Testpilot: TP-Link Deco BE65 – snabbt mesh-system med WiFi 7

Permalänk
Melding Plague

Testpilot: TP-Link Deco BE65 – snabbt mesh-system med WiFi 7

Testpiloten Björn Endre sätter tänderna i mesh-systemet TP-Link Deco BE65, som är tidigt ute med stöd för den nya snabba trådlösa standarden WiFi 7.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Hedersmedlem

Kan inte "TP-Link" låta bli att göra produkter som ser ut som pappersrullar, åtminstone?

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Kan man ställa in kanalen för nätverken manuellt på de här modellerna? Vet att det inte har gått med Deco tidigare.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Trevlig läsning! Är helnöjd med mitt TP-link decosystem, men väntar lite innan jag uppgraderar till wifi7.

Permalänk
Medlem

Spännande med WiFi 7 och fin test som kort tar upp det mesta (något upprepat stycke och "fler fler"). Ser fram mot motsvarande test med Asus-routrar då B3D liksom undertecknad verkar ha såna - och de har webb-gränssnitt för den mängd funktioner man kan vilja ställa in.

Där Asus RT-BE96U har 2 x 10 GBit och 3 x 1 GBit och kommande BQ16 Pro med fyra band något liknande men sannolikt betydligt högre pris, känns TP-Link:s 4 x 2,5 GBit som mer prisvärd "future proofing".

Hoppas snart se prisvärda BE-versioner av Asus XT8/9 med vettiga LAN-portar 😊

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem

Har knappt användning av wifi 5 känner jag, behöver jag mer finns ju kabel?

Men det kanske hjälper mer när radion är hårdare belastad med mycket störningar?

Permalänk
Geeks
SweClockers

Riktigt så roligt är det inte med toapappers-skämt. Åter till ämnet!

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Värt att nämna är att TP-link är ett kinesiskt företag.

Samt att den testade modellen ännu inte är Wi-Fi certified 7.

Permalänk

I min värld kör man inte såna här mesh-system, utan Ubiquiti Unifi.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av peterholm1:

I min värld kör man inte såna här mesh-system, utan Ubiquiti Unifi.

Förvisso ger Unifi mer modulära proffs-system men för "vanliga hem" träffar de enkla mesh-systemen från Google Nest, TP-Link, Asus med fler väldigt rätt. Har själv byggt några Unifi-nät men småbökigt med separat kontroller istället för app eller webgränssnitt inbyggt i routern - och de blir också "modulära" genom att lägga till fler mesh-enheter. YMMV som're heter...

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem
Skrivet av ErikLtz:

Förvisso ger Unifi mer modulära proffs-system men för "vanliga hem" träffar de enkla mesh-systemen från Google Nest, TP-Link, Asus med fler väldigt rätt. Har själv byggt några Unifi-nät men småbökigt med separat kontroller istället för app eller webgränssnitt inbyggt i routern - och de blir också "modulära" genom att lägga till fler mesh-enheter. YMMV som're heter...

Ofta behöver vanliga hem inte ens meshsystem - En AP per våning räcker i 90% av fallen, att folk tror att man behöver gigabit för att ladda facebook är helt klart en del...

F.ö är TP Link en tillverkare jag skyr som pesten tyvärr...
Nästan värre än Netgear som kräver registerade användare för att ställa in en AP...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Gillar att de har många nätverksuttag på noderna. Men så kostar de rätt mycket också.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aphex:

Kan inte "TP-Link" låta bli att göra produkter som ser ut som pappersrullar, åtminstone?

Ja, när jag scrolla trodde jag först faktiskt det var ett skämt om papper med wifi eller något. För deras egen skulle skulle inte skada med något typ av färg. En blå rand eller något, för annars är det ju dit huvudet går vid första blick.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

F.ö är TP Link en tillverkare jag skyr som pesten tyvärr...

Varför då, om man får fråga? Har bara haft positiva erfarenheter av mina, undantaget det där med kanalvalet då. Netgear är också bra, fast dyra, så vi måste ha haft omvända erfarenheter.

Skrivet av LessHack:

Ja, när jag scrolla trodde jag först faktiskt det var ett skämt om papper med wifi eller något. För deras egen skulle skulle inte skada med något typ av färg. En blå rand eller något, för annars är det ju dit huvudet går vid första blick.

Poängen är att de skall smälta in i bakgrunden. De gamla såg ut som en brandvarnare ungefär, att de bytte form var för att få bättre placering av antennerna. Det brukar lysa en statuslampa på dem så de viker av lite från pappersrulle.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Riktigt bra test där du tar upp hur det fungerar mellan väggar och där det är svårt att få bra signal i huset!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Varför då, om man får fråga? Har bara haft positiva erfarenheter av mina, undantaget det där med kanalvalet då. Netgear är också bra, fast dyra, så vi måste ha haft omvända erfarenheter.

