Grafikprestanda i Horizon Forbidden West

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har du dynamisk uppskalning på?
De springer också en bestämd sträcka, inte en benchmark vilket gör att det inte är lika jämförbart

hade frame generator på, tydligen. men har ändå över 100fps

men ljudet är konstigt, för lågt för högt ingen bra balans.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cyberz:

4070ti och 1440p allt på högsta. Och har bra mycket bättre än era tester visar.

Klart du har!

Visa signatur

-Det är timjan i, sade Toke med bruten röst.

Ett liv, ett lag

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Standard Nvidia. Blir sista nvidia kortet jag köper, varje gång är det likadant. 7900 xt lär gå om 4080 om 1-2 år och 7900 xtx jämn bra eller bättre än 4090 om 1-2 år.

Va? Du tänker alltså basera ditt köp av ett grafikkort för att det kanske blir bättre än konkurrande kort flera år efter release?
Varför inte bara köpa det bästa du har råd med när du väl köper?

Kan inte AMD bara optimera sina grafikkort och drivrutiner inför release istället så man vet vad man får när man köper. Varför behöva vänta så länge för att få ut mer?

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Va? Du tänker alltså basera ditt köp av ett grafikkort för att det kanske blir bättre än konkurrande kort flera år efter release?
Varför inte bara köpa det bästa du har råd med när du väl köper?

Kan inte AMD bara optimera sina grafikkort och drivrutiner inför release istället så man vet vad man får när man köper. Varför behöva vänta så länge för att få ut mer?

Absolut inte, tänker mer att 7900 XTX är billigare eller samma pris som 4080. I början när det släpptes så va alla reviews ca 0-3% skillnad mellan dessa i 4k i raster. Nu är skillnaden betydligt större och det lär bli värre än så.

Hade ett R9 290 som va sämre än 780 Ti vid release, 290 var dock mycket billigare också. 1-2 år in och 290 var bättre än 780 Ti, med åren blev skillnaden ännu större. För folk som inte byter kort varje generation eller vartannat utan håller sitt kort länge är AMD rätta vägen att gå, man får oftast mer VRAM, lägre inköpspris samt att prestandan blir bättre med åren till skillnad från Nvidia.

Här finns ett video exempel på just 290 vs 780 Ti: https://www.youtube.com/watch?v=yBKKR4swcEE

Vi ser liknande fall med RTX 3080 vs 6800 XT / 6900 XT (billigare och bättre oftast samt mer VRAM).

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av RoedeOrm:

Klart du har!

Japp.

Visa signatur

^^^
@¿@
o

Permalänk
Medlem

När jag ägde PS5 köpte jag det här spelet men blev ganska avtänd av grafiken. Det ser så himla foto HDR aktigt ut. Allt skall vara så färgat och ljust. Visst är det en imponerande värld men önskar de hade gjort det bättre.

Permalänk
Skrivet av ottomanslap:

4080 och 4080s är i princip same same, skiljer 0-3%. Jag kollar enbart 4k då jag själv spelar i 4k samt att det inte blir cpu bottleneck

Varför spelar du i 4K? Du ser ändå ingen stor skillnad i 1080p och 4K. Lägg istället krutet på att maxa de andra inställningarna.

Permalänk
Medlem

Inser att de flesta här har bättre grafikkort än folk i gemen, men exempelvis 1060 är ju ett lite äldre kort som ändå är tämligen vanligt, och som ligger i de nedre regionerna av minimikraven som ställs, vore det inte bra att ha med ett sådant i testet?

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av användare-234:

Varför spelar du i 4K? Du ser ändå ingen stor skillnad i 1080p och 4K. Lägg istället krutet på att maxa de andra inställningarna.

Jag kan säga att både 1440p och 1080p såg rätt rejält suddigt ut när jag testade på min LG C1. Ingen höjdare alls.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Testade på 7900XTX hur väl spelet funkar i 4K https://youtu.be/FhAgHUVEx70?si=2hDLEDvKs_64vAZU

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, ASUS 4090 ROG Strix, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Testade på 7900XTX hur väl spelet funkar i 4K https://youtu.be/FhAgHUVEx70?si=2hDLEDvKs_64vAZU

@The man swe 90

Riktigt bra tryck i 7900xtx

Permalänk
Medlem

Jag testade igår på en 4790k och GTX 970. Helt sjukt att spel likt detta ens rullar på den här maskinen. Jag antar att det är fördelen med portningar från konsoller som är bättre optimerade. För spel borde inte kunna vara såhär snygga på ett GTX 970.

Är det spelbart då? Ja i 1080p med 30fps är det spelbart. Faktiskt även om man slår på lite effekter.

Detta gör mig än mer irriterad över hur dåligt optimerat Starfield är...

Visa signatur

Fractal Desgin Define R4 | Intel i7 4790k | Asus Z97-A | Crucial DDR3 24GB | Samsung Evo 850 SSD 500gb | Asus GeForce 970GTX | Hyper X Cloud II | Qpad MK50 | 27" Samsung PLS LCD | | AOC 32" 4K | XBOX Series X | PS5

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Jag kan säga att både 1440p och 1080p såg rätt rejält suddigt ut när jag testade på min LG C1. Ingen höjdare alls.

Nä, du ser ingen skillnad på 1080p och 4K på en TV från normalt tillstånd. Det är bara inbillning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ottomanslap:

Vi ser liknande fall med RTX 3080 vs 6800 XT / 6900 XT (billigare och bättre oftast samt mer VRAM).

För typ 99 procent är det absolut viktigaste att grejerna fungerar. Varje gång. 6800XT gick ju inte ens igenom benchmarksen här. Det duger inte.

