Fläktar, går oregelbundet i helt ny dator.

Permalänk

Fläktar, går oregelbundet i helt ny dator.

Hej!

Jag fick hem Phanteks Eclipse G500A DRGB Svart, byggd dator från Inet igår. Fläktarna till detta chassi går på högvarv ofta, det går upp och ner hela tiden trots minimal belastning i Windows. Bara att start Chrome och bläddra runt lite på nätet gör så att fläktarna går upp och ner så det susar när man sitter vid datorn. Det låter som en benchmark nästan... Så sjukt irriterande. Jag har testat program som FanControl där deras assisted setup når ett oväntat fel och avslutas av okänd anledning efter att testat några fläktar. Har även försökt få ner Asus fan expert 4, men mitt Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 moderkort tillät inte programmet att installeras då modellen inte hade stöd för programmet.

https://www.youtube.com/watch?v=GvgvZvxxJwc

I Youtube-klippet (jag som har filmat) så hör man tydligt hur fläktarna varvar upp och ner. Hörlurar för att höra ordentligt rekommenderas. Detta händer utan belastning i Windows, ingen webbläsare eller något. Första femton sekunderna in i klippet så hör man att fläktarna går på lägre varv. Sen hör man tydligt hur fläktarna går på högre varv vid 0:16 bara genom att öppna webbläsaren Chrome och gå in på Aftonbladet eller Youtube utan att starta något klipp. Mellan 0:23 och 0:31 går fläktarna ner lite igen. Vid 0:32-0:40 så går fläktarna jättehögt igen och det susar i ljudet när man bara sitter vid datorn och bläddrar runt i en webbläsare. Man ser i klippet hur fläktarna skiftar i hastighet också. Bara att sitta och skriva här får fläktarna att gå upp och ner i varv hela tiden med jämna mellanrum. Detta är väldigt störande.

Vad kan jag göra? Vad är felet? För dåligt ljudisolerat chassi? Men fläktarna ska inte behöva varva upp och ner hela tiden. Som det är 0:00-0:15 i klippet ska det ju vara jämt om man inte spelar eller belastar datorn på andra sätt som kräver en del, inte bara vid lite browsande och scrollande på hemsidor.

Permalänk
Viking

Felet är att fläktarna nu styrs av temperaturen på processorn, och så fort du gör något på datorn stiger temperaturen snabbt.
Det bör gå att göra nya fläktkurvor i ditt moderkorts BIOS.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Testa Fan control: https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases

Bästa mjukvaran för att ställa in fläktkurvor.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

Testa Fan control: https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases

Bästa mjukvaran för att ställa in fläktkurvor.

Håller med. Använder det själv.

vad du ska göra i programmet är att ställa några sekunders fördröjning på fläktarna.
Då slipper du att dom varvar upp hela tiden.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Viking
Skrivet av shugge:

Testa Fan control: https://github.com/Rem0o/FanControl.Releases

Bästa mjukvaran för att ställa in fläktkurvor.

Skrivet av SCORPIUS:

Håller med. Använder det själv.

vad du ska göra i programmet är att ställa några sekunders fördröjning på fläktarna.
Då slipper du att dom varvar upp hela tiden.

Han skriver att han redan testat.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

På mitt moderkort kan jag välja i BIOS vad jag vill styra chassi fläktarna med.
Edit, om de styrs av CPU, GPU eller System temperatur etc.
Kanske kan vara möjligt att ditt moderkort också har de inställningarn?

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Han skriver att han redan testat.

Missade det i wall of text 😅

Något mer specifikt felmeddelande utöver initialization failed?

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Skrivet av Donnerstal:

Felet är att fläktarna nu styrs av temperaturen på processorn, och så fort du gör något på datorn stiger temperaturen snabbt.
Det bör gå att göra nya fläktkurvor i ditt moderkorts BIOS.

Hmm, ok, får kika. Vet inte hur man gör fläktkurvor, men kanske finns bra guider på Youtube.

Permalänk
Skrivet av shugge:

Missade det i wall of text 😅

Något mer specifikt felmeddelande utöver initialization failed?

Ja, det finns i loggen som skapades. Men fattar inget av det jag läser så :(.

Permalänk
Skrivet av Splithorizon:

På mitt moderkort kan jag välja i BIOS vad jag vill styra chassi fläktarna med.
Edit, om de styrs av CPU, GPU eller System temperatur etc.
Kanske kan vara möjligt att ditt moderkort också har de inställningarn?

Var in och kollade förut, såg något sådant ja. Får gå in i Bios vid tillfälle och se.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophallus:

Ja, det finns i loggen som skapades. Men fattar inget av det jag läser så :(.

Dela här så kanske någon kan tyda det?

Finns en del andra som haft problem som har fått svar/hjälp på Github.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophallus:

Har även försökt få ner Asus fan expert 4, men mitt Gigabyte B650 Aorus Elite AX V2 moderkort tillät inte programmet att installeras då modellen inte hade stöd för programmet.

Det är väl inte speciellt konstigt att Asus mjukvara inte funkar på ditt Gigabytemoderkort??

En tiosekundersgoogling får mig att gissa du borde testa den här istället om du vill ha mjukvara i Windows.
https://www.gigabyte.com/Consumer/Software/GIGABYTE-Control-C...
(med reservation för att jag inte ägt en Gigabytebräda på över tio år )

Du bör även kunna lugna ner fläktarna från BIOS genom att bara låta dem drivas av en annan tempsensor än CPU som nämnts redan.
Testa försök koppla dem mot en chassisensor istället, eller ställ dem på nått fast lagom högt värde.
Eller som föreslagits kolla efter inställningar som ger fördröjning eller medeltemp eller liknande.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

Kika in temperaturerna via core temp, hwinfo, hwmonitor eller liknande för att utesluta dålig kontakt eller dylikt med kylblocket.

Permalänk
Skrivet av Roger W:

Det är väl inte speciellt konstigt att Asus mjukvara inte funkar på ditt Gigabytemoderkort??

En tiosekundersgoogling får mig att gissa du borde testa den här istället om du vill ha mjukvara i Windows.
https://www.gigabyte.com/Consumer/Software/GIGABYTE-Control-C...
(med reservation för att jag inte ägt en Gigabytebräda på över tio år )

Du bör även kunna lugna ner fläktarna från BIOS genom att bara låta dem drivas av en annan tempsensor än CPU som nämnts redan.
Testa försök koppla dem mot en chassisensor istället, eller ställ dem på nått fast lagom högt värde.
Eller som föreslagits kolla efter inställningar som ger fördröjning eller medeltemp eller liknande.

Gäller bara att söka med rätt ord ;). Hade Googlat lite, var så jag kom övre Asus version men inte Gigabyte. Fick ner programmet, försöker lista ut hur programmet funkar. Tack iaf!

Permalänk
Skrivet av shugge:

Dela här så kanske någon kan tyda det?

Finns en del andra som haft problem som har fått svar/hjälp på Github.

Detta står i loggen.

2024-03-21 21:26:53: System.InvalidOperationException: Sequence contains no elements
at System.Linq.ThrowHelper.ThrowNoElementsException()
at System.Linq.Enumerable.MaxFloat[T](IEnumerable`1 source)
at FanControl.ViewModels.Utilities.ValueStabilityUtility.get_MaxValueAmongStableValues()
at FanControl.ViewModels.Utilities.FanCalibrationUtility.GetMaxValue(ControlViewModel control, CancellationToken cancellationToken)
at FanControl.ViewModels.Utilities.FanCalibrationUtility.Run(ControlViewModel control, SetControlState setState, CancellationToken cancellationToken)
at FanControl.ViewModels.Utilities.FanTaskUtility`1.Run(IProgress progress, CancellationToken cancellationToken)
at FanControl.ViewModels.Utilities.AssistedSetup.FanCalibrationUtility(IProgress progress, CancellationToken cancellationToken)
at FanControl.ViewModels.Utilities.AssistedSetup.RunAutomaticTests(IProgress progress, CancellationToken cancellationToken)
at FanControl.Domain.DialogService.<>c__DisplayClass13_0`1.<<ProgressDialog>b__0>d.MoveNext()
2024-03-21 21:27:14: Unhandled exception in FanControl v184.0.0.0
2024-03-21 21:27:14: System.AggregateException: A Task's exception(s) were not observed either by Waiting on the Task or accessing its Exception property. As a result, the unobserved exception was rethrown by the finalizer thread. (Object reference not set to an instance of an object.)
---> System.NullReferenceException: Object reference not set to an instance of an object.
at FanControl.ViewModels.Utilities.FanCalibrationUtility.<>c__DisplayClass9_0.<<Run>b__0>d.MoveNext()
--- End of inner exception stack trace ---
2024-03-21 21:27:14: System.NullReferenceException: Object reference not set to an instance of an object.
at FanControl.ViewModels.Utilities.FanCalibrationUtility.<>c__DisplayClass9_0.<<Run>b__0>d.MoveNext()

Permalänk

Det löse sig. Tack för all hjälp! Var sys_fan 3 som stod på CPU. Ändrade till samma som sys_fan 1 och 2 så blev det tyst sen.

Permalänk
Medlem

Trevligt att det löste sig och att du faktiskt uppdaterade tråden med vad som var fel.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophallus:

Det löse sig. Tack för all hjälp! Var sys_fan 3 som stod på CPU. Ändrade till samma som sys_fan 1 och 2 så blev det tyst sen.

Hej vad ändrade du dina fläktar till om inte cpu? Jag har alla mina inställda på cpu genom Armoury crate.
Vad ska man hellre ha chassifläktarna på?

Skönt att ditt problem löste sig

Permalänk
Skrivet av Prophallus:

Detta står i loggen.

2024-03-21 21:26:53: System.InvalidOperationException: Sequence contains no elements
at System.Linq.ThrowHelper.ThrowNoElementsException()
at System.Linq.Enumerable.MaxFloat[T](IEnumerable`1 source)
at FanControl.ViewModels.Utilities.ValueStabilityUtility.get_MaxValueAmongStableValues()
at FanControl.ViewModels.Utilities.FanCalibrationUtility.GetMaxValue(ControlViewModel control, CancellationToken cancellationToken)
at FanControl.ViewModels.Utilities.FanCalibrationUtility.Run(ControlViewModel control, SetControlState setState, CancellationToken cancellationToken)
at FanControl.ViewModels.Utilities.FanTaskUtility`1.Run(IProgress progress, CancellationToken cancellationToken)
at FanControl.ViewModels.Utilities.AssistedSetup.FanCalibrationUtility(IProgress progress, CancellationToken cancellationToken)
at FanControl.ViewModels.Utilities.AssistedSetup.RunAutomaticTests(IProgress progress, CancellationToken cancellationToken)
at FanControl.Domain.DialogService.<>c__DisplayClass13_0`1.<<ProgressDialog>b__0>d.MoveNext()
2024-03-21 21:27:14: Unhandled exception in FanControl v184.0.0.0
2024-03-21 21:27:14: System.AggregateException: A Task's exception(s) were not observed either by Waiting on the Task or accessing its Exception property. As a result, the unobserved exception was rethrown by the finalizer thread. (Object reference not set to an instance of an object.)
---> System.NullReferenceException: Object reference not set to an instance of an object.
at FanControl.ViewModels.Utilities.FanCalibrationUtility.<>c__DisplayClass9_0.<<Run>b__0>d.MoveNext()
--- End of inner exception stack trace ---
2024-03-21 21:27:14: System.NullReferenceException: Object reference not set to an instance of an object.
at FanControl.ViewModels.Utilities.FanCalibrationUtility.<>c__DisplayClass9_0.<<Run>b__0>d.MoveNext()

Är osäker men det låter som att du saknar något som behövs för fancontrol typ rätt version av .net eller nått

Vill minnas att programmet kräver det för att fungera.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Gh0sTy^:

Hej vad ändrade du dina fläktar till om inte cpu? Jag har alla mina inställda på cpu genom Armoury crate.
Vad ska man hellre ha chassifläktarna på?

Skönt att ditt problem löste sig

På vänstra sidan så kollade jag vad alla de olika stod på. CPU_fan osv var inte så svårt att lista ut såklart. Ställde sys_fan 1-3 på samma där sys_fan 3 inte stod på samma som de övriga. Se bild nedan.

På högra sidan under "fan control use temperature input" så stod sys_fan 3 på CPU medans de andra stod på system 1. Ställde sys_fan 3 på system 1 också, vips så blev det tyst och skönt. Se bild nedan. Som någon skrev innan, antagligen ändrade sig fläktarna efter cpu temp hela tiden, minsta belastning ökade varvtalet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prophallus:

På vänstra sidan så kollade jag vad alla de olika stod på. CPU_fan osv var inte så svårt att lista ut såklart. Ställde sys_fan 1-3 på samma där sys_fan 3 inte stod på samma som de övriga. Se bild nedan.

<Uppladdad bildlänk>

På högra sidan under "fan control use temperature input" så stod sys_fan 3 på CPU medans de andra stod på system 1. Ställde sys_fan på system 1 också, vips så blev det tyst och skönt. Se bild nedan. Som någon skrev innan, antagligen ändrade sig fläktarna efter cpu temp hela tiden, minsta belastning ökade varvtalet.

<Uppladdad bildlänk>

Okej.. Jag har dock inge "System 1'" att välja.. men tack för svar