Permalänk
Medlem

Kylning till 14700

Har försökt leta runt efter bra svar men tycker det är olika bud hela tiden.

Jag kör AIO i mitt nuvarande bygge (9900) men hade gärna velat gå över till Noctua luft i nästa. T ex U12A.
Är det något jag kan glömma utan undervolt av CPU eller klarar jag mig ifall jag inte överklockar?

Tacksam för all feedback!

Permalänk
Medlem

Det går, men då gäller det att ta i med kylaren. Tror 14700K drar upp till 253W och då är det bara the best of the best som gäller.

https://youtu.be/ltNDbgDDLPs?si=a_WrzpAG9vaUcMR-&t=573

Kolla vid 9:33

Otroligt hur NH-D15 fortfarande presterar så bra.

Visa signatur

FD Define 7 Compact Solid | 7800X3D | ASUS Dual 4070 Super | MSI MAG B650 Tomahawk | G.Skill Trident 32GB 6000MHz CL30 | WD Black SN850X 2TB | Seasonic Focus PX 750W | Be quiet! Dark Rock Pro 4 | Silent Wings 4 | 2st LG 27" 144Hz IPS 2560x1440

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keffmode:

Det går, men då gäller det att ta i med kylaren. Tror 14700K drar upp till 253W och då är det bara the best of the best som gäller.

https://youtu.be/ltNDbgDDLPs?si=a_WrzpAG9vaUcMR-&t=573

Kolla vid 9:33

Otroligt hur NH-D15 fortfarande presterar så bra.

Wow. Tack!
Då borde jag kanske klara mig med D15. Får jag hoppas det får plats i chassit

Permalänk
Medlem

Största kruxet med denna CPU och även 14900K/KF är inte CPU i sig så mycket, utan att nästan alla moderkort som default inte följer Intels spec i TDP mm, är därför de har sitt ryckte att gå väldigt varmt och trottla.
Speciellt ASUS moderkort är ökända för detta men det gäller även i viss mån samtliga fabrikat..

Men det är inga problem att ställa in moderkorten att följa Intels spes vilket är 253TDP för 14700K + lite undervolt så går det med bra temp när man har bra luftkylning

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av TC23:

Wow. Tack!
Då borde jag kanske klara mig med D15. Får jag hoppas det får plats i chassit

D15 är dock värdelöst dyr... Thermalright Phantom Spirit presterar lämer eller mindre likvärdigt men för mindre än halva priset.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av ggustavsson:

Största kruxet med denna CPU och även 14900K/KF är inte CPU i sig så mycket, utan att nästan alla moderkort som default inte följer Intels spec i TDP mm, är därför de har sitt ryckte att gå väldigt varmt och trottla.
Speciellt ASUS moderkort är ökända för detta men det gäller även i viss mån samtliga fabrikat..

Men det är inga problem att ställa in moderkorten att följa Intels spes vilket är 253TDP för 14700K + lite undervolt så går det med bra temp när man har bra luftkylning

Menar du att jag behöver undervolta oavsett kylning?
Vad är alternativet? 13 gen istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av TC23:

Menar du att jag behöver undervolta oavsett kylning?
Vad är alternativet? 13 gen istället?

Beror på vilket moderkort om undervolt behövs, Många vräker på onödigt mycket volt, som sagts speciellt en del ASUS kort, men är ju lätt fixat..
Samma med 13 gen.

På tal om 13 gen så har Inet sänkt pris på 13700KF 3999:- 13700KF har 4 E-kärnor mindre, 8 mot 12 i 14700K/KF

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem
Skrivet av TC23:

Menar du att jag behöver undervolta oavsett kylning?
Vad är alternativet? 13 gen istället?

Som nämnts innan så är det samma problem med 13the gen, även 12th gen för den delen. Samt undervolt är ett alternativ men fungerar även fint att manuellt ställa in så cpun ska köras enligt Intels specifikationer men man kommer förlora lite prestanda.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Som nämnts innan så är det samma problem med 13the gen, även 12th gen för den delen. Samt undervolt är ett alternativ men fungerar även fint att manuellt ställa in så cpun ska köras enligt Intels specifikationer men man kommer förlora lite prestanda.

Tack för svar. Är det lika mycket "problem" med AMD nuförtiden? Hörde någon youtuber som gått tillbaka till Intel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TC23:

Tack för svar. Är det lika mycket "problem" med AMD nuförtiden? Hörde någon youtuber som gått tillbaka till Intel.

Am4 så är det inga problem alls, nyaste am5 är lite petiga med minnen, men håller man sig till minnen som är med i moderkortets qvl lista så fungerar det 9 fall av 10 (något JayzTwoCents inte gjorde av någon underlig anledning)

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem
Skrivet av norrby89:

Am4 så är det inga problem alls, nyaste am5 är lite petiga med minnen, men håller man sig till minnen som är med i moderkortets qvl lista så fungerar det 9 fall av 10 (något JayzTwoCents inte gjorde av någon underlig anledning)

Efter att ha undersökt närmare lutar det mer åt ett 7800X3D, verkar ju skilja rätt mycket i TDP.