Hur tänker sig medium (andevärlden) hur det fungerar?

Permalänk
Medlem

Hur tänker sig medium (andevärlden) hur det fungerar?

Vet inte var jag ska lägga tråden. Vill inte lägga den i akademiska ämnen.

Ska börja med vad jag tror. När man dör så är det det. Med det sagt så hoppas jag på att det finns ett "liv" efter detta. Kommer visa sig när man dör.

Sen farsgubben gick bort, precis som när morsan gick bort 2006, så har jag kollat in klipp på tuben om medium. Mest för att finna någon form av tröst och hopp om att träffas igen efter detta jordelivet. Som sagt, blir en kollision då jag mest tror att det är som att släcka lampan när man dör. "Thats it" ungefär.

Men något jag funderar över är t.ex följande. Syrran min tror benhårt på andevärlden och livet efter döden. Hon har fått veta om sina tidigare liv osv.

Hon tror att när någon dör så står släkt och väntar på andra sidan och jag får inte ihop detta då hon samtidigt pratar om att man får ett annat liv på jorden senare.

Frågade henne om t.ex nu morsan som gick bort för 18 år sen är, låt oss säga, återfödd som en bonde i Australien. 17 år gammal nu bara för att säga en ålder. Hur kan hon då enligt hennes logik samtidigt vara i andevärlden och ta emot farsgubben när han nu gick bort. Efter en stunds tystnad så sa hon att hon faktiskt inte hade svar på det.

Såg en kille på tuben, medium, som förklarade hur andevärlden fungerar. Att när man går över så är släkt där och tar emot och att man får nya liv att leva. Går som sagt inte ihop i mitt huvud. Hur blir det längre fram för får man ett nytt liv så blir det ju nya relationer då. Glöms alt det gamla bort eller?

Någon som vet ur de tänkt sig att det fungerar för jag har då inte läst något "vettigt" som svar på den frågan.

Ja. Dum tråd och dumma tankar men är nyfiken på hur de tänkt sig som sagt..

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem

Så om man fortsätter leva i andevärlden, i all evighet med de som varit nära, vad händer de som varit ensamma eller blivit utsatta av t.e.x. familjemedlemmar? Blir det då evig tortyr för all oändlighet?

Önskan för ett nytt liv i evighet med guld och gröna skogar är bara en rädsla för att dö och aldrig mer existera, överhuvudtaget.
Om nu detta medium anser att det är fantastiskt efter det här ibland rätt så plågsamma liv, vad gör han här och inte tagit klivet över?

Visa signatur

"Wise men say, 'Forgiveness is divine, but never pay full price for a late pizza'."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Någon som vet ur de tänkt sig att det fungerar för jag har då inte läst något "vettigt" som svar på den frågan.

Tanken är väl att man vänder sig till (läs: utnyttjar) människor i sorg som är i känslomässig svängning och beredda att köpa hela konceptet utan ifrågasättande. Det finns alltså ingen färdig rationell förklaringsmodell utan det bygger mer på undflyende, bortviftande och framför allt en redig släng appeal to faith. Det är inte som en fantasyförfattare som använder sig av samma värld i dussintals böcker och vill att världen hen byggt skall vara konsekvent och fri från uppenbara kontinuitetsmisstag, eftersom åtminstone en del läsare kommer skärskåda allt författaren skrivit.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Det enda vi kan säga med säkerhet är att när vi dör så slutar hjärnan skicka elektriska impulser och vårat medvetande upphör så som vi känner till det. Huruvida det finns någon underliggande fysikaliskt fenomen som "överför" vårat medvetande till någon annan dimension (eller vad man nu ska kalla det) är det ingen som lyckats bevisa ännu. Det finns inget som tyder på det just nu men det är inte omöjligt att man i framtiden har helt andra möjligheter att utforska vårat universum.

Om folk vill tro på ett liv efter döden så är det ju egentligen inget fel med det. Dom vet i realiteten inte mer om det än vad vi som inte tror på liv efter döden gör men det ger dom antagligen en känsla av frid, av samma anledning som det ger mig frid att det troligtvis inte finns något efter att jag blundar och somnar in för en sista gång.

