SweCreators - tråden om skapande, vad har du skapat?

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Sonen fick jobb som handlar om maskininlärning och då tänkte jag att en s.k. "useless box" kunde vara en kul grej, en låda med en strömbrytare på och när man slår på strömmen så öppnas lådan och en arm eller nåt kommer ut och stänger av och sen stängs lådan.
Det är ju inte så kul i längden så jag lade till en mikrokontroller (Raspberry Pi Pico), två små servomotorer (SG90) och kraft till dem i form av ett slaktat miniagg för experimentkort som kunde ge c:a 1A vid 5V för att få lite fart på motorerna och en RGB-LED. Slutligen skapade jag ett program som startar när man slår på strömmen och slumpar fram 4 olika slumptal som reglerar hur lådan öppnas (14 olika fall, med en gång eller med ett eller flera små öppnings-"försök" eller andra små "hyss" innan det öppnas helt), hur armen för att slå av strömmen ska bete sig (12 olika fall) och 6 fall för hur lådan stängs plus 13 olika alternativ för om och hur RGB-LEDen ska uppföra sig (om den ska tändas och i så fall med vilken färg och om den ska blinka eller lysa med fast sken samt när under förloppet den ska tändas). Allt som allt blir det drygt 13000 olika händelseförlopp. Ganska kul programmering.
Lådan är ett gammalt trasigt smyckesskrin i trä som jag hittade i ett skåp och som jag lagade och modifierade lite.
Till slut tog jag en kattleksak (en mus, vad annars?) som ser ut som om det är den som öppnar lådan och förklädde armen som slår av strömmen till en orm. Lite bilder:
Framsidan (figurerna är origami, där den vänstra ska föreställa en mus och den högra en orm):
<Uppladdad bildlänk>
Baksidan (texterna blev inte så snygga, skyltarna är färgade glasspinnar):
<Uppladdad bildlänk>
Musen och ormen tittar fram
<Uppladdad bildlänk>
Med en penna för att hålla upp locket lite mera kan man se att lådan är ganska full. Det var svårt att få in alltihop.
<Uppladdad bildlänk>

Här kommer en väldigt kort video som sonen skickade:

https://drive.google.com/file/d/1HQ02NBigjCJWxphbkgIyHySzY1KvodfV/view?usp=sharing

Det enda som händer är alltså att lådan öppnas, ormen trycker på strömbrytaren och drar sig tillbaka in i lådan varefter lådan stängs, kanske inte omedelbart. Men det finns drygt 13000 olika händelseförlopp, 14 olika sätt att öppna lådan med antingen inget ljus, fast eller blinkande sken i rött, blått eller grönt, 12 olika sätt för ormen att trycka på strömbrytaren och 6 olika sätt för att till slut stänga lådan. Vad som ska hända styrs av fyra slumptal.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Här kommer en väldigt kort video som sonen skickade:https://drive.google.com/file/d/1HQ02NBigjCJWxphbkgIyHySzY1Kv...

Det enda som händer är alltså att lådan öppnas, ormen trycker på strömbrytaren och drar sig tillbaka in i lådan varefter lådan stängs, kanske inte omedelbart. Men det finns drygt 13000 olika händelseförlopp, 14 olika sätt att öppna lådan med antingen inget ljus, fast eller blinkande sken i rött, blått eller grönt, 12 olika sätt för ormen att trycka på strömbrytaren och 6 olika sätt för att till slut stänga lådan. Vad som ska hända styrs av fyra slumptal.

Mycket vackert! Gillar hur mycket känslor som ryms i en liten servo

Permalänk
Sötast

Helt underbar tråd, blir både avundsjuk och inspirerad!
Lägger en kladd här och hoppas att jag hittar hit igen när inspirationen slår på!

Permalänk
Medlem

Jag har skapat en undervattensvärld! Med 11 st neontetror, några blue dream räkor och tre små malar.

Permalänk
Hedersmedlem

Har jobbat lite på en egen lösning för att hänga upp mina högtalare på väggen. Rätt kul att 3D-modellera och se 3D-skrivaren producera det. Det är förmodligen otroligt överdimensionerat men det känns bara tryggare. Håller på att jobba på väggfästet nu.

Permalänk
Medlem

Mycket fint! Känns som det skulle kunna störa ljudet lite om de är fria att röra sig, tänker det kan vibrera och skapa missljud kanske?

Hur ser helheten ut?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av medbor:

Mycket fint! Känns som det skulle kunna störa ljudet lite om de är fria att röra sig, tänker det kan vibrera och skapa missljud kanske?

Hur ser helheten ut?

Hmm, det är säkert en god tanke. Kanske får hitta rätt placering och sen lösa någon mer fast installation.
Håller på skriva ut ett liknande fäste som sitter på högtalaren men för väggen.

