Neuralink-patient spelar schack med tankekraft

Permalänk
Melding Plague

Neuralink-patient spelar schack med tankekraft

Första Neuralink-patienten kontrollerar schackpjäser på dator med enbart sina tankar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Det är ändå lite humor över den rubriken ^_^

Nu finns det ju liknande(?) lösningar för patienter som har olika förhinder men ändå kul och bra att utvecklingen inte står still och det kommer fler alternativ!

adderade lite mer substans.
Permalänk
Medlem

Äntligen!

Permalänk
Medlem

Första steget i den cybernetiska människan, undrar var detta slutar.

Har funderat på det där med evigt liv. Det enda sättet som man egentligen kan bli oändlig genom cybernetik är inte att "ladda ner" sitt medvetande i en processor, för det skulle bara vara en kopia. Man måste byta ut varenda en synaps i hjärnan, gradvis, för att man skulle kunna säga att det fortfarande är "en själv". Då kan man få en stadig och oavbruten ström av medvetande. Här hade väl nanorobotar kunnar hjälpa till en del.

Om vi inte kommer på något sätt där vi kan stoppa vår åldring, så klart. Men då har vi den här känsliga kemiska kroppen, den skulle man ju kunna byta ut mot något annat. Och ta bort alla smärtreceptorer.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem

Så himla fint

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Första steget i den cybernetiska människan, undrar var detta slutar.

Har funderat på det där med evigt liv. Det enda sättet som man egentligen kan bli oändlig genom cybernetik är inte att "ladda ner" sitt medvetande i en processor, för det skulle bara vara en kopia. Man måste byta ut varenda en synaps i hjärnan, gradvis, för att man skulle kunna säga att det fortfarande är "en själv". Då kan man få en stadig och oavbruten ström av medvetande. Här hade väl nanorobotar kunnar hjälpa till en del.

Om vi inte kommer på något sätt där vi kan stoppa vår åldring, så klart. Men då har vi den här känsliga kemiska kroppen, den skulle man ju kunna byta ut mot något annat. Och ta bort alla smärtreceptorer.

Vi har väl inte ens riktigt kommit underfund med vad medvetandet är.

Permalänk
Medlem

Jag tycker nog min prestation är större, då jag spelar schack helt utan tankekraft...

Skämt åsido, mycket fascinerande område detta, att använda avancerad teknik för att underlätta för funktionshindrade. Något som absolut skulle kunna vara riktigt kul att jobba med.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Först i världen säger Musk. Lögn och uppblåst propaganda som vanligt säger jag.

Här är t.ex en artikel från 2007 om ämnet:
https://www.pcforalla.se/article/1719090/sa-styr-du-datorn-me...

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Första steget i den cybernetiska människan, undrar var detta slutar.

Har funderat på det där med evigt liv. Det enda sättet som man egentligen kan bli oändlig genom cybernetik är inte att "ladda ner" sitt medvetande i en processor, för det skulle bara vara en kopia. Man måste byta ut varenda en synaps i hjärnan, gradvis, för att man skulle kunna säga att det fortfarande är "en själv". Då kan man få en stadig och oavbruten ström av medvetande. Här hade väl nanorobotar kunnar hjälpa till en del.

Om vi inte kommer på något sätt där vi kan stoppa vår åldring, så klart. Men då har vi den här känsliga kemiska kroppen, den skulle man ju kunna byta ut mot något annat. Och ta bort alla smärtreceptorer.

Skrivet av underd0g76:

Vi har väl inte ens riktigt kommit underfund med vad medvetandet är.

Kanske skulle gilla Altered Carbon på netflix?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Först i världen säger Musk. Lögn och uppblåst propaganda som vanligt säger jag.

Här är t.ex en artikel från 2007 om ämnet:
https://www.pcforalla.se/article/1719090/sa-styr-du-datorn-me...

Nej, jag är verkligen inte musk fanboy så har vi det sagt.
Först i världen med vad? kan ju vara bra att länka till dina påståenden, sen är det väl ganska stor skillnad på en hjälm och ett implantat...

Visa signatur

Citera om du vill ha svar :)

Permalänk
Viking
Skrivet av talonmas:

Först i världen säger Musk. Lögn och uppblåst propaganda som vanligt säger jag.

Här är t.ex en artikel från 2007 om ämnet:
https://www.pcforalla.se/article/1719090/sa-styr-du-datorn-me...

"I januari berättade Elon Musk att den första människan har fått ett Neuralink-implantat i hjärnan."
Eller syftar du på ett annat citat?

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk

Om man vill bli riktigt duktig idag så bör man per dag spendera:
8h på jobb
4h på självstudier
2h på gym
8h på sömn
3h overhead, ta sig till jobb, äta etc.

