Microsoft tvingar användare att byta till Outlook

Permalänk
Medlem

Rätta mig om jag har fel men det är många som klagar nu men de tvingar ju bara bort folk från en tjänst som de ska lägga ner? Mail och Chatt är väl i princip skit och inget man vill använda. Så förstår inte hatet, man kommer ju kunna använda Outlook som Mail används nu. Antagligen med bättre funktionalitet också.
Outlook New är jag inte något fan av heller men det är inte heller någon som säger att man måste använda den heller? Man kan ju fortfarande använda gamla Outlook klienten.

Visa signatur

- Dator, Mus, Tangentbord och skärm.

Permalänk
Medlem

Kör E-Post för att det är simpelt och gör det de ska (läsa och skriva e-post utan reklam och massa andra grejer.
Plus! Jag gillar att kunna byta bakgrunden/temat i det mellan årstiderna Jag älskar det.

Jag testade Outlook på datorn för ett tag sedan och gav det verkligen en skans, med att byta i alla inställningar så att jag kunde få det som jag ville ha det.
Men det gick inte. Det blev nära men inte helt hundra.

Så även för mig så blir det nog med största sannolikhet att gå över till Thunderbird när väl E-post läggs ner. Samma som jag fick göra på min förra dator (med win7) när Microsoft bestämde sig för att lägga ner windows live e-post. Okså det ett program jag älskade för att det var simpelt och utan reklam.

Summa summarum. Får känslan att det verkligen är som om Microsoft aktivt arbetar med att vilja få bort mig som kund ur deras e-post program 🫣

Visa signatur

Dator: HP Pavilion och Lenovo Legion. Konsol: Playstation
Tv: LG Oled. Ljud: Marantz surroundförstärkare, Klipsch Reference högtalare och basskickers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av livsnjutaren:

Rätta mig om jag har fel men det är många som klagar nu men de tvingar ju bara bort folk från en tjänst som de ska lägga ner? Mail och Chatt är väl i princip skit och inget man vill använda. Så förstår inte hatet, man kommer ju kunna använda Outlook som Mail används nu. Antagligen med bättre funktionalitet också.
Outlook New är jag inte något fan av heller men det är inte heller någon som säger att man måste använda den heller? Man kan ju fortfarande använda gamla Outlook klienten.

Lägga ner? De byter bara app, men den nya appen är extremt mycket sämre. Mail appen i Windows har varit väldigt bra under de åren jag kört med den på både Windows 10 och 11. Chatt vet jag inte vad du menar, eller pratar du om Teams?

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Kollar min mail i webbläsaren efter det här tilltaget. Ad-blocker tar bort spammen. Däremot har de ofoget att ha Prioriterad och Övrig in inkorgen, så i stället för att bara se en översikt över all mail så måste man klicka en extra gång. För övrigt är det i Övrig som spam-meddelandena skulle ha visats, så vad Microsoft med sin mest djävliga illvilja gör är att plocka ut ett mail som egentligen skulle platsat bland de andra i Prioriterad och flyttar det till Övrig.

Permalänk
Medlem

Microsoft tvingar väl inte användare att gå över till Outlook? De de ser ut att göra är att lägga ner applikationerna E-post och Kalender? Outlook är ju bara ett av alternativen att byta till.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Skrivet av walkir:

Privat eller på jobb? Svårt att styra vad jobbet kräver och installerar, men webbversionerna tillsammans med uBlock Origin och NoScript kan vara betydligt resurssnålare. I övrigt finns det gott med alternativ privat.

Ibland funkar även äldre versioner bättre, men tyvärr vill Microsoft nu tvinga på oss Edge WebView2 överallt.

I macOS och i GNU/Linux har jag hittills överlevt helt utan Edge WebView2, men kör enstaka Electron-appar emellanåt.

Vad är NoScript?

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

Vad är NoScript?

Ett tillägg till Chrome och Firefox som kan blockera exempelvis Javascript och Java från valda domäner.

https://noscript.net/

Brukar aldrig låta webbsidor köra mer kod från fler domäner än vad de faktiskt behöver för att fungera.

Här är ett exempel på vad jag tillåter på Outlook.live.com:

Annat annat känns som bloat för mig.

