Funkar min röst till rock/metal

Permalänk

Funkar min röst till rock/metal

Hej

Jag är lite osäker ifall min röst låter bra eller dåligt.
Vill gärna ha lite feedback.
Sjunger mest musik som Iron Maiden etc.

https://vocaroo.com/16pvzrNIOygM

Permalänk
Medlem

Bara jag som får väldigt mycket Bruce Dickinson vibbar över den rösten? Dvs, låter bra.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Hedersmedlem

Inspelningen (av just sången) kunde vara långt bättre, men rösten tror jag absolut du kan göra bra grejer med!

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Skrivet av lossah:

Bara jag som får väldigt mycket Bruce Dickinson vibbar över den rösten? Dvs, låter bra.

Tack försöker låta som mig själv.
Men ibland kanske rösten kan påminna om Bruce

Permalänk
Skrivet av Thomas:

Inspelningen (av just sången) kunde vara långt bättre, men rösten tror jag absolut du kan göra bra grejer med!

Jo använder reaper en programvara att spela in med så jag håller koll så att jag sjunger rätt ton.

Permalänk
Medlem

Jag är ingen musiker på något sätt, men lyssnar stans mycket på musik, små youtube artister till stora band, tycker verkligen din röst har något, helt klart något jag kan lyssna på, bortser från att inspelningen var rätt kass

Visa signatur

Chassi: Fractal design Define C Mobo: aorus x570 elite
Cpu Ryzen 3600 Kylare noctua nh-d15Gpu 7900XT Ram g.skill flare x black
Kingston a2000 1TB 2x PSU: EVGA SuperNova 850 G2

Permalänