Skärmen blir svart pga tvn....

Permalänk

Skärmen blir svart pga tvn....

Köpte ett Msi 4080 Super och vet inte hur jag ska lösa ett problem.
Har via displayportutgången på GPU kopplat datorskärmen och via hdmi-utgången kopplat tvn.
Stänger jag av tvn så blir det svart i datorskärmen.
Så jag måste rycka ut hdmi-kabeln ur GPU för att få tillbaka bilden.

Någon som vet hur man löser detta?

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Hedersmedlem

Brukar du ha båda igång i regel, eller en i taget?
Kolla så att skärmen står som standard-utgång i Windows om den ska vara det.

När skärmen blir svart kan du testa att trycka Win+P ett par gånger, med några sekunder mellan, för att säga till Windows att växla skärm. Första tryckningen får upp menyn (testa nu), ytterligare tryck växlar igenom alternativen ett i taget.
Ibland får den dumma saker för sig. När jag först kopplade min TV till datorn så blev det ockås svart ibland; det visade sig att Windows försökte växla till att använda enbart TVn som display när den inte var på.

Jag är inte säker på exakt vad som bestämmer vad "PC screen only" är, men jag antar att det går på vilken skärm som är inställd som standard, och att "Second screen only" är den som inte är standard.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Brukar du ha båda igång i regel, eller en i taget?
Kolla så att skärmen står som standard-utgång i Windows om den ska vara det.

När skärmen blir svart kan du testa att trycka Win+P ett par gånger, med några sekunder mellan, för att säga till Windows att växla skärm. Första tryckningen får upp menyn (testa nu), ytterligare tryck växlar igenom alternativen ett i taget.
Ibland får den dumma saker för sig. När jag först kopplade min TV till datorn så blev det ockås svart ibland; det visade sig att Windows försökte växla till att använda enbart TVn som display när den inte var på.

Jag är inte säker på exakt vad som bestämmer vad "PC screen only" är, men jag antar att det går på vilken skärm som är inställd som standard, och att "Second screen only" är den som inte är standard.

Har letat efter inställningarna för att ställa in vilken som ska vara huvudskärmen.
Har också pröva med Win+P, normalt sätt fungerar om båda skärmarna är i gång. Men om tvn är igång så fungerar inte Win+P...

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Skrivet av Peterrrrr:

Har letat efter inställningarna för att ställa in vilken som ska vara huvudskärmen.
Har också pröva med Win+P, normalt sätt fungerar om båda skärmarna är i gång. Men om tvn är igång så fungerar inte Win+P...

sen är ju frågan har du satt den som extended display eller duplicate display?

Duplicate kan det du beskriver uppstå om de har olika upplösning och den med högst upplösning står som main och den lägre kan inte visa bilden pga lägre max upplösning.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Rouge of Darkness:

https://i.imgur.com/WwyWV95.png

sen är ju frågan har du satt den som extended display eller duplicate display?

Duplicate kan det du beskriver uppstå om de har olika upplösning och den med högst upplösning står som main och den lägre kan inte visa bilden pga lägre max upplösning.

Har prövat att ställa den på Visa Bara På 1, Utvidga och Duplicera.
Det blir samma problem på alla tre inställningar...
Har aldrig fått så här på någon dator, väldigt konstigt.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU

Permalänk
Hedersmedlem

Har du testat att byta utgångar på kortet? T ex byta DisplayPort-uttag?
I övrigt skulle jag testa att ta bort grafikdrivrutinerna med DDU (i felsäkert läge) och installera om dem.
Det tar dock bort ev. spelspecifika inställningar och liknande också, om du har några. Samt nollställer uppdateringsfrekvens och sånt.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Har du testat att byta utgångar på kortet? T ex byta DisplayPort-uttag?
I övrigt skulle jag testa att ta bort grafikdrivrutinerna med DDU (i felsäkert läge) och installera om dem.
Det tar dock bort ev. spelspecifika inställningar och liknande också, om du har några. Samt nollställer uppdateringsfrekvens och sånt.

Nope, inte det heller.

Visa signatur

Fractal Design Define C, ASUS PRIME Z370-A
Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB
HyperX Predator DDR4 3200MHz 16GB( PC4-25600 CL16 16-18-18 )
Palit GTX 1070 TI, Samsung NVMe SSD 960 EVO M2
Seasonic Focus+ 750W 85+ GOLD PSU