RX 7900XT/XTX Owners Club

Permalänk
Medlem
Skrivet av SyndroMm:

Lite off topic men..

Har inte ägt ett AMD Grafikkort sedan 5970, där 2st brann upp och blev ersatt med ett GTX 480 och stannat på Nvidia sidan sedan dess.

Har drivrutinerna blivit mer stabila kontra förr?

//Henrik

Wow, var det bevisat att det var AMD's fel att korten brann bokstavligen upp? Inte tillverkarens slarv, utan AMD's drivrutiner? Likt Nvidias drivrutiner eldade upp deras GTX590 eller vad det hette. Där var det bevisat att nVidia hade felat.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av g0pp3:

Har typ de temperaturerna i spel, provat lite UV/OC inställningar också och då stiger hotspot litegrann. Har kört Time spy i 3DMark eller heaven benchmark.

Då är man rätt lugn, tycker att jag har lite hög coilwhine men kanske vanligt på dessa kort ? Hur är ditt ?

Samma historia här. Det är tyvärr svårt att komma undan coilwhine med dagens kort. Det man kan prova är att köra något stresstest på loop under natten/över dagen så får den skrika för full hals så gott den vill, kanske inte gör några mirakel direkt men jag upplever att mitt kort inte är lika illa som när man först fick det.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Skrivet av The man swe 90:

Imponerande resultat måste jag säga ! Vad kör du med för inställningar på OC ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Samma historia här. Det är tyvärr svårt att komma undan coilwhine med dagens kort. Det man kan prova är att köra något stresstest på loop under natten/över dagen så får den skrika för full hals så gott den vill, kanske inte gör några mirakel direkt men jag upplever att mitt kort inte är lika illa som när man först fick det.

Mitt 7900XT lider också utav Coilwhine, rejält.

Låser oftast spelet på 120FPS, dämpar det lite. Jag har en 240hz skärm.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Mitt 7900XT lider också utav Coilwhine, rejält.

Låser oftast spelet på 120FPS, dämpar det lite. Jag har en 240hz skärm.

Inte bara jag då, vet inte om de är inbillning men blivit lite tystare sen körts lite stresstester.

På med lurar bara då sista lösningen 😄

Permalänk
Skrivet av Retrotrollet:

<Uppladdad bildlänk>
<Uppladdad bildlänk>

Tror inte jag kan klocka mitt VRAM så mycket men volten går stabilt för mig på 1080.

Hört Asrock Taichi har bättre VRAM överlag

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk

7900 XTX presterar sjukt bra, men väldigt svårt att förstå hur kortet fungerar i bios.
i Vissa spel ligger den på ca 2600-3000mhz. i vissa tester upp till 3450mhz.
CS: 1920x1080, 700-1100fps är ju helt klart godkänt
Köpte kortet för att köra 4K så får meka lite till efter påsk
https://youtu.be/7u65wSnywSk

Permalänk
Skrivet av Retrotrollet:

7900 XTX presterar sjukt bra, men väldigt svårt att förstå hur kortet fungerar i bios.
i Vissa spel ligger den på ca 2600-3000mhz. i vissa tester upp till 3450mhz.
CS: 1920x1080, 700-1100fps är ju helt klart godkänt
Köpte kortet för att köra 4K så får meka lite till efter påsk
https://youtu.be/7u65wSnywSk

Jag noterar också att det spelar rätt stor roll vad det är för spel. CS 2 har jag väl sett högsta nivåerna dock 3.2ghz nästan, inte så högt som du fått i dina tester enligt videon. Dock verkar du ha ett bra ex vet ej modell som du har men volten brukar styra hur mycket man får max.

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk

Nu lyckats flasha min 7900 XTX Hellhound till AsRock Aqua bioset med 550w går ej att göra med bara mjukvara utan använde en extern programmerare, CH341A, som man knäpper fast över kortets bios chip. Om någon har frågor eller vill göra samma får ni hojta till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokanevad:

Nu lyckats flasha min 7900 XTX Hellhound till AsRock Aqua bioset med 550w går ej att göra med bara mjukvara utan använde en extern programmerare, CH341A, som man knäpper fast över kortets bios chip. Om någon har frågor eller vill göra samma får ni hojta till!