Jag får testa och se helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shimonu:

Hmm, det är säkert en god tanke. Kanske får hitta rätt placering och sen lösa någon mer fast installation.
Håller på skriva ut ett liknande fäste som sitter på högtalaren men för väggen.

Jag får testa och se helt enkelt.

Kan ju räcka med tillräckligt med friktion också. Sen var det väl inte heller baselement direkt

Permalänk
Medlem

Byggde en prototypjulgran av gammalt pallträ.

Tänkte jag skulle bygga fler och något större varianter till julen och ställa utomhus längs väggen mot vägen.

Permalänk
Medlem

Hopfällbar gåstol, mer av en prototyp, men duger för stunden

Permalänk
Medlem

Dålig fart på tråden.
Jag har byggt ett par nya lådor till samma högtalarelement som jag använt tidigare. Flyttade basporten till fronten och gjorde dem något mindre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Dålig fart på tråden.
Jag har byggt ett par nya lådor till samma högtalarelement som jag använt tidigare. Flyttade basporten till fronten och gjorde dem något mindre.
<Uppladdad bildlänk>

Är det faner på spånskiva? Kul med lite hemmagjorda saker och skapande!

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Är det faner på spånskiva? Kul med lite hemmagjorda saker och skapande!

Stommen är MDF, klädd med "Ebony wood" faner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Mycket vackert! Gillar hur mycket känslor som ryms i en liten servo

Useless box version 4.0 ! Köpte några "skattkistor" som är till för att barn i förskolor och på fritis ska måla dem och fylla dem med "skatter" men jag använde dem för att bygga vidare på idén med en "useless box".
Framsida:

Där den vänstra origamin ska föreställa en katt och den högra en "Träskonäbb", en alldeles underbar (och underlig) fågel. På sedvanligt sätt överdriver man framträdande drag, i det här fallet den enorma och breda näbben. Söker man på Youtube efter "Shoebill" / "Shoebill stork" / "ハシビロコウ" (japaner älskar egendomliga / unika djur) så hittar man en hel del videosnuttar. "Fågeln inne i lådan är delvis inspirerad av träskonäbben och delvis av "The drinking bird".
Baksidan:

Där finns även en programmeringsingång så att lådans ägare fritt kan ändra i programmet. Det finns en enkel IDE kallad Thonny (för Linux, Windows och MacOS) som hittar mikrokontrollern (Raspberry Pi Pico) om den kopplas till datorn via en USB-kabel.
I lådan finns tre servomotorer, en Raspberry Pi Pico och några andra komponenter på ett extra kretskort (lysdioder och motstånd) + en rörelsesensor som jag slaktat, tagit bort linsen och monterat den så den "ser" genom det lilla hålet på framsidan. Så kan lådan, förutom att reagera på att man sätter omkopplaren på framsidan i läge "PÅ", även reagera på att någon kommer i närheten.
Ställer man omkopplaren på "PÅ" kommer lådan öppnas, ibland med lite extra slammer eller först försiktigt glänta på locket, och sedan kommer antingen katten (en fingerdocka) eller "fågeln" eller båda reagera och slå om omkopplaren till "AV" och sedan stängs lådan igen. Med hjälp av ett antal slumptal finns det 14 sätt att öppna lådan, 30 sätt att slå av omkopplaren och 8 sätt att stänga lådan = 3360 olika förlopp. Till det finns det 15 sätt att lysa upp (eller inte) lådan vilket ger 50400 olika scenarier.
En (ganska lång) video:

Den lilla tjocka katten som dyker upp till höger i lådan, sittande i en gunga, är en 招き猫 (maneki neko = lockande/inbjudande katt), som ska ge tur eller lycka till ägaren. Ovanför den sitter en nyckel, tillsammans symboliserar de någonting speciellt för den som fick lådan.
Programmet är skrivet i en specialversion av Python3 avsedd för just Raspberry Pi Pico. Mest är det en massa villkorssatser som väljer vad som ska hända beroende på de slumptal som genereras. Det enda kluriga var att få till hur lysdioderna skulle skötas oberoende av vad som i övrigt händer. Lösningen blev en klass som hanterar en extra exekveringstråd, Pico'n har bara två trådar och en går åt till huvudprogrammet. Den andra skapar jag och dödar vid behov. Hade kunnat fixa till det med andra metoder men som jag gjort det fungerar det utmärkt.
Här en video där lådan reagerar på rörelse i närheten av lådan:

Rörelsesensorn behövde begränsas så att lådan reagerar bara då och då och inte för ofta. Förutom att bara glänta lite på locket kan det hända att katten eller fågeln "markerar" genom att trycka på omkopplaren trots att den är i "AV"-läge.

