Kontrollpanelen i Windows långsamt på väg bort

Permalänk
Melding Plague

Kontrollpanelen i Windows långsamt på väg bort

I nästa uppdatering av Windows 11 behövs Kontrollpanelen ännu mer sällan.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Att det tagit typ tio år att ens komma till det steget att dom (nästan) fått över alla inställningarna från kontrollpanelen till deras nya settings är så galet jävla pinsamt så det finns inte!

Permalänk
Medlem

Tänk om de nån gång vågade släppa bakåtkompatibiliteten o göra lite optimeringar. Men det här är en början. Windows inställningar har varit extremt förvirrande senaste decenniet.

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Pinsamt alla år att de haft någon häxgryta av allt.

Permalänk
Medlem

På tiden. Inte för att jag använt kontrollpanelen på år.

Permalänk
Medlem

Jag gillar den gamla mer än 11ans.

Permalänk
Medlem

Behövs mindre? Kontrollpanelen är nog det program jag använder mest.
Klart Microsoft vill gräva ner det ännu längre i undermenyer, det är dock den första genvägen jag lägger till på skrivbordet vid nyinstallation, långt före webläsare.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Behövs mindre? Kontrollpanelen är nog det program jag använder mest.

Hah! Håller helt o hållet med. Det e nog det första jag öppnar vid en nyinstallation exempelvis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Behövs mindre? Kontrollpanelen är nog det program jag använder mest.
Klart Microsoft vill gräva ner det ännu längre i undermenyer, det är dock den första genvägen jag lägger till på skrivbordet vid nyinstallation, långt före webläsare.

Skrivet av Fatmajk:

Hah! Håller helt o hållet med. Det e nog det första jag öppnar vid en nyinstallation exempelvis.

Såklart man är nyfiken på varför?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Behövs mindre? Kontrollpanelen är nog det program jag använder mest.
Klart Microsoft vill gräva ner det ännu längre i undermenyer, det är dock den första genvägen jag lägger till på skrivbordet vid nyinstallation, långt före webläsare.

Skrivet av Fatmajk:

Hah! Håller helt o hållet med. Det e nog det första jag öppnar vid en nyinstallation exempelvis.

Vad är det ni använder så mycket i den gamla kontrollpanelen? Öppnar den typ en gång efter installationen (för att stänga av snabbstart) men utöver det var det länge sedan jag öppnade kontrollpanelen

Skrivet av Galvanizer:

Såklart man är nyfiken på varför?

Håller med, extremt sällan jag använder den gamla kontrollpanelen i Windows 11

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk

själv skriver jag i kör kommandot control så kommer man dit.... den bästa gammla...

Visa signatur

<<< AMD Ryzen 7 3700X | Corsair DDR4 16GB 3200mhz PRO RGB | WD SN850X m2 - Gigabyte 1tb m2 - Samsung 256gb SSD | Gigabyte RTX 3060 Vision 12GB OC
Fractal Design Define Compact vit TG | 2 st Acer 24" skärmar >>>

Permalänk
Medlem

Windows 8 ringde och vill ha tillbaka sin nyhet, eller så borde det ha varit i alla fall… de har ju fasat ut kontrollpanelen i hur lång tid som helst, fattar inte att det kan vara en pågående process så här långt senare

’Inställningar’ lanserades 2012 med Windows 8, inte Windows 10 år 2015

https://www.bleepingcomputer.com/tutorials/pc-settings-screen...

Permalänk
Medlem

Använder kontrollpanelen varje dag, man måste ju fixa och trixa med enheten till den gemensamma in och utgången av ljud på jobbet då det buggar sönder hela tiden med flera användare på samma dator... Det kanske de ska fixa innan, sina äkta mjukarubuggar ;D

Visa signatur

i7 960 TRUE(2*120mm ScytheGT) @ 3.85GHz|ROG Rampage III Formula x58|FD Define R4 Titanium(5*140mm)|XFX CE850W|6x4GB DDR3|RTX3060|Intel X25-M 160GB+Crucial m4 512GB+PNY 1TB+HDD 500GB+HDD 1,5TB+2TB|Externa: 2*WD 2TB|Fåner:Mi Mix 2S|Galaxy S22|Moto G5|Galaxy S5|Galaxy S4

Permalänk
Medlem

Ser inga problem med detta, så länge man kan göra samma saker vilket man idag definitivt inte kan.

Visa signatur

AP201 | B650M | 7800X3D | 32GB | RTX 3090
G613 | G502 X | PRO X | G3223Q | PG279Q
OLED55C9 | PS5 | Switch

SvenskaDiablo Discord

Permalänk
Medlem

Tycker dom kunde fasa ut Settings istället.

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av FlyingFinn:

Tycker dom kunde fasa ut Settings istället.

Spel roll vad det heter egentligen, bara allting ligger bra sorterat på EN plats.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gurrrra:

Spel roll vad det heter egentligen, bara allting ligger bra sorterat på EN plats.

Control Panel har överlevt hittills tack vare att allt legat just sorterat på exakt rätt plats (på pixelnivå!). Dvs lätt att skapa automatiseringar för sådant som inte går att scripta in.

Även om PC Settings kom redan i Windows 8, så var kontrollpanelen i det närmaste orörd fram till Windows 10.

Visst går mycket att fixa genom PowerShell idag, men vi kommer inte ifrån att gränssnittet i Windows 11 är under all kritik.

Permalänk
Medlem

Jag förstår fortfarande inte vad ni behöver in i kontrollpanelen att göra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Control Panel har överlevt hittills tack vare att allt legat just sorterat på exakt rätt plats (på pixelnivå!). Dvs lätt att skapa automatiseringar för sådant som inte går att scripta in.

