Permalänk
Medlem

Har nu fått hem KAILH BOX Silent Brown Switch:

KAILH BOX Silent Brown har en väldigt subtil taktil känsla jämfört med K Pro Brown, troligen mycket för att den börjar nästan ända upp medan K Pro Brown börjar några millimeter ner. Det är också tydligt att KAILH BOX Silent Brown dämpas både upp och ner, vilket gör den avsevärt mycket tystare. Rörelselängden är några millimeter kortare (som Boba); man tänker att det inte ska göra någon skillnad, men det gör det.

Jämfört med GAZZEW Boba U4T så är det tydligt att Boba kräver mycket mer kraft. Även här startar den taktila känslan nästan ända upp men ger en "renare" känsla efter "bumpen". KAILH BOX Silent känns inte fullt så mjuk. Ljudmässigt är Boba tystast.

Jag har inte kvar någon Cherry MX Red Silent, så det är svårt att jämföra, men en stor skillnad var såklart att den var linjär, vilket jag egentligen inte är så mycket för.

Den ultimata brytaren här hade varit en som utgår från GAZZEW Boba U4T men har mindre motstånd och kanske något mindre taktil känsla.

Efter alla dessa tester förstår man bättre varför denna marknad exploderade. Numera finns det ett enormt utbud av alla möjliga komponenter och switchar. Jag vill dock undvika att nörda ner mig alltför mycket; det tenderar mest att kosta pengar, så troligen kommer jag att nöja mig med KAILH BOX Silent Brown.

Visa signatur

CPU : AMD Ryzen 5 5600X Moderkort : ASUS ROG Strix B550-F GAMING Grafikkort :EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 iCX Gaming HDMI 3xDP 11GBMinne : Corsair 16GB Chassi :Fractal Design Define 7 Compact Nätdel : Corsair RM750x Skärm #1 : Asus VG349Q Ultrawide Skärm #2 : Acer X34 Ultrawide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Ah okej, får helt enkelt punga ut mer för bobagum om jag gillar min lilla batch 😂

Önskar man kunde beställa en test batch från max gaming. Irriterande att man måste beställa 10 av varje för att testa...

Du får väl kanske hitta nio vänner som delar din hobby så kan ni gå ihop

Permalänk
Medlem
Skrivet av Neon:

Den ultimata brytaren här hade varit en som utgår från GAZZEW Boba U4T men har mindre motstånd och kanske något mindre taktil känsla.

Det kan du få till genom byta till en annan fjäder. Boba U4/U4T använder 62/68 gram och 14 mm fjädrar, med en lättare fjäder så har du uppnått just det: en switch med mindre motstånd och mindre taktil känsla.

Jag gillar att ha det taktilt och valde själv 22mm/55gr, och skulle rekommendera att gå ner till 35-40 gram och 22 mm för bättre spänst när switchen fjädrar tillbaka.

Korrigerade fjäderlängd
Visa signatur

|| Citera för svar! ||

Chassi: Xigmatek Elysium | PSU: EVGA Supernova G2 750W | MB: ASUS Strix Z390-F GAMING | CPU: INTEL i9-9900K & Corsair H60 | GPU: Asus Strix RTX 2080 OC | SSD: Samsung 970 EVO 500 GB | RAM: HyperX Fury 4x8 GB CL16 2666 Mhz | Ljudkort: Asus Xonar D2X | Nätverkskort: TP-Link Archer TX3000E

Tangentbord: Keychron K8 Pro | Switchar: Boba U4 | stabilizers: AEboards Staebis V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icetec:

Du får väl kanske hitta nio vänner som delar din hobby så kan ni gå ihop

Om jag ändå hade 9 vänner som gillade tangentbord xD

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Någon annan som beställt ett Wooting 80HE? Blev nästan 4000kr med Zinc Alloy case och frakt.

Sitter och funderar på om man ska köpa andra keycaps eller kör med deras.

Permalänk
Medlem

Fick hem mina 10st gazzew bobagum idag, knappt märkbar skillnad på ljud eller känslan tycker jag, minimal skillnad på upstroke . Skall testa lite mera mot helgen.