Kan tillägga att för Office 365, så kan jag blockera 6 domäner från Microsoft utan att påverka funktionaliteten nämnvärt. Exempelvis är jag helt ointresserad av deras Skype-integration.

Permalänk
Skrivet av walkir:

Ett tillägg till Chrome och Firefox som kan blockera exempelvis Javascript och Java från valda domäner.

https://noscript.net/

Brukar aldrig låta webbsidor köra mer kod från fler domäner än vad de faktiskt behöver för att fungera.

Här är ett exempel på vad jag tillåter på Outlook.live.com:
https://i.imgur.com/ApRleaW.png

Annat annat känns som bloat för mig.

Kan tillägga att för Office 365, så kan jag blockera 6 domäner från Microsoft utan att påverka funktionaliteten nämnvärt. Exempelvis är jag helt ointresserad av deras Skype-integration.

kan du visa en bild på java reklam?

Permalänk
Medlem

Finner det fortfarande lika intressant att Microsoft tillåts att hålla på så här. Det är ett system som är dominerande både på privat- och företagssidan. Då borde ”core services” så som e-post-program faktiskt är inte få skeppas med reklam och spårning av användardata. Lika så gäller Windows i dess helhet, det ska inte få förekomma reklam och spårning av användardata som standard. Det ska vara uttalat opt-in.

Jag är glad att min MacBook med macOS är befriad från dessa hyss.

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

kan du visa en bild på java reklam?

Då får jag nog resa tillbaka i tiden 20 år eller så!

Permalänk

Nya är ju rent av trasig. Kan kolla på mail i ny klienten, den är markerad läst etc men sen på telefon/web så är den oläst och jag måste läsa den igen där... Det är som att den inte skickar iväg till servern att jag faktiskt läst min mail, sjukt irriterande

Visa signatur

🎮 → 7800X3D • EVGA RTX 2080s • 64GB DDR5 • Asus B650 • Corsair HX1000i
🖥️ → Skärm: Iiyama G-Master GB3461 - 34" 21:9 144hz • 🥽 → VR: Oculus Quest 2
🎧 → Logitech G933 🖱️ → Corsair Sabre RGB | ⌨️ → Corsair K70 Lux

Permalänk
Medlem

Hmm, fet email-klient har jag inte använt privat på 15 år, brukade köra the bat. Jobbet har jag inte ens outlook installerat längre heller, kör det helt webbaserat. Så, känns som det kvittar för min del XD

Permalänk

går det att kombinera flera emails till en o samma inbox på nya "office"?

Permalänk
Medlem

Nya Outlook är verkligen gräsligt. Var finns till exempel knappen för skicka och ta emot? Har letat, finns inte i nya.
Känns ofärdigt, segt och rörigt.
De har tvingat på bytet ett par gånger men som tur är går det att byta tillbaka rätt lätt (för tillfället...). Den installerar Outlook (New) i bakgrunden plötsligt och startar man gamla mail-appen (som är perfekt, snabb och avskalad) så öppnas plötsligt nya outlook istället. Man får avinstallera skiten, sen går det en tid och så kommer den tillbaka..

Permalänk
Medlem

jäkla reklam!!!, helvetes på hit!, HUR många gånger har man inte tyckt högst upp i listan på mail där det står att man har fått ett oläst mail??! på dom här 1-2 veckorna man haft skiten... USH!, nej, det blir thunderbird härran efter.

Visa signatur

Main-Burk: Intel Core i7 7700k || 32gb Corsair || RTX 3080|| Benq XL2720Z x3 |
Server-Burk: Intel Xeon E-3 1270v2 || 32gb RAM || 2xQuad Intel NIC || Quardo P400 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Gamla outlook som app funkar väldigt bra. Men "New outlook" kommer tappa massvis med funktionalitet och basicly vara ett skal för web-versionen.
Add-ins kommer sluta fungera och likaså offline-cache läget försvinner.

För privatpersoner gör det nog inte så mycket men för företag så är det en riktigt tuff omställning.

Offline mode är på väg att lanseras nu om det inte redan är släppt.

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem
Skrivet av LeonHart:

Offline mode är på väg att lanseras nu om det inte redan är släppt.

Jaså, senaste officiella infon var att det inte skulle finnas någon. Men de kanske ändrat på sig, var nog ett par månader jag läste på senast.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Jaså, senaste officiella infon var att det inte skulle finnas någon. Men de kanske ändrat på sig, var nog ett par månader jag läste på senast.

Här finns infon

https://techcommunity.microsoft.com/t5/outlook/new-outlook-wo...

Visa signatur

Lätt som Paj

Permalänk
Medlem

Tack! Ska sprida det bland kollegorna imorn också efter att jag dubbelkollat lite mer vad det innebär.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thekai:

Finner det fortfarande lika intressant att Microsoft tillåts att hålla på så här. Det är ett system som är dominerande både på privat- och företagssidan. Då borde ”core services” så som e-post-program faktiskt är inte få skeppas med reklam och spårning av användardata. Lika så gäller Windows i dess helhet, det ska inte få förekomma reklam och spårning av användardata som standard. Det ska vara uttalat opt-in.

Jag är glad att min MacBook med macOS är befriad från dessa hyss.

Det är bara gratisoutlook som har reklam

Permalänk
Medlem

Väldigt tråkiga nyheter. Min bärbara dator har ett antal år på nacken nu och är rätt så klen, men gamla E-post-programmet fungerar fortfarande utmärkt medan nya Outlook är slött som satan och knappt användbart. Att komma bli tvingad till att använda det slöa oanvändbara alternativet när det annars fungerat bra i så många år, gör mig inte glad. E-post-programmet är det som kom med datorn och det jag vill fortsätta använda med datorn, att köpa en ny bärbar datorn för att bekvämt kunna kolla e-posten känns ju rätt så extremt.

Permalänk
Skrivet av internet946:

går det att kombinera flera emails till en o samma inbox på nya "office"?

någon?

Permalänk
Medlem

Tips på alternativ?
Provat några andra klienter, men gillar ännu ingen.
Exempelvis är konversationsläget i Thunderbird osmidigt. Hade annars kört det.

Visa signatur

JJ2 Multiplayer
JJ2 ZStats

[1] Ryzen 5800X | 5500XT | Kingston A2000 | Lenovo G24-10 144Hz [2] Ryzen 5700G | RX 560 | WD Blue SN550 [3] Ryzen 5600G | Kingston A2000 [4] Ryzen 3600 | GT 740 | 850 EVO [5] Ryzen 3600 | Geforce 405 | 850 EVO (alla är i bruk)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Reklam mail? Har haft gmail sedan det var beta o kan inte minnas att jag fått något sådant?

Då är det för du använder adblock

Adsen i gmail ser ut som epost men är inte det.

Permalänk
Medlem

Inte använt desktop mail på 15 år. Webbläsaren funkar gott och väl.

Protonmail lanserade nyligen en desktop app också Men som sagt, webben funkar fint.

Permalänk
Medlem

Så länge de tar bort den horribla "New" notisen på ikonen i verktygsfältet så kan jag tänka mig att byta. Bytte tillbaka för att den skymde notisen för nya mail:/

Permalänk
Medlem

Förstår inte vad de ska ha reklam i Outlook för. Apple klarar av att leverera ett lättanvänt och funktionellt mailprogram utan extra kostnader eller annonser, Microsoft har nog råd med det också.

Nåja, jag gjorde som flera andra i tråden och bytte till Thunderbird. Lite ovant i början, men nu är vi sams.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F | Ryzen 9 5900X | be quiet! Dark Rock Pro 4 | Asus RTX 3070 Ti | 32GB Corsair Vengeance 3600MHz | Corsair RM650x | Corsair Carbide Air 540

Permalänk
Medlem

Använder inget av det men de tvingar mig ändå. Classic Microsoft.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

Om du med "nya office" menar Office365 så kan du ha flera mailkonton samtidigt, däremot har dom separata trädstrukturer i vänsterkolumnen.

Permalänk
Medlem

Att man ska behöva göra ett makro för att se en gemensam inkorg för alla sina mejladresser säger ju en hel del om ”nya” outlook.

Usch alltså.