USA stämmer Apple för monopolposition

Permalänk
Melding Plague

USA stämmer Apple för monopolposition

Efter att ha bråkat om sin monopolposition i EU har USA nu bestämt sig för att ställa Apple mot väggen i frågan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Vilket sjukt slöseri med skattebetalarnas pengar. Mer absurd stämning får man nog leta efter.

Permalänk
Medlem

Ah, värmer i hjärtat.

Alla andra platformar fungerar så här, men om de öppnar iOS då är det farligt? Okej...

Permalänk
Medlem

Staten letar pengar för att funda sina svarta hål

Visa signatur

Lightsaber - Black armour - and balls!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av kotz:

Staten letar pengar för att funda sina svarta hål

Menar du statens finansiering av utvecklingen av fusionsreaktorer?

Edit: skämt åsido (kanske hade varit bättre med partikelacceleratorer?), så är inställning att konkurrensmundigheter inte behövs eller att dylika stämningar inte behövs ganska ogrundade. Tvärtom är konkurrenslsgstiftningen ofta tandlös då brotten är lönsamma även vid dryga böter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Ah, värmer i hjärtat.

Alla andra platformar fungerar så här, men om de öppnar iOS då är det farligt? Okej...

Precis. Därför slutade Apple med R&D för deras Mac lineup någon gång på 90-talet.

Permalänk
Medlem

Jag är glad att vi börjar se lite mer krafttag mot företag som missbrukar sin position och försämrar produkter bara för att dom kan.

Det finns mycket kvar att göra men känns som det faktiskt går lite åt rätt håll ändå!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Jag är glad att vi börjar se lite mer krafttag mot företag som missbrukar sin position och försämrar produkter bara för att dom kan.

Det finns mycket kvar att göra men känns som det faktiskt går lite åt rätt håll ändå!

På vilket sätt känner du att Apples produkter är försämrade?
Och konkurrens finns, bara att välja Linux/PC och Android. Vad är det som skaver egentligen?

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

På vilket sätt känner du att Apples produkter är försämrade?
Och konkurrens finns, bara att välja Linux/PC och Android. Vad är det som skaver egentligen?

De har t.ex. aktivt hindrat Apple Watch från att kunna användas på Android. Det läkte nyheter om att Apple tänkte göra en kompatible med Android, men valde att inte göra det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

Jag är med i många diskussioner om många produkter. Alltifrån mätintrument, traktorer grävare you name it.
I alla dessa grupper beklagar sig väldigt många på brister men de kör med märket då de andra inte är så mycket bättre.
Det finns dock ett märke som märkbart skiljer sig från alla andra. Säger man t.ex. att upplösning 1280 × 800 på en 13,3" laptop är dåligt, så blir man tillrättavisad att man inte alls behöver ha högre upplösning på en skärm i denna storlek, detta tills det speciella märket höjer upplösningen på skärmen, då ändrades behovet helt plötsligt. Och så har det hållit på hela tiden.

Nå jag själv funderar lite smått på en iPad Air 12" 2024 med tangentbord för 15 000kr om den snart släpps och för detta pris. Och jag blir bara superglad om den inte blir så hårt inlåst. Vi får se vad som händer. Jag gissar att de får igenom 50% vad nu 50% betyder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Menar du statens finansiering av utvecklingen av fusionsreaktorer?

Edit: skämt åsido (kanske hade varit bättre med partikelacceleratorer?), så är inställning att konkurrensmundigheter inte behövs eller att dylika stämningar inte behövs ganska ogrundade. Tvärtom är konkurrenslsgstiftningen ofta tandlös då brotten är lönsamma även vid dryga böter.

1% av företagets omsättning om det gäller svenska Konkurrensverket. För ett bolag som Apple blir det kännbart.
I eu har ju tex. Google betalat 30-40 miljarder per bot, och de har fått flera. Klart kännbart.

Permalänk
Skrivet av Aser:

Menar du statens finansiering av utvecklingen av fusionsreaktorer?

Edit: skämt åsido (kanske hade varit bättre med partikelacceleratorer?), så är inställning att konkurrensmundigheter inte behövs eller att dylika stämningar inte behövs ganska ogrundade. Tvärtom är konkurrenslsgstiftningen ofta tandlös då brotten är lönsamma även vid dryga böter.

Eller konst för daggmaskar. Eller varför inte en rökmaskin i en rondell? (i Sverige dock)

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Säger man t.ex. att upplösning 1280 × 800 på en 13,3" laptop är dåligt, så blir man tillrättavisad att man inte alls behöver ha högre upplösning på en skärm i denna storlek, detta tills det speciella märket höjer upplösningen på skärmen, då ändrades behovet helt plötsligt.