Blir inte 550W mycket med två stycken 8 pins? Fett nice iallafall 😊

Permalänk
Skrivet av g0pp3:

Blir inte 550W mycket med två stycken 8 pins? Fett nice iallafall 😊

Jo man kan ju tycka det! Men av allt jag läst ska det vara helt lugnt! Flera på OCN och TechPowerUp som kör samma bios på kort med två 8 pins! Jag vågar mig på det i vart fall hehe

Råkade först bricka bioset då det verkar ligga uppe bios versioner som är olämpliga att flasha på TechPowerUp! Om någon blir sugen ska ni se till att flasha det gamla bioset från 2022 med 339 power limit, sen uppdaterar man till ”extreme” boset med en .exe från asrocks hemsida (Asrock update utility).

Permalänk
Skrivet av jokanevad:

Jo man kan ju tycka det! Men av allt jag läst ska det vara helt lugnt! Flera på OCN och TechPowerUp som kör samma bios på kort med två 8 pins! Jag vågar mig på det i vart fall hehe

Råkade först bricka bioset då det verkar ligga uppe bios versioner som är olämpliga att flasha på TechPowerUp! Om någon blir sugen ska ni se till att flasha det gamla bioset från 2022 med 339 power limit, sen uppdaterar man till ”extreme” boset med en .exe från asrocks hemsida (Asrock update utility).

Väldigt intressant, mitt kort har 415watt så ca 100watt till ger grovräknat ca 15-25 % mer fps om man kan kyla kortet 😅
Har en sån programmerare i nån låda, ska läsa på lite och se om jag kan flasha om mitt 7900.

Permalänk
Skrivet av Retrotrollet:

Väldigt intressant, mitt kort har 415watt så ca 100watt till ger grovräknat ca 15-25 % mer fps om man kan kyla kortet 😅
Har en sån programmerare i nån låda, ska läsa på lite och se om jag kan flasha om mitt 7900.

Ja lite extra kan man ju kräma ut! Säg till om du behöver hjälp

Permalänk
Medlem

Fick hem mitt 7900XTX Hellhound.
Och har läst och läst, att 750w med min setup in sign skulle räcka.
Men vid uppstart av spel, efter några minuter så blir det allt svart, gpu fläktar på max, måste hard reset.
Väl efter omstart så måste jag aktivera min GPU.
Och får fel meddelande att något är fel.

Hade ett 850w liggandes som en kompis ska ha.
Testade med den IFALL det skulle vara PSU ändå.
Var helt säker att min GPU var DOA.

Men se och häpna, allt funkar!
Förutom coilwhine så köpte ett 1000w som dyker upp imorgon.
Förhoppningsvis försvinner coilwhine.
Vet någon om man får lämna tillbaka gpu för coilwhine, om inte ny psu hjälper?
Köpt från Webhallen.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AxxT:

Fick hem mitt 7900XTX Hellhound.
Och har läst och läst, att 750w med min setup in sign skulle räcka.
Men vid uppstart av spel, efter några minuter så blir det allt svart, gpu fläktar på max, måste hard reset.
Väl efter omstart så måste jag aktivera min GPU.
Och får fel meddelande att något är fel.

Hade ett 850w liggandes som en kompis ska ha.
Testade med den IFALL det skulle vara PSU ändå.
Var helt säker att min GPU var DOA.

Men se och häpna, allt funkar!
Förutom coilwhine så köpte ett 1000w som dyker upp imorgon.
Förhoppningsvis försvinner coilwhine.
Vet någon om man får lämna tillbaka gpu för coilwhine, om inte ny psu hjälper?
Köpt från Webhallen.

Vad hade du för nätdel innan du bytte?

Moderna GPUer kan toppa högt i effekt, de kan också utlösa OCP bland annat, det beror också på hur matningen är fördelad. Vissa nätdelar på 600-700W har endast en "rail", då bör det fungera utan några svårigheter, är det flera så kan det bli problematiskt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Vad hade du för nätdel innan du bytte?

