Fungerar mina 10 år gamla högtalare?

Permalänk

Fungerar mina 10 år gamla högtalare?

För 10 år sen köpte jag ett par dyra datorhögtalare som jag inte har använt på 9 år, typ. Riktigt idiotiskt. Men när jag nu tänker skaffa en ny dator tänker jag börja använda dom, men jag är osäker på om det bara är att koppla in och köra eller om man ska ladda ner mjukvara eller nåt sånt.

Högtalarna är B&W MM-1.

Permalänk
Medlem

Verkar vara att bara koppla in.

Visa signatur

HTPC: Silverstone Sugo SG05W Vit, Asus H110I-Plus, G4560, Corsair Vengeance LPX 2133 MHz 2x4GB, Samsung 870 EVO 500GB, Toshiba N300 2x10TB, MSI GeForce GT 1030 Passive OC 2GB, (& 16 enkortsdatorer med div användningsområden). Har ett "par" andra stationära datorer åxå. LG OLED 65CX. Shield 2019 Pro.

Permalänk
Skrivet av MatteN:

Verkar vara att bara koppla in.
<Uppladdad bildlänk>

Va skönt. Då har jag inte kastat pengarna i sjön.

Permalänk

Är dom inte trådlösa? Kolla om det finns någon nyare fw. Fast dom kommer antagligen fungera straight out of box ändå

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Är dom inte trådlösa? Kolla om det finns någon nyare fw. Fast dom kommer antagligen fungera straight out of box ändå

Jag kommer ihåg att jag kopplade in dom i datorn med USB.

Permalänk
Medlem

Kul ändå att läsa om dem på gamereactor, att för 13 år sen var 5000kr för ett par högtalare från BW klassat som "priset givetvis sanslöst högt."

x)

Trevlig helg på er!

Permalänk
Skrivet av Night Prowler:

Jag kommer ihåg att jag kopplade in dom i datorn med USB.

Fast sinsemellan?!

Permalänk
Medlem

De är inte trådlösa

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Fast sinsemellan?!

Tyvärr vet jag inte.

Permalänk

Hur som helst så finns det fw att ladda ned från hemsidan. Alltid bra med en färsk sådan. Högtalare är nog det som är gångbart över generationer. Har själv några från tidigt 2000 tal.

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Hur som helst så finns det fw att ladda ned från hemsidan. Alltid bra med en färsk sådan. Högtalare är nog det som är gångbart över generationer. Har själv några från tidigt 2000 tal.

Jag hoppas bara att de funkar och att inte elektroniken har gått sönder.

Permalänk
Skrivet av Night Prowler:

Jag hoppas bara att de funkar och att inte elektroniken har gått sönder.

Ja det vet vi ju inte förrän du testat dom.

Permalänk

Undrar en sak. Blir det bättre ljud om jag kopplar högtalarna till en DAC?

Permalänk

Det sitter redan en dac i dom. Isåfall om du har en extremt bra dac så blir det eventuellt lite skillnad fast antagligen inte.

Permalänk

Kopplade in nyss och de funkar! Vilken skillnad på ljud!

Permalänk

Aboouu. Blir att rocka loss såhär på söndagskvällen då

Permalänk
Skrivet av julgranen:

Aboouu. Blir att rocka loss såhär på söndagskvällen då

Ja. Men konstigt att det är ett svagt brus från högtalarna när volymen är på noll.

Permalänk
Skrivet av Night Prowler:

Ja. Men konstigt att det är ett svagt brus från högtalarna när volymen är på noll.

Du får införskaffa ett avstörningsfilter. Inte alltid det blir bra ändå. Har att göra med jordning och andra störningar.

Permalänk

Okej. Det stör inte så mycket så jag kan leva med det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Okej. Det stör inte så mycket så jag kan leva med det.

Testa koppla in högtalarna på ett annat eluttag då kan bruset försvinna.

Visa signatur

Chassi:BeQuietDarkBase900Pro PSU:BeQuietDarkPowerPro1000w Moderkort:AsusZ170ProGamingAURA
CPU:i7-6700K 4.2Ghz Kylare:BeQuiet!SilentLoop240mm Ram:Corsair 32GB DDR4 3200MHz Vengeance
GPU:AsusRadeonRX5700XT8GBRogStrixGamingOC SSD:Corsair 2x120GB, M.2 1TB HDD:Seagate/WD->30TB Skärmar:3xBenQ 24" LCD G2450HM, LG 65"UHD65UM7100 OS:W10
Tillbehör:LogitechG915,G915TKL,ProX,G502,MxMaster3,G930,Z906,G510,K350,M705,G440,C922Pro,MionixNaos3200,5000,7200,8200,NaosQG
Mobiler:Xperia 1 III,Xperia1,SonyZ5 🎮 🖥️ ⌨️ 🖱️ 🎧

Permalänk
Skrivet av Extremaz:

Testa koppla in högtalarna på ett annat eluttag då kan bruset försvinna.

Det finns inget annat uttag i närheten av datorn. Men det stör inte så mycket iaf.

Ljudet är mycket bättre än Logitechs högtalare jag har använt fram tills nu. Bara det är värt lite brus i bakgrunden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Kopplade in nyss och de funkar! Vilken skillnad på ljud!

Jag har flera uppsättningar av MM-1orna och är ruskigt nöjd. På nära håll vid datorn är de riktigt bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Okej. Det stör inte så mycket så jag kan leva med det.

Brusnivå vid helt neddragen volym är en ganska viktig kvalitesmarkör på bra eller mindre bra designad ljudkedja och slutsteg som allt för få uppmärksammar i samband med sina ljudapparatinköp.

Att bygga ett slutsteg med 116 dB dynamik mellan dess märkeffekt och dess tomgångsbrus är väldigt mycket mer kostsammare än att göra en dito med 102 dB dynamik mellan sin märkeffekt och tomgångsbrus.

problemet är att ju högre uteffekt slutsteget har, ju mer brus brukar de ge ut på sina utgångar då dynamiken har inte ökat i motsvarande grad i designen. Ofta matchar man detta i paketbyggen med högtalare som istället har lägre känslighet för att bruset inte skall skrika ut i hela rummet... det ser bra ut med 200 eller 400 Watts uteffekt på kartongen de kommer med men högtalarena är inte mycket mer känsliga än elelement typ som brummar lite...

Permalänk
Skrivet av Ugga:

Jag har flera uppsättningar av MM-1orna och är ruskigt nöjd. På nära håll vid datorn är de riktigt bra.

Funkar de även som tv-högtalare?

Permalänk
Skrivet av xxargs:

Brusnivå vid helt neddragen volym är en ganska viktig kvalitesmarkör på bra eller mindre bra designad ljudkedja och slutsteg som allt för få uppmärksammar i samband med sina ljudapparatinköp.

Att bygga ett slutsteg med 116 dB dynamik mellan dess märkeffekt och dess tomgångsbrus är väldigt mycket mer kostsammare än att göra en dito med 102 dB dynamik mellan sin märkeffekt och tomgångsbrus.

problemet är att ju högre uteffekt slutsteget har, ju mer brus brukar de ge ut på sina utgångar då dynamiken har inte ökat i motsvarande grad i designen. Ofta matchar man detta i paketbyggen med högtalare som istället har lägre känslighet för att bruset inte skall skrika ut i hela rummet... det ser bra ut med 200 eller 400 Watts uteffekt på kartongen de kommer med men högtalarena är inte mycket mer känsliga än elelement typ som brummar lite...

Inte så mycket jag kan göra åt bruset då?

Permalänk
Skrivet av Night Prowler:

Funkar de även som tv-högtalare?

Klart du kan ha dom som tvhögtalare. Själv kör jag med ett par laptophögtalare för ett par hundralappar till sovrums tvn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Night Prowler:

Inte så mycket jag kan göra åt bruset då?

har du uteslutit andra källor som kan läcka in eller överhöras in - så nej, tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kvillen:

Kul ändå att läsa om dem på gamereactor, att för 13 år sen var 5000kr för ett par högtalare från BW klassat som "priset givetvis sanslöst högt."

x)

Trevlig helg på er!

Hehe ja 5000 kr för ett par datahögtalare var verkligen snuskigt dyrt då. Vilket det förvisso är än idag.

Minns jag sålde en av mina mopeder och köpte ett Logitech-system för omkring den summan för en sisådär 20 år sedan. Såhär i efterhand kan man ju tycka att man var dum i huvet. xD Men det är lätt o va efterklok.

Permalänk
Medlem

Prova vända elkontakten ett halvt varv.

Re:Eller sänka volymen lite i datorn.

Visa signatur