Lite udda tips önskas - parfymerad maskulin handtvål - en för vanlig användning & en för duschning - pris oväsentligt

Permalänk
Medlem

Lite udda tips önskas - parfymerad maskulin handtvål - en för vanlig användning & en för duschning - pris oväsentligt

Lite udda tips önskas - parfymerad maskulin handtvål - en för vanlig användning & en för duschning - pris oväsentligt

Jag fick en tvål, en handtvål, ej flytande, av mitt ex i julas.
Den doften och känslan av löddret gjorde mig frälst och fråga mig själv hur jag kunnat köpa lågpris tvål tidigare.

Med hjälp av dotter och ex hitta vi tvålen o den finns på x för 149 kr styck.
Tänkte till vanligt bruk men kunde läsa att det var en schampo och dusch tvål, så den ska användas vid duschning.

Så det jag skulle vilja ha hjälp och tips med är en tvål som är parfymerad med maskulin doft och löddrar fint för vanligt bruk.
Typ efter ett toalettbesök.
Betalar gärna lite extra för rätt produkt.

Tänker i detta fall på upplevelsen och kvalitén samt känslan av att använda en riktigt bra tvål.
Det är värt pengarna för det där lilla extra i vardagen.

MVH

Permalänk
Medlem

Har köpt en del hårdtvål på maazon där det är billigt. Barnängel har en neutraltvål som jag gillar. Palmolive har en grön som doftar som...grönt 70-tals badrum typ. Sådär äckligt gammal typ. En del kanske tycker det är maskulint?

https://www.barnangen.se/?product=barntval-2

https://www.coop.se/handla/varor/skonhet-hygien/dusch-kroppsh...

Permalänk
Medlem

Flytande tvål har sin plats men det är inte lika taktilt och trevligt som en bra bit tvål.

Jag själv tycker mig tvätta mina händer närmare den tiden man skall tvätta dem med hårda tvålar.

Jag bränner då av med ett dyrare alternativ från Portugal
Claus Porto i är känd i wet shaving cirklarna för deras rakskum i deras Musgo Real serie för män.

Här finner du även tvålar med liknande dofter
För parfymnörden så tillhandahåller de även vad deras näsa känner för bas mellan och topp noter i doften. Om du kikar på den officiella webbsidan.

Småsurt att ta hem det där ifrån men det finns ju återförsäljare här och där.

Dom har förövrigt riktigt fläskiga gåva packet, tänk Aladdin Ask men 12x50g tvålar i olika dofter.

Edit: Av alla 4 tvål koppar så gillar jag denna mest
En bra tvål kopp bör man investera i så kolla runt

https://royaldesign.se/zigzag-tvalkopp?p=138196

TL;DR Googla Claus Porto Musgo Real tvål

Komplimenterar för att undvika dubble post
Permalänk
Medlem
Skrivet av Sonko142:

Flytande tvål har sin plats men det är inte lika taktilt och trevligt som en bra bit tvål.

Jag själv tycker mig tvätta mina händer närmare den tiden man skall tvätta dem med hårda tvålar.

Jag bränner då av med ett dyrare alternativ från Portugal
Claus Porto i är känd i wet shaving cirklarna för deras rakskum i deras Musgo Real serie för män.

Här finner du även tvålar med liknande dofter
För parfymnörden så tillhandahåller de även vad deras näsa känner för bas mellan och topp noter i doften. Om du kikar på den officiella webbsidan.

Småsurt att ta hem det där ifrån men det finns ju återförsäljare här och där.

Dom har förövrigt riktigt fläskiga gåva packet, tänk Aladdin Ask men 12x50g tvålar i olika dofter.

Edit: Av alla 4 tvål koppar så gillar jag denna mest
En bra tvål kopp bör man investera i så kolla runt

https://royaldesign.se/zigzag-tvalkopp?p=138196

TL;DR Googla Claus Porto Musgo Real tvål

Sonko142

Tack för ditt utvecklande av vart man kan hitta tvål, ska skicka nu.
Och som du nämner har jag också tänkt köpa ett tvål ställ eller tvål kopp.
En smaragdgrön i glas eller liknande.

Och den här låter spännande:
Dom har förövrigt riktigt fläskiga gåva packet, tänk Aladdin Ask men 12x50g tvålar i olika dofter.

Hitta tre tvålar jag ska pröva och utvärdera

Bancho Citron Verbena
Cerina Brise Marine

Soap On A Rope - Musco Real (gråbrun)

Snyggt eller mysig tvålkopp är svårare att hitta.

MVH

lade till extra text
Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Jag fick en tvål, en handtvål, ej flytande, av mitt ex i julas.
Den doften och känslan av löddret gjorde mig frälst och fråga mig själv hur jag kunnat köpa lågpris tvål tidigare.

Med hjälp av dotter och ex hitta vi tvålen o den finns på x för 149 kr styck.
Tänkte till vanligt bruk men kunde läsa att det var en schampo och dusch tvål, så den ska användas vid duschning.

Så det jag skulle vilja ha hjälp och tips med är en tvål som är parfymerad med maskulin doft och löddrar fint för vanligt bruk.
Typ efter ett toalettbesök.

En nyfiken fråga, iom du blev frälst vid den.
Om den nu luktar gott, ger ett bra lödder samt rengör dina händer.

Vad gör att du inte längre kan använda den efter exempelvis toalettbesök?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

En nyfiken fråga, iom du blev frälst vid den.
Om den nu luktar gott, ger ett bra lödder samt rengör dina händer.

Vad gör att du inte längre kan använda den efter exempelvis toalettbesök?

Den finns på Rituals och heter Sport och är Grå för 149.