Moderna GPUer kan toppa högt i effekt, de kan också utlösa OCP bland annat, det beror också på hur matningen är fördelad. Vissa nätdelar på 600-700W har endast en "rail", då bör det fungera utan några svårigheter, är det flera så kan det bli problematiskt.

Mvh

Inget budget variant, där av var jag säker det skulle täcka.
Har ett Corsair RM750X.
Best ett Thermaltake Toughpower GF A3 1050W

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk

Jag klarade köra min 7900 XTX Hellhound med 750w psu med viss undervolt. Ville dock överklocka så köpte ett 1200w psu. Mitt korts coilwhine ändrades inget av nya psun dessvärre. Har läst att coil whine kan både bli bättre och sämre med åren, så vi får väll se!

Permalänk
Medlem
Skrivet av jokanevad:

Jag klarade köra min 7900 XTX Hellhound med 750w psu med viss undervolt. Ville dock överklocka så köpte ett 1200w psu. Mitt korts coilwhine ändrades inget av nya psun dessvärre. Har läst att coil whine kan både bli bättre och sämre med åren, så vi får väll se!

Faktiskt kört datorn nu i 24h med 850w psun.
Tycker redan det har blivit mycket bättre.
Tidigare "skrek" kortet verkligen, allt ifrån över 100fps.
Nu så måste jag verkligen lyssna för höra det.

Kanske blir ännu bättre om några veckor
Ska även bli intressant OM 1050psun gör någon skillnad.

Visa signatur

Fractal R6 Blackout TG | ASUS TUF X670E Plus|Ryzen 7600X / H150i Elite LCD | Corsair 32GB DDR5 @6000 | 7900XTX Hellhound | nVme 500GB OS-PRG | NV2 2TB | 4TB HDD x 2 | SteelS Apex 7 | Razer Viper Ultimate | SoundBlasterX G6 + Sennheiser HD 660S | AOC 34" CU34G2X
*SERVER: HP MicroServer Gen8 - Xeon E3-1220L V2 - 16GB - 4x4TB* - PLEX - AdGuard
*MOBIL: Google Pixel 7 Pro 256GB

Permalänk
Medlem

Verkar vara lite mer optimerat nu med de nya drivisarna då mitt asus tuf 7900 xtx presterar mycket bättre än mitt 4080 super i 3dmark.
Skönt att kunna jämföra 2 olika datorer själv när drivisar kommer ut.

Datorerna innehåller.
Asus ROG THOR 850W Platinum psu
ASUS TUF Gaming X670E-Plus mobo
Corsair 32GB DDR5 7200MHz cl34 Vengeance ddr5
Sound blaster ae-9 ljudkort
2st Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD

msi 4080 super suprim x alt. 7900xtx tuf

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Verkar vara lite mer optimerat nu med de nya drivisarna då mitt asus tuf 7900 xtx presterar mycket bättre än mitt 4080 super i 3dmark.
Skönt att kunna jämföra 2 olika datorer själv när drivisar kommer ut.

<Uppladdad bildlänk>

Datorerna innehåller.
Asus ROG THOR 850W Platinum psu
ASUS TUF Gaming X670E-Plus mobo
Corsair 32GB DDR5 7200MHz cl34 Vengeance ddr5
Sound blaster ae-9 ljudkort
2st Samsung 980 PRO M.2 NVMe SSD

msi 4080 super suprim x alt. 7900xtx tuf

Yeah TimeSpy gillar AMDs kort rätt mycket. Klockat ditt 4080 något?
Till och med 7900XT slingrar sig förbi med lätthet faktiskt.
Mitt system rätt max klockat: https://www.3dmark.com/spy/46076754

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Yeah TimeSpy gillar AMDs kort rätt mycket. Klockat ditt 4080 något?
Till och med 7900XT slingrar sig förbi med lätthet faktiskt.
Mitt system rätt max klockat: https://www.3dmark.com/spy/46076754

Hej @LPG

Det där såg riktigt trevligt ut.

Jag kör systemen helt stock förutom ram minnet på 7200MHz.

Det är kul att se prestandan öka så mycket mellan drivrutinsuppdateringarna och din klock på xt är ju förbi mitt xtx och 4090 super i grafik prestanda

Det ser riktigt lovande ut.