Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Min ID4 GTX är typ 220, kör 3500 mil om året nästan uteslutande på motorväg.

Skall bli intressant att se hur min nya ID7 kommer bete sig i jämförelse då det är en mycket mer slimmad profil som borde ge mindre förbrukning.

Skall även bli intressant att se ID7 Touring vs vanlig i snittförbrukning efter ett år. Framförallt ser jag fram emot att slippa SUV stuket.

Har du beställt en ID.7 ? isåfall hur mycket blev det faktiska priset med rabatt ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem

Jag provkörde ID7 men backkameran såg ut som en kamera från 90-talet så det var ett av skälen att jag inte köpte en. Gillade mycket annat med den dock. Lite plastig inredning på dashboard etc med men man satt bra om än lite lågt... rätt trött med så klart men det är ju som det är med ~300HK i en elbil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Har du beställt en ID.7 ? isåfall hur mycket blev det faktiska priset med rabatt ?

Japp en totalt fullutrustad ID7 med den nya ”aquamarine” blåa färgen. Blev 683 244kr inkl moms.

Hoppas på leverans i Maj nån gång om allt går som det skall.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Japp en totalt fullutrustad ID7 med den nya ”aquamarine” blåa färgen. Blev 683 244kr inkl moms.

Hoppas på leverans i Maj nån gång om allt går som det skall.

När beställda du ? var vinterdäck inkluderat i priset du skriv ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

När beställda du ? var vinterdäck inkluderat i priset du skriv ?

13 februari, nej inga vinterdäck. Har en ID4 idag så kommer ta med vintersulorna från nuvarande bil.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

13 februari, nej inga vinterdäck. Har en ID4 idag så kommer ta med vintersulorna från nuvarande bil.

Oj kortare leveranstid en vad jag trodde det skulle ta minst 6 månader att få sin bil.

Förresten har du någon aning om vad vinterdäcken till ID.7 kostar går ju inte att se på deras hemsida ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Oj kortare leveranstid en vad jag trodde det skulle ta minst 6 månader att få sin bil.

Förresten har du någon aning om vad vinterdäcken till ID.7 kostar går ju inte att se på deras hemsida ?

Brukar ligga mellan 20 och 30 tusen beroende på typ och storlek av fälgar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Felixark:

Oj kortare leveranstid en vad jag trodde det skulle ta minst 6 månader att få sin bil.

Förresten har du någon aning om vad vinterdäcken till ID.7 kostar går ju inte att se på deras hemsida ?

Skrivet av MacAllan:

Brukar ligga mellan 20 och 30 tusen beroende på typ och storlek av fälgar.

Tror jag såg ett pris på 26000kr eller 28000kr men valde bort då mina till ID4 borde funka, kanske att det är för hög profil på däcken, men fälgen passar till 100% så då blir det nya sulor på bara i så fall.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Tänkte jag skulle ge en uppdatering på mitt äventyr med en eldriven lastbil!
Kört den i 3 arbetsdagar och ca 75 mil och stormtrivs verkligen med bilen.
Komforten är något helt annat jämfört med min andra lastbil(Scania P320 års 2020)
Är galet tyst i hytten, endast lite vindsus, vägljud och lätt ljud från motorn är vad som hörs. Nästan lite obehagligt faktiskt!
Folk runtomkring bilen har verkligen reagerat när man kört förbi. Har tagit lite längre tid dessa dagar pga folk har varit intresserade av bilen och har velat fråga massa saker

Laddningen under dagen har funkat helt okej, laddaren på bilden matar på med ca 80kw,(Lastbilen klarar av att ta emot ca 130-140kw) så 45 min laddning ger mig typ 6-7 mil extra räckvidd. Ska väl nämnas att den laddaren inte riktigt är tänkt till lastbilar med tanke på platsen, men den funkar för denna tiden vi ska köra bilen.

Tyvärr så måste jag toppa upp batteriet under dagen för att ta mig hem, vilket gör att det nog inte blir en sån här bil på vårt åkeri på ett tag eftersom det knappt inte finns laddare som har plats+kapacitet till lastbilar. Jag måste te x köra en specifik runda nu för att ha tillgång till laddning.
Det ultimata hade varit om räckvidden hade varit 10-12 mil till, då hade vi klarat oss en hel dag utan stödladdning.
Kanske blir bättre om 5-6 år, vilket jag verkligen hoppas! I denna viktklassen (upp till 18 ton) känns verkligen eldrift som framtiden.

Men som sagt, jag verkligen älskar bilen. Så galet bekväm och tyst. Saknar verkligen inte alls min andra lastbil. Hade jag fått välja så hade jag valt elbilen alla dagar i veckan utan att fundera.
Jag ska dock köra denna bilen i minst en vecka till, så det ska bli skoj!

Har ni några frågor och funderingar så får ni gärna ställa dom. Jag ska försöka svara så gott jag kan

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

@Flutters Förbrukning per mil Megawatt vs Diesel ?

80kw x0,75 (45min(60min) = 60kw laddad som ger 6 mil = 10kW per mil. viket är super bra då min Volvo C40 drar 3kW per mil i 120km/h

Visa signatur

I've somehow been WASDing my whole life

13th Intel 8P@6GHz E-cores off Kraken X73 360mm DDR5 m.2@7000MB/sek Gigabyte Z690
Alltid över AMD 3D med överklocking i fakefikans (swefaker) grafer med intel :)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@Flutters Förbrukning per mil Megawatt vs Diesel ?

80kw x0,75 (45min(60min) = 60kw laddad som ger 6 mil = 10kW per mil. viket är super bra då min Volvo C40 drar 3kW per mil i 120km/h

Du är sågott som spot on med 10kw per mil.
Min snitt förbrukning har legat på 101.2kw/100 km enligt lastbilen.
Och jag är faktiskt rätt imponerad. Den väger ju ändå typ 13 ton tom.

Den andra bilen jag vanligtvis kör ligger på ungefär 2.3l per mil i snitt.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem

Intressant, så hur stort batteri är det på dessa, och hur vad får du för total räckvidd på en laddning?
Alla jag har pratat med som testat ellastbil säger att det varit fantastiskt, tyst, osv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_cobra:

Intressant, så hur stort batteri är det på dessa, och hur vad får du för total räckvidd på en laddning?
Alla jag har pratat med som testat ellastbil säger att det varit fantastiskt, tyst, osv.

Det är totalt 300kw kapacitet, vilket ger mig en räckvidd på runt 20-22 mil i vår typ av körning.
Och ja den är helt fantastisk. Sättet jag beskriver den är som att åka x2000 eller något sånt. Man bara susar iväg i tysthet

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Flutters:

Det är totalt 300kw kapacitet, vilket ger mig en räckvidd på runt 20-22 mil i vår typ av körning.
Och ja den är helt fantastisk. Sättet jag beskriver den är som att åka x2000 eller något sånt. Man bara susar iväg i tysthet

Jag glömde bort att vi pratade om lastbilen din och läste "300Kwh batteri" och tänkte "vad i helvete?!"

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Min ID4 GTX är typ 220, kör 3500 mil om året nästan uteslutande på motorväg.

Tror det beror mycket på snitthastighet också inte bara bil, även om Model Y helt klart är snålare än ID4 i förbrukning.

Skall bli intressant att se hur min nya ID7 kommer bete sig i jämförelse då det är en mycket mer slimmad profil som borde ge mindre förbrukning.

Skall även bli intressant att se ID7 Touring vs vanlig i snittförbrukning efter ett år. Framförallt ser jag fram emot att slippa SUV stuket.

När jag såg ID7 Touring tänkte jag "äntligen en kombi för barnfamiljer". Känns som en frisk fläkt i elbilsvärlden som domineras av små SUVs med 400-450l lastkapacitet som gör det skitjobbigt för folk som har barnvagnar osv. Däremot läste jag vad du skrev om priset och givetvis var det väldigt högt :/ Lite synd.

Vår V60 D4 börjar bli till åren (jo, det är en -19 men ändå) och "enda" alternativet jag ser nu är V60 T6 om man ska gå laddhybridsvägen eller Skoda IV 85. Tackar nej till Tesla pga. de kvalitetsproblem man läser om hela tiden plus att jag fortfarande är ett fan av fysiska knappar Känner mig dock fortfarande väldigt dåligt påläst.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

När jag såg ID7 Touring tänkte jag "äntligen en kombi för barnfamiljer". Känns som en frisk fläkt i elbilsvärlden som domineras av små SUVs med 400-450l lastkapacitet som gör det skitjobbigt för folk som har barnvagnar osv. Däremot läste jag vad du skrev om priset och givetvis var det väldigt högt :/ Lite synd.

Ja det är synd att det antingen är liten och simpel eller stor och påkostad. Den där stora, rymliga men simpla basic-bilen saknas fortfarande i elbilsvärlden. Typ en Kia Niro med längre överhäng bak. Skoda Octavia har ju historiskt varit en sån basic-bil byggd på Golf men uppblåst till att vara rejält rymlig, men fortfarande lika billig. En barnfamilj kanske inte behöver benutrymme som en kryssningsbåt bak.

Men att det överhuvudtaget kommit en vanlig hederlig kombi (om än i ett lite mer premium-aktigt utförande) är en bra start.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

När jag såg ID7 Touring tänkte jag "äntligen en kombi för barnfamiljer"
...
Däremot läste jag vad du skrev om priset och givetvis var det väldigt högt :/ Lite synd.

"enda" alternativet jag ser nu är V60 T6 om man ska gå laddhybridsvägen eller Skoda IV 85.

Kollar jag priserna på resp hemsida kostar basmodellen av V60 T6 utan några paket eller tillägg 635tkr och en ID7 som iaf i min snabba koll var bättre utrustad från 655tkr så särskilt "dyr" ser den inte ut att vara?

Permalänk
Medlem

Vi kan ta det ett steg till. En V60 T6 Core har ett förmånsvärde på 6 785kr medan en VW ID.7 Edition (Tourer ligger inte hos Skatteverket än men prisskillnaden är ju bara 5000kr) så är förmånsvärdet 5 768kr och då får man mer utrustning hos VW. Eftersom den här bilen har tjänstebilsförarna som målgrupp så kan det nog bli rätt bra. Ju fler tjänstebilar som rullar ut, ju fler begagnatbilar få vi tillgång till om ett par år

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Bjirn:

Kollar jag priserna på resp hemsida kostar basmodellen av V60 T6 utan några paket eller tillägg 635tkr och en ID7 som iaf i min snabba koll var bättre utrustad från 655tkr så särskilt "dyr" ser den inte ut att vara?

Skrivet av Chippen2188:

Vi kan ta det ett steg till. En V60 T6 Core har ett förmånsvärde på 6 785kr medan en VW ID.7 Edition (Tourer ligger inte hos Skatteverket än men prisskillnaden är ju bara 5000kr) så är förmånsvärdet 5 768kr och då får man mer utrustning hos VW. Eftersom den här bilen har tjänstebilsförarna som målgrupp så kan det nog bli rätt bra. Ju fler tjänstebilar som rullar ut, ju fler begagnatbilar få vi tillgång till om ett par år

Så är det, det har blivit nån slags inflation i hur mycket en bil får kosta, där vad som anses vara en standard svensson-bil egentligen är en påkostad premium-bil. V60 är inte direkt en svensson-bil.

Skillnaden är väl att tittar man på en V60 T6 och istället tänker att "Nä, jag ska nog gå på nåt billigare" så finns det billigare alternativ. En Octavia kombi har 640 liters bagage och kostar från 315 tkr. Det finns ingen elbil som motsvarar den i att vara prisvärd, inte jättepremium (men inte skrammeldosa) och rymlig.

Nu jämförde ju Mocka just med V60 T6 och Enyaq IV 85 som båda ligger i samma ballpark prismässigt som ID.7 så jag ser inte kritiken, men själv kan jag tycka det är synd att det lägre segmentet saknar en rymlig familjebil, och det är absolut ingen kritik mot ID.7 som jag tror är ett utmärkt drag från VW's sida utan mer bara ett konstaterande.

Permalänk
Medlem

För att dra ett inlägg om bilar så fick jag åka en Model Y en längre sväng för första gången idag (visserligen bara 13 mil landsväg, men ändå).

Nog känner man hur luftigt och rent allt känns, och infotainment är ju verkligen i en helt annan klass, men precis det som avgjorde mitt köp bekräftades när jag kände hur fruktansvärt bullrig den var i stadsmiljö och särskilt efter landsväg, och man kunde ju nästan känna grovleken i asfalten genom fjädringen. Kändes som att åka släpvagn.

Kan förstå att vissa tycker det är tillräckligt bra, och det är ju bra att vi alla kan prioritera olika saker, men det är helt klart ingen bil för mig än om jag gärna hade tagit en del av egenskaperna i bilen.

Blev förvånad över ljudanläggningen också, nu körde vi bara radio på låg volym men basen kändes så dov och överdriven att det lät inte som att den hörde till musiken ibland. Trodde först det var nån bil bredvid som spelade dunkadunka men sen visade det sig att dunket var vårat. MEN det är säkert hur ägarna har ställt in ljudet i bilen, betvivlar inte att det går att få det att låta ordentligt om man ställer in det som det ska göras (och jag säger ABSOLUT inte att Skodan har bättre ljud).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Så är det, det har blivit nån slags inflation i hur mycket en bil får kosta, där vad som anses vara en standard svensson-bil egentligen är en påkostad premium-bil. V60 är inte direkt en svensson-bil.

Skillnaden är väl att tittar man på en V60 T6 och istället tänker att "Nä, jag ska nog gå på nåt billigare" så finns det billigare alternativ. En Octavia kombi har 640 liters bagage och kostar från 315 tkr. Det finns ingen elbil som motsvarar den i att vara prisvärd, inte jättepremium (men inte skrammeldosa) och rymlig.

Nu jämförde ju Mocka just med V60 T6 och Enyaq IV 85 som båda ligger i samma ballpark prismässigt som ID.7 så jag ser inte kritiken, men själv kan jag tycka det är synd att det lägre segmentet saknar en rymlig familjebil, och det är absolut ingen kritik mot ID.7 som jag tror är ett utmärkt drag från VW's sida utan mer bara ett konstaterande.

Jag hade ju ett litet hopp om att Stellantis skulle komma med sin Opel ST och Peugeot men dom verkar ju aldrig lanseras och när dom väl gör det så kommer priset inte vara direkt "mellanklass"-vänligt utan också ligga över halvmiljonen. Kanske nästa generation..

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Xyborg:

Jag glömde bort att vi pratade om lastbilen din och läste "300Kwh batteri" och tänkte "vad i helvete?!"

Hahaha! Hade varit rätt kaxigt med 300kwh batteri i en personbil. Folk med räckviddsångest hade blivit nöjda iallafall!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Jag hade ju ett litet hopp om att Stellantis skulle komma med sin Opel ST och Peugeot men dom verkar ju aldrig lanseras och när dom väl gör det så kommer priset inte vara direkt "mellanklass"-vänligt utan också ligga över halvmiljonen. Kanske nästa generation..

Ja den har jag också väntat mig bli en svensson-succé, även om den inte är riktigt lika gigantisk där bak som ens den tidigare nämnda Octavia. Tror den skulle träffa en sweet spot för många när det gäller kompromisser.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ja den har jag också väntat mig bli en svensson-succé, även om den inte är riktigt lika gigantisk där bak som ens den tidigare nämnda Octavia. Tror den skulle träffa en sweet spot för många när det gäller kompromisser.

Jag tror att en modell som nya Renault Scenic skulle kunna bli en succé. Dess storlek, design och funktioner tror jag tilltalar många familjer. Dock så behöver den komma ned ca 100.000 i pris innan medelsvensson skulle vilja köpa den. Bilar för 450-550 är utom räckhåll för vad de flesta vill betala. Skulle en välutrustad Scenic med ett stort batteri ligga på säg 399.000 så skulle något börja hända på riktigt.

Visa signatur

i5-12600K med Noctua 12A | MSI z690 d4 | 2x16 corsair ddr4 lpx 3200mhz | evga 3060ti xc | samsung 980 m2 | LG 27" GP850 | xfx pro 850w | fractal design r6

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

För att dra ett inlägg om bilar så fick jag åka en Model Y en längre sväng för första gången idag (visserligen bara 13 mil landsväg, men ändå).

Nog känner man hur luftigt och rent allt känns, och infotainment är ju verkligen i en helt annan klass, men precis det som avgjorde mitt köp bekräftades när jag kände hur fruktansvärt bullrig den var i stadsmiljö och särskilt efter landsväg, och man kunde ju nästan känna grovleken i asfalten genom fjädringen. Kändes som att åka släpvagn.

Kan förstå att vissa tycker det är tillräckligt bra, och det är ju bra att vi alla kan prioritera olika saker, men det är helt klart ingen bil för mig än om jag gärna hade tagit en del av egenskaperna i bilen.

Blev förvånad över ljudanläggningen också, nu körde vi bara radio på låg volym men basen kändes så dov och överdriven att det lät inte som att den hörde till musiken ibland. Trodde först det var nån bil bredvid som spelade dunkadunka men sen visade det sig att dunket var vårat. MEN det är säkert hur ägarna har ställt in ljudet i bilen, betvivlar inte att det går att få det att låta ordentligt om man ställer in det som det ska göras (och jag säger ABSOLUT inte att Skodan har bättre ljud).