Jag minns när DxOMark helt plötsligt blev ett relevant test.

Permalänk
Medlem

Asså Apple är ett skämt...

Är som att Volvo skulle säga att dom kan inte göra innovativa bilar om dom inte tvingar volvoägare att tanka på tanka stationer....

Allt det handlar om är att Apple vill mjölka skiten ur deras kunder genom att begränsa allt så mycket som möjligt! Är nästan tragiskt att det är först nu någon faktiskt gör något åt det hela..

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jättebra, bryt upp Alphabet och Meta härnäst. Helst igår men bättre sent än aldrig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BobbyKristensen:

Eller konst för daggmaskar. Eller varför inte en rökmaskin i en rondell? (i Sverige dock)

Min favorit är Parkor för hundar.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Skrivet av Pågenbröd:

Min favorit är Parkor för hundar.

😂 Eller varför inte en kromad äppelskrutt för 600k?

Min absoluta favorit är dock nöjesparken i Götene med Arn-tema där politikerna trodde att Arn skulle bli lika stort som Lord of the Rings och folk skulle resa från hela världen till parken. Kostnad: 100 miljoner kroner, total omsättningen blev 592 000 kronor innan det lades ner. 😂😂

Permalänk
Medlem

Det är faktiskt helt sjuk detta drevet mot Apple som pågår just nu. Det finns en anledning till varför Apple-produkter är ÖVERLÄGSNA i hur deras olika produkter fungerar helt sömlöst och det är för att de har 100% koll på DERAS egna produkter och kan skräddarsy och bestämma exakt hur de vill att det ska fungera från början till slut.

Förstår inte varför utomstående ska ha något att säga till om hur Apple ska jobba? Gillar man inte deras produkter så låt bli att köpa de, svårare än så är det inte. Gillar man inte Apple och deras produkter så finns det ingen som hindrar en att köpa andra produkter.

Jag kan liksom inte gå till en AIK hemmamatch med ett säsongskort från MFF och klaga på att de har olika säsongskort, det ska ju gå att använda överallt?

Jag betalar för Netflix, så jag ska gå och klaga på Disney+ och säga att de kan ju inte ha olika separata abonnemang, jag vill ju köpa ett bara?

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Förstår inte varför utomstående ska ha något att säga till om hur Apple ska jobba? Gillar man inte deras produkter så låt bli att köpa de, svårare än så är det inte.

Gillar man inte USA/EUs konkurrensregler kan man lämna deras marknad och sälja sina produkter någon annanstans.

Permalänk
Medlem
Skrivet av qwertylol1:

Det är faktiskt helt sjuk detta drevet mot Apple som pågår just nu. Det finns en anledning till varför Apple-produkter är ÖVERLÄGSNA i hur deras olika produkter fungerar helt sömlöst och det är för att de har 100% koll på DERAS egna produkter och kan skräddarsy och bestämma exakt hur de vill att det ska fungera från början till slut.

Förstår inte varför utomstående ska ha något att säga till om hur Apple ska jobba? Gillar man inte deras produkter så låt bli att köpa de, svårare än så är det inte. Gillar man inte Apple och deras produkter så finns det ingen som hindrar en att köpa andra produkter.

Jag kan liksom inte gå till en AIK hemmamatch med ett säsongskort från MFF och klaga på att de har olika säsongskort, det ska ju gå att använda överallt?

Jag betalar för Netflix, så jag ska gå och klaga på Disney+ och säga att de kan ju inte ha olika separata abonnemang, jag vill ju köpa ett bara?

Jag har Macbook både privat och på jobbet och tycker det är fantastiska produkter. Men från ett objektiv synvinkel så är alla syntetiska nedlåsningar och annat hittepå rena dumheterna. På en öppen marknad där det inte finns så många spelare så ska det inte vara okey att låsa ner och ta ut hutlösa avgifter med syfte att hämma konkurrenter eller andra företag som vill nyttja deras plattform för att nå ut till sina egna kunder.

Dina jämförelser är för övrigt bland det värsta jag sett.

Visa signatur

Chassi: Louqe Ghost S1 | CPU: AMD Ryzen 7 7700X | Kylare: Cooler Master MasterLiquid Lite 240 | Ram: Kingston Fury Beast RGB 32GB 6000MHz | GPU: AMD Radeon RX 6800 | MB: ROG STRIX X670E-I GAMING WIFI | PSU: Corsair SF750 Platinum | SSD: Samsung 970 EVO 1TB + Intel 660p 1TB | Skärm: Acer Nitro XV252QF@390hz | Ljud: HD650+Røde AI-1 | KB: Hemmabygge 60% | Mus: Logitech PRO X Superlight 2 |

Permalänk
Medlem

Galet att vissa är så insyltade i systemet att man väljer att försvara Apple här. Hur dum får man vara liksom, företagen bryr sig inte om dig. Likt flera andra i tråden hoppas jag de går på Alphabet, Meta etc. härnäst.

Permalänk
Medlem

Vi stämmer er.

Skickat från min iPhone

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Tyckte denna var väldigt tydlig och förklarar bra vad det handlar om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

De har t.ex. aktivt hindrat Apple Watch från att kunna användas på Android. Det läkte nyheter om att Apple tänkte göra en kompatible med Android, men valde att inte göra det

Ok, jag trodde att du menade att de försämrade sina egna produkter kontinuerligt. Men då förstår jag hur du menar

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av talonmas:

Ok, jag trodde att du menade att de försämrade sina egna produkter kontinuerligt. Men då förstår jag hur du menar

Nu var det inte jag som du citerade från början

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Efter att ha bråkat om sin monopolposition i EU har USA nu bestämt sig för att ställa Apple mot väggen i frågan.

Läs hela artikeln här

Lite tvärt emot vad jag brukar tycka om stora, och framförallt giriga, bolag så står jag här på Apples sida. Gillar man inte Apples produkter och deras policy kring dem så bör man helt enkelt undvika att köpa dem. Vill app-utvecklare inte betala Apple för att komma åt deras kunder så bör även de undvika dem.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem

Apple försökte köra över amerikanska bilföretag med Carplay och får nu reda på vad som händer när man bråkar med fel personer och stora företag med inflytande.

Visa signatur

“The dollar is our currency, but it's your problem.” -John Connally, President Nixon's Treasury Secretary to a group of European finance minsters
"Keep the Russians out, the Americans in, and the Germans down" -NATO Secretary General, Lord Ismay

Permalänk
Medlem
Skrivet av vrok:

Gillar man inte USA/EUs konkurrensregler kan man lämna deras marknad och sälja sina produkter någon annanstans.

Det ironiska är att du tänker exakt likadant som Apple här. Apple har sitt eget ekosystem i form av hård och mjukvara på samma sätt som EU har sin egen marknad och regler...precis som ett ekosystem. Det blir lite konstigt när en del argumenterar för det ena men inte de andra. Varför ska EU ha rätt att diktera hur de vill att deras marknad ska se ut men inte Apple?
Nu förstår jag att EU och Apple inte är samma sak, jag har hört folk förklara det förut, ungefär som att det var det jag hävdade, så jag vill försiggå den "diskussionen" med att påminna om att jag jämför dem i perspektivet av marknad och ekosystem, inte företag och samling länder.

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

Varför ska EU ha rätt att diktera hur de vill att deras marknad ska se ut men inte Apple?
Nu förstår jag att EU och Apple inte är samma sak, jag har hört folk förklara det förut, ungefär som att det var det jag hävdade, så jag vill försiggå den "diskussionen" med att påminna om att jag jämför dem i perspektivet av marknad och ekosystem, inte företag och samling länder.

Jag vände bara på hans argument som var att den med makten dikterar villkoren. Du däremot svarade på din egen fråga. EU är en samling nationalstater med mandat från sin befolkning att utforma lagar och regler som gynnar befolkningen i stort, inte enskilda företag. Att försöka undanta det med att man jämför ur ett perspektiv som inte är baserat i verkligheten är inte ett bra argument. Frimarknadsidealister är föga bättre än kommunister i detta avseende.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Keneay:

Galet att vissa är så insyltade i systemet att man väljer att försvara Apple här. Hur dum får man vara liksom, företagen bryr sig inte om dig. Likt flera andra i tråden hoppas jag de går på Alphabet, Meta etc. härnäst.

Också galet hur pass känslomässigt ämne detta är för Apple-hatarna. Trådarna om Apple på SweClockers skulle ju kunna försörja Sverige med salt.

Men jag tycker inte det vore något problem om Apple öppnade upp litet, så länge som alternativa malwareapp stores är opt-in. Och möjligheten att installera andra OS känns ju helt vansinnigt, varför skulle man vilja tumma på säkerheten för några kids som tycker det är coolt att köra homebrew? Telefonen är den enhet jag vill ha så pass säker att detta inte ska vara ett alternativ.

Visa signatur

Bra, snabbt, billigt; välj två.

Ljud
PC → ODAC/O2 → Sennheiser HD650/Ultrasone PRO 900/...
PC → S.M.S.L SA300 → Bowers & Wilkins 607