Poängen är att de skall smälta in i bakgrunden. De gamla såg ut som en brandvarnare ungefär, att de bytte form var för att få bättre placering av antennerna. Det brukar lysa en statuslampa på dem så de viker av lite från pappersrulle.

Okej, så blev på snudden till över korrigering då, men då förstår jag. Så sen då den är på kanske den skiljer sig lite alltså. Kan ocklså vara att den valda bilden var lite olycklig. Bänkens vita kant brevid tolkades först av mig som papper som börjat rullas ut. Så kan nog vara en del som bidrar lite extra till pappers tolkningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Varför då, om man får fråga? Har bara haft positiva erfarenheter av mina, undantaget det där med kanalvalet då. Netgear är också bra, fast dyra, så vi måste ha haft omvända erfarenheter.

Kass kvalitet, dålig mjukvara och allmänt "Känns billigare än det var"

Jag är dock inte målgruppen så kan mycket väl vara så att andra är jättenöjda

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Testa trådlös latens

Trevligt mini-test just när jag börjat spana på dessa. Det jag funderar på ifall Wifi 7 (och detta paket) kan ersätta att dra kabel i huset. Har idag Deco X60 (Wifi 6) med 3 noder och tycker att det fungerar toppen med bandbredden men det jag skulle vilja se är någon sorts jämförelse på latensen, jitter och stabilitet för gaming. Typ router --> wifi på PC på andra sidan huset samt router --> mesh (wireless backhaul) på andra sidan huset och kabel till PC därifrån jämfört med router --> kabel till PC.

Typ undvika latensspikar som dessa:

Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=3ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=19ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=4ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=3ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=2ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=3ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=1ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=19ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=3ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=3ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=2ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=1ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=1ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=2ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=2ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=2ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=2ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=3ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=29ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=4ms TTL=64

Permalänk

Mycket intressant! Har själv mesh iom senaste uppgraderingen av hemnätverket för nåt år sedan och det funkar fint, vilken lyx att ha bra wifi vart man än är i lägenheten (som är något U-formad).

Jag är lite nyfiken på Wifi 7 och hur det kan gynna trådlös bildöverföring för VR om någon har koll på detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ofta behöver vanliga hem inte ens meshsystem - En AP per våning räcker i 90% av fallen, att folk tror att man behöver gigabit för att ladda facebook är helt klart en del...

F.ö är TP Link en tillverkare jag skyr som pesten tyvärr...
Nästan värre än Netgear som kräver registerade användare för att ställa in en AP...

Som boende på landet är "vanligt hem" en villa med både övervåning och källare där kabeldragning mellan våningsplan för "en AP per våning" är klart besvärligare än att placera en mesh-nod på varje våning med enbart strömsladd ansluten. Första mesh-systemet jag installerade var just så på tre våningar istället för en offert på kabeldragning för 25 lax från "nån annan".

Mitt lite större hus med uterum täcks av FEM mesh-enheter på lite olika våningsplan med "wired backhaul" - kalla mig "sladdbarn" 😉

Även i "vanliga lägenheter i stan" är mesh bra - utöver automatisk överlämning till starkaste mesh-enhet ("AP") ger den starkare signalen från närliggande dito mindre störningar från grannarnas alla WiFi-enheter.

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blofeld:

Värt att nämna är att TP-link är ett kinesiskt företag.

Samt att den testade modellen ännu inte är Wi-Fi certified 7.

Jag har också börjat kolla på mesh och vill undvika tillverkarland som kan kännas tveksamt.
Vilka märken finns som inte är kinesiska tex? Helst vill jag undvika att skapa konton etc för att använda det.
Har ni bra tips? tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av lotsen:

Jag har också börjat kolla på mesh och vill undvika tillverkarland som kan kännas tveksamt.
Vilka märken finns som inte är kinesiska tex? Helst vill jag undvika att skapa konton etc för att använda det.
Har ni bra tips? tack!

Netgear är väldigt bra, men de tenderar att vara dyra. Ubiquiti som är mer semi-proffs. Asus och D-link om Taiwan är OK, men framförallt D-link skulle jag passa mig för.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av lotsen:

Jag har också börjat kolla på mesh och vill undvika tillverkarland som kan kännas tveksamt.
Vilka märken finns som inte är kinesiska tex? Helst vill jag undvika att skapa konton etc för att använda det.
Har ni bra tips? tack!

Linksys

Permalänk
Medlem
Skrivet av donfalcon:

Trevligt mini-test just när jag börjat spana på dessa. Det jag funderar på ifall Wifi 7 (och detta paket) kan ersätta att dra kabel i huset. Har idag Deco X60 (Wifi 6) med 3 noder och tycker att det fungerar toppen med bandbredden men det jag skulle vilja se är någon sorts jämförelse på latensen, jitter och stabilitet för gaming. Typ router --> wifi på PC på andra sidan huset samt router --> mesh (wireless backhaul) på andra sidan huset och kabel till PC därifrån jämfört med router --> kabel till PC.

