USA stämmer Apple för monopolposition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Haha nu har du missförstått eftersom du uppenbarligen tror att alla som klagar på stora företag (i det här fallet Apple) är kränka så frågan är ju vem som egentligen blir kränkt.

Jag har inte lagt några ord i din mun, det var du själv som påstod att det är farligt och då nämnde jag bara att det finns bättre alternativ för dig och andra som är rädda för tekniken. Det kanske kommer som en chock men Apples produkter är inte helt säkra utan en lögn som Apple fans intalar sig själva för att man inte förstår eller vill förstå att man blir utnyttjad. Att företag som Apple regleras är bara bra för alla, speciellt för alla kunder som inte förstår det själva.

OK, så du är här för att trolla och kasta skit på folk som inte har samma åsikter som dig. Jag har aldrig påstått att något är farligt, men du kanske syftar på delen om att möjligheten att installera ett annat OS är en försämring av säkerheten. Det är det tyvärr, och när det gäller min mobiltelefon föredrar jag att mina 2FA-nycklar är säkra framför möjligheten att spela piratkopierade spel.

När jag påstod att du blev kränkt syftade jag inte på att du klagar på stora företag, utan att ditt tonfall mot mig personligen var väldigt känsloladdat och nedsättande. Man kan ju bara hoppas att modsen börjar se till att reglerna under §1 efterlevs, men tyvärr verkar de ju inte gälla när det handlar diskussioner om Apple.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Jag har inget svar på din fråga, tiden får utvisa vad som händer i alla fall.

Alla andra operativsystem är öppna och fungerar tillfredställande, det är väl inget reellt problem på Android-sidan heller?

Operativsystem idag har lager på lager på lager av abstraktioner för att obfuskera i syfte att skydda användares data. Google lade ju tom in antivirus för sideloading i Android eftersom det var ett så stort problem. Varken Windows eller macOS är speciellt öppna jämfört med för fem-tio år sedan, just ur säkerhetssynpunkt är det nödvändigt då dom försöker göra mer saker för varje utgåva och därmed blir attackytorna större.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Apple försämrar tyvärr hela branschens produkter genom att visa att kunder inte förstår bättre. De bygger mobiler vars skärmar spricker bara man tittar på dem, De bygger in batterier, tar bort stöd för minneskort, tar bort hörlursportar för att sälja airpods, slutar skicka med laddare och skickar samtidigt med en sladd som inte passar de äldre laddarna. Detta är bara ett fåtal exempel som tyvärr andra tillverkare följer eftersom konsumenter bevisat är lättlurade.

Har haft iPhone sen femman, inte en sprucken skärm, med alla tester som gjorts har du helt enkelt objektivt fel här. Det är bara en tidsfråga innan EU tar beslut om att laddare inte ska skickas med telefonen (dom får gärna inkludera laddsladd), det är ren och skär idioti att företag fortfarande gör det, jag hade hur många laddsladdar som helst liggandes, precis som med laddare, bara miljöförstöring.
EU har dikterat USB-C som standard, Apple kör USB-C på allt, ändå gnälls det på att dom inte kör USB-A samtidigt? Sweclockers är spännande ibland
Till och med Fairphone har inbyggt batteri (och dom skickar inte med några som helst onödiga tillbehör, dom är före sin tid), det är så otroligt fördelaktigt ur flera aspekter och den promillen av promillen som vill byta batterier är inte lönt att tillgodose med kostnaderna som det innebär.
När det gäller 3.5mm är det en otroligt onödig port att ha när både lighting och USB-C båda utan problem går att använda med adapter (åter igen, dom kunder som föredrar en sladd är så obetydligt få att ha en port på telefonen vore otroligt dumt)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

OK, så du är här för att trolla och kasta skit på folk som inte har samma åsikter som dig. Jag har aldrig påstått att något är farligt, men du kanske syftar på delen om att möjligheten att installera ett annat OS är en försämring av säkerheten. Det är det tyvärr, och när det gäller min mobiltelefon föredrar jag att mina 2FA-nycklar är säkra framför möjligheten att spela piratkopierade spel.

När jag påstod att du blev kränkt syftade jag inte på att du klagar på stora företag, utan att ditt tonfall mot mig personligen var väldigt känsloladdat och nedsättande. Man kan ju bara hoppas att modsen börjar se till att reglerna under §1 efterlevs, men tyvärr verkar de ju inte gälla när det handlar diskussioner om Apple.