Det är då ett problem att få in fritidsaktiviteter och nöjen etc. Och jag ser typ implantat i hjärnan som en självklarhet om +100år. Liksom det är vansinnes mycket tid man ska lägga på att lära sig saker som folk redan kan, det är bara det att man inte ärver ens föräldrars kunskap. Utan varje barn ska börja om på nytt. Ja, det finns rymdvarelser i filmer som ärver föräldras kunskaper.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

"I januari berättade Elon Musk att den första människan har fått ett Neuralink-implantat i hjärnan."
Eller syftar du på ett annat citat?

Du har helt rätt. Musk pratar om ett implantat, inte bara tekniken i sig som jag gjorde.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av MindBlaster_303:

Kanske skulle gilla Altered Carbon på netflix?

Den är riktigt bra! Dock så har jag läst böckerna för länge sedan och de är ännu bättre.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av underd0g76:

Vi har väl inte ens riktigt kommit underfund med vad medvetandet är.

Jag är inte religös, så jag är övertygad om hjärnan i stora drag kan likställas med många av delarna i en dator. Jag tror inte att hjärnan är något annat än en processor, med arbetsminne och långtidsminne. Medvetande är nån form av självrinspekterande kod / process.

Inte mindre magiskt för det, enligt mig.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Skrivet av underd0g76:

Vi har väl inte ens riktigt kommit underfund med vad medvetandet är.

Korrekt. Ändå vet vi mer om det medvetna än om det undermedvetna. Problemet med det såkallade medvetna är till exempel det här:
Vi går tillsammans på stan och pratar glatt. Plötsligt stannar någon av oss och tittar mot en butik, övertygad om att se något intressant. Vi följer med in och tar en snabb titt på 10-20 sekunder, bara för att inse att det inte finns något av intresse där. Vi fortsätter vår promenad. “Hittade du något?” frågar vi. “Nej, ingenting”, svarar personen som stannade. Men den verkliga anledningen kan vara att någon som gick förbi oss väckte en minnesbild, kanske genom en speciell doft. Så den verkliga anledningen till varför personen stannade från första början var doften och eftersom personen tittade i stunden så försöker hjärnan hitta en logisk anledning om varför personen stannar och tittar vänster och ser en butik och väljer att gå in.

Även om vi tror att våra handlingar är logiska och medvetna, är det ofta vårt undermedvetna som styr oss, vilket vi har dålig koll på. Har för mig det är cirka 5-10% av alla våra beslut som tas medvetet, resterande omedvetet. Hur man nu kom fram till detta vet jag ej. 😊

Har hört och läst ett flertal ggr att försäkringsbolag i USA som investerar extrema summor på just att förstå detta för att skapa olika former av försäkringar i framtiden. Undra vad de kommer att kosta? 😊
Fullt rimligt och logiskt att göra. Speciellt eftersom den digitala biologin och den digitala världen så småningom kommer bli större och mer attraktiv än den 'verkliga' och vad jag kallar analoga världen kommer att vara.

Edit:
I den moderna vetenskapliga forskningen finns det en växande förståelse för att människans hjärnor är mer sammanlänkade än vi tidigare trodde. På samma sätt som telefoner skickar meddelanden och information till varandra genom ett nätverk, tror många forskare att våra hjärnor också delar och utbyter information på ett liknande sätt, även om vi inte är medvetna om det.

Det finns flera sätt som detta nätverk av hjärnaktivitet kan manifesteras på. Till exempel, när vi interagerar med andra människor, påverkar vi deras sinnesstämningar, tankar och känslor genom våra ord, gester och handlingar. På samma sätt kan vi också påverkas av andra utan att vara medvetna om det, vilket skapar en slags osynlig utväxling av information mellan människors hjärnor.

Forskning inom området social kognition har visat att vi människor har förmågan att förstå och empatiskt reagera på andras känslor och intentioner genom så kallad “spegelneuronaktivitet”. Detta innebär att när vi ser någon utföra en handling eller uttrycka en känsla, aktiveras samma delar av vår hjärna som om vi själva utförde handlingen eller kände känslan. Dena förmåga till empatisk resonans och utbyte av information mellan människor kan ha djupa implikationer för vår sociala interaktion och förståelse för andra. Det kan också förklara varför vi ibland kan känna oss påverkade av andra på ett sätt som är svårt att förklara med logiska resonemang.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Om man vill bli riktigt duktig idag så bör man per dag spendera:
8h på jobb
4h på självstudier
2h på gym
8h på sömn
3h overhead, ta sig till jobb, äta etc.

Det är då ett problem att få in fritidsaktiviteter och nöjen etc. Och jag ser typ implantat i hjärnan som en självklarhet om +100år. Liksom det är vansinnes mycket tid man ska lägga på att lära sig saker som folk redan kan, det är bara det att man inte ärver ens föräldrars kunskap. Utan varje barn ska börja om på nytt. Ja, det finns rymdvarelser i filmer som ärver föräldras kunskaper.

Precis, 25h per dag behöver man spendera för att bli riktigt duktig, det som skiljer oss från sånna som Musk, som börjar varje dag i en ny tidszon och vaskar några datum om året.

Skämt åsido så har du helt rätt i att om man ska gå/nå riktigt långt så finns det inte riktigt utrymme för regelbundna rena nöjen. Som tur är så behöver man inte ovan schema om vill ha det helt okej, iaf inte i vårt land. Det är om man siktar på att bli VD i ett bolag man inte själv startat, eller C-level på ett större bolag, som det där krävs för att klara sig förbi konkurrenterna utan att förlita sig på tur och omständigheter man inte kan påverka, som att en av kompisarna i plugget lyckades träffa helrätt med en affärside och vill ha med dig på raketen mot månen.

Permalänk
Skrivet av kelthar:

Första steget i den cybernetiska människan, undrar var detta slutar.

Har funderat på det där med evigt liv. Det enda sättet som man egentligen kan bli oändlig genom cybernetik är inte att "ladda ner" sitt medvetande i en processor, för det skulle bara vara en kopia. Man måste byta ut varenda en synaps i hjärnan, gradvis, för att man skulle kunna säga att det fortfarande är "en själv". Då kan man få en stadig och oavbruten ström av medvetande. Här hade väl nanorobotar kunnar hjälpa till en del.

Om vi inte kommer på något sätt där vi kan stoppa vår åldring, så klart. Men då har vi den här känsliga kemiska kroppen, den skulle man ju kunna byta ut mot något annat. Och ta bort alla smärtreceptorer.

Det där är ju Theseus skepp! Om man byter ut en planka i veckan på ett skepp, är det fortfarande samma skepp när alla plankor bytts ut? Om man då bygger ett nytt skepp med alla gamla plankor, vilket är originalet?

Vart skulle gränsen gå för hjärnan? 1% eller kanske 25% av synapserna per vecka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Första steget i den cybernetiska människan, undrar var detta slutar.

Har funderat på det där med evigt liv. Det enda sättet som man egentligen kan bli oändlig genom cybernetik är inte att "ladda ner" sitt medvetande i en processor, för det skulle bara vara en kopia. Man måste byta ut varenda en synaps i hjärnan, gradvis, för att man skulle kunna säga att det fortfarande är "en själv". Då kan man få en stadig och oavbruten ström av medvetande. Här hade väl nanorobotar kunnar hjälpa till en del.

Om vi inte kommer på något sätt där vi kan stoppa vår åldring, så klart. Men då har vi den här känsliga kemiska kroppen, den skulle man ju kunna byta ut mot något annat. Och ta bort alla smärtreceptorer.

Vi är påväg dit för nu har man börjat testa ny medicin på hundar som ska förlänga deras liv https://citymagazine.si/sv/mirakeldrogen-loy-001-kommer-att-f...

Om det går vägen och visar sig att fungera så är nästa steg att testa det på människor.

För i teorin så kan vi människor bli runt 160år gamla

Visa signatur

AMD Ryzen 3900X, Gigabyte X570 AORUS ELITE,
G.Skill Flare X 32GB 3200MHz, FOCUS GX 850W, SSD 125 och 500GB, HDD 2tb, Gainward GeForce RTX 4090 Phantom
Laptops:MSI GT73VR 6RE Titan

Permalänk
Medlem
Skrivet av hellmix:

Vi är påväg dit för nu har man börjat testa ny medicin på hundar som ska förlänga deras liv https://citymagazine.si/sv/mirakeldrogen-loy-001-kommer-att-f...

Om det går vägen och visar sig att fungera så är nästa steg att testa det på människor.

För i teorin så kan vi människor bli runt 160år gamla

160 är är bättre, man närmre 0 än oändligheten.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Först i världen säger Musk. Lögn och uppblåst propaganda som vanligt säger jag.

Här är t.ex en artikel från 2007 om ämnet:
https://www.pcforalla.se/article/1719090/sa-styr-du-datorn-me...

Skrivet av Donnerstal:

"I januari berättade Elon Musk att den första människan har fått ett Neuralink-implantat i hjärnan."
Eller syftar du på ett annat citat?

Här finns tydligen en användare av OCZ (= men att den var svår som tusan att faktiskt få fungera
https://forums.overclockers.co.uk/threads/neuralink-demo-with...

Visa signatur

Cpu: R5-3600 | MSI MEG X570 UNIFY | Vega64 RedDevil | Corsair 3200 Mhz 16GB | Phanteks PH-TC14PE | Chassi: R4 Arctic White | Steelseries Apex Pro | Logitech G Pro X Superlight | Steelseries Arctis 7