AMD gör välbehövda förbättringar i bildkvaliteten med FSR 3.1

Permalänk
Melding Plague

AMD gör välbehövda förbättringar i bildkvaliteten med FSR 3.1

Frame Generation går att frikoppla och köra tillsammans med andra uppskalningstekniker.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Amd är som ett lagrat vin, blir bara bättre med tiden 🙂

Permalänk
Medlem

Just ghosting är ju något som FSR lidit rejält av, så det här är riktigt trevliga nyheter.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Mycket trevligt!

DLSS var en av de funktioner jag kände att jag gick misste om när jag valde 6950xt istället för ett 4070. Men nu när jag testat FSR3 i Starfield så känns mitt val av grafikkort ännu mer rätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Koyaanis:

Mycket trevligt!

DLSS var en av de funktioner jag kände att jag gick misste om när jag valde 6950xt istället för ett 4070. Men nu när jag testat FSR3 i Starfield så känns mitt val av grafikkort ännu mer rätt.

Hur då menar du?
DLSS är fortfarande en mer kvalitativ lösning.

Bra att AMD fokuserar mer på att minska gapet. Blir bättre för alla.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Testpilot

Jag ser fram emot att se detta i praktiken!

FSR har kommit långa vägar, och jag har märkt att det särskiljer enormt vilka resultat som går att få beroende på titel. Exempelvis Enshrouded har knappt någon märkbar skillnad mellan FSR och DLSS om man inte stannar upp och pixel-letar, är mest skuggor och lövblad vid längre distanser som går att urskilja kvalitetsskillnad på i just denna titel.

Skrivet av jeppe109:

Hur då menar du?
DLSS är fortfarande en mer kvalitativ lösning.

Bra att AMD fokuserar mer på att minska gapet. Blir bättre för alla.

Om jag får gissa på vad personen du citerade menade;
AMD FSR är bra nog för de allra flesta, och just RX 6950 XT är ett riktigt prestandamonster sett till priset (har gått att köpa för mellan 6 900 - 7 300 kronor under ett års tid). Kort sagt har det varit ett av de bättre grafikkortsköpen att göra under 10 000 kronor. Kanske inte lika givet nu efter AMD prisdumpat 7900 XT (går att få för runt 9 000 kronor) och RTX 4070 Super är ute. Men bryr man sig inte om RT eller DLSS är det fortfarande ett kort värt att överväga.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < RK96 | Leobog Hi75 | Deathadder V2 Pro >

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Just ghosting är ju något som FSR lidit rejält av, så det här är riktigt trevliga nyheter.

Har det?
Även i den här illustrationen så ser vi (igen) en extremt uppskalad stillbild av ett fenomen. I praktiken har jag aldrig störts av ghosting med den tidigare FSR2. Nu skall det sägas att jag i huvudsak använt FSR2 för att skala 2560x1440 till 4k, och under de omständigheterna och mitt betraktningsavstånd kan jag använda vilken metod som helst och få tillräckligt bra resultat. Men i det enda spel jag skalat upp från 1920x1080 till 4k, lyste ghosting med sin praktiska frånvaro. Trist spel, så jag spelade det inte mer än några timmar, så jag erkänner att min praktiska erfarenhet av mer extrem uppskalnimg är måttlig.

All uppskalning som baserar sig på temporal supersampling kan uppvisa ghosting. (Digital Foundries PC snubbe gjorde en lättillgänglig video i ämnet.) I vilken mån detta är ett problem i verkligheten för någon av de tillgängliga metoderna kan diskuteras.

För det är ju det som är alla dessa artiklar och videos egentliga syfte - att generera clicks, ad-revenue och i sista änden, försäljning. Deras relevans för dem som istället spelar spel får var och en ställa sig till själv.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jeppe109:

Hur då menar du?
DLSS är fortfarande en mer kvalitativ lösning.

Bra att AMD fokuserar mer på att minska gapet. Blir bättre för alla.

Absolut att DLSS är bättre vad jag har sett. Men 6950XT är både billigare och snabbare än 4070 enligt sweclockers prestandaindex + mer minne. Så skönt att fördelen som 4070 har inte är lika given längre.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas fsr/dlss blir så bra att man kan köra i 16x9 och skala till en fin 3840x2160 bild. Då kan man ha kvar sidan grafikkort länge. Är nog bara några rader ai kod som saknas .

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Discokungen

Skönt! Tycker FSR har haft lite dåligt spelstöd, speciellt jämfört med DLSS. Men ut på bred front så snackar vi! Det behövs verkligen i UHD.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem

Well bara att hoppas på att dom gör en gemensam standard av det istället, lite som med VRR där allt funkar med allt oavsett branding! Men antar att Nvidia först måste mjölka skiten ur dess kunder innan det kan hända.

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Medlem

Bara bra att AMD fortsätter att arbeta på sin lösning, likt Intel med för den delen.

Personligen föredrar jag DLSS men det är ju just också jag personligen, använder inget annat dels då jag ofta inte behöver det men också för att DLSS fortfarande är den bästa lösningen.
Vad man än tycker om dessa lösningar så kommer de behövas framåt och alla arbetar på att få deras produkter att fungera bättre även här. Inte första tekniken som "fuskar" med grafiken, tvärtom.

Det sagt så föredrar jag om man har som användare även i fortsättningen själv kan välja om man ens vill använda dessa tekniker men även att välja en annan lösning än GPU-tillverkarens om det skulle fungera i specika spel. Skulle inte gilla att ha detta forcerat.

Ser man bara på DLSS så har mycket hänt under åren från första släppet till idag, konkurrenterna har inte samma startsträcka då det finns något att snegla på när man utvecklar vidare på sin egna lösning.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Verkligen på tiden, ghosting är nog mitt största problem med FSR just nu. Mindre shimmering är också en trevlig bonus men det är något jag sällan brukar störa mig på eller ens märker av.

Visa signatur

f0rest stan | Citera mera | 5800x – 6700 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Amd är som ett lagrat vin, blir bara bättre med tiden 🙂

Själv köper jag hårdvara för vad jag får idag när jag betalar för det. Inte för vad jag kanske får i framtiden.
Men med det sagt. Bra med förbättringar. Dock inget unikt för AMD.. tbh.

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

AMD GPU och dess teknologier är på väg att bli omsprugna av Sony, jag tror det här är ett svar på Sonys uppskalning. Inte ens AMD skulle nog egentligen vilja att konsollerna blev bättre än PC, hoppas jag...

Och till er som gärna vill se en öppen lösning alla kan använda. Vi har inte sett så här mycket utveckling på något sen mycket länge. Tre företag som fajtas om att ha bäst PC uppskalning, och nu Sony på Playstation. Ryktet säger att Micosoft är på G också. Det går fort nu.

Hela anledningen att det här inte slutar som Vulkan är just för att det är företag som fajtas Och vill ha bästa lösningen. Det finns ingen anledning att låsa ner detta i någon standard för tillfället. Det här ser ut som PC marknaden gjorde på 80-90 talet, det är saknat.

Med allt det sagt så är det gott att AMD jobbar på detta, dom skall vara med och pressa lika mycket som de andra aktörerna.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Själv köper jag hårdvara för vad jag får idag när jag betalar för det. Inte för vad jag kanske får i framtiden.
Men med det sagt. Bra med förbättringar. Dock inget unikt för AMD.. tbh.

Aldrig varit ett fan av att det kan bli så stora ökningar i prestanda som det blir för just AMD, det är som du säger - prestanda som skulle varit där från början.

Man får se det som en bonus helt enkelt, lagom tills det är dags för ny GPU har dom äntligen "lagrat klart" vinet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

AMD GPU och dess teknologier är på väg att bli omsprugna av Sony, jag tror det här är ett svar på Sonys uppskalning. Inte ens AMD skulle nog egentligen vilja att konsollerna blev bättre än PC, hoppas jag...

Och till er som gärna vill se en öppen lösning alla kan använda. Vi har inte sett så här mycket utveckling på något sen mycket länge. Tre företag som fajtas om att ha bäst PC uppskalning, och nu Sony på Playstation. Ryktet säger att Micosoft är på G också. Det går fort nu.

Hela anledningen att det här inte slutar som Vulkan är just för att det är företag som fajtas Och vill ha bästa lösningen. Det finns ingen anledning att låsa ner detta i någon standard för tillfället. Det här ser ut som PC marknaden gjorde på 80-90 talet, det är saknat.

Med allt det sagt så är det gott att AMD jobbar på detta, dom skall vara med och pressa lika mycket som de andra aktörerna.

Håller med om att konkurrens är att föredra.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

AMD GPU och dess teknologier är på väg att bli omsprugna av Sony, jag tror det här är ett svar på Sonys uppskalning.

Vad? Sony använder ju AMD CPU/GPU.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xc:

Vad? Sony använder ju AMD CPU/GPU.

Dom verkar fila på en egen uppskalare som skall in i PS5. Det gjorde dom även med PS4. Men visst, det är rykten än så länge.

Permalänk
Medlem
Skrivet av EntropyQ3:

Har det?
Även i den här illustrationen så ser vi (igen) en extremt uppskalad stillbild av ett fenomen. I praktiken har jag aldrig störts av ghosting med den tidigare FSR2. Nu skall det sägas att jag i huvudsak använt FSR2 för att skala 2560x1440 till 4k, och under de omständigheterna och mitt betraktningsavstånd kan jag använda vilken metod som helst och få tillräckligt bra resultat. Men i det enda spel jag skalat upp från 1920x1080 till 4k, lyste ghosting med sin praktiska frånvaro. Trist spel, så jag spelade det inte mer än några timmar, så jag erkänner att min praktiska erfarenhet av mer extrem uppskalnimg är måttlig.

All uppskalning som baserar sig på temporal supersampling kan uppvisa ghosting. (Digital Foundries PC snubbe gjorde en lättillgänglig video i ämnet.) I vilken mån detta är ett problem i verkligheten för någon av de tillgängliga metoderna kan diskuteras.

För det är ju det som är alla dessa artiklar och videos egentliga syfte - att generera clicks, ad-revenue och i sista änden, försäljning. Deras relevans för dem som istället spelar spel får var och en ställa sig till själv.

Jag tycker i alla fall att det har varit FSR:s främsta svaghet. I denna jämförelse mellan FSR, XeSS och DLSS i Spider-Man så är skillnaden väldigt tydlig, men sen finns det titlar där man inte märker av det lika väl.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Jag tycker i alla fall att det har varit FSR:s främsta svaghet. I denna jämförelse mellan FSR, XeSS och DLSS i Spider-Man så är skillnaden väldigt tydlig, men sen finns det titlar där man inte märker av det lika väl.

https://www.youtube.com/watch?v=pMn263qVwCI

Är det bara jag som tycker att tegelväggens skarvar är tydligare i FSR? Vad det nu kan bero på?

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bael:

Är det bara jag som tycker att tegelväggens skarvar är tydligare i FSR? Vad det nu kan bero på?

Kan dels bero på vad som har använts för att spela in. Man ser ju t.ex. att på DLSS så används Shadowplay, som har sina nackdelar. Men sen är ju FSR mer ett skärpefilter, till skillnad från DLSS och XeSS som är super sampling, och då kan man förvänta sig mer skärpa när kameran ligger rakt på linjer, som med tegelväggen.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

AMD GPU och dess teknologier är på väg att bli omsprugna av Sony, jag tror det här är ett svar på Sonys uppskalning. Inte ens AMD skulle nog egentligen vilja att konsollerna blev bättre än PC, hoppas jag...

Och till er som gärna vill se en öppen lösning alla kan använda. Vi har inte sett så här mycket utveckling på något sen mycket länge. Tre företag som fajtas om att ha bäst PC uppskalning, och nu Sony på Playstation. Ryktet säger att Micosoft är på G också. Det går fort nu.

Hela anledningen att det här inte slutar som Vulkan är just för att det är företag som fajtas Och vill ha bästa lösningen. Det finns ingen anledning att låsa ner detta i någon standard för tillfället. Det här ser ut som PC marknaden gjorde på 80-90 talet, det är saknat.

Med allt det sagt så är det gott att AMD jobbar på detta, dom skall vara med och pressa lika mycket som de andra aktörerna.

Svårt att veta hur nära samarbete AMD och Sony har...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

AMD GPU och dess teknologier är på väg att bli omsprugna av Sony, jag tror det här är ett svar på Sonys uppskalning. Inte ens AMD skulle nog egentligen vilja att konsollerna blev bättre än PC, hoppas jag...

Och till er som gärna vill se en öppen lösning alla kan använda. Vi har inte sett så här mycket utveckling på något sen mycket länge. Tre företag som fajtas om att ha bäst PC uppskalning, och nu Sony på Playstation. Ryktet säger att Micosoft är på G också. Det går fort nu.

Hela anledningen att det här inte slutar som Vulkan är just för att det är företag som fajtas Och vill ha bästa lösningen. Det finns ingen anledning att låsa ner detta i någon standard för tillfället. Det här ser ut som PC marknaden gjorde på 80-90 talet, det är saknat.

Med allt det sagt så är det gott att AMD jobbar på detta, dom skall vara med och pressa lika mycket som de andra aktörerna.

AMD och Sony har ett nära samarbete även vid utformande av hårdvara och tekniker, det är ingen slump att de nya sammanfaller med en ny PS.
Om Sony får hårdvarustöd för PSSR så förväntar jag mig att även AMD kommer med en liknande lösning vilket rykten spekulerat om rätt länge.
Jag förväntar mig att AI hårdvaran kommer användas flitigt framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Amd är som ett lagrat vin, blir bara bättre med tiden 🙂

AMD är som ett renoveringsobjekt - inkomplett men med hopp om förbättring

/7900 XT-ägare 🙂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pantburk:

Amd är som ett lagrat vin, blir bara bättre med tiden 🙂

Till en viss gräns, då vinet blir till vinäger...

Permalänk
Medlem

Intressant att AMD kallar det ghosting reduction. Går man till det där stället i Ratchet and Clank och kollar på den gröna kanonen så bryter FSR2 ihop totalt och det är någon form av pixelering som givetvis inte ser bra ut. Men det är inte vad vi normalt kallar för ghosting.

Det är typ också det värsta stället i hela introdelen för FSR2, som har en kass implementation i R&C överlag. DLSS performance ser bättre ut än FSR2 Quality, i både 1080p och 4K. Så man undrar lite vad det är AMD vill visa med sina 256 färgers asfula gifar, ingen kan ju tycka att den som visar FSR 3.1 ser vidare bra ut heller...

Om AMD jobbar på något vettigt så visa oss då det, på riktigt. Side by Side spelande FSR2 vs FSR3.1 typ. Än så länge är det bara ord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andelf:

Till en viss gräns, då vinet blir till vinäger...

Även vinäger går att dricka 🤣

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trent023:

Även vinäger går att dricka 🤣

Mums!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lussarn:

AMD GPU och dess teknologier är på väg att bli omsprugna av Sony, jag tror det här är ett svar på Sonys uppskalning. Inte ens AMD skulle nog egentligen vilja att konsollerna blev bättre än PC, hoppas jag...

Och till er som gärna vill se en öppen lösning alla kan använda. Vi har inte sett så här mycket utveckling på något sen mycket länge. Tre företag som fajtas om att ha bäst PC uppskalning, och nu Sony på Playstation. Ryktet säger att Micosoft är på G också. Det går fort nu.

Hela anledningen att det här inte slutar som Vulkan är just för att det är företag som fajtas Och vill ha bästa lösningen. Det finns ingen anledning att låsa ner detta i någon standard för tillfället. Det här ser ut som PC marknaden gjorde på 80-90 talet, det är saknat.

Med allt det sagt så är det gott att AMD jobbar på detta, dom skall vara med och pressa lika mycket som de andra aktörerna.

Du får oftast mer fps med vulkan än directx så jag brukar alltid välja det när det finns men vet att vissa ej bryr sig om fps så.

Gällande konkurrens och tekniker som blir bättre, till en viss gräns håller jag med men det finns bara den farhågan att en i framtiden ska behöva välja GPU baserat på vilken uppskalare som stöds av spelen en spelar. Och om det blir så är det ett rätt dumt val att ställas inför som konsument då en inte har en aning om vad framtida släpp kommer stödja. Spelutvecklare är nog inte taggade på att stödja 5 olika tekniker i sina spel heller, så en generell lösning kan ju vara på sin plats då.

Visa signatur

Asus X470 gaming-f, 5800x, 7900xt, g.skill 32gb 3200 cl 14.