Vet inte riktigt vad du får det ifrån, jag har bara besvarat olika påståenden och samtidigt nämnt att stora företagen inte är konsumentens vänner så därför bör man inte försvara dem, speciellt när det man försvarar bara gynnar företagen och inte konsumenten.

Jag får mer uppfattningen att det är du som trollar då du började med att påstå att personer som endast kritiserar Apple skulle vara Apple hatare samt att outgrundligt hävda att alternativ till appstore skulle vara fyllda med malware. Det var inget illa menat mot dig att du borde slänga ut din dator och annan teknik om du är så rädd att få malware men det är tyvärr den hårda sanningen. Om det är så att du inte trollar och tog illa upp så ber jag om ursäkt.

Här kommer vi i alla fall inte längre, trevlig kväll

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Operativsystem idag har lager på lager på lager av abstraktioner för att obfuskera i syfte att skydda användares data. Google lade ju tom in antivirus för sideloading i Android eftersom det var ett så stort problem. Varken Windows eller macOS är speciellt öppna jämfört med för fem-tio år sedan, just ur säkerhetssynpunkt är det nödvändigt då dom försöker göra mer saker för varje utgåva och därmed blir attackytorna större.

Man beskriver sideloading som någonting farligt och negativt, fast det i själva verket är normaltillståndet i alla operativsystem jag kört från barnsben (förutom iOS då).

Det är enbart monetära skäl till att iOS är stängt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Till och med Fairphone har inbyggt batteri (och dom skickar inte med några som helst onödiga tillbehör, dom är före sin tid), det är så otroligt fördelaktigt ur flera aspekter och den promillen av promillen som vill byta batterier är inte lönt att tillgodose med kostnaderna som det innebär.

Nej, Fairphone har inte inbyggt batteri, se denna video https://www.instagram.com/reel/Cw2L3hogwVf/ är som på äldre telefoner utbytbart utan lim eller skruvar. Eller bild från Fairphones hemsida https://shop.fairphone.com/shop/fairphone-5-battery-259

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Vet inte riktigt vad du får det ifrån, jag har bara besvarat olika påståenden och samtidigt nämnt att stora företagen inte är konsumentens vänner så därför bör man inte försvara dem, speciellt när det man försvarar bara gynnar företagen och inte konsumenten.

Mmm... Besvarat påståenden och nämnt saker.

Skrivet av Keneay:

[...]Det låter som att en smartphone inte är något för dig bara om du tycker funktionerna känns farliga. Tipsar om Doro, de kan i princip bara ringa och skicka meddelanden precis som förr men man blir ju lite fundersam på om du har en dator, den är ju verkligen livsfarlig och du borde göra dig av med den direkt eftersom det går att installera och få in nästan vilka filer som helst, hemskt!

Skrivet av Keneay:

Det var inget illa menat mot dig att du borde slänga ut din dator och annan teknik om du är så rädd att få malware men det är tyvärr den hårda sanningen.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607

Permalänk
Medlem
Skrivet av Phod:

Mmm... Besvarat påståenden och nämnt saker.

Jag trodde du var klar och jag borde inte svara men hugger ändå, läs citaten en gång till så ska du se att det löser sig och att jag bara svarat på precis det sätt jag beskrev ovanför..

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nej, Fairphone har inte inbyggt batteri, se denna video https://www.instagram.com/reel/Cw2L3hogwVf/ är som på äldre telefoner utbytbart utan lim eller skruvar. Eller bild från Fairphones hemsida https://shop.fairphone.com/shop/fairphone-5-battery-259

Det är inbyggt enligt gängse definition (jag hade faktiskt utbytbart batteri på min Samsung för hundra år sedan och alla icke-smartphones innan dess), du kan byta batteri på iPhone med. Nu ändrar vi dessutom målstolparna till att nu handla om skruvar och lim… dessutom är väl Fairphone knappast vattentät?
Det är samma pris eller billigare att gå in på en Apple store och få nytt batteri som att beställa ett från Fairphone för övrigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sysop:

Man beskriver sideloading som någonting farligt och negativt, fast det i själva verket är normaltillståndet i alla operativsystem jag kört från barnsben (förutom iOS då).

Det är enbart monetära skäl till att iOS är stängt.

