glädjande nog så har Gigabyte med sina ICE-modeller anlänt så det finns vita moderkort i min smak. Nu är dock problemet att BTF-byggen blir mer cleant så bara fortsätta vänta till det lanseras vita BTF-moderkort..