Och svar på din fråga, tycker jag en schampo & dusch tvål är ämnad för just det och känns inte rätt som produkt vid vanlig rengöring av händer, då tänker jag en tvål som doftar och löddrar lika bra med samma upplevelse fast tillverkad som vanlig hård tvål.

Vet inte om jag har rätt, men antar och skulle kunna skriva leverantör och fråga.
Att schampo & dusch tvål innehåller andra komponenter än vanlig parfymerad och löddrig tvål.

Eller enkelt utryckt 1) parfymerad hård tvål. 2) parfymerad dusch tvål med schampo tendens/komponent varav eventuell extra lödder vid användning.

Oavsett vilket är det en helt annan upplevelse och känsla att använda sådan kvalitets tvål än en vanlig Dove eller Palmolive
Skillnaden är som dag och natt

Och gällande schampo & dusch tvål för den som inte så lätt får odör under armarna, kanske en dags tvätt med sådan tvål räcker och man kan skippa eventuell Deo Stick - vet inte och har inte prövat - men tanken finns där och säkert värt ett försök.
Inte för att snåla, men praktiskt.

MVH

lade till text
Permalänk
Medlem
Skrivet av pompado:

Den finns på Rituals och heter Sport och är Grå för 149.

Och svar på din fråga, tycker jag en schampo & dusch tvål är ämnad för just det och känns inte rätt som produkt vid vanlig rengöring av händer, då tänker jag en tvål som doftar och löddrar lika bra med samma upplevelse fast tillverkad som vanlig hård tvål.

Måste ta och köpa en och testa, bara för att 😊
Tack för att du berättade vad den heter samt finns.

Men så tillbaka till min nyfikenhet angående produktgruppen.

Läste du från början att det var en duschtvål och blev lyrisk över den i duschen och nu vill ha något liknande vid handfatet?

Eller blev det ett antiklimax tre månader senare när du läser och konstaterar att den handtvål du varit så lyrisk över, faktiskt är en duschtvål?

😊

Permalänk
Medlem

Hård-tvålar är något annat än pumptvålar och schampo och jag skulle tro att det sammansättningsmässigt inte skiljer sig allt för mycket mellan en hårdtvål för handfatet och en hårdtvål för duschen mer än de vanliga variationerna med vilka fetter man kokade tvålen på och överfettningsgrad samt parfymeringen - till det påverkar också hur länge den får ligga och mogna innan det går till salu - en nytillverkat tvål är mer alkalisk och kan upplevas slita mer på huden av akalit än en som lagrats länge - gäller speciellt om man provar att köpa hemtillverkade hårdtvålar från hantverksmässor mm. att de mår bra att lagras en tid innan användning.

Jämför man med en hårdtvål och en pumptvål så är det definitivt skillnad då en pumptvål och schampo bestå till stor del av sockertensider och alkoholtensider samt sulfatbaserade tensider med fetter från palmolja/fett och kokosolja/fett medans en hårdtvål av bättre kvalitet består mest av en natriumsalt av fettsyror som ricinolja, oliv, olika nöt och rapsoljor i olika förhållande samt mer eller mindre mängd icke förtvålningsbar olja för överfettningen efter tvålmakaren smak, ambitioner och pris på råvarorna medans massproducerad tvål är också gjorda av palm, soja och kokosolja modell billigaste man kan komma över och eventuellt mindre inblandning av olivolja...

Använda fetter och oljor, dess smältpunkter och fördelningen mellan mättade, omättade och fleromättade fettsyror påverkar också hur lättlöddrig och vilken 'feeling' hårdtvålen får.

En sak till som påverkar om en hårdtvål upplevs fungerar väldigt bra för en brukare medan andra inte upplever samma sak är vattnets hårdhet. Tvål i hårt vatten fälls ut som otrevlig kalktvål tills kalcium och magnesium har förbrukats i vattnet och är varken löddrande eller tvättande (och ger smutsranden på badkaret, sölar ned handfatet och dusch-kabinens väggar) och det kan gå åt betydligt mer av tvålen innan man får den eftertraktade löddret och i obehandlad brunnsvatten som i Falubygden/Gotland med knasterhårt vatten knappt något alls ens då utan väldigt mycket gnuggande/masserande på tvålen, medans pumptvål och schampo med sockertensider och alkohol-tensider samt sulfatbaserade tensider är mindre känslig för hårt vatten.

jag växte upp med sådant hårt vatten och mins än idag hur perplex jag var över hur länge man fick skölja efter tvåltvagningen innan tvålhalkan försvann när jag första gången tvättade med tvål i mjukt vatten.

Permalänk
Medlem

Jag har haft Rituals sport, jag tycker den var riktigt fräsch. Mint-citrusig.

Dr Bronner, har du provat deras produkter? De har mint, eucalyptus (hårda tvålar).
Annars har ju Gents fina produkter.

Permalänk
Medlem

På Beardshop.se har dom en hel del trevliga kroppsvårdsprodukter för män. Finns en del tvålar med manliga dofter och såg att dom även hade en tvålkopp.

https://www.beardshop.se/addwish-search-results?q=tv%C3%A5l&f...

Visa signatur

Intel Core i7 4770K @ 4.2GHz | MSI Z87-G45 GAMING | Phanteks PH-TC14PE | MSI GTX 980 Ti Gaming 6G | Kingston HyperX Beast DDR3 2400MHz 16GB | EVGA SuperNOVA G2 750W | Samsung 840 EVO 120GB | Samsung 860 EVO 1TB | Kingston A400 240GB | Seagate Barracuda ST2000DM008 2TB | Fractal Design Define R4 | Lenovo Y27Q-20 | BenQ XL2411Z | Glorious Model I | Mountain Everest Max | Sennheiser HD 560S | FX-AUDIO DAC-X6 | Samson Meteor Mic