Det är också tveklöst största källan till säkerhetsintrång, människor som kör kod dom inte ska köra. Normaltillståndet för säkerhet är inget att eftersträva, det är kort och gott horribelt. Det finns en anledning att många företag låser ner enheter mer än dom är från tillverkaren, sen att många av dom lösningarna i sig är katastrofer är en annan diskussion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Det är inbyggt enligt gängse definition (jag hade faktiskt utbytbart batteri på min Samsung för hundra år sedan och alla icke-smartphones innan dess), du kan byta batteri på iPhone med. Nu ändrar vi dessutom målstolparna till att nu handla om skruvar och lim… dessutom är väl Fairphone knappast vattentät?
Det är samma pris eller billigare att gå in på en Apple store och få nytt batteri som att beställa ett från Fairphone för övrigt.

Hur är det inbyggt? Det är på samma sätt som Samsung Galaxy S1-5 ju var! Enligt GSMArena så klassar dom det som utbytbart (Li-Ion 4200 mAh, removable). På en iPhone kan du inte öppna baksidan med ditt finger något du kan göra med Fairphone. Du kan byta batteri på ett par sekunder i Fairphone 5. Inte vattentät, men IP55 på Fairphone 5. Varför tar du upp vattentäthet, det pratade jag aldrig om.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Det är också tveklöst största källan till säkerhetsintrång, människor som kör kod dom inte ska köra. Normaltillståndet för säkerhet är inget att eftersträva, det är kort och gott horribelt. Det finns en anledning att många företag låser ner enheter mer än dom är från tillverkaren, sen att många av dom lösningarna i sig är katastrofer är en annan diskussion.

Absolut, det är farligt att leva… I rest my case.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Men fattar du inte, folk som använder deras produkter ÄR INTE INTRESSERADE av den s k öppenheten. Alltså det behovet som ni kallar öppenhet finns inte.

Nej, och det finns inga andra företag som bryr sig heller. Eller du tror Microsoft bryr sig om dig? Eller LG? Eller ens din lokala ELON handlare. Du är bara en siffra i deras statistik så det argumentet är så tomt så det finns inte.

Jag fattar absolut, har många timmar både med Mac OS/iOS och andra OS ( inte valfritt dock ) och kan bara se fördelar och absolut noll nackdelar med en öppen plattform oavsett vad du eller någon använder tycker om just det.

Och om plattformen skulle öppnas upp så skulle allt det som finns idag finnas kvar, utöver allt extra man får, win-win för slutkunden, ser inte problemet med den lösningen, bara fördelar.

När du ändå tar upp Microsoft så kan jag installera och spela/köra vad jag vill på deras plattform utan att de tar ett öre för det, förutom det jag betalade för licensen, hur coolt är det... Nej just det, det är sunt förnuft förutom på vissa plattformar.

Klart som fan behovet för öppenhet finns, bara på företagsmarknaden så skulle det öppna upp hur mycket möjligheter som helst till skillnad från idag där man får köra med workarounds eller betala Apple extra för att ta total ägarskap av dina enheter.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av GuuFi:

Jag fattar absolut, har många timmar både med Mac OS/iOS och andra OS ( inte valfritt dock ) och kan bara se fördelar och absolut noll nackdelar med en öppen plattform oavsett vad du eller någon använder tycker om just det.

Och om plattformen skulle öppnas upp så skulle allt det som finns idag finnas kvar, utöver allt extra man får, win-win för slutkunden, ser inte problemet med den lösningen, bara fördelar.

När du ändå tar upp Microsoft så kan jag installera och spela/köra vad jag vill på deras plattform utan att de tar ett öre för det, förutom det jag betalade för licensen, hur coolt är det... Nej just det, det är sunt förnuft förutom på vissa plattformar.

Klart som fan behovet för öppenhet finns, bara på företagsmarknaden så skulle det öppna upp hur mycket möjligheter som helst till skillnad från idag där man får köra med workarounds eller betala Apple extra för att ta total ägarskap av dina enheter.

Fast det här lär väl ändå bara vara ett problem på iOS. För hur menar du att MacOS på något sätt är begränsat, framförallt när ditt jämförande exempel är

"När du ändå tar upp Microsoft så kan jag installera och spela/köra vad jag vill på deras plattform utan att de tar ett öre för det, förutom det jag betalade för licensen, hur coolt är det..."

Man kan välja att köpa från App-store, där tar Apple 15 % eller 30 % lite beroende på vad det handlar om. Men går även att använda Homebrew eller bara ladda ned program från internet.

Sannolikheten att få in "skit" på sin dator lär var långt större med sista alternativet, men man har ändå valet.

I fallet iOS är jag själv lite mer kluven. Har svårt att se hur dess nedlåsthet inte kan vara en viktig komponent dess relativt höga säkerhet. Det är inte den enda komponenten, men det en av flera viktiga komponenter.

Hade MacOS vara lika nedlåst som iOS hade det inte funnits på kartan att använda det för egen del. Använder Homebrew väldigt mycket, fast uppskattar också AppStore (kör Apple Arcade och köpt flertalet spel/program i AppStore).

För iOS är kravet på AppStore för mig ett icke-problem. Hellre högre säkerhet än massa alternativa sätt att installera program.

Om det går att kombinera öppenhet med samma säkerhet, good-guys EU/USA. Men är skeptisk då det ingen annanstans är gratis att erbjuda fler möjligheter med bibehållen kvalité. Ett uppenbart sätt att ge en rejält välpolerad produkt är att kraftigt begränsa vad som produkten innefattar, ett annat är att slänga långt mer resurser på problemet.

Risken finns att detta blir ett fall av "be careful what you wish for you might just get it". Hoppas ändå på det bästa och skiter det sig helt finns ju alternativ.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Har svårt att första att man försvarar företag som inte gör något extra för sina kunder (förtjänar ens goodwill)

Har haft många apple produkter genom åren men totalt bojkott på dom tills vidare

dom suger ju ut pengar från sina kunder. Minimala framsteg på telefonerna från generation till generation. Fullheter som cpu drain på telefoner via uppdatering.för lite ram i macbooks. Inga uppgraderingsmöjligheter på ssd.

När företag blir för stora och utan konkurrens så är det inte bra för kunden...Resulterar bara i höjda priser, sämre produkter, mindre utveckling samt kass service.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ceji:

Apple försämrar tyvärr hela branschens produkter genom att visa att kunder inte förstår bättre. De bygger mobiler vars skärmar spricker bara man tittar på dem, De bygger in batterier, tar bort stöd för minneskort, tar bort hörlursportar för att sälja airpods, slutar skicka med laddare och skickar samtidigt med en sladd som inte passar de äldre laddarna. Detta är bara ett fåtal exempel som tyvärr andra tillverkare följer eftersom konsumenter bevisat är lättlurade.

Tror inte någon iPhone haft stöd för minneskort?

Hållbarheten är prima på mina iPhone 11 i alla fall. Har tappat den otaliga gånger under dessa fyra år och har bara en repa som stör på skärmen

Alla mobiltillverkare är så klart 100% fria att bygga sina telefoner hur dom vill och skicka med vilka tillbehör dom vill oavsett vad Apple gör. Och Apple har samma frihet. Och ingen blir vad jag vet tvingad att köp det ena eller det andra. Konsumenter har köpt Apple produkter MED dom ”begränsningar” eller ”inlåsningar” som finns på plattformen, detta är inget som införts i efterhand för att behålla kunder på plattformen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eclipse:

Tycker det alltid är så ironiskt hur många älskar att pissa på Apple. Microsoft och deras monopol regerar fortfarande. Som dom dessutom klarade sig ur, dom behövde bara "modifiera lite av sin affärsverksamhet". Vilka dödade netscape? Microsoft eller hur när dom tvingade IE på användarna i operativsystemet som fanns i princip varenda dator som såldes oavsett om man ville det eller inte.

Hur många av oss som byggde hemsidor förr i tiden minns inte vilket jävla helvete det var med IE och få hemsidorna att lira i den webbläsaren, för att MS bestämde att använda egna standarder som ingen annan gjorde. Och det var bara att rätta sig efter det.

Deras skit mail exchange är fortfarande helt värdelös och lirar inte bra med någon annan klient. För att dom ska göra det på sitt sätt. Var det någon som sa låsa in?

Hur många procent av marknaden har Microsoft nu igen? Är inte det ett monopol?

"Use Apple gadgets, and you get some extra goodies, but Apple isn't about forcing everyone else to follow their lead. They do their thing in their own universe, letting the rest of us live in peace, while Microsoft seems to be all about getting others to adopt their playbook, ignoring the open-source standards the tech world's been rallying around."