Även om PC Settings kom redan i Windows 8, så var kontrollpanelen i det närmaste orörd fram till Windows 10.

Visst går mycket att fixa genom PowerShell idag, men vi kommer inte ifrån att gränssnittet i Windows 11 är under all kritik.

Tycker iofs inte att kontrollpanelen inte heller varit nånsin varit helt perfekt, o så är jag en av dom första som gärna hatar på Win11 men jag tycker ändå att sättet allting kan (men inte nödvändigtvis görs just nu) sorteras i dess settings är bättre, dock behövs ALLTING finnas där i på ett vettigt upplagt sätt innan den ens lanseras. Men känner jag Microsoft rätt så kommer dom inte vara färdig med den förens dom hittar på ännu nånting nytt..

Permalänk
Medlem

Problemet med "Inställningar" jämfört med Kontrollpanelen är att en del saker göms djupare ner och blir mer "nerdummade".

Att saker fortfarande går att göra via registret el PS/CMD gör det inte enklare, att snabbt och intuitivt göra något via GUI är inte sällan bättre än att behöva leta fram det i registret.
Det kommer från mig som jobbat väldigt mycket med registret och skript m m.

Det vore väl för krävande att göra två varianter el nivåer, där en är den enkla med bara de nödvändigaste inställningarna och en med mer avancerade. El åtmistone möjligheten att låsa upp ett läge som exponerar fler inställningar, som kan vara aktiverat varaktigt el tillfälligt.

För problemet är inte att Kontrollpanelen försvinner, det är att saker inte längre är möjliga att göra direkt el är gömda djupare. Skulle 100% av allt som går att ställa i Kontrollpanelen kunna göras i "Inställningar", utan att det heller är nerdummat för mycket, så skulle de flesta inte ha något emot att bara ha det nya.

Permalänk
Medlem

Inget slår God Mode:

Godmode. {ED7BA470-8E54-465E-825C-99712043E01C}

Skapa en katalog på skrivbordet med namnet ovan

Permalänk
Skrivet av jnsson:

Vad är det ni använder så mycket i den gamla kontrollpanelen?

Jag använder gamla nätverksinställnings-sidan, för den nya i 11:an är totalt j*a värdelös, och byta ip funkar sällan till aldrig i "nya" inställningarna för nätverkskorten.

Permalänk
Medlem

Fantastiskt att den nya är så väldigt mycket sämre och att det ändå tar flera år att konvertera till nya
Varje förändring de gör är en försämring.
Microsofts akilleshäl är verkligen gränssnitt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Behövs mindre? Kontrollpanelen är nog det program jag använder mest.
Klart Microsoft vill gräva ner det ännu längre i undermenyer, det är dock den första genvägen jag lägger till på skrivbordet vid nyinstallation, långt före webläsare.

Håller helt med det är väl där man är hela tiden som om den heter kontrollpanelen eller Windows experience super panel är vad för namn de vill ändra den till är ju irrelevant.
Jag undrar istället hur ska man klara sig utan att kunna ändra inställningar

Permalänk
Medlem

Jag räknar till fyra (!) sätt att ändra inställningar på i Windows 11, med olika nivåer av överlapp:

  1. Inställningar

  2. Kontrollpanelen

  3. Kommandotolken

  4. Registret

Vansinnigt att det fortfarande inte är fixat. Det borde ha kapats ned till max två, en för vardagliga inställningar och en för mer ovanliga saker. Jämför t.ex med macOS och de flesta linuxdistar, som har inställningsmeny och terminal för att ändra inställningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av urban22:

Jag räknar till fyra (!) sätt att ändra inställningar på i Windows 11, med olika nivåer av överlapp:

  1. Inställningar

  2. Kontrollpanelen

  3. Kommandotolken

  4. Registret

Vansinnigt att det fortfarande inte är fixat. Det borde ha kapats ned till max två, en för vardagliga inställningar och en för mer ovanliga saker. Jämför t.ex med macOS och de flesta linuxdistar, som har inställningsmeny och terminal för att ändra inställningar.

På tal om kommandotolken så är ju den ett skämt i sig med. Där Microsoft utvecklat "Microsoft terminal" för att ersätta kommandotolken, som kan köra kommandotolken, powershell och och azure cloud shell.
I starmenyn hittar man då *trumvirvel* PowerShell 7( (x64), Windows PowerShell ISE, Windows PowerShell (x86), Windows PowerShell ISE (x86), kommandotolken och "terminal".

Och som sagt på tal om startmenyn....

Permalänk
Skrivet av Hyllbert:

Jag förstår fortfarande inte vad ni behöver in i kontrollpanelen att göra?

det är en enklare meny att förstå, som vi använt sedan 90-talet.

settings är mer förvirrande än hur pyramiderna byggdes.

Permalänk
Medlem

Ibland undra man om man sitter på en Android enhet eller Windows då allt är så lika.

Som gammal person tycker jag bättre om den gamla allt var lättare att hitta än nya panel när allt läggas på samma ställe, sen alla nya saker som man blir påtvingad som man aldrig ens kommer använda men bara tar upp massa plas i panelen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av internet946:

det är en enklare meny att förstå, som vi använt sedan 90-talet.

settings är mer förvirrande än hur pyramiderna byggdes.

Tycker aldrig kontrollpanelen har varit särskilt bra. I settingsappen kan man hitta det mesta och gör jag inte det finns det en sökfunktion.

Permalänk
Avstängd

Kontrollpanelen är ju kanon, viktigt för min del.