Nybyggd dator. stutters och 11 fps i spel

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

För att det är bättre och billigare kan vara en rimlig anledning.

Kostar väl typ lika mycket. Sen bättre eller sämre beror ju på…

Permalänk
Medlem

Jag såg en tråd att en annan person som hade 7900xtx som hade problem Med directx 12 spel, för att krashar t.ex. helldivers 2 om det spelas i directx 12, det skulle inte kunna vara något i den stilen som orsakar problemet?

Edit: länk till den tråden https://www.sweclockers.com/forum/trad/1712217-7900-xtx-probl...

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Montech Metal DT24 Premium ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |

Permalänk
Medlem

Vet att det är lite sent ute att svara, vet också att detta är en länk till Nvidia men är också ett stort problem på AMD.

https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/5157/~/af...

I deras inlägg finns en regedit för att stänga av och sätta på Mpo. Pröva detta för det ser ut som att OW2 går mellan "2D" och "3D" läge. Gör det inget skillnad kan du ju bara dra igång det igen.

Går också att googla på Mpo AMD så får man upp en reddit-tråd där det avhjälpt måååånga

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Viking
Skrivet av Big_N:

Kostar väl typ lika mycket. Sen bättre eller sämre beror ju på…

4080 kostar som jag vet lägst 13000kr medan 7900 XTX finns för 11500kr.

Och ja, det beror på. Men så länge det är bättre på nånting så tycker jag det räcker som motivering tillsammans med priset.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

För att det är bättre och billigare kan vara en rimlig anledning.

Aldrig att ett 7900 XTX är bättre än ett 4080, men lets agree to disagree.

Hoppas ditt problem har löst sig f.ö lämna tillbaks AMD kortet och handla redigt kort annars

Visa signatur

▰ RTX 4070 Super ▰ Ryzen 5 7500F ▰ ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI ▰ Define R5 ▰ Crucial P3 Plus
▰ G.Skill Flare X5 32Gb 6000Mhz CL30 ▰ MSI MAG CoreLiquid 240R V2 ▰ Prisma AL-18/14 ▰ Acer XV282KK

Permalänk
Viking
Skrivet av PrinceXO:

Aldrig att ett 7900 XTX är bättre än ett 4080, men lets agree to disagree.

Hoppas ditt problem har löst sig f.ö lämna tillbaks AMD kortet och handla redigt kort annars

Inte bättre?: https://www.sweclockers.com/artikel/18402-sweclockers-prestan...

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

4080 kostar som jag vet lägst 13000kr medan 7900 XTX finns för 11500kr.

Och ja, det beror på. Men så länge det är bättre på nånting så tycker jag det räcker som motivering tillsammans med priset.

Alltså inte för att vara sån men… om du tänker på det restaurerade från Inet för 11599k och ett nytt 4080 super FE för 12999kr så absolut lite skillnad. Men lite äpple och päron på den. Även om det vore så, så är det som jag skrev - Typ samma.
Med logiken om det är bättre på någonting samt med det smått skeva priset så är korten fortfarande bra på lite olika saker och precis som jag skrev - BEROR på vilka funktioner/styrkor hos korten som användaren prioriterar. Du behöver inte försvara AMD 7900xtx - Det är ett grymt bra kort och har själv nästan köpt ett. Valde dock det ekonomiskt oförsvarbara 4090 FE. Ekonomiskt oförsvarbart är det för att det inte genererar några pengar då jag bara spelar.

Ha det bäst!

Permalänk
Viking
Skrivet av Big_N:

Alltså inte för att vara sån men… om du tänker på det restaurerade från Inet för 11599k och ett nytt 4080 super FE för 12999kr så absolut lite skillnad. Men lite äpple och päron på den. Även om det vore så, så är det som jag skrev - Typ samma.
Med logiken om det är bättre på någonting samt med det smått skeva priset så är korten fortfarande bra på lite olika saker och precis som jag skrev - BEROR på vilka funktioner/styrkor hos korten som användaren prioriterar. Du behöver inte försvara AMD 7900xtx - Det är ett grymt bra kort och har själv nästan köpt ett. Valde dock det ekonomiskt oförsvarbara 4090 FE. Ekonomiskt oförsvarbart är det för att det inte genererar några pengar då jag bara spelar.

Ha det bäst!

Ursäkta, men varför svarar du mig i stället för han som slänger ur sig falska påståenden?
Det var @PrinceXO som skrev: "Aldrig att ett 7900 XTX är bättre än ett 4080". Och jag svarar han med tydlig fakta för att hans påstående är fel.

Jag försvarar inte AMD. Jag försvarar OP som köpt ett 7900 XTX. Sen att @PrinceXO, och kanske även du är fanboys av NVidia kan inte jag ändra på. Men skrivs det något felaktigt som nu, så kan jag påpeka det.

Sen kan jag nämna att jag själv hellre hade köpt ett 4080 Super, eftersom det har ett bredare stöd av funktioner, och nästan lika bra i rasterisering. Men det betyder inte att jag behöver hata på AMD.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Qzetin:

Jag hade ett exakt liknande problem på ett annat system där felinstallerade ljuddrivrutiner var boven, något som kändes helt orelaterat men orsakade just dessa stutters och frysningar konstant i ganska specifika tillfällen och applikationer.

Jag fick till det! satt vaken till 06 imorse. Var problem med settings och sedan bildskärm och grafik.... Tydligen så hade windows valt att köra på Igpun i vissa spel och dedikerade grafiken i vissa spel..... var bara att ändra i listan på alla spel att dom skulle köras på 7900xtx kortet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avot:

Jag fick till det! satt vaken till 06 imorse. Var problem med settings och sedan bildskärm och grafik.... Tydligen så hade windows valt att köra på Igpun i vissa spel och dedikerade grafiken i vissa spel..... var bara att ändra i listan på alla spel att dom skulle köras på 7900xtx kortet

Borde gå in i BIOS och stänga av iGPUn då så slipper du råka ut för det igen.

Visa signatur

Phanteks P400A RGB : Asus Prime X570-P : Ryzen 9 5900X : Corsair H100X : 32GB G.Skill Trident Z Neo 3600CL14 : Sapphire Nitro+ 6800 XT : Xiaomi 34" Curved 3440x1440 : Playseat Evolution Alcantara : Thrustmaster T300RS GT / Ferrari SF1000 Edition Add-on : HP Reverb G2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avot:

Jag fick till det! satt vaken till 06 imorse. Var problem med settings och sedan bildskärm och grafik.... Tydligen så hade windows valt att köra på Igpun i vissa spel och dedikerade grafiken i vissa spel..... var bara att ändra i listan på alla spel att dom skulle köras på 7900xtx kortet

Menar du att Ryzen-cpun lyckades mata sin grafik via grafikkortet och dess kabel? Eller har du två kablar till din skärm?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avot:

Jag fick till det! satt vaken till 06 imorse. Var problem med settings och sedan bildskärm och grafik.... Tydligen så hade windows valt att köra på Igpun i vissa spel och dedikerade grafiken i vissa spel..... var bara att ändra i listan på alla spel att dom skulle köras på 7900xtx kortet

Kul att det löste sig tillslut och att det "bara" var något så banalt!

Visa signatur

▰ RTX 4070 Super ▰ Ryzen 5 7500F ▰ ASUS TUF Gaming B650-PLUS WIFI ▰ Define R5 ▰ Crucial P3 Plus
▰ G.Skill Flare X5 32Gb 6000Mhz CL30 ▰ MSI MAG CoreLiquid 240R V2 ▰ Prisma AL-18/14 ▰ Acer XV282KK

Permalänk
Medlem
Skrivet av mc68000:

Menar du att Ryzen-cpun lyckades mata sin grafik via grafikkortet och dess kabel? Eller har du två kablar till din skärm?

Ja och jag förstår inte hur....

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avot:

Ja och jag förstår inte hur....

Bra att det lyckades, hoppas att du får mycket nöje och spelande men din dator.

För det andra så spårande tråden ut lite, så tur att det är löst.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 7800X3D | Gigabyte B650 Gaming X AX | G.Skill 32GB (2x16GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | GIGABYTE GeForce RTX 4070 WindForce 3 OC | Montech Metal DT24 Premium ARGB | 2 x Kingston KC3000 M.2 NVMe SSD Gen 4 2048GB | ASUS TUF Gaming 850w Gold | Corsair iCUE 4000D RGB Airflow | 27" LG UltraGear 27GP850P-B |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Donnerstal:

Ursäkta, men varför svarar du mig i stället för han som slänger ur sig falska påståenden?
Det var @PrinceXO som skrev: "Aldrig att ett 7900 XTX är bättre än ett 4080". Och jag svarar han med tydlig fakta för att hans påstående är fel.

Jag försvarar inte AMD. Jag försvarar OP som köpt ett 7900 XTX. Sen att @PrinceXO, och kanske även du är fanboys av NVidia kan inte jag ändra på. Men skrivs det något felaktigt som nu, så kan jag påpeka det.

Sen kan jag nämna att jag själv hellre hade köpt ett 4080 Super, eftersom det har ett bredare stöd av funktioner, och nästan lika bra i rasterisering. Men det betyder inte att jag behöver hata på AMD.

För att du citerade mig. Fattar inte riktigt vart du vill komma heller. Och hur du sen får mig till eventuell fanboy vet jag inte heller. Du kommer med tvetydiga priser samt en logik som för mig inte är logisk.
Varför känner du att du behöver försvara OP? Som jag skrev tidigare det är inget fel på 7900xtx. Ett sjukt bra kort. Återigen upp till användaren.
Ditt sista stycke blir än mer förvirrande.
Du får tycka vad du vill och min mening var inte att på ngt sätt övertyga någon eller få OP att tro att de gjort ett dåligt val. Dels har jag inte med det att göra och dels så är inte ett 7900xtx ett dåligt kort. Hur som - ber om ursäkt till alla som eventuellt känt sig kränkta av mina offtopic inlägg.

Permalänk
Viking
Skrivet av Big_N:

Fattar inte riktigt vart du vill komma heller.

Anledningen var ju för att en person undrade varför OP köpte ett 7900 XTX istället för 4080. Som att det skulle vara ett dåligt köp. Vilket det alls inte är, och det ville jag vara tydlig med. För det finns ingen anledning att ifrågasätta köpet av grafikkort när ett AMD-kort ska fungera exakt lika bra. Tillför liksom inget till felsökningen.

Kritiken var huvudsakligen riktad till andra personen, och du blandades in då jag tolkade det som att du också tyckte 7900 var ett dåligt köp.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Avot:

Ja och jag förstår inte hur....

Tack, värt att lägga på minnet. Det där var oväntat. Å andra sidan så har ju AMD pratat om att kombinera beräkningskraften mellan APU och GPU. Det kanske får följder som du beskriver, att gränserna suddas ut mellan de två grafikenheterna.

Permalänk
Medlem

Om problemet kommer tillbaka. Jag har ibland problem med 5-10fps när jag kör spel i ren fullscreen, men om jag kör i window mode fullscreen så har jag väldigt bra fps.

Visa signatur

Amd 2500+ AQXEA 0330 @ 2200mhz 220x10 | 2x256mb-1x512mb PC3200 | Powercolor x800Pro ViVo @ XT PE
Celeron 800 @ 920mhz 115x8 | 512mb PC 133 | Geforce 2 200MX