"A fully integrated platform with built-in apps for particular features like web browsing and videoconferencing is easy and convenient and customers choose it, and continue to choose it, because they prefer it, not because they’d like to switch to Android and are blocked by artificial barriers."

Microsoft om någon är väl de som får stryk hela tiden när det gäller sånt här. Just webbläsaren fick de ju till och med lägga in val för i Windows när det begav sig. Nu senast var det Teams som inte får bundlas med MS 365 för att Slack tyckte det var orättvist.

Jämför med Apple där man inte ens får använda en egen webbläsarmotor eller installera vilket mjukvara man vill. Hade Microsoft fått köra på samma sätt så hade ingen annan haft en chans.

Nu är det Apple som har en sådan ställning att det är mer än dags att de får öppna upp lite.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk

Allt det här handlar om vilka appar som ska få finnas på iOS. Samt hur man kan installera dem. Spotify är ju paradexemplet här. Apple föredrar sina egna appar.

Fördelen med Androidtelefoner är att man kan köra senaste Android på vilken mobil man vill (via byte av rom).
Det går inte på en iPhone.
Det är den här öppenheten det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hammonder:

Allt det här handlar om vilka appar som ska få finnas på iOS. Samt hur man kan installera dem. Spotify är ju paradexemplet här. Apple föredrar sina egna appar.

Fördelen med Androidtelefoner är att man kan köra senaste Android på vilken mobil man vill (via byte av rom).
Det går inte på en iPhone.
Det är den här öppenheten det handlar om.

Ja eller bara nåt så enkelt som att kunna ändra storlek o placera sina app-ikoner hur man vill. På den tiden jag hade iPhone så körde jag den jailbreakad, hade ju varit helt värdelös annars, men när jag väl bytte till Android så var tillomed en orootad sådan en ren befrielse att använda!

Permalänk
Skrivet av BobbyKristensen:

😂 Eller varför inte en kromad äppelskrutt för 600k?

Min absoluta favorit är dock nöjesparken i Götene med Arn-tema där politikerna trodde att Arn skulle bli lika stort som Lord of the Rings och folk skulle resa från hela världen till parken. Kostnad: 100 miljoner kroner, total omsättningen blev 592 000 kronor innan det lades ner. 😂😂

Haha! Jag var på den parken i Götene som liten, tyckte det var fräckt faktiskt gillade filmerna och tyckte det var kul att se stället. Men 100 miljoner för ett sådant ställe? Snacka om att vara totalt verklighetsfrånvänd.

Visa signatur

Stop-motion kreatör på hobbynivå Youtube

Permalänk
Skrivet av Ceji:

Apple försämrar tyvärr hela branschens produkter genom att visa att kunder inte förstår bättre. De bygger mobiler vars skärmar spricker bara man tittar på dem, De bygger in batterier, tar bort stöd för minneskort, tar bort hörlursportar för att sälja airpods, slutar skicka med laddare och skickar samtidigt med en sladd som inte passar de äldre laddarna. Detta är bara ett fåtal exempel som tyvärr andra tillverkare följer eftersom konsumenter bevisat är lättlurade.

Skärmar spricker bara man tittar? Trams.
Bygger in batterier? Ja, fan vad skönt det är att slippa gamla mobiler med luckor överallt.
Minneskort? Vad yrar du om? De har inte tagit bort något stöd för det.
Hörlursporten är borta på många saker. En port för "allt" är ju awesome!
Slutade skicka med laddare för att de flesta har typ 10 st av den gamla varianten. På så sätt kan de nå klimatmålen som ställs genom mindre elektroniskt avfall och mindre förpackningar vid transport.

Permalänk
Quizmaster Malmö 22
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Jag är med i många diskussioner om många produkter. Alltifrån mätintrument, traktorer grävare you name it.
I alla dessa grupper beklagar sig väldigt många på brister men de kör med märket då de andra inte är så mycket bättre.
Det finns dock ett märke som märkbart skiljer sig från alla andra. Säger man t.ex. att upplösning 1280 × 800 på en 13,3" laptop är dåligt, så blir man tillrättavisad att man inte alls behöver ha högre upplösning på en skärm i denna storlek, detta tills det speciella märket höjer upplösningen på skärmen, då ändrades behovet helt plötsligt. Och så har det hållit på hela tiden.

Har du konfronterat dem med printscreens på deras motsägelser?

Vill veta om de hade slingrat sig.