Stavfelsnisse...
Permalänk
Medlem

En av mina blå akvariumräkor har massor med ägg under buken, går omkring och betar i det gröna

En andra räka som inte har långt borta att släppa sina räklingar

Och så ett foto på akvariumet som det ser ut just nu

Ledsen för kassa bilder, jag kan inte få till det med kamerorna på min Galaxy S20FE

Permalänk
Medlem

Snickrade ihop en klädhängare (eller klädslängare) till sambon. Övre planet består av en gles väv av paracord.

Permalänk
Medlem

Hade ett par gamla JBL E55bt liggande som kopplade ner sig då och då, så slaktade dessa för att plocka ut elementen från dem.
Köpte en bygel och pads från Aliexpress, anslutningar från Kjell, lite 3d-skrivande, och vips har man ett par inte helt pjåkiga lurar;

Fick EQa upp basen något, och sänka vid 4-10k, men då låter de riktigt bra!

Visa signatur

CPU: R7 5800X3D | GPU: XFX 6900XT Merc 319 | MB: Gigabyte X570 PRO-I| RAM: 2x16 Corsair LPX@3600MHz CL18|Cooling: Scythe Ninja 5 (Noctua A12x25)|PSU: Corsair SF750|SSD: Samsung 970 EVO Plus 1TB + Corsair MP510 4TB + Samsung 850 EVO 2TB + Samsung 850 PRO 2TB|CASE:NR200P

Permalänk
Medlem

Här har det mest varit feber och sjukdom så inte hunnit så mycket, men denna får räknas ändå

Permalänk
Medlem

För väldigt länge sedan jobbade jag på sjukhus. Från en sköterska på operationsavdelningen fick jag frågan om jag kunde ordna så dammsugaren startade automatiskt när dom drog igång gipssågen. Jag lät strömmen till gipssågen gå igenom några dioder och spänningsfallet från dioderna triggade en tyristor. Spänningsfallet i framriktningen är ju 0.7 V oavsett hur mycket ström det går. Få och billiga komponenter och det fungerade bra. Nu finns det ju dammsugare med inbyggd anslutning av andra verktyg. Nyfiken på hur det är konstruerat.

Permalänk
Medlem

Just nu en del lek med ek och epoxy. Även ett arkadkabinett i MDF har hunnits med.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Proffsmoddare

Halloj!

Länge sedan jag la upp något galleri här på swec men de senaste byggena jag skapat ser ut som så här

Fläktkuben (bygge åt Corsair)

Raketen (eget bygge baserat på en Intel NUC)

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av keyser:

Snickrade ihop en klädhängare (eller klädslängare) till sambon. Övre planet består av en gles väv av paracord.
<Uppladdad bildlänk>

Min tjej behöver en sån här… hennes kläder
Är f#n överallt….

Visa signatur

/925

Threadripper 7980x|128Gb Ram|72TB 10GbE Synology Nas|MSI 3090 Suprim|LG UltraWide 38" - Wacom Intuos 3 A3

Permalänk
Medlem
Skrivet av darksmurf:

Jag skriver ut och målar miniatyrer:
[feta bilder]

Grym kvalitet! Vad använder du för tjänst, och vad kostar en sån utskrift?

Permalänk
Medlem

Infällningen av hästen, är det just en infällning eller går den rakt igenom? Kör du maskin eller hugger du för hand?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperNova:

Infällningen av hästen, är det just en infällning eller går den rakt igenom? Kör du maskin eller hugger du för hand?

Jag har givetvis byggt mig en CNC också, så det är en infällning.

Visa signatur

[EpoX8k5a2+]-[Xp1600@1815]-[Extreme DDR2700] - [Gainward ti4200]

Permalänk
Medlem

Bygger split keyboards:

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem
Skrivet av x86:

Bygger split keyboards:

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

<Uppladdad bildlänk>

Spontana reaktionen är wow!

Designar du kretskort och allt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Spontana reaktionen är wow!

Designar du kretskort och allt?

Kul 😊

Nu för tiden bygger jag mest på Kyria (PCB från SplitKB), men jag designar case, keycaps och tillbehör själv. Jag har gjort en hel del hand-wirade keyboards men jag gillar Kyria och det är en väldigt bra PCB bygger en del åt vänner och arbetskamrater också, och säljer några då och då. Fokuserar mycket på att göra dem så tunna som möjligt: https://www.printables.com/model/589488-camping-kyria-case

Visa signatur

Error 412: Precondition Failed - You need to use a real browser in order to view this signature!

Permalänk
Medlem

Började med aquascaping förra året efter ha bara tittat på det under många många år. Riktigt mysigt och brukar nämna det som en blandning av att vara trädgårdsmästare, florist, vaktmästare och kemist allt i ett fast under vatten 😊

Permalänk
Medlem

Väldigt snyggt, får man fråga vad du använder för printer?
Har precis flyttat och har äntligen plats för en 3d printer.
Använder du Z-brush för sculpten?