Hur många AMD användare tror du kastat kortet i papperskorgen nu när Helldivers 2 släpptes? Det måste fungera direkt, finns inget viktigare.

Spelar ingen roll om AMD kortet kan köra något spel om åtta år som ett 3080 inte kommer igenom low settings på. Ingen bryr sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

För typ 99 procent är det absolut viktigaste att grejerna fungerar. Varje gång. 6800XT gick ju inte ens igenom benchmarksen här. Det duger inte.

Hur många AMD användare tror du kastat kortet i papperskorgen nu när Helldivers 2 släpptes? Det måste fungera direkt, finns inget viktigare.

Spelar ingen roll om AMD kortet kan köra något spel om åtta år som ett 3080 inte kommer igenom low settings på. Ingen bryr sig.

Jag håller med, dock var/är det inte endast AMD's fel ang Helldivers 2, som jag har förstått det.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Jag håller med, dock var/är det inte endast AMD's fel ang Helldivers 2, som jag har förstått det.

Oberoende av vems fel det är så är ju lösningen densamma. Spring och köp ett värdelöst 8GB Nvidia kort och spela tills fingrarna blöder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Varför spelar du i 4K? Du ser ändå ingen stor skillnad i 1080p och 4K. Lägg istället krutet på att maxa de andra inställningarna.

What? Syns väldigt tydligt även mellan 1440p och 4k. Lirar på 32 tum 4k och det är som dag o natt. Medium settings i 4k ser bättre ut än ultra på 1440p.

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Nä, du ser ingen skillnad på 1080p och 4K på en TV från normalt tillstånd. Det är bara inbillning.

Dags att besöka optikern?

Visa signatur

12700K | 32GB DDR5 | STRIX Z690-G | RTX 4080

MBP 14'', Legion 5 Slim

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av användare-234:

Nä, du ser ingen skillnad på 1080p och 4K på en TV från normalt tillstånd. Det är bara inbillning.

Sitter på ganska precis 2 meters avstånd. Samma vinkelstorlek på TVn som 27" på 97 cm avstånd ger. Synskärpa över medel, tror dock inte det krävs för att se skillnad på att spela i 1080p och 4K där.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk

Det som förvånar mig mest med det här testet är hur lite skillnad det är mellan RTX 4060 och RTX 2060 FE det förstnämnda ett två generationer nyare kort. Endast 27 procent och 1080p är det enda dessa kort klarar i detta spelet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

Oberoende av vems fel det är så är ju lösningen densamma. Spring och köp ett värdelöst 8GB Nvidia kort och spela tills fingrarna blöder.

Ja jo, men tanka inte ner de senaste drivers bara.

https://www.reddit.com/r/Helldivers/comments/1aqqr7f/latest_n...

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Det som förvånar mig mest med det här testet är hur lite skillnad det är mellan RTX 4060 och RTX 2060 FE det förstnämnda ett två generationer nyare kort. Endast 27 procent och 1080p är det enda dessa kort klarar i detta spelet.

Ett 4070 gör enligt testet 105 fps på medium settings utan vare sig DLSS eller frame gen. Känns ju som att det skall gå att hitta bra 1440p settings även för ett 4060 då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Varför spelar du i 4K? Du ser ändå ingen stor skillnad i 1080p och 4K. Lägg istället krutet på att maxa de andra inställningarna.

4k gör enorm skillnad i spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

4k gör enorm skillnad i spel.

Håller helt med, 1080p är så kornigt efter man spelat i 4k

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Lussarn:

Ett 4070 gör enligt testet 105 fps på medium settings utan vare sig DLSS eller frame gen. Känns ju som att det skall gå att hitta bra 1440p settings även för ett 4060 då.

Vill ej vara taskig eller så men vad har det med mitt påstående att göra? Du får läsa om mitt inlägg igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

4k gör enorm skillnad i spel.

Jepps, även 1440P är en bra upphöjning på skärpan mot 1080P. 4K oled 240hz ska jag ha om 2 GPU-generationer.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Nä, du ser ingen skillnad på 1080p och 4K på en TV från normalt tillstånd. Det är bara inbillning.

Jag sitter typ 120cm från min LG Oled C1 43 tums tv.
Jag ser stor skillnad på 1080 och 4K. Det är lite mindre skillnad på 1440p och 4K på den tvn så 1440p är acceptabelt men man ser ändå skillnaden. Däremot om jag aldrig slog på 4K så hade jag nog kunnat tro att 1440p läget var 4K.
Hade jag haft en ännu större skärm så skulle det bli mycket mer noterbart från samma avstånd.

Om jag kör utan glasögon så kan jag troligtvis klara mig med 1080p.

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Nä, du ser ingen skillnad på 1080p och 4K på en TV från normalt tillstånd. Det är bara inbillning.

Det här kan man inte ens tro att du menar. Du måste ju ha nått synfel. Inte för att vara taskig..

Permalänk
Medlem
Skrivet av användare-234:

Nä, du ser ingen skillnad på 1080p och 4K på en TV från normalt tillstånd. Det är bara inbillning.

Säg att ungefär 3m är normalavstånd, det spelar naturligtvis roll hur stor TV'n är. På en större TV +77" så är det rätt lätt att se skillnaden, men går säkert på en 65":are också. Ser man ändå inte skillnaden är det förmodligen glasögon som gäller.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Vill ej vara taskig eller så men vad har det med mitt påstående att göra? Du får läsa om mitt inlägg igen.

Skrivet av Dinkefing:

1080p är det enda dessa kort klarar i detta spelet.

Jag måste tolka det här påståendet fel då, ursäkta.