Älskar verkligen GMMK Pros ljudbild med brytarna men ansi är svårt att vänja sig med hittils.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Någon som testat ett VGN VXE75? Småsugen på att köpa ett... låter rätt bra för ett pre-built i den prisklassen.

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Fick hem mina 10st gazzew bobagum idag, knappt märkbar skillnad på ljud eller känslan tycker jag, minimal skillnad på upstroke . Skall testa lite mera mot helgen.

Älskar verkligen GMMK Pros ljudbild med brytarna men ansi är svårt att vänja sig med hittils.

Fick du den billigt eller köpte du den på lanseringen?
Finns väl plate+pcb i ISO att köpa på deras hemsida?

Skrivet av drwlz:

Någon som testat ett VGN VXE75? Småsugen på att köpa ett... låter rätt bra för ett pre-built i den prisklassen.

Ja om du känner att ANSI funkar för dig är det ett vettigt alternativ!

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Fick du den billigt eller köpte du den på lanseringen?
Finns väl plate+pcb i ISO att köpa på deras hemsida?

Ja om du känner att ANSI funkar för dig är det ett vettigt alternativ!

Fick dem för 40kr från Ali express så värt att testa.
Jo absolut finns det att köpa men helst vill jag inte köpa nytt utan kanske byta 😊 eller så vänjer man sig.

Att beställa från glorious blir väldigt dyrt? Med tull och allt

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av StuntmanMike:

Ja om du känner att ANSI funkar för dig är det ett vettigt alternativ!

Tror att det kan underlätta när man skriver kod och skall lära sig vim motions (finns ju swerty i värsta fall)

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem

Vet inte om detta är rätt tråd att ställa denna fråga. Köpte Cherry MX 1.0 TKL brown till mig och sonen. Helt OK känsla, lite högt ljud. Har haft IBM Model M förut, men det är för högljutt att ha när man jobbar, så det har varit vanliga skräptangentbord. Detta kändes helt ok för ett väldigt bra pris...

Men, nu till min fråga. Det följde med en mjukvara för att ställa in ljus mm, men den får jag inte funka alls. Tangentbordet detekteras (i en äldre "legacy" version jag lyckades hitta) men inget går att ställa in. Går att göra några få settings mha knappkombinationer men det var rätt obegripligt och buggigt. Någon som vet något om cherrys SW, om det finns bättre fungerande alternativ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Vet inte om detta är rätt tråd att ställa denna fråga. Köpte Cherry MX 1.0 TKL brown till mig och sonen. Helt OK känsla, lite högt ljud. Har haft IBM Model M förut, men det är för högljutt att ha när man jobbar, så det har varit vanliga skräptangentbord. Detta kändes helt ok för ett väldigt bra pris...

Men, nu till min fråga. Det följde med en mjukvara för att ställa in ljus mm, men den får jag inte funka alls. Tangentbordet detekteras (i en äldre "legacy" version jag lyckades hitta) men inget går att ställa in. Går att göra några få settings mha knappkombinationer men det var rätt obegripligt och buggigt. Någon som vet något om cherrys SW, om det finns bättre fungerande alternativ?

Du kan testa detta annars
"Press the FN key and the F3 key ( ) repeatedly. until a single-color light effect appears.
Press the FN key and the spacebar. The keys light up in different colors.
Press the key with the desired color."

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Du kan testa detta annars
"Press the FN key and the F3 key ( ) repeatedly. until a single-color light effect appears.
Press the FN key and the spacebar. The keys light up in different colors.
Press the key with the desired color."

Tack! Det var iofs FN+F12 (enl manualen) på mitt keyboard, men FN+SPC funkade för att byta färg, den visste jag inte. De flesta "effekter" är mest irriterande. Men förra gången jag testade dessa knappkombinationer fick jag till att bakgrundsbelysningen försvann helt och eftersom det är rätt svarta tangenter när de inte är belysta så sen man nästan inget... Speciellt eftersom jag ofta sitter i ganska dunkel belysning...

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Tack! Det var iofs FN+F12 (enl manualen) på mitt keyboard, men FN+SPC funkade för att byta färg, den visste jag inte. De flesta "effekter" är mest irriterande. Men förra gången jag testade dessa knappkombinationer fick jag till att bakgrundsbelysningen försvann helt och eftersom det är rätt svarta tangenter när de inte är belysta så sen man nästan inget... Speciellt eftersom jag ofta sitter i ganska dunkel belysning...

Testa signal Rgb annars, tror den fungerar också för tangentbord

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Testa signal Rgb annars, tror den fungerar också för tangentbord

Den verkade kosta pengar.
https://openrgb.org/
Verkar ha stöd för cherry, men samma som med cherrys egen app... Kb detekteras och man kan välja massa saker men inget händer på tangentbordet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan_l:

Den verkade kosta pengar.
https://openrgb.org/
Verkar ha stöd för cherry, men samma som med cherrys egen app... Kb detekteras och man kan välja massa saker men inget händer på tangentbordet.

Nej signal Rgb är gratis eller betala. Jag har den själv .
Kan din KB vara defekt?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Nej signal Rgb är gratis eller betala. Jag har den själv .
Kan din KB vara defekt?

Jag köpte ett åt sonen åxå då det var så bra pris, jag kan kolla om hans funkar... Han har annat med RGB åxå i datorn, min är ju mer en "jobbdator" och "rutan" står så jag inte ser om det lyser nåt därinne inklämt bredvid skrivbordet :D. Jag har inte försökt styra hans RGB, då varken han eller jag haft tillräckligt intresse för detta, men KB är det ju faktiskt en praktisk funktion att kunna styra och även att highlighta de knappar man tex styr med i spel... Belysta tangentbord är jättebra, även om jag normalt inte behöver kolla medans jag skriver text så sitter inte specialtecken osv och när man sätter ned händerna och börjar skriva behöver jag vägledning... visst kan man hitta knottrorna på J och F, men bättre använda synen tycker jag...

Permalänk
Medlem

Hoppas få lite vägledning från tangentbordsentusiasterna med mina frågor:

1. Vad motsvarar Cherry MX Red idag? Sett en massa olika switchar men väldigt få från Cherry?

2. För att använda sig av SWERTY-layout, spelar det någon roll vilken layout som PCB har? Funkar det lika bra med 65% som med 75% eller TKL? Något att tänka på när man köper keycaps?

Visa signatur

Ryzen 7800X3D | Zotac 4070 Super | STRIX B650E-I | Noctua NH-L12S | 32Gb DDR5 | Fractal Design Terra | LG CX55 | MacBook Pro 14" M1 Pro | FujiFilm X-T4

Permalänk
Skrivet av Miljon3:

Hoppas få lite vägledning från tangentbordsentusiasterna med mina frågor:

1. Vad motsvarar Cherry MX Red idag? Sett en massa olika switchar men väldigt få från Cherry?

2. För att använda sig av SWERTY-layout, spelar det någon roll vilken layout som PCB har? Funkar det lika bra med 65% som med 75% eller TKL? Något att tänka på när man köper keycaps?

1: Alla som har Red i namnet typ eller de som specificerar sig som Linjär med en vikt på ~60g +/-5g.

2: Nej, det som kan sätta käppar i hjulet är IT-avdelningen om det är en jobbdator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Miljon3:

1. Vad motsvarar Cherry MX Red idag? Sett en massa olika switchar men väldigt få från Cherry?

Ptja, Cherry Red t.ex.?

https://www.maxgaming.se/sv/switchar/mx2a-red

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Har någon av er testat Outemu Honey Peach Switch V2, 5Pin 40g Pre-Lubed Silent Linear Switchgear For Custom Mechanical Keyboard (Size : 70PCS) https://amzn.eu/d/fuGK7o2?

Verkar bra pris och fått fina reviews online, dock väldigt lätta

Yes! Använt dessa på min Keychron Q2 i några veckor nu. Väldigt trevligt, men vissa kanske hade klagat på att de känns lite svampiga.

Jag håller på att testa mig runt lite, så har precis bytt till Akkos Penguin Silent som också är trevliga, men lite hårdare än vad jag är van vid. Får hem några andra uppsättningar från Outemu snart, Lime Silent om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Butterfinger:

Yes! Använt dessa på min Keychron Q2 i några veckor nu. Väldigt trevligt, men vissa kanske hade klagat på att de känns lite svampiga.

