Förslag på förbättringar / val av kompoenter för Proxmox med Truenas, Plex.

Permalänk
Medlem

Förslag på förbättringar / val av kompoenter för Proxmox med Truenas, Plex.

Hejsan.

Sitter och kollar på att bygga m in första Proxmox maskin som kommer köra Truenas, Plex och olika VM's.

Hårdvara som jag funderar på just nu är

Låda : Fractal Design Define 7
Huvuddisk : Crucial T500 1TB NVMe
CPU : Amd Ryzen 5700x
Kylare : DeepCool AK400 Zero Dark Plus
Minne : Corsair 64 GB (2x32GB) DDR 4 3600 Mhz
Moderkort: Asus TUF Gaming B550-Plus
PSU : Seasonic Focus GX 750W
Lagring : 5x10TB Western Digital Red Plus eller förslag.

Är det något jag saknar eller förslag på andra komponenter för att få ner priset en del.

För GPU så har jag en GTX 1080 som inte används så kan alltid använda den för GPU delen så därför behöver jag inte införskaffa det.

Tack på förhand.

Visa signatur

Huvudmaskin : AMD Ryzen 9 5950x / MSI MAG B550 Tomahawk / Team Group 64GB (2x32GB) 3600 MHz CL18 Xtreem ARGB / MSI Geforce RTX 3080 10GB Ventus 3X Plus OC / 1x WD Black SN850 1TB Gen 4 / 1x Samsung 970 EVO Plus 2TB, 1x Kingston A400 120GB / Seasonic Focus GX 850W / Phantek Eclipse P500A D-RGB Svart / Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 A-RGB

Permalänk
Medlem

Ser bra ut på det hela tycker jag.

Det skulle kunna vara ett alternativ att byta till en processor med integrerad gpu. Intel quicksync är ju väldigt fint för transcoding. Energieffektivare än att trycka in din 1080. Ev kan AMDs 7000 serie ha en lämplig modell med integrerad gpu.

Permalänk
Medlem

Har ingen koll på integrerade GPU:er, Vet att både 5000 och 7000 serien har CPU:er med iGPU's men ingen koll på vad som rekommenderas.

Visa signatur

Huvudmaskin : AMD Ryzen 9 5950x / MSI MAG B550 Tomahawk / Team Group 64GB (2x32GB) 3600 MHz CL18 Xtreem ARGB / MSI Geforce RTX 3080 10GB Ventus 3X Plus OC / 1x WD Black SN850 1TB Gen 4 / 1x Samsung 970 EVO Plus 2TB, 1x Kingston A400 120GB / Seasonic Focus GX 850W / Phantek Eclipse P500A D-RGB Svart / Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 A-RGB

Permalänk
Medlem

Läste på lite, verkar som att AMD har något som heter VCE som skall likna Intel QuickSync, men det verkar generellt som QuickSync är att föredra enligt en snabb sökning (värt att kolla upp mer kanske).

Till vilken grad du behöver transcoda videor, det beror ju på vilka enheter du spelar upp ifrån, videons ursprungskvalite, hur många enheter som spelar samtidigt. En 5700x klarar ju utan problem att transcoda en del. Men om en vill transcoda från 4k till flera enheter, då vet jag inte. Men quicksync ska ju tydligen göra sånt en breeze.

Vilken övrig belastning kommer du ha på den? Skulle det räcka med en intel i5 av senare generation? Då får du energieffektivitet och transcoding, utan att köra ett grafikkort vid sidan om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neihada:

Läste på lite, verkar som att AMD har något som heter VCE som skall likna Intel QuickSync, men det verkar generellt som QuickSync är att föredra enligt en snabb sökning (värt att kolla upp mer kanske).

Till vilken grad du behöver transcoda videor, det beror ju på vilka enheter du spelar upp ifrån, videons ursprungskvalite, hur många enheter som spelar samtidigt. En 5700x klarar ju utan problem att transcoda en del. Men om en vill transcoda från 4k till flera enheter, då vet jag inte. Men quicksync ska ju tydligen göra sånt en breeze.

