Max kommer till Sverige den 21 maj

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är 2K-filer som visas på många 4K-biografer utan att de flesta tänker på det.

Jag la en massa pengar på 4K i biosalongen hemma 2018 och sen dess har jag inte varit på bio. Skulle vara jvligt förvånad om besökare idag betalar 150 kr för en biobiljett för 2K bild..why?

Om man inte ser skillnad på 2k och 4K så rekommenderar jag nya glasögon.

MEN...det 99% glömmer är att det är ljudet och ljudkomprimeringen som ger skillnaden. Om ni har 7-11 kanals-system hemma så kör samma film via streamingtjänst och Bluray ¤K så inser ni hur mkt ljud man tappar. Helt galet mkt sämre ljuldbild med streaming.

Med andra ord - kolla "single view series" som de är och köp 4K Bluray skivor på filmerna du vill kolla på igen och igen som har bra ljudbild. En annan sak är att streaming byter ut filmerna så vill du kunna titta när du vill på en viss film så måste du köpa den på fysisk skiva...något som yngre ännu inte verkar fattat. "Varför finns filmen X inte längre på Netflix den fanns ju förra veckan?".

Som de sa på Nilecity...det finns inga genvägar till det perfekta ljudet...med andra ord köp dina favvos på skiva och håll hårt i dem för de lär bli framtidens retro-LPskivor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GinTonic:

Om man inte ser skillnad på 2k och 4K så rekommenderar jag nya glasögon.

Det är ju inte din setup någon pratat om.

Självklart ser du skillnad på en blu-ray och en ultra hd blu-ray.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är 2K-filer som visas på många 4K-biografer utan att de flesta tänker på det.

Jag tänker på det o det har garanterat inte visats i 2K där jag gått då jag alltid väljer 4K-biografer specifikt. Dessutom så filmas o mastras så gott som allt i 4K nuförtiden så vore märkligt att visa nåt annat än det om projektorerna tillåter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Det är ju inte din setup någon pratat om.

Självklart ser du skillnad på en blu-ray och en ultra hd blu-ray.

Ingen har pratat om min setup någonsin tidigare för jag har inte nämnt den i liknande sammanhang tidigare. Det jag refererade till var att det är 2K på många biografer och det verkar inte så rimligt när biografer måste konkurrera med movie-nerds liknande mig för då tappar de garanterat besökare.

Stora skillnaden är inte bilden för de som jämfört...som jag skrev...lyssna på ljudet på en 4K-skiva jämfört med streaming så inser du vad som är bäst ljud till din filmupplevelse.

Har man bara två mikrohögtalare på datorbordet hemma så är säkert streamingljud kanonbra..men vill man ha nästa nivå räcker det inte tyvärr.

Peace love and "Run Forest Run!!!"....

Permalänk
Medlem
Skrivet av GinTonic:

Ingen har pratat om min setup någonsin tidigare för jag har inte nämnt den i liknande sammanhang tidigare. Det jag refererade till var att det är 2K på många biografer och det verkar inte så rimligt när biografer måste konkurrera med movie-nerds liknande mig för då tappar de garanterat besökare.

Stora skillnaden är inte bilden för de som jämfört...som jag skrev...lyssna på ljudet på en 4K-skiva jämfört med streaming så inser du vad som är bäst ljud till din filmupplevelse.

Har man bara två mikrohögtalare på datorbordet hemma så är säkert streamingljud kanonbra..men vill man ha nästa nivå räcker det inte tyvärr.

Peace love and "Run Forest Run!!!"....

Nu pratar du om mer saker ingen pratat om.

Det är distributören som bestämmer vilket format biograferna får. Nu pratar vi inte direkt om storfilmerna i största salongen heller, så en del är inte ens mastrade för mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Necrophor:

Tämligen säker på att jag fick ett e-mail där det stod att abonnemanget kommer omvandlas till "standard" och bli 10:- dyrare/månad. Det gäller "life-time" dealen, nu har jag ingen som helst vad standard abonnemanget innebär förutom att det skall bli 10:- dyrare än nuvarande, vilket i sig faktiskt är bra mycket mindre illa än väntat. Beroende på vad det innebär dock.

Ah:
Standardpaket:

Användare kan streama innehåll på 2 enheter samtidigt.
Innehållet kommer att vara tillgängligt i Full HD-upplösning.
Abonnemanget tillåter upp till 30 nedladdningar av tillgängligt innehåll för att titta offline.

Så ungefär som nu fast 10:- dyrare om de nu håller fast vid det.

Även jag fick mejl, men där står inget om hur priset blir.
Ej heller något om vilket abb det är frågan om.

Bara att dom meddelar mer när det närmar sig att bli Max.
Länken dom gav för info.
https://help.hbomax.com/SE/Answer/Detail/000002200

Visa signatur

Engineer who prefer thinking out of the box and isn't fishing likes, fishing likes is like fishing proudness for those without ;-)
If U don't like it, bite the dust :D
--
I can Explain it to you, but I can't Understand it for you!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Nu pratar du om mer saker ingen pratat om.

Det är distributören som bestämmer vilket format biograferna får. Nu pratar vi inte direkt om storfilmerna i största salongen heller, så en del är inte ens mastrade för mer.

Ehhh...det är ljudet ...ljudet...ljudet och ljudet det handlar om(för mig)...bildformat spelar inte lika ofta roll då en biograf oftast ändå inte kan be om betalande kunder om de har för dålig bildkvalitet. Luktar det skit så är det skit....låter det bra är det bra...ser det bra ut så är det värt att betala för...allt annat är anomalier....

Så Max blir säkert bra för de som vill ha det för 100-150 kr/mån om man inte har så stora krav på ljudet...så klart jag pratar om mer saker än andra pratar om.

Jag har precis som alla andra här hoppat på erbjudandet om den låga kostnaden när tjänsten lanserades men som köpare av tjänster måste vi köpa det som ger "best bang for the buck" och förändra våra köpbeteenden när erbjudandena försämras.

Min poäng är endast att många glömmer bort ljudet då fokus oftast är på bildstorleken när upplevelsen alltid är en kombo av ljudbild och krispig stor bild därav funderingar på om det är 2K eller 4K...men fortfarande är det bara en del av totalupplevelsen.

De som läser analoga nyheter digitalt har säkert redan läst ett par artiklar om att det råder en överetablering av streamingtjänster och att när bolåneräntor ligger på +5% så lär fler hushåll minska från 6-8 till 4-5 streamingtjänster vilket blir svettigare för dagens leverantörer. Blir vinnarna de med 2K eller 4K bild? De med bäst ljud eller de med hårt komprimerat 2-kanalsljud? Jag vet inte vad andra tar för beslut men jag vet vad som är viktigt för mig...

Vi ses i Nangijala...som Astrid skrev.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GinTonic:

Ehhh...det är ljudet ...ljudet...ljudet och ljudet det handlar om(för mig)...bildformat spelar inte lika ofta roll då en biograf oftast ändå inte kan be om betalande kunder om de har för dålig bildkvalitet. Luktar det skit så är det skit....låter det bra är det bra...ser det bra ut så är det värt att betala för...allt annat är anomalier....

Så Max blir säkert bra för de som vill ha det för 100-150 kr/mån om man inte har så stora krav på ljudet...så klart jag pratar om mer saker än andra pratar om.

Jag har precis som alla andra här hoppat på erbjudandet om den låga kostnaden när tjänsten lanserades men som köpare av tjänster måste vi köpa det som ger "best bang for the buck" och förändra våra köpbeteenden när erbjudandena försämras.

Min poäng är endast att många glömmer bort ljudet då fokus oftast är på bildstorleken när upplevelsen alltid är en kombo av ljudbild och krispig stor bild därav funderingar på om det är 2K eller 4K...men fortfarande är det bara en del av totalupplevelsen.

De som läser analoga nyheter digitalt har säkert redan läst ett par artiklar om att det råder en överetablering av streamingtjänster och att när bolåneräntor ligger på +5% så lär fler hushåll minska från 6-8 till 4-5 streamingtjänster vilket blir svettigare för dagens leverantörer. Blir vinnarna de med 2K eller 4K bild? De med bäst ljud eller de med hårt komprimerat 2-kanalsljud? Jag vet inte vad andra tar för beslut men jag vet vad som är viktigt för mig...

Vi ses i Nangijala...som Astrid skrev.

Varför jag tog upp diskussionen missar visst en del, många har orimliga förväntningar, det finns gott om biofilmer även 2024 som kommer som 2K DCP. Många har givetvis inget vidare ljud heller om du vill hänga upp dig på den delen.

Nu kan dessa 2K DCPer ha kvalité som överstiger många saker som marknadsförs som 4K på streamingtjänster dessutom, men för att något medium är 4K i hur de kan visa bilden betyder inte att materialet matchar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av GinTonic:

Ehhh...det är ljudet ...ljudet...ljudet och ljudet det handlar om(för mig)...bildformat spelar inte lika ofta roll då en biograf oftast ändå inte kan be om betalande kunder om de har för dålig bildkvalitet. Luktar det skit så är det skit....låter det bra är det bra...ser det bra ut så är det värt att betala för...allt annat är anomalier....

Så Max blir säkert bra för de som vill ha det för 100-150 kr/mån om man inte har så stora krav på ljudet...så klart jag pratar om mer saker än andra pratar om.

Jag har precis som alla andra här hoppat på erbjudandet om den låga kostnaden när tjänsten lanserades men som köpare av tjänster måste vi köpa det som ger "best bang for the buck" och förändra våra köpbeteenden när erbjudandena försämras.

Min poäng är endast att många glömmer bort ljudet då fokus oftast är på bildstorleken när upplevelsen alltid är en kombo av ljudbild och krispig stor bild därav funderingar på om det är 2K eller 4K...men fortfarande är det bara en del av totalupplevelsen.

De som läser analoga nyheter digitalt har säkert redan läst ett par artiklar om att det råder en överetablering av streamingtjänster och att när bolåneräntor ligger på +5% så lär fler hushåll minska från 6-8 till 4-5 streamingtjänster vilket blir svettigare för dagens leverantörer. Blir vinnarna de med 2K eller 4K bild? De med bäst ljud eller de med hårt komprimerat 2-kanalsljud? Jag vet inte vad andra tar för beslut men jag vet vad som är viktigt för mig...

Vi ses i Nangijala...som Astrid skrev.

Detta är bara en fundering från min sida. Många här verkar klaga på bristen av 4k, men för mig som fortfarande använder min första 42 tums LCD platt-tv från 2011 med 1080p, så spelar det mindre roll. Detta är inte en fråga ställd just till dig, men det skulle vara intressant hur många som fortfarande sitter på grejer som inte ens klarar 2k.

Personligen lägger jag pengarna på datorn istället då jag ser bara ser 2-3 h i veckan och frugan vill inte ha större tv för det skulle tydligen inte passa in i vardagsrummet 😁

Visa signatur

Star citizen - swedish umbrella. En svensk union för er spelare och organisationer som tycker om demokratiska val.
https://robertsspaceindustries.com/orgs/SWEUMB
Discord:
https://discord.com/invite/j5AkGERJz3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

, men det skulle vara intressant hur många som fortfarande sitter på grejer som inte ens klarar 2k.

Har en 1080p oled och den duger bra än,
men i bildkvalitet drar man nog nytta av att skala ner 4k strömmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Detta lät verklighetsfrånvänt och det var det visst. Det kommer inte finnas något reklamabonnemang för att Discovery+ kommer fortsätta vara sin egen tjänst, däremot får vi med Max tillgång till en del saker som finns där.

Discovery+ kommer inte försvinna.

Blir förvirrad, vad är det då för plan "Basic med reklam" de listar på sin Vanliga frågor sida?

https://help.hbomax.com/SE/Answer/Detail/000002200

Det verkar vara en del de ska meddela "när lanseringen av Max närmar sig". Närmar den sig inte med två månader kvar? Har 50% nu men känner mig ganska ointresserad av Discovery. Blir det +10kr kan väl få vara. Men blir det mer eller reklam blir det att säga upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hurtigbullen:

Vi får väl se. Om dom som betalar 99 kr i månaden nu skulle få bättre abonnemang till priset X än vad vi som har "halva priset" får till priset X/2 så är det, som jag ser det, ett avtalsbrott. Antingen flyttar dom över alla med HBO Max abonnemang till en viss klass, eller så får dom säga upp abonnemanget, vilket beroende på hur villkoren och affär gått till kan vara mer eller mindre svårt.

Jag förstår inte denna eviga diskussion kring 50%-rabatten. Vem ska du hävda avtalsbrott mot menar du? En tjänst och bolag som inte längre finns?

Se 50%-rabatten som en bonus, inte som en självklarhet, för det finns inget som säger att de måste hedra den, då tjänsten inte längre finns kvar, det fattar t o m jag som aldrig läst juridik.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Kan fortfarande inte förstå alls hur dom kan dumpa HBO, ett så inarbetat o respekterat namn som funnits såå länge med så många välproducerade o högt aktade serier bakom det namnet, till nåt så billigt, plastigt o tråkigt som "Max".

Ja det är faktiskt bortom mitt förstånd också. HBO är otroligt etablerat namn och majoriteten av mänskligheten förknippar det med högkvalitativt innehåll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Vet inte om jag kan hålla med om det där alls. Visst att jag har mindre bild hemma o komprimeringen inte är lika tydlig, men 2K på bio ser verkligen inte bra ut nånstans just pga den låga upplösningen, o den 4K (med HDR) streamingen jag sett senaste åren ser bra ut, o UHD blu-rays piskar verkligen 2K-bio så hårt oavsett hur hög färgrymd o låg komprimeringen den än må ha. Dock också till viss del pga biografernas kontrastlösa projektorer.
Som tur är var det ganska många år sen jag var på en 2K-bio så jag har fått avnjuta 4K även där som ser finfin ut (med undantag för den dåliga kontrasten då).

Håller med! När man går på bio och man ser att filmen har låg upplösning i förhållande till dukens storlek så förtar det en hel del av upplevelsen.
Hellre 4K hemma på en stor TV.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Datatrafik är en enorm kostnad för streamingtjänsterna och det finns ju såklart olika affärsmodeller för att ta betalt för det. Tyvärr så tenderar folk att ha enormt starka åsikter om saker utan att förstå helheten.

Antingen så har man den här modellen där man får betala extra för högre upplösning om man vill ha det. Det andra alternativet är att alla har tillgång till 4k men alla får också ett högre pris.

Finns väl inget rätt och fel här, men valfrihet känns spontant bra, även om jag själv är i 4k-lägret.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Detta är bara en fundering från min sida. Många här verkar klaga på bristen av 4k, men för mig som fortfarande använder min första 42 tums LCD platt-tv från 2011 med 1080p, så spelar det mindre roll. Detta är inte en fråga ställd just till dig, men det skulle vara intressant hur många som fortfarande sitter på grejer som inte ens klarar 2k.

Personligen lägger jag pengarna på datorn istället då jag ser bara ser 2-3 h i veckan och frugan vill inte ha större tv för det skulle tydligen inte passa in i vardagsrummet 😁

Vi är i samma båt 🤣.

Visa signatur

Fractal Design Define R6, ASUS X99a, Xeon E5-2697v3@3.5Ghz allcore, 64gb Hynix ECC REG 2133Mhz, ASUS 1070GTX, 2.5gb nic

Server: Proxmox med OMV 5 och annat virtuellt: Supermicro X9SRH-7F, 64gb RAM, Xeon 2651v2, 4x10tb, 2.5gb Nic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nikodemous:

Detta är bara en fundering från min sida. Många här verkar klaga på bristen av 4k, men för mig som fortfarande använder min första 42 tums LCD platt-tv från 2011 med 1080p, så spelar det mindre roll. Detta är inte en fråga ställd just till dig, men det skulle vara intressant hur många som fortfarande sitter på grejer som inte ens klarar 2k.

Personligen lägger jag pengarna på datorn istället då jag ser bara ser 2-3 h i veckan och frugan vill inte ha större tv för det skulle tydligen inte passa in i vardagsrummet 😁

Varierar nog kraftigt, själv kollar jag på tv'n hemma en till två gånger i veckan, antingen en film per sittning eller ett till två avsnitt av en serie beroende på vad jag och sambon känner för.

Konstigt nog så skulle jag föredra att köpa en dyrare tv (har just nu en TLC 4k 65" som kostade ca 6000kr) än att köpa en vettigare skärm till datorn även fast jag spenderar säkert 10 gånger mer tid framför datorn än tvn.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Jag som bara använder D+ & HBO blir inte jätteorolig. Betalar idag 228,50:-/mån för allt. Jag gissar att kostnaden åtminstone kommer dubbleras.
Ifall det betyder att apparna blir bättre än D+ idag så kan jag leva med det.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

50% gäller, sen om det blir med reklam eller inte....

https://www.moviezine.se/nyheter/hbo-max-lugnar-tittarna-din-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Naki:

Blir förvirrad, vad är det då för plan "Basic med reklam" de listar på sin Vanliga frågor sida?

https://help.hbomax.com/SE/Answer/Detail/000002200

Det verkar vara en del de ska meddela "när lanseringen av Max närmar sig". Närmar den sig inte med två månader kvar? Har 50% nu men känner mig ganska ointresserad av Discovery. Blir det +10kr kan väl få vara. Men blir det mer eller reklam blir det att säga upp.

Den missade jag, eftersom de prata om sport antog jag bara att det skulle vara ett vanligt abonnemang plus ett med sport.

Om det blir så förstår jag inte hur de tänker, tidigare har de haft ett abonnemang och 4K/UHD-innehåll har bara varit en handfull grejer och lär inte bli mycket mer med premium.

Permalänk
Medlem

Frågan är om man kan dela med familjen

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Apachi:

Jag förstår inte denna eviga diskussion kring 50%-rabatten. Vem ska du hävda avtalsbrott mot menar du? En tjänst och bolag som inte längre finns?

Se 50%-rabatten som en bonus, inte som en självklarhet, för det finns inget som säger att de måste hedra den, då tjänsten inte längre finns kvar, det fattar t o m jag som aldrig läst juridik.

Jag ska hävda avtalsbrott mot MAX såklart. Det bolaget har ju tagit över ett ingånget avtal.

Om ett bolag köps upp så måste den nya ägaren följa bolagets ingångna avtal. Detsamma gäller vid sammanslagningar (det blir en nytt bolag som tar över det gamla bolagets roll i avtalen), etc. Den nya ägaren kan givetvis välja att säga upp avtal enligt avtalsvillkoren (och tillhandahålla tjänsten enligt avtal under uppsägningstiden), eller göra andra förändringar enligt vad det ingångna avtalen tillåter.

Det faktum att jag "flyttas över" som kund från HBO Max till MAX innebär att både avtalet (om abonnemanget/tjänsten) och juridiskt motpart i avtalet med mig faktiskt fortfarande existerar. MAX har helt enkelt tagit över rollen som motpart i avtalet.

Om nu "HBO Max abonnemang X" ska "omvandlas" till t.ex. "MAX abonnemang Medium" i samband med sammanslagningen så borde alla kunder som har abonnemang "HBO Max abonnemang X" flyttas till "MAX abonnemang Medium".

Om nu både du och jag har avtal om "HBO Max Abonnemang X", med skillnaden att du betalar fullpris och jag har 50% rabatt "livet ut", så borde vi båda få "MAX abonnemang Medium", oavsett vilket pris vi betalar, vi utgår ju från samma abonnemang och avtalsvillkor (med skillnaden att jag har 50% rabatt på priset då).

Givetvis kan MAX välja att säga upp avtalen med oss "50% rabatt" kunder om så önskas, men om vi migreras till ett annat abonnemang än det som fullpriskunder migreras till, eller om dom tar bort rabatten anser iaf jag att det är ett avtalsbrott. MAX kan liksom inte både äta kakan och ha den kvar. Antingen säger dom upp avtal med kunder (som då blir före detta kunder), eller så behåller dom kunder enligt ingångna avtal.

Det som praktiskt händer vid sammanslagningen är att abonnemanget/tjänsten från HBO Max ändrar namn och att innehållet måhända ändras i enlighet med vad avtalsvillkor tillåter, men avtalsvillkoren ändras inte! Vill MAX ändra avtalsvillkor så får dom antingen säga upp abonnemanget enligt befintliga avtalsvillkor, eller så får dom komma med ett erbjudande som får befintliga kunder att nappa på ett nytt avtal.

fixat konstig menigsbyggnad
Visa signatur

"I have a hammer! I can put things together! I can knock things apart! I can alter my environment at will and make an incredible din all the while! Ah, it’s great to be male!"

Permalänk

Exakt det här hävdade jag när Kanal 5 blev Discovery

Skrivet av Hurtigbullen:

Jag ska hävda avtalsbrott mot MAX såklart. Det bolaget har ju tagit över ett ingånget avtal.

Jag anmälde Discovery Networks Sweden AB för att de tvingade mig att skapa om mitt konto från Kanal 5 till Discovery när de tog över. De ökade då månadsavgiften. Jag hävdade att jag redan har ett avtal och att de tagit över det. Jag fick rätt i ARN och min avgift kvarstår fortfarande bortsett från lite standardhöjningar. Det här var i juni 2020 och beslutet kom i december 2020.