Jag håller på att testa mig runt lite, så har precis bytt till Akkos Penguin Silent som också är trevliga, men lite hårdare än vad jag är van vid. Får hem några andra uppsättningar från Outemu snart, Lime Silent om jag minns rätt.

Kul att du testar!
återkom gärna med info på nästkommande switchar

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Skrivet av Neon:

Har nu fått hem KAILH BOX Silent Brown Switch:

https://i.imgur.com/Kfitof8.jpeg

KAILH BOX Silent Brown har en väldigt subtil taktil känsla jämfört med K Pro Brown, troligen mycket för att den börjar nästan ända upp medan K Pro Brown börjar några millimeter ner. Det är också tydligt att KAILH BOX Silent Brown dämpas både upp och ner, vilket gör den avsevärt mycket tystare. Rörelselängden är några millimeter kortare (som Boba); man tänker att det inte ska göra någon skillnad, men det gör det.

Jämfört med GAZZEW Boba U4T så är det tydligt att Boba kräver mycket mer kraft. Även här startar den taktila känslan nästan ända upp men ger en "renare" känsla efter "bumpen". KAILH BOX Silent känns inte fullt så mjuk. Ljudmässigt är Boba tystast.

Jag har inte kvar någon Cherry MX Red Silent, så det är svårt att jämföra, men en stor skillnad var såklart att den var linjär, vilket jag egentligen inte är så mycket för.

Den ultimata brytaren här hade varit en som utgår från GAZZEW Boba U4T men har mindre motstånd och kanske något mindre taktil känsla.

Efter alla dessa tester förstår man bättre varför denna marknad exploderade. Numera finns det ett enormt utbud av alla möjliga komponenter och switchar. Jag vill dock undvika att nörda ner mig alltför mycket; det tenderar mest att kosta pengar, så troligen kommer jag att nöja mig med KAILH BOX Silent Brown.

+1 här

Visa signatur

Intel i9 9900K | BeQuiet Dark Rock Pro 4 | ASUS ROG STRIX Z390-H GAMING | Corsair Force MP600 1TB | 2tb Samsung 870 Evo | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL18 Trident | ASUS GeForce RTX 2080 SUPER 8GB ROG STRIX | Seasonic 1000W Platinum | Asus RoG PG279Q 165hz | Vortex P0K3R RGB mx-brown | DT770 Pro 250Ω | Asus Xonar Essence STX | Sennheiser Game Zero |

Permalänk
Medlem

Vart är bästa stället att hitta lite custom keycaps som inte kostar skjortan? Dottern ska få sin första gaming dator snart och ska såklart ha ett mekaniskt men hon är väldigt mycket för gulligull.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Vart är bästa stället att hitta lite custom keycaps som inte kostar skjortan? Dottern ska få sin första gaming dator snart och ska såklart ha ett mekaniskt men hon är väldigt mycket för gulligull.

Secondhand? Annars är det maxgaming egna eller fyndhörnan hos ÅFs.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Vart är bästa stället att hitta lite custom keycaps som inte kostar skjortan? Dottern ska få sin första gaming dator snart och ska såklart ha ett mekaniskt men hon är väldigt mycket för gulligull.

https://www.maxgaming.se/sv/datortillbehor/tangentbord-tillbe...
Finns tyvärr inget som är billigt längre om man vill ha någorlunda kvalitet.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Medlem
Skrivet av Vaun:

Vart är bästa stället att hitta lite custom keycaps som inte kostar skjortan? Dottern ska få sin första gaming dator snart och ska såklart ha ett mekaniskt men hon är väldigt mycket för gulligull.

Vet inte om det räknas som custom men Amazon har ett gäng till bra pris (från typ 300kr).

Permalänk
Medlem
Skrivet av rotkiv42:

Vet inte om det räknas som custom men Amazon har ett gäng till bra pris (från typ 300kr).

Är väl abs plast så man får byta ut dem efter 1 år...

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Är väl abs plast så man får byta ut dem efter 1 år...

De flesta är PTB - nordisk layout är dock inte lika vanligt.

Permalänk
Skrivet av Swedishchef_90:

Är väl abs plast så man får byta ut dem efter 1 år...

Har inte med ABS att göra utan tillverkningsprocessen, det är ju färgen du nöter bort medans mina dubbelshot ABS från 1984 är flawless.