Visa signatur

[Gigabyte EP35-DS4][Intel Core 2 Duo E8400 3.0 Ghz][2x2GB Corsair XMS 2][Gainward GTX 570][Sandisk Extreme II 480GB][Corsair HX 620W][Fractal Design Define XL R4][Acer GD245HQBID]

Permalänk
Skrivet av Phod:

Men jag tycker inte det vore något problem om Apple öppnade upp litet, så länge som alternativa malwareapp stores är opt-in. Och möjligheten att installera andra OS känns ju helt vansinnigt, varför skulle man vilja tumma på säkerheten för några kids som tycker det är coolt att köra homebrew? Telefonen är den enhet jag vill ha så pass säker att detta inte ska vara ett alternativ.

Ser inte heller ett problem med att de öppnar upp lite. Och om någon som inte vet vad de pysslar med förstör sin maskin (Windows/Mac/Linux eller någon uppsjö av alla smartphone-varianter) för att de vill köra något hobby-OS på maskinen är väl det deras problem? Det drabbar inte alla andra. Öppenhet och valfrihet är bra för alla. Din telefon blir inte mer osäker för att någon annan använder sin på ett osäkert sätt.

Permalänk
Skrivet av LeonHart:

Microsoft om någon är väl de som får stryk hela tiden när det gäller sånt här. Just webbläsaren fick de ju till och med lägga in val för i Windows när det begav sig. Nu senast var det Teams som inte får bundlas med MS 365 för att Slack tyckte det var orättvist.

Jämför med Apple där man inte ens får använda en egen webbläsarmotor eller installera vilket mjukvara man vill. Hade Microsoft fått köra på samma sätt så hade ingen annan haft en chans.

Nu är det Apple som har en sådan ställning att det är mer än dags att de får öppna upp lite.

Bra jämförelse!

Det intressanta i hela artikeln, enligt min mening, är nog varför USA's konkurrensverk inte varit på Apple tidigare när de varit på andra företag under lång tid. Men å andra sidan kan man förstå det när det gäller datorer. Det har tagit lång tid för apple att slå sig in på dator-marknaden. Det är först nu som de kommit upp i 15% i användare och blivit tillräckligt stora även där.
Smartphones däremot är en annan femma, i alla fall till en början av Smarthpones historia.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GuuFi:

Jag fattar absolut, har många timmar både med Mac OS/iOS och andra OS ( inte valfritt dock ) och kan bara se fördelar och absolut noll nackdelar med en öppen plattform oavsett vad du eller någon använder tycker om just det.

Och om plattformen skulle öppnas upp så skulle allt det som finns idag finnas kvar, utöver allt extra man får, win-win för slutkunden, ser inte problemet med den lösningen, bara fördelar.

När du ändå tar upp Microsoft så kan jag installera och spela/köra vad jag vill på deras plattform utan att de tar ett öre för det, förutom det jag betalade för licensen, hur coolt är det... Nej just det, det är sunt förnuft förutom på vissa plattformar.

Klart som fan behovet för öppenhet finns, bara på företagsmarknaden så skulle det öppna upp hur mycket möjligheter som helst till skillnad från idag där man får köra med workarounds eller betala Apple extra för att ta total ägarskap av dina enheter.

Vad är det som är stängt med MacOS? Man kan göra allt vad jag vet, t om spela har börjat bli mer och mer populärt. Sen kan man ju se det efter vad kundens behov är. Vill man spela köper man det som är mest lämpat för det. Eller? Precis samma sak med MacOS/Macar och att dom flesta inom kreativa yrken/intressen köper det för att det lämpar sig bättre.

Jag började i Win 95 t om XP. Sen MacOS från 2000 ungefär fram till några månader sedan då även en gaming-dator fick flytta in. Har aldrig någonsin känt mig varken låst eller saknat någonting MacOS. Förutom att spela då, men Apple har aldrig sagt att eller ens byggt datorer för spel och det vet man om när man köper deras produkt.

Öppenhet? https://www.sweclockers.com/nyhet/38441-microsoft-tvingar-anv...

Tänk på det ändå, det är så att alla ska anpassa sig efter Windows. Eller hur? Det är alltid MacOS och Linux som ska anpassa sig och köra workarounds för det är Windows som "bestämmer". Sen om Apple eller Linux vill köra sin egen linje så är det fel. Det är ju en mycket stor del av varför folk använder Apples datorer för att dom inte vill beblanda sig med Windows. Jag själv är ett exempel på det. Kräks när jag behöver använda Windows. Totalt ologiskt och idiotiskt system.