Typ undvika latensspikar som dessa:

Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=3ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=19ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=4ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=3ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=2ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=3ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=1ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=19ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=3ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=3ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=2ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=1ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=1ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=2ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=2ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=2ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=2ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=3ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=29ms TTL=64
Reply from 192.168.68.50: bytes=32 time=4ms TTL=64

Ohh, latensspikar ja, men samtidigt är 29 ms inte särskilt lång tid och kan bero på att någon annan enhet skickar trafik i WiFi-nätet just då så den ping:en får vänta lite. Jämför man WiFi med trådat nät funkar radio mer som "gamla hubbar" där alla hör alla mot de idag förhärskande switch:arna med adresslogik så rätt saker utväxlas med respektive enhet (switchen har koll på anslutna enheters MAC-adresser) så därför mycket mindre krockar.

Även ett litet datapaket från annan enhet tar "en hel tidslucka" på radiokanalen, plus protokollet för att avgöra vem som sänder och tar emot i respektive lucka. Med högre datahastighet kan luckorna bli fler/kortare och vidareutvecklat protokoll kan säkert minska kollisioner, men inte ens WiFi 7 kommer ifrån samtidighetsproblematiken.

Testar ping i WiFi 6-nät via 2 Nest WiFi Pro (Wifi 6 från dator till mesh-enhet, 6e vidare till "inkommande mesh" på ip-nr med .1 på slutet och tillbaks) med 32 byte som Du och får 5ms på majoriteten av 100 paket, så ett på 21 ms, 3 på 15 ms och några till med snitt på 100 paket på 6 ms. Klart långsammare än Dina paket, men mindre extra fördröjning med 15ms mot snittet för långsammaste.

Samma pingar men 8192 byte (-l 8192) ökar snittet till 9 ms med flest på 7 ms och max även denna gång 21 ms. Den extra fördröjningen minskar till "bara" 12 ms.

Så istället trådat från Linux-maskin med 2,5Gbit via två 2,5Gbit switchar till router med 1Gbit-port, de större paketen tar i snitt 0,749 ms med maxtid på 1,163 ms. Nere på 0,4ms extra för det långsammaste paketet.

(testar även Linux-switch-Linux med 2,5Gbps rätt igenom med 64k stora paket, flest kring 0,8ms men snittet dras upp till 2,1ms genom några paket på 17, 14 och 11 ms - procentuellt mest avvikelse men med denna höga hastighet, stora paket och korta tider blir varje annan processväxling/trafik/... problematisk - roligast var "ping -c 100 -s 65507 -i 0.01 192.168.2.3" som skickar 100 paket på 65515 byte med intervall 0.01s)

Denna simpla jämförelse (inte vetenskaplig heltäckande nej) antyder som väntat att trådat ger både kortare och stabilare väntetid, här med WiFi 6 och 6e. Även om WiFi 7 skulle vara dubbelt bättre (hälften så stor variation genom högre hastighet och färre krockar) lär det inte komma nära trådat. Samtidigt är varken 12 eller 16 ms en särskilt lång "slumpmässig extra fördröjning" - kan det ens kallas "lagg"? - så mycket få användningsområden lär störas av detta, men i snabba FPS-spel där varje ms räknas lär sladd fortsatt vara bäst oavsett vi får WiFi 9Xe år 2035... 😊

Visa signatur

Dell XPS 17 - RTX 2060 - 4k touch - ersätter MSI GS73VR efter tre år
Byggen: Simply Red med 950 Pro - Liten Lian Li

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av ErikLtz:

Ohh, latensspikar ja, men samtidigt är 29 ms inte särskilt lång tid och kan bero på att någon annan enhet skickar trafik i WiFi-nätet just då så den ping:en får vänta lite. Jämför man WiFi med trådat nät funkar radio mer som "gamla hubbar" där alla hör alla mot de idag förhärskande switch:arna med adresslogik så rätt saker utväxlas med respektive enhet (switchen har koll på anslutna enheters MAC-adresser) så därför mycket mindre krockar.

Även ett litet datapaket från annan enhet tar "en hel tidslucka" på radiokanalen, plus protokollet för att avgöra vem som sänder och tar emot i respektive lucka. Med högre datahastighet kan luckorna bli fler/kortare och vidareutvecklat protokoll kan säkert minska kollisioner, men inte ens WiFi 7 kommer ifrån samtidighetsproblematiken.

Du har även beacons från AP som alltid skickas med bashastighet för att alla stationer ska kunna se dem oavsett version, och även multicast när det går ut trådlöst eftersom protokoll som använder det sällan hanterar omsändningar eller tappade paket på något sätt alls.

Det innebär att under återkommande tidsfönster kommer hastigheten sänkas så lågt som till 6Mbps, beroende på vad som är lägsta möjliga för nätverket. Laggspikar är därför det normala tillståndet för wifi, givet att du har någon trafik i nätverket.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion