Dator- och spelrelaterade fynd ni gjort på oväntade platser (Soprum mm)

Permalänk
Medlem

Dator- och spelrelaterade fynd ni gjort på oväntade platser (Soprum mm)

Gick för att slänga en påse sopor och döm om min förvåning när den här rariteten stod och väntade på mig:

Saknade kontroll och sladdar men fullt fungerande var den när jag kopplade in den där hemma. Alla konton var till och med kvar på den och fyndade mig även ett GTA V som fortfarande satt i BR-läsaren.

Därför lyder min fråga: Har ni någonsin snubblat över liknande fynd i soprum eller dylika områden som ni fick med er hem?

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Hittade nyligen en burk i en miljöstation med i5-7500, gtx geforce 1050 Ti, 16gb ram och liten ssd, Fractal Design Define R5 chassi, 600W Corsair PSU.
Allt fungerade perfekt, krävdes lite avdammning bara, blev perfekt speldator åt en kompis.

Även hittat en Optiplex 9010 i en skrothög med i5-3470, 16gb ram som nu kör några spelservrar åt ett tiotal spelare.

Permalänk
Medlem

Då jag hittar dator relaterade grejer i Grovsoprum som ser ok ut, lägga dem här på marknaden och fråga om någon vill ha dem gratis. Dock senast fick jag en påhälsning från moderatorer av denna forum om att de oroar sig för sådana annonser, då grejer jag lägger ut inte har en "klar historik" (kan vara "stulna")...
Kolla gamla annonser med tag "grisen i säcken" 😉🤫

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Då jag hittar dator relaterade grejer i Grovsoprum som ser ok ut, lägga dem här på marknaden och fråga om någon vill ha dem gratis. Dock senast fick jag en påhälsning från moderatorer av denna forum om att de oroar sig för sådana annonser, då grejer jag lägger ut inte har en "klar historik" (kan vara "stulna")...
Kolla gamla annonser med tag "grisen i säcken" 😉🤫

Jag klandrar dem inte, att ta saker från soprum är tekniskt sett stöld och säljer man dem så blir det i så fall häleri, och som köpare är man då också skyldig till det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag klandrar dem inte, att ta saker från soprum är tekniskt sett stöld och säljer man dem så blir det i så fall häleri, och som köpare är man då också skyldig till det.

I det här fallet är det inte ens ett grovsoprum. Det här är ett vanligt soprum där folk ställer dit saker för att de är för lata att ta med till en ÅVC.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

I det här fallet är det inte ens ett grovsoprum. Det här är ett vanligt soprum där folk ställer dit saker för att de är för lata att ta med till en ÅVC.

Well. Vad är det för skillnad mellan ett grov och ett vanligt? Ingen, skulle jag säga. I alla fall i detta fall då den som tar prylarna inte äger dem oavsett.
Lawline.se

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem

Någon har ju olagligt dumpat grejjerna på fel ställen för att de vill bli av med det, inte ens orkat åka till återvinningen så mest är det förra ägarna som begår brott, miljöbrott.
I verkligheten kommer ju ingen att sakna skrotet och ännu mindre polisanmäla att någon stal deras sopor.
Ingen lider, sopgubbarna slipper krångel, klimatet blir räddat från e-waste och någon blir glad för återanvändningen och man har avvärjt ett miljöbrott.
Det är ju bara gott det för med sig, sen juridiskt hittar du nog inte en enda jurist eller åklagare i hela landet som skulle lägga tid på något sådant fall, så rättsligt är det ju då i verkligheten inte relevant eller intressant heller.

En sak är väl om man stjäl från en återvinningsstation men det har ju ingen gjort här.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrTLU:

Well. Vad är det för skillnad mellan ett grov och ett vanligt? Ingen, skulle jag säga. I alla fall i detta fall då den som tar prylarna inte äger dem oavsett.
Lawline.se

Samfälligheten jag är med i äger den. Samfälligheten har tydligt bett folk att inte dumpa sin elektronik där. Jag tar bort elektroniken som samfälligheten inte vill ha.
Tror inte direkt att jag kommer fällas i någon rätt för det.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Samfälligheten jag är med i äger den. Samfälligheten har tydligt bett folk att inte dumpa sin elektronik där. Jag tar bort elektroniken som samfälligheten inte vill ha.
Tror inte direkt att jag kommer fällas i någon rätt för det.

nja, du kommer inte tas till rätten för det, men du skulle troligen fällas om det togs dit

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag klandrar dem inte, att ta saker från soprum är tekniskt sett stöld och säljer man dem så blir det i så fall häleri, och som köpare är man då också skyldig till det.

Står det i avtalet att allt som står i Grovsoprum "ägs" av sophantering företag - ja.

Men står det att all sopor övergår till sophantering företag egendom vid upphämtnings tillfället - då är det en annan femma.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Står det i avtalet att allt som står i Grovsoprum "ägs" av sophantering företag - ja.

Men står det att all sopor övergår till sophantering företag egendom vid upphämtnings tillfället - då är det en annan femma.

Vem äger sakerna som ligger i soprummet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vem äger sakerna som ligger i soprummet?

Enligt länken jag postade några inlägg längre upp, så bör det vara ägaren av soprummet.

Visa signatur

//
Tomas!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Vem äger sakerna som ligger i soprummet?

Grå zon beror på

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Jag klandrar dem inte, att ta saker från soprum är tekniskt sett stöld och säljer man dem så blir det i så fall häleri, och som köpare är man då också skyldig till det.

Att plocka något i samfällighetens eller bostadsrättsföreningens grovsoprum är med största sannolikhet helt okej. Ofta brukar till och med föreningarna uppmuntra till den sortens återanvändning i miljötänkets anda. Vad som kan vara problematiskt är att plocka grejer exempelvis från kommunens återvinningsstation - beror förstås på vilka regler som gäller där - men det var ju inte det som avhandlades här.

Det vore i övrigt lite lustigt om Sweclockers förbjöd den sortens diskussioner helt för den osannolika händelsen att det faktiskt rörde sig om stöld, när man själv erbjuder en annonseringstjänst där det lär ha krängts både en och annan snodd pryl genom åren

On topic hittade jag en minidator, Thinkcentre M720q, med i5-9500T-processor, 16 GB ram och 512GB SSD i vintras. Kunde till och med konstatera att det var någon månads garanti kvar på den när jag sökte på serienumret på Lenovos sajt. Den startade inte först, men det kunde åtgärdas genom att plocka ur och stoppa i minnet igen. Den fick ersätta en RPi4 som emulatorburk i vardagsrummet. Riktigt trevligt fynd

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Samfälligheten jag är med i äger den. Samfälligheten har tydligt bett folk att inte dumpa sin elektronik där. Jag tar bort elektroniken som samfälligheten inte vill ha.
Tror inte direkt att jag kommer fällas i någon rätt för det.

Fråga styrelsen om det du gör är okej, de kan ju ha det som en punkt på deras nästa möte och få det genomröstat, och då har du det svart på vitt. Har suttit i styrelse och får man gratis hjälp att ta hand om sopor så tar man det.