Här är ett av mina inlägg kring hur fantastiskt Windows är: #20339194

Man kan diskutera öppenhet på olika sätt. Men snacka om workaround bara för att lägga en jävla mapp i ett fält som man kan läsa i inlägget länkat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag är glad att vi börjar se lite mer krafttag mot företag som missbrukar sin position och försämrar produkter bara för att dom kan.

Det finns mycket kvar att göra men känns som det faktiskt går lite åt rätt håll ändå!

Jag förstår din synpunkt om att det finns företag som missbrukar sin position på marknaden, men som jag själv tycker tror jag starkt på principen om fri konkurrens utan statlig inblandning. Apple har byggt sitt ekosystem och sin position genom innovation och genom att erbjuda produkter och tjänster som konsumenterna värdesätter högt. Att staten ingriper och stämmer företag som Apple riskerar att kväva deras innovation. Sånt kan leda till att företag överlag blir försiktiga med att investera i ny teknik eller nya idéer av rädsla för statlig inblandning.

Dessutom är det viktigt att komma ihåg att en konsument har makt genom sin plånbok. Om Apple VERKLIGEN missbrukade sin position, skulle marknaden justera sig själv genom att konsumenter skulle välja konkurrenters produkter och tjänster. Historien är full av exempel där stora företag har utmanats och ibland ersatts av nya aktörer som bättre har kunnat möta konsumenternas behov.

Istället för att använda EUs kraft och resurser för att stämma stora teknikföretag borde vi uppmuntra till ökad konkurrens genom att förenkla lagar och regler för att nya företag ska kunna komma in på marknaden. På så sätt kan vi stimulera innovation och tillväxt vilket gynnar konsumenterna genom fler valmöjligheter, bättre produkter och ibland även lägre priser.

Man behöver inte sabba det Apple som finns idag för att ett nytt företag ska kunna komma till liv.

Skrivet av norrby89:

Asså Apple är ett skämt...

Är som att Volvo skulle säga att dom kan inte göra innovativa bilar om dom inte tvingar volvoägare att tanka på tanka stationer....

Allt det handlar om är att Apple vill mjölka skiten ur deras kunder genom att begränsa allt så mycket som möjligt! Är nästan tragiskt att det är först nu någon faktiskt gör något åt det hela..

Jag känner frustrationen i ditt meddelande. Tänk på detta: En Volvo-ägare kan bara tanka vissa bränslen, inte flygfotogen t ex. Men det är nog inte så att folk köper Volvo för att den kan tankas PRECIS överallt, utan för vad mer den erbjuder också - säkerheten, komforten, designen. På samma sätt, när någon väljer Apple, är det för totalupplevelsen de erbjuder, även om det innebär vissa begränsningar.

Jag förstår att det kan se begränsande ut att välja Apple men det är inte nödvändigtvis så vi Apple-kunder upplever det hela. Kom ihåg att det finns en hel värld av alternativ där ute för dig / er som inte gillar Apple - som ni har tillgång till UTAN att ni behöver riva Apple.

Skrivet av qwertylol1:

Det är faktiskt helt sjuk detta drevet mot Apple som pågår just nu. Det finns en anledning till varför Apple-produkter är ÖVERLÄGSNA i hur deras olika produkter fungerar helt sömlöst och det är för att de har 100% koll på DERAS egna produkter och kan skräddarsy och bestämma exakt hur de vill att det ska fungera från början till slut.

Förstår inte varför utomstående ska ha något att säga till om hur Apple ska jobba? Gillar man inte deras produkter så låt bli att köpa de, svårare än så är det inte. Gillar man inte Apple och deras produkter så finns det ingen som hindrar en att köpa andra produkter.

Jag kan liksom inte gå till en AIK hemmamatch med ett säsongskort från MFF och klaga på att de har olika säsongskort, det ska ju gå att använda överallt?

Jag betalar för Netflix, så jag ska gå och klaga på Disney+ och säga att de kan ju inte ha olika separata abonnemang, jag vill ju köpa ett bara?

Du har verkligen satt fingret på något viktigt och din uppskattning för Apple och deras sömlösa ekosystem är välgrundad. Det är sant att Apple erbjuder en unik och integrerad användarupplevelse som är svår att matcha. Ditt perspektiv på valet och konsumentfriheten är viktigt i det här läget. Det är en påminnelse om att vi alla har makt att välja det som bäst passar våra behov och preferenser. Folk borde kunna gå och rösta med sina plånböcker och vara lite trevligare mot varann tycker jag.

Din analogi med säsongskort och streaming-abonnemang är rolig. Den påminner om att det finns en plats för fler aktörer med olika erbjudanden.

Skrivet av vrok:

Gillar man inte USA/EUs konkurrensregler kan man lämna deras marknad och sälja sina produkter någon annanstans.

Att säga 'Om du inte gillar reglerna, sälj någon annanstans' till Apple är som att berätta för en mästerkock att han bara får laga mat med potatis. Jag vill ha ett kök där kockens kreativitet får styra, inte byråkraters smaklökar. Det är ju kundernas plånböcker som ska bestämma vad som serveras, inte pamparna.

Tänk så här: Apple skapar rätter som får folk att köa runt kvarteret. Att begränsa deras meny är som att ta kryddorna från en kock. Vi behöver Apple's innovation på marknadens meny, inte ett urval godkänt av några få.

Så, låt oss höja glasen för fler valmöjligheter och mindre av 'pamparnas potatispolitik'. Här är till ett fritt kök och till konsumenternas makt att välja! 🍻

Skrivet av Keneay:

Galet att vissa är så insyltade i systemet att man väljer att försvara Apple här. Hur dum får man vara liksom, företagen bryr sig inte om dig. Likt flera andra i tråden hoppas jag de går på Alphabet, Meta etc. härnäst.

Att säga det är galet att försvara Apple visar att du missar poängen. Folk gillar deras grejer – det är därför de köper dem. Att företagen inte bryr sig är för hårt; det handlar om att ge oss produkter vi vill ha. Om inte Apple gjorde det, då skulle folk helt enkelt välja något annat.

Och visst, Alphabet och Meta kan också få sin tur under luppen, men i slutändan är det våra val som formar marknaden. Istället för att kalla någon dum för sina preferenser, låt oss komma ihåg att vi alla har olika smaker. Det är det som gör marknaden intressant.

Skrivet av Ceji:

Apple försämrar tyvärr hela branschens produkter genom att visa att kunder inte förstår bättre. De bygger mobiler vars skärmar spricker bara man tittar på dem, De bygger in batterier, tar bort stöd för minneskort, tar bort hörlursportar för att sälja airpods, slutar skicka med laddare och skickar samtidigt med en sladd som inte passar de äldre laddarna. Detta är bara ett fåtal exempel som tyvärr andra tillverkare följer eftersom konsumenter bevisat är lättlurade.

Så, Ceji, medan lanserar dina kritiker mot Apple, låt oss ställa saker i perspektiv. Att klaga på Apple för innovationer som hela branschen följer efter, det är lite som att stå i en storm och skrika åt vinden att sluta blåsa. Hundratals miljoner människor väljer Apple-produkter varje år, inte för att de är 'lättlurade' utan för att de ser värde i det Apple erbjuder. Så, att avfärda dessa beslut som naivitet är att missförstå konsumenternas intelligens och valfrihet på en monumental nivå.

Om en enskild forummedlem tror sig veta bättre än de nöjda kunderna kanske det är dags att omvärdera vem som verkligen är 'skadad i hjärntarmarna'. Är det verkligen Apple och dess följare, eller är det kritikern som tror sig stå över massans kollektiva intelligens och beslut? Kritik ska vara välgrundad och insiktsfull, inte ett överspelande av personliga åsikter som om de vore oomtvistliga fakta.

I slutändan, Ceji, att säga att Apple är problemet, när de faktiskt driver på innovation och sätter nya standarder, det är inte bara att missa poängen; det är att demonstrera en bristande förståelse för hur teknikmarknaden fungerar. Kanske är det inte Apple-produkterna det är fel på, utan din egen förmåga att se det större sammanhanget?

Visa signatur

Primär Torrent Compact, Prime 650 Platinum, Prime Z790 mATX, i5-13600K, U12A, 32GB 3200, 1080Ti, 2xNVMe + SSD, Predator X38: Time Spy 11430, GPU 10939, CPU 15340
Sekundär i5-8400, Asus B360 mATX, 16GB, Asus 1070, 970 + 860 Evo, 750W PSU

http://rec.elmor.se/review.php?user=570