Bara bekräftar att teslan har equalizer där du kan ställa in det där. Låter som din förare gillar dunkadunka, har det nog lite mer modest i min model 3

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Bara bekräftar att teslan har equalizer där du kan ställa in det där. Låter som din förare gillar dunkadunka, har det nog lite mer modest i min model 3

Ja jag fick känslan av att det inte bara var mängden bas, utan att det var just de lägsta frekvenserna som var förstärkta (alternativt att man kan ställa delningsfiltret och att det var alldeles för lågt).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

Ja det är synd att det antingen är liten och simpel eller stor och påkostad. Den där stora, rymliga men simpla basic-bilen saknas fortfarande i elbilsvärlden. Typ en Kia Niro med längre överhäng bak. Skoda Octavia har ju historiskt varit en sån basic-bil byggd på Golf men uppblåst till att vara rejält rymlig, men fortfarande lika billig. En barnfamilj kanske inte behöver benutrymme som en kryssningsbåt bak.

Men att det överhuvudtaget kommit en vanlig hederlig kombi (om än i ett lite mer premium-aktigt utförande) är en bra start.

Exakt det jag menade.

Skrivet av Bjirn:

Kollar jag priserna på resp hemsida kostar basmodellen av V60 T6 utan några paket eller tillägg 635tkr och en ID7 som iaf i min snabba koll var bättre utrustad från 655tkr så särskilt "dyr" ser den inte ut att vara?

Oj jag måste erkänna att jag inte hade koll på att en ny V60 kostar så mycket, då tar jag tillbaka det jag sade tidigare. Sen hade jag för mig att Eniaq låg på 550tkr men det stämmer kanske inte heller.

655tkr är däremot mycket pengar överlag Tycker den halv mille som enklare elbilar börjar på numera är mycket.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lidodido:

För att dra ett inlägg om bilar så fick jag åka en Model Y en längre sväng för första gången idag (visserligen bara 13 mil landsväg, men ändå).

Nog känner man hur luftigt och rent allt känns, och infotainment är ju verkligen i en helt annan klass, men precis det som avgjorde mitt köp bekräftades när jag kände hur fruktansvärt bullrig den var i stadsmiljö och särskilt efter landsväg, och man kunde ju nästan känna grovleken i asfalten genom fjädringen. Kändes som att åka släpvagn.

Kan förstå att vissa tycker det är tillräckligt bra, och det är ju bra att vi alla kan prioritera olika saker, men det är helt klart ingen bil för mig än om jag gärna hade tagit en del av egenskaperna i bilen.

Blev förvånad över ljudanläggningen också, nu körde vi bara radio på låg volym men basen kändes så dov och överdriven att det lät inte som att den hörde till musiken ibland. Trodde först det var nån bil bredvid som spelade dunkadunka men sen visade det sig att dunket var vårat. MEN det är säkert hur ägarna har ställt in ljudet i bilen, betvivlar inte att det går att få det att låta ordentligt om man ställer in det som det ska göras (och jag säger ABSOLUT inte att Skodan har bättre ljud).

Min M3 Highland är lika tyst i cupén som min tidigare mercedes hybrid, men jag tror att tidigare versioner av M3 har sämre ljudisolering och kanske är samma som nuvarande modell Y.

Det ska väl komma en uppdaterad modell Y (Juniper) snart och den bör ju då få samma uppdateringar som Highland fått.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Snabbt_o_Hårt:

@Flutters Förbrukning per mil Megawatt vs Diesel ?

80kw x0,75 (45min(60min) = 60kw laddad som ger 6 mil = 10kW per mil. viket är super bra då min Volvo C40 drar 3kW per mil i 120km/h

Skrivet av Flutters:

Du är sågott som spot on med 10kw per mil.
Min snitt förbrukning har legat på 101.2kw/100 km enligt lastbilen.

Kilowatt (kW) är en enhet för effekt. Energi anges typiskt i kilowattimmar (kWh). En bil kan alltså dra 10 kWh/mil, men inte 10 kW/mil.

Det fina med att använda rätt enheter är att alla uträkningar blir enklare. Se till exempel hur den inledande uträkningen i @Snabbt_o_Hårt:s inlägg blir med rätt enheter:

80 kW × 0,75 h = 80 × 0,75 × kW × h = 60 kWh

Wh är verkligen bara W × h, precis som ab betyder a × b.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Kilowatt (kW) är en enhet för effekt. Energi anges typiskt i kilowattimmar (kWh). En bil kan alltså dra 10 kWh/mil, men inte 10 kW/mil.

Det fina med att använda rätt enheter är att alla uträkningar blir enklare. Se till exempel hur den inledande uträkningen i @Snabbt_o_Hårt:s inlägg blir med rätt enheter:

80 kW × 0,75 h = 80 × 0,75 × kW × h = 60 kWh

Wh är verkligen bara W × h, precis som ab betyder a × b.

Oj, tack för infon! Ska försöka komma ihåg det till nästa gång
Helt ny på det här med elbil haha.

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR