Suyu tar över stafettpinnen efter Yuzu

Permalänk
Melding Plague

Suyu tar över stafettpinnen efter Yuzu

Switch-emulatorn Yuzu är död. Ur dess aska stiger det nya projektet Suyu.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Uttalas det "sue you"? Jag vill se klippet när nintendos styrelse säger: sue you zuyu!

Permalänk
Medlem

Länk till deras discord.

Jag har själv mest kört Ryu. Men har för mig att yuzu gjorde stora framsteg med många saker inklusive android just innan dom kastade in handduken.
Så kul att det fortsätter.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarrr:

Uttalas det "sue you"? Jag vill se klippet när nintendos styrelse säger: sue you zuyu!

Ja det låter onekligen som det.😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarrr:

Uttalas det "sue you"? Jag vill se klippet när nintendos styrelse säger: sue you zuyu!

Suyu. Ja, påminner om klassiska fejkjapanskan sosumi, numera ett sätt att köra MacOS på Linux. Jag trodde att det var den koreanska spriten, men den stavas visst soju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarrr:

Uttalas det "sue you"? Jag vill se klippet när nintendos styrelse säger: sue you zuyu!

Jag tror att tanken var att kalla den för "skrev you" (Nintendo), men de kunde inte skriva detta budskap så här öppet.

Permalänk
Medlem

I Japan finns inte fair use eller DMCA på samma vis. Då bolaget är japanskt så måste man följa deras lagar. Det är därför de är så hårda på det mesta medan många andra bolag runt i världen har fair use. Och kulturen såklart om att deras kod är deras mycket hårdare.

Hoppas Suyu blir något bra då. Det lilla jag testade Yuzu funkade det ju bra. Men jag är inte riktigt där att jag behöver en Switch-emulator ännu. Har ett fysiskt switch jag kan uppdatera CFW på.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

I Japan finns inte fair use eller DMCA på samma vis. Då bolaget är japanskt så måste man följa deras lagar. Det är därför de är så hårda på det mesta medan många andra bolag runt i världen har fair use. Och kulturen såklart om att deras kod är deras mycket hårdare.

Hoppas Suyu blir något bra då. Det lilla jag testade Yuzu funkade det ju bra. Men jag är inte riktigt där att jag behöver en Switch-emulator ännu. Har ett fysiskt switch jag kan uppdatera CFW på.

Det där stämmer inte alls. Jag som bor i Sverige måste inte följa japanska lagar... Dessutom stämde Nintendo Yuzu i amerikansk domstol.

Permalänk
Datavetare

Har inte kört någon av Nintendo Switch emulatorerna, så undrar en sak: är det ens praktiskt möjlig att på lagligt vis använda dessa emulatorer för att köra spel?

Svårigheten här är att även om man köper ett spel är det fortfarande olagligt att ladda ned ROM:et för det spelet.

Enda sättet att lagligt köra det spelet på en emulator är att man lyckas extrahera innehållet från sitt eget spel-exemplar, något jag uppfattar kräver speciell HW alt. HW-modifierad Switch-enhet.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

avsaknaden av instruktioner hur man får de nödvändiga nycklarna från sin egen switch "legit" kommer ju bara innebära att -alla- nu plockar de online istället. så ett steg bakåt enligt mig, och då närmre ren piracy än vad det var under yuzus dagar. aja. ninty gjort det värre för sig själv, imho. de får ligga som de bäddar.

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk

Inte alls insatt i just den här emulatorn så jag är ute på hal is här. Frågan är hur den utvecklas? Är det endast genom reverse engineering tror jag är betydligt riskfriare än att det kommer fram att man lyckats ta del av konfidentiell information om Switchens uppbyggnad och funktionalitet.

Visa signatur

Dator: MB: Gigabyte Z390 M GAMING mATX | CPU: Intel Core i9 9900K 3.6 GHz (Haswell) | RAM: Corsair 16GB (KIT) 3200Mhz Vengeance LPX | Grafikkort: ASUS GeForce RTX 3060 12GB PHOENIX V2 (LHR) | Chassi: Fractal Design Mini | PSU: Corsair RM750X 750W v2 | Optisk: ASUS BW-12B1ST Blu-Ray/DVD brännare | CPU-kylare: Noctua NH-U12S | Operativ: Windows 11 | Scanner: Canon Canoscan 9000F
Övrigt: Nintendo Switch, NES Mini, SNES Mini, Nintendo New 3DS, NES, Famicom AV, Famicom Disk System, PS3, PS5, AppleTV 4K, Synology NAS DS923+ (32GB), iPhone 14 Pro 128GB, LG OLED 55C2,

Permalänk
Medlem
Skrivet av oRBIT2002:

Inte alls insatt i just den här emulatorn så jag är ute på hal is här. Frågan är hur den utvecklas? Är det endast genom reverse engineering tror jag är betydligt riskfriare än att det kommer fram att man lyckats ta del av konfidentiell information om Switchens uppbyggnad och funktionalitet.

Eftersom den en baserad på Nvidia Tegra X1 så fanns det redan mängder med information att utgå ifrån, resten är s.k "clean room reverse engineering". Det var dock inte själva emuleringen de blev stämda över, utan att de hade instruktioner på hur man dumpade nycklar och spel. Sedan tvivlar jag på att Nintendo hade vunnit om det inte blev förlikning.

Permalänk
Medlem

Värt att ladda ned ett exemplar innan projektet tas ned?

Visa signatur

Philips 34M2C8600 | RTX 3090 | AMD R7 5800X3D | 32GB 3600MHz DDR4 | Gigabyte X570 Aorus Master | Seagate Firecuda 530 4TB & Kingston A2000 1TB | 27TB HDD | Seasonic Focus GX 850 | Hifiman Sundara | Fractal North XL | LG CX55 | Yamaha HS7 | Nvidia Shield TV Pro (2019)

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Jag tror att tanken var att kalla den för "skrev you" (Nintendo), men de kunde inte skriva detta budskap så här öppet.

Vadå kan inte? Typ, en förbannelse så man absolut inte kan skriva ord? Vad skulle hända om de skrev ''Screw you? '' Gud komma ner och ta bort hans plats i himlen? Tror Nintendo-snubbarna syndar mycket grövre på andra plan så småord är inget..

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Off topic: Det ska uttalas "Sue You". Det var hela poängen med namnet att det anspelade både på rättsprocessen och på det gamla namnet. Detta har stått i ett antal engelska/amerikanska artiklar om ämnet för runt två veckor sedan.

On topic: Kul att det fortfarande finns folk som orkar driva projekt som detta vidare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Vadå kan inte? Typ, en förbannelse så man absolut inte kan skriva ord? Vad skulle hända om de skrev ''Screw you? '' Gud komma ner och ta bort hans plats i himlen? Tror Nintendo-snubbarna syndar mycket grövre på andra plan så småord är inget..

Marknadsföring med dold/öppet budskap för att reta på så stort och lättupprört företag som Nintendo?

Man måste ha väldigt starkt uppbackning/soliditet för att hålla på Nintendos advokatarmé. Det kostar mycket pengar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Eftersom den en baserad på Nvidia Tegra X1 så fanns det redan mängder med information att utgå ifrån, resten är s.k "clean room reverse engineering". Det var dock inte själva emuleringen de blev stämda över, utan att de hade instruktioner på hur man dumpade nycklar och spel. Sedan tvivlar jag på att Nintendo hade vunnit om det inte blev förlikning.

Var det verkligen så?

Vad jag har läst/fått det förklarat för mig genom poddar etc så syssla de med piratkopiereng eller hjälp till piratkopiering i deras discord och liknande. Sedan så hade de bland annat Tears of the kingdom patchar bakom betalvägg vilket gjorde att de fick mer Patreon när spelet släpptes för att folk ville såklart ha tillgång så fort som möjligt.

Tror inte att det är olagligt att dumpa egna nycklar och spel, det har väl inte testats i domstol i alla fall?
Emulering är lagligt i USA, så det borde inte vara olagligt i alla fall. Det är såklart stor skillnad på att ladda hem eller att man delar med sig av nycklar eftersom det lär ses som piratkopiering. Yuzu gav dock på ytan inte ut vare sig nycklar eller firmware så det var nog fuffens i deras privata chatsystem som var problemet.
Suyu har inte dessa problem som jag beskriver innan, så dem bör rättsligt vara betydligt säkrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskarrr:

Uttalas det "sue you"? Jag vill se klippet när nintendos styrelse säger: sue you zuyu!

Ja, det uttalas ”sue you”. En medveten pik mot Nintendo från utvecklarna.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem

Känns som kompetent team som tagit över utvecklingen, bra så. Även Ryujinx eller vad den nu heter har ju gått bra i utvecklingen och har varit ganska 50/50 samma nivå som Yuzu, vissa saker kanske funkar bättre i ena, andra saker i den andra. Själv när jag testat med Intel Arc grafikkort så var det bättre stöd i Ryu... var problem att få Vulkan att funka i YuZu. Visserligen funkade inte perfekt i Ryujinx heller men det var spelbart, inte så stor skillnad jämfört med tidigare 1070 Ti kortet va gäller kompabilitet med Vulkan och dylikt.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har inte kört någon av Nintendo Switch emulatorerna, så undrar en sak: är det ens praktiskt möjlig att på lagligt vis använda dessa emulatorer för att köra spel?

Svårigheten här är att även om man köper ett spel är det fortfarande olagligt att ladda ned ROM:et för det spelet.

Enda sättet att lagligt köra det spelet på en emulator är att man lyckas extrahera innehållet från sitt eget spel-exemplar, något jag uppfattar kräver speciell HW alt. HW-modifierad Switch-enhet.

Hur lagligt det är att göra är en femma, men lättaste är nog en original 2017-Switch, SD-kort, USB-kabel och lite aluminiumfolie (skämtar inte), med det kan du köra verktyg och homebrew för att kopiera dina spel etc. Så det är inte omöjligt eller extremt svårt att göra sina egna dumps.

Själva spelen lirar väldigt bra på emulator och med möjlighet till 60FPS patchar, högre rendering så kan jag definitivt förstå att man hellre lirar sina spel på emulator.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har inte kört någon av Nintendo Switch emulatorerna, så undrar en sak: är det ens praktiskt möjlig att på lagligt vis använda dessa emulatorer för att köra spel?

Svårigheten här är att även om man köper ett spel är det fortfarande olagligt att ladda ned ROM:et för det spelet.

Enda sättet att lagligt köra det spelet på en emulator är att man lyckas extrahera innehållet från sitt eget spel-exemplar, något jag uppfattar kräver speciell HW alt. HW-modifierad Switch-enhet.

Behöver man bevisa var ens ROM kommer från? Så länge man äger spelet fysiskt ser jag inga problem, framställandet av rom är mer av en teknisk detalj, den utrustningen kan man ju ha sålt

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Behöver man bevisa var ens ROM kommer från? Så länge man äger spelet fysiskt ser jag inga problem, framställandet av rom är mer av en teknisk detalj, den utrustningen kan man ju ha sålt

Har du skapat ”din” rom utan att bryta kopieringsskydd är det ok annars inte.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av jOnÄTÄn:

Har du skapat ”din” rom utan att bryta kopieringsskydd är det ok annars inte.

Tveksamt om det är så självklart heller då du också behöver key och firmware.

Om du laddat ner eller lånat en skiva med ett pc spel fast använt din egen cd-key, är det också olagligt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Har inte kört någon av Nintendo Switch emulatorerna, så undrar en sak: är det ens praktiskt möjlig att på lagligt vis använda dessa emulatorer för att köra spel?

Svårigheten här är att även om man köper ett spel är det fortfarande olagligt att ladda ned ROM:et för det spelet.

Enda sättet att lagligt köra det spelet på en emulator är att man lyckas extrahera innehållet från sitt eget spel-exemplar, något jag uppfattar kräver speciell HW alt. HW-modifierad Switch-enhet.

Är faktiskt ganska trivialt att dumpa kasetter på en switch med homebrew om jag minns rätt!

Permalänk
Datavetare
Skrivet av s1lvertunga:

Är faktiskt ganska trivialt att dumpa kasetter på en switch med homebrew om jag minns rätt!

Så om det är trivialt, varför finns det då ens sidor som har ROMs? Enda rimliga orsaker för det blir då piratkopiering, vilket man då rätt enkelt kan förstå att Nintendo vill förhindra.

Det jag hittade vid snabb sökning är att custom rom + ett gäng program fixar biffen. Men det fungerar bara på äldre versioner av Switch-firmware. De uppdaterade versionerna av Switch har "för ny firmware" för att använda dessa rätt enkla metoder.

Vad det gäller emulering i sig är det i sig ett icke-problem. Har använt QEMU rätt mycket, där kan man emulera det mesta och det projektet har inga problem med stämningar. Tvärtom är många HW-utvecklare aktiva i utvecklingen, finns egentligen bara fördelar att få med "sin" HW i ett sådant projekt.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så om det är trivialt, varför finns det då ens sidor som har ROMs? Enda rimliga orsaker för det blir då piratkopiering, vilket man då rätt enkelt kan förstå att Nintendo vill förhindra.

Att folk piratkopierar är väl en helt annan sak än hur enkelt/svårt det är att dumpa sina spel från en switch som jag kommenterade på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så om det är trivialt, varför finns det då ens sidor som har ROMs? Enda rimliga orsaker för det blir då piratkopiering, vilket man då rätt enkelt kan förstå att Nintendo vill förhindra.

Är inte svaret på frågan egentligen samma som varför det finns ett antal personer som fortfarande piratkopierar film och musik även fast det är enklare än någonsin att köpa skivan eller filmen digitalt i några få knapptryck alternativt åtnjuta det genom en streamingtjänst? "Cutting out the middle man" i princip där den som piratkopierar inte behöver köpa filmen/musiken/spelet, dumpa det för att sen sälja det vidare oavsett medium som privatkopieras.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Så om det är trivialt, varför finns det då ens sidor som har ROMs? Enda rimliga orsaker för det blir då piratkopiering, vilket man då rätt enkelt kan förstå att Nintendo vill förhindra.

Det jag hittade vid snabb sökning är att custom rom + ett gäng program fixar biffen. Men det fungerar bara på äldre versioner av Switch-firmware. De uppdaterade versionerna av Switch har "för ny firmware" för att använda dessa rätt enkla metoder.

Vad det gäller emulering i sig är det i sig ett icke-problem. Har använt QEMU rätt mycket, där kan man emulera det mesta och det projektet har inga problem med stämningar. Tvärtom är många HW-utvecklare aktiva i utvecklingen, finns egentligen bara fördelar att få med "sin" HW i ett sådant projekt.

Jag äger tex flera switch-spel, men ingen switch utan en Steamdeck med yuzu. Då är det ganska smidigt med romsites. Det är bara de tidiga serierna av switch som är lätta att hacka så är inte direkt så att alla kan skaffa sig en switch att hacka.

Nu är det väl inte så att detta sätt följer lagens bokstav till punkt och pricka, men jag anser att jag följer lagens intention, att jag betalar utvecklarna för det spela jag spelar. Visserligen betalar jag inte Nintendo något för plattformen, men det var ju inte Nintendo som utvecklade Yuzu, även om du absurt nog äger rättigheterna till yuzu...

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | GTX 680 | 16 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | Ibm Model M

Permalänk
Datavetare
Skrivet av hölmiz:

Jag äger tex flera switch-spel, men ingen switch utan en Steamdeck med yuzu. Då är det ganska smidigt med romsites. Det är bara de tidiga serierna av switch som är lätta att hacka så är inte direkt så att alla kan skaffa sig en switch att hacka.

Nu är det väl inte så att detta sätt följer lagens bokstav till punkt och pricka, men jag anser att jag följer lagens intention, att jag betalar utvecklarna för det spela jag spelar. Visserligen betalar jag inte Nintendo något för plattformen, men det var ju inte Nintendo som utvecklade Yuzu, även om du absurt nog äger rättigheterna till yuzu...

Var precis så jag förstått det. Vet inte hur domstolarna ser på det, men givet att det inte verkar vara speciellt praktiskt genomförbart att köra spel på ett lagligt sätt. En lag som verkar fungera hyfsat lika i Sverige och USA, andra som Tyskland verkar ha striktare lagar kring att kringgå kopieringsskydd och verkar finnas länder som är ännu mer strikt där man i praktiken inte har rätt att köra sitt spel på "andra plattformar än de tillverkaren av verket avser" (så i detta fall, det är olagligt att köra spelen på något annat än Nintendo Switch).

Så även om man försöker göra rätt för sig, är det i praktiken rätt svårt om man spelar via en emulator. Man kan tycka det är fel, men ändrar inte de (ofta rätt föråldrade) lagar vi har rätt mycket gör det praktiskt omöjligt/väldigt svårt att lagligt spela spel på emulatorer.

Men vill ändå understryka att det inte alls finns några lagproblem med att använda emulatorer. Huvudproblemet med just detta är att de flesta i praktiken måste bryta lagen för att köra spel. Är det senare som gör det hyfsat lätt för Nintendo att angripa detta.

I fallet QEMU är det överlägset vanligast användarfallet fullt lagligt. Så att emulera HW är inte alls ett problem, tvärtom ser ju många HW-tillverkare positivt på sådant och de hjälper till med utveckling av projekt som QEMU.'

Sen om man nu tycker Nintendo är rövhattar här: hur svårt kan det vara att bara skita i att köra deras spel? Finns rätt många andra spel att välja på som fungerar på lämplig plattform.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

@Yoshman: Rippar du själv finns inget problem, det finns inget förbud mot att kringgå/knäcka kopieringsskydd på programvara. Problemet där är att det kanske inte är så lätt att kopiera systemprogramvaran från konsolen när den behövs och inte kan återimplementeras.

@Keneay: Du kan inte privatkopiera spel. Du har däremot rätt att göra säkerhetskopior.