Uppdatera BIOS eller inte?

Permalänk

Uppdatera BIOS eller inte?

Tjena, har kollat lite på BIOS-betydelse i hur väl PC:n kan prestera och om det är värt att uppdatera. Finns det några nackdelar/fördelar? Vad kan man förvänta sig? Tacksam för all info.

Permalänk
Medlem

Absolut, ser inga skäl till att inte göra det. Nya uppdateringar kan innebära bättre stabilitet, nya funktioner eller tilltäppta säkerhetshål. Kör på!

Visa signatur

Kontor: Intel Core i3-12100F | ASUS B660-I STRIX | Intel Arc A750 Founders Edition | 16 GB Kingston Fury Beast DDR5 5200Mhz CL40 | Corsair SF750 Platinum 750W | Noctua NH-L12 Ghost S1 Edition | Louqe Ghost S1 MKII Limestone
Soffan: AMD Ryzen 5 7600 | ASUS B650E-I STRIX | ASUS Geforce GTX 1080 Ti STRIX | 32 GB Corsair Vengeance DDR5 6000Mhz CL36 | Corsair SF750 Platinum 750W | Thermalright AXP120-x67 | Fractal Design Ridge White
Bärbart: Apple Macbook Air 13" M1 Space Grey (8GB RAM, 256GB SSD)
Server/NAS: AMD Ryzen Pro 5 4650G | Gigabyte MC12-LE0 | 64GB DDR4 3200MHz ECC | Fractal Design Node 804

Permalänk
Medlem

De eventuella nackdelar som finns:

Om strömmen bryts, datorn stängs av eller om allt hänger sig innan uppdateringen är klar, så kan det innebära att moderkortet är dött (en del moderkort har dock dubbla BIOS, så det finns kvar en backup vid ev fel på ett av BIOS chipsen). Det går även att programmera om BIOS chips om man har utrustning och kunskap om det, men det är avancerat för gemene man.

På framförallt AMD moderkort så kan vissa äldre CPUer försvinna från listan över kompatibla cpu:er eftersom att det inte får plats med hur mycket data som helst i BIOS (alltså får de äldsta stryka på foten till fördel för de nyare cpu:erna).

En del säkerhetsuppdateringar innebär att en del funktioner som förbättrar prestandan måste stängas av pga säkerhetsrisk, så man kam i vissa fall tappa lite prestanda.

De inställningar man ev har valt i BIOS raderas/nollställs (och vissa default inställningar är annorlunda i olika versioner) när BIOS uppdateras. Det brukar dock gå att spara sina inställningar som en profil och spara den på en disk eller usb-minne och applicera profilen på nytt efter uppdateringen. Finns dock en risk att profilerna inte är kompatibla mellan olila versioner av BIOS och kan då ev orsaka märkliga fel.

Fördelarna är som ovan nämnt ofta bättre stabilitet, bättre prestanda, bredare stöd för fler komponenter, säkerhetsuppdateringar och ibland nya funktioner.

Med det sagt så uppdaterar jag alltid till senaste (dock inte beta-versioner) versionen av BIOS ganska snart efter det att de släpps och jag har aldrig drabbats av ovan nackdelar (bortsett ev lite tapp i prestanda när vissa funktioner har inaktiverats pga säkerhetshål).

Adderade delen om inställningar som Evil penguin påpekade
Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

De eventuella nackdelar som finns:

Om strömen bryts, datorn stängs av eller om allt hänger sig innan uppdateringen är klar, så kan det innebära att moderkortet är dött (en del moderkort har dock dubbla BIOS, så det finns kvar en backup vid ev fel på ett av BIOS chipsen). Det går även att programmera om BIOS chips om man har utrustning och kunskap om det, men det är avancerat för gemene man.

På framförallt AMD moderkort så kan vissa äldre CPUer försvinna från listan över kompatibla cpu:er eftersom att det inte får plats med hur mycket data som helst i BIOS (alltså får de äldsta stryka på foten till fördel för de nyare cpu:erna).

En del säkerhetsuppdateringar innebär att en del funktioner som förbättrar prestandan måste stängas av pga säkerhetsrisk, så man kam i vissa fall tappa lite prestanda.

Fördelarna är som ovan nämnt ofta bättre stabilitet, bättre prestanda, bredare stöd för fler komponenter, säkerhetsuppdateringar och ibland nya funktioner.

Med det sagt så uppdaterar jag alltid till senaste (dock inte beta-versioner) versionen av BIOS ganska snart efter det att de släpps och jag har aldrig drabbats av ovan nackdelar (bortsett ev lite tapp i prestanda när vissa funktioner har inaktiverats pga säkerhetshål).

Bra sammanfattning.

Det jag skulle lägga till (som kan vara någonstans mellan ett litet irritationsmoment och något som känns som ett oöverstigligt problem beroende på erfarenhet osv) är att tillverkarna har en förkärlek att slänga alla sparade inställningar.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Jag brukar uppdatera utan att det behövs för att jag är sån.
Men de flesta klarar sig alldeles utmärkt utan att göra det.
CPU prestanda kan till och med bli bättre utan det antar jag med tanke på hur mycket branching funktioner i dem som stängs av för att höja säkerheten.

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Bra sammanfattning.

Det jag skulle lägga till (som kan vara någonstans mellan ett litet irritationsmoment och något som känns som ett oöverstigligt problem beroende på erfarenhet osv) är att tillverkarna har en förkärlek att slänga alla sparade inställningar.

Sant, lägger till det 🙂

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Aha, tack för hjälpen. Mitt moderkort är: Gigabyte Z270-Gaming K3 och processorn är i7 7700K, och det är främst dem två som släpar i prestanda. Hittade dock bara bios som senast uppdaterades 2019 på deras hemsida. Hur borde jag göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av eugen1337:

Aha, tack för hjälpen. Mitt moderkort är: Gigabyte Z270-Gaming K3 och processorn är i7 7700K, och det är främst dem två som släpar i prestanda. Hittade dock bara bios som senast uppdaterades 2019 på deras hemsida. Hur borde jag göra?

F9d (d:et betyder att det är en beta-version) från 2018 är den senaste BIOS versionen vad jag kan se: https://www.gigabyte.com/se/Motherboard/GA-Z270-Gaming-K3-rev...

Att dina komponenter släpar efter i prestanda beror på att de är utdaterade. Att uppdatera BIOS eller annan mjukvara kommer inte att göra dem märkbart snabbare.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Lika bra att uppdatera hårdvaran först då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eugen1337:

Lika bra att uppdatera hårdvaran först då.

Sitter du på BIOS äldre än version F8 så bör du uppdatera oavsett. Ska du sen byta ut moderkort och cpu och sälja de gamla delarna så kan det vara schysst mot köparen att moderkortet kommer med ett nyare BIOS.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk

Kan sätta det i min andra dator så länge i så fall. Har du några tips på bra moderkort/cpu som har okej pris? Har RTX 4070 så vill helst ha något som inte bottleneckar det för mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av eugen1337:

Kan sätta det i min andra dator så länge i så fall. Har du några tips på bra moderkort/cpu som har okej pris? Har RTX 4070 så vill helst ha något som inte bottleneckar det för mycket.

Oavsett så hade jag personligen uppdaterat BIOS på de befintliga delarna.

Vad har du för budget?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av eugen1337:

Aha, tack för hjälpen. Mitt moderkort är: Gigabyte Z270-Gaming K3 och processorn är i7 7700K, och det är främst dem två som släpar i prestanda. Hittade dock bara bios som senast uppdaterades 2019 på deras hemsida. Hur borde jag göra?

Om allt fungerar bra finns det noll anledning att uppgradera UEFI på ett så gammalt kort.
Ditt moderkort stöder dessutom (uppenbarligen) den snabbaste CPU'n det kan husera.
Moderkortet verkar inte heller vad jag kan se ha någon funktion för att flasha UEFI om det går åt skogen.
Så en misslyckad uppdatering = potentiellt elektronikskrot.

T.o.m Gigabyte själva varnar för att uppgradera i onödan:
"Because BIOS flashing is potentially risky, if you do not encounter problems using the current version of BIOS, it is recommended that you not flash the BIOS. To flash the BIOS, do it with caution. Inadequate BIOS flashing may result in system malfunction."

Det är oerhört sällan en UEFI uppdatering ger mer prestanda (iaf. utanför felmarginalerna).
Annat än kanske möjligtvis de första releaserna strax efter launch av en ny platform.
Intel brukar ha bra saker från dag 1, eventuella problem brukar komma från OEM'er som försöker sticka ut lite prestandamässigt.
AMD hade ju ett tag (första generationerna av Ryzen) då dom jobbade hårt med sina CPU microcodes (Agesa), men numera är även dom rätt slipade redan från release.

Permalänk
Skrivet av shugge:

Oavsett så hade jag personligen uppdaterat BIOS på de befintliga delarna.

Vad har du för budget?

Några tusen men har ingen direkt prislapp. Förslag uppskattas