Permalänk
Medlem

Måste vara så att sina förfäder väntar på en och om man själv ej har barn samlas alla med den genetiska återvändsgränden för ett nytt försök.

Permalänk
Medlem
Skrivet av twit:

Tanken är väl att man vänder sig till (läs: utnyttjar) människor i sorg som är i känslomässig svängning och beredda att köpa hela konceptet utan ifrågasättande. Det finns alltså ingen färdig rationell förklaringsmodell utan det bygger mer på undflyende, bortviftande och framför allt en redig släng appeal to faith. Det är inte som en fantasyförfattare som använder sig av samma värld i dussintals böcker och vill att världen hen byggt skall vara konsekvent och fri från uppenbara kontinuitetsmisstag, eftersom åtminstone en del läsare kommer skärskåda allt författaren skrivit.

Jag tror mest på det här jag med. Jag säger inte att det inte kan hjälpa folk som har stor sorg osv, men jag tror inte på medium.

Permalänk
Medlem

Det finns en hel yrkeskår av akademiskt utbildade människor (4+1 år) som gillar att diskutera den här typen av frågor. Du har antagligen någon relativt nära dig som gärna vill prata på tu man hand och har genomtänkta svar.

Som bonus kan du få insikt i andra intressanta frågor som talande brinnande buskar, flickor som blir påsatta av andeväsen, intressant matematik i stil med 1 + 1 + 1 = 1 och varför man ska utrota dem som inte skurits i snoppen.

Permalänk
Medlem

Det är frågor du aldrig kan få svar på, spelar ingen roll vad påven eller Neil deGrasse Tyson säger.

Om vi tar vinkeln där man bestämmer sig för att det bara är lights out och that's it så är det bara så, tror man på att något händer efter det så tror man på det och om det sen händer någonting annat så kommer det ju hända oavsett... Eller inte.

Ärligt talat tror jag 100% religiösa personer lever ett mycket bättre liv och grubblar väldigt lite om vad som händer efter livet.

Tror någon på ett liv efter detta så ska man nog låta dem göra det, allt annat gör bara detta liv värre för dem och antagligen en själv också.

Att försöka resonera att allt kom från inget och sedan försvinner till inget är lika förvirrande och svårt att greppa, hur djupt du än går så är ingenting logiskt även om det du ser idag kan verka som det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Tror någon på ett liv efter detta så ska man nog låta dem göra det, allt annat gör bara detta liv värre för dem och antagligen en själv också.

Absolut, att trakassera och trycka ner folk för sin tro (så länge de inte använder sin tro som ett argument för att göra detsamma mot andra) tycker jag är fel, medium har jag dock svårt för av samma anledning som twit, enligt mig utnyttjar de personer som har det genuint jobbigt.

Skrivet av GuuFi:

Att försöka resonera att allt kom från inget och sedan försvinner till inget är lika förvirrande och svårt att greppa, hur djupt du än går så är ingenting logiskt även om det du ser idag kan verka som det.

Ingen påstår att allt kom från inget - bara att det verkar som det från vår synvinkel, vi hade behövt data från en punkt innan vårt universum existerade för att få ett bra svar på vad som egentligen hände, och det är lika omöjligt som att svara på vad som händer efter döden.

Om man ser till det stora hela vet och förstår vi hittills antagligen ganska väldigt jättelite om verkligheten vi befinner oss i, men med det sagt förstår vi den väldigt, väldigt mycket bättre än vad människor som levde för bara 300 år sedan gjorde.

Genom tiderna har människan konstant förklarat saker den inte förstår med det övernaturliga; vädret, vinden, havet, torka, översvämningar, åska, solen, månen, sjukdomar osv.
En efter en har de visat sig vara helt naturliga - det visade sig att när blixten slog ned fanns det inte nån arg snubbe uppe bland molnen som viftade med en hammare trots allt.

Visa signatur

AMD R9 5900X | Asus Strix X470-F | 32GB G-Skill @ 3,6GHz | RTX 3090Ti