Vilken övrig belastning kommer du ha på den? Skulle det räcka med en intel i5 av senare generation? Då får du energieffektivitet och transcoding, utan att köra ett grafikkort vid sidan om.

Kommer nog inte transcoda så mycket video.

Det som kommer vara prio är lagring för sedan Plex eller liknade med fokus på Musik främst, därefter möjlighet för att köra Docker och Virtual Machines för diverse utveckling, säkerhetsövningar och liknade.

Finns nog mer jag skulle kunna tänka mig att göra men inte 100% säker på det.

Så förslag på Processor / Moderkort / Kylning för Intel som kan driva filserver och även hantera VM's (2+ maskiner minst aktiva).

Är osäker också på om Proxmox med Truenas och liknade är rätt väg att gå eller om Truenas har kapacitet att virtualisera och liknade. Vet att Proxmox är en hypervisor först och främst medans Truenas inte är det.

Såg även att man kan köra Snapraid och liknade i Ubuntu eller liknade.

Har erfarenhet av att köra Debian / Ubuntu så et inte om det är ett vettigt val eller ej.

Visa signatur

Huvudmaskin : AMD Ryzen 9 5950x / MSI MAG B550 Tomahawk / Team Group 64GB (2x32GB) 3600 MHz CL18 Xtreem ARGB / MSI Geforce RTX 3080 10GB Ventus 3X Plus OC / 1x WD Black SN850 1TB Gen 4 / 1x Samsung 970 EVO Plus 2TB, 1x Kingston A400 120GB / Seasonic Focus GX 850W / Phantek Eclipse P500A D-RGB Svart / Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 A-RGB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Forser:

Kommer nog inte transcoda så mycket video.

Det som kommer vara prio är lagring för sedan Plex eller liknade med fokus på Musik främst, därefter möjlighet för att köra Docker och Virtual Machines för diverse utveckling, säkerhetsövningar och liknade.

Finns nog mer jag skulle kunna tänka mig att göra men inte 100% säker på det.

Så förslag på Processor / Moderkort / Kylning för Intel som kan driva filserver och även hantera VM's (2+ maskiner minst aktiva).

Är osäker också på om Proxmox med Truenas och liknade är rätt väg att gå eller om Truenas har kapacitet att virtualisera och liknade. Vet att Proxmox är en hypervisor först och främst medans Truenas inte är det.

Såg även att man kan köra Snapraid och liknade i Ubuntu eller liknade.

Har erfarenhet av att köra Debian / Ubuntu så et inte om det är ett vettigt val eller ej.

Alltså ska du inte transcoda så mycket och inte känner till att du har något annat klart användningsområde för quicksync så tycker jag dina beslut av CPU/MB/Kylning är kloka. Du kommer ha mer än nog prestanda för dina ändamål, såklart beroende på vad du gör i dina virtuella maskiner.

Proxmox använder sig av KVM/QEMU, vilket alla andra linux distar kan använda sig av också. Så för virtualiseringsbiten skiljer bara UI/UX egentligen. Har inte själv kört Proxmox men verkar ju vara guld. Själv kör jag Unraid sedan många år tillbaka, men hade jag gjort om så hade jag nog kört Proxmox alternativt NixOS. Unraid har en mjukvarulösning för data redudans och pooling men det finns ju flera.

Frågan kring lagringslösningen blir egentligen vilka behov du har av prestanda och vilket skydd mot disk haveri du vill ha. Det går ju att enkelt köra diskarna som ext4 eller xfs och hantera dem var för sig. Snapraid verkar ju också vara ett alternativ.

Permalänk
Medlem

När det gäller lagring så är det mest för att lagra allt på ett ställe (med någon seperat backup) och inte sprida ut allt på flera olika diskar på olika maskiner.

Kommer inte användas för lagring av installerade spel som laddas över nätverket och sådant utan mest ren lagring av foto, dokument, kod, musik, filmer och sådant.

Vet inte vilket är vettigast dock, många säger att använda en HBA där diskarna är anslutna till för att kunna göra en pass-through av dom till TrueNas, vet inte om det är något som funkar direkt emot moderkortets sata kontroller.

Visa signatur

Huvudmaskin : AMD Ryzen 9 5950x / MSI MAG B550 Tomahawk / Team Group 64GB (2x32GB) 3600 MHz CL18 Xtreem ARGB / MSI Geforce RTX 3080 10GB Ventus 3X Plus OC / 1x WD Black SN850 1TB Gen 4 / 1x Samsung 970 EVO Plus 2TB, 1x Kingston A400 120GB / Seasonic Focus GX 850W / Phantek Eclipse P500A D-RGB Svart / Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 A-RGB

Permalänk
Medlem

Då låter ju inte prestanda superviktigt. Absolut tror jag det underlättar med ett HBA kort, men det går att passthrougha diskar även som är kopplade till moderkortets kontroller. Gör det själv med KVM/QEMU. Dock kanske det fungerar sämre om man skulle göra någon typ av mjukvaru raid eller dylikt.

Har inte själv kört de mer avancerade nas lösningarna som zfs eller truenas, men sett till ditt case misstänker jag att det är overkill. Tror exempelvis att det skulle duga bra att hantera diskarna i Proxmox eller någon annan dist. Sen kan det ju va kul att testa på såklart, även om det inte är nödvändigt 😛

Ps, en hba lägger på ytterligare ett par watt till förbrukningen.

Permalänk
Medlem

Beställt,

Blev följande

Chassi : Fractal Design Define 7
CPU: AMD Ryzen 7 5700X
CPU Kylare: DeepCool AK400 Zero Dark Plus
Minne: 64GB Corsair DDR4 3600 Mhz Vengeance
PSU : Seasonic Focus GX 750W
Main Drive : 2 x Kingston Fury Renegade 1 TB NVMe (Rea så var inte värt det att köra 500 GB istället), kommer köra ZFS (Raid 1) för Proxmox och VMs
Moderkort : Asus TUF Gaming B550-Plus
Lagring : 6 x Toshiba N300 NAS 10TB
Kontrollerkort : Kort från Amazon som har ASM1064+JMB575 chip med stöd för 8 Sata diskar, Flera som kör den i kombination med antaligen Proxmox eller Trusnas.

Ska bli intressant att bygga.

Visa signatur

Huvudmaskin : AMD Ryzen 9 5950x / MSI MAG B550 Tomahawk / Team Group 64GB (2x32GB) 3600 MHz CL18 Xtreem ARGB / MSI Geforce RTX 3080 10GB Ventus 3X Plus OC / 1x WD Black SN850 1TB Gen 4 / 1x Samsung 970 EVO Plus 2TB, 1x Kingston A400 120GB / Seasonic Focus GX 850W / Phantek Eclipse P500A D-RGB Svart / Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 A-RGB

Permalänk
Arvid Nordqvist-mannen

Är ute efter nytt bygge jag också. Kommer börja med Windows för att på min gamla maskin labba med TrueNas/Proxmox.
Skulle man kunna köra en 13400 med ett B/Z690 med minst 6 SATA-portar och iaf en NVME för system?

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att se hur bra det där kontrollerkortet presterar med tanke på alla flaskhalsar.

Permalänk
Medlem

Skaffade mig ett LSI SAS RAID-kontroller PCIe LP SAS9211-8i, som jag ställde om till IT-Mode och kör passthrough på till TrueNas VM, funkar bra.

Kör Harddrive Burn-in just nu, Färdig med 3 pass av Badblocks snart, så bara 1 till pass med badblocks för sedan en Smart Test Long/Extended innan diskarna blir använda i NAS:en.

Visa signatur

Huvudmaskin : AMD Ryzen 9 5950x / MSI MAG B550 Tomahawk / Team Group 64GB (2x32GB) 3600 MHz CL18 Xtreem ARGB / MSI Geforce RTX 3080 10GB Ventus 3X Plus OC / 1x WD Black SN850 1TB Gen 4 / 1x Samsung 970 EVO Plus 2TB, 1x Kingston A400 120GB / Seasonic Focus GX 850W / Phantek Eclipse P500A D-RGB Svart / Arctic Cooling Liquid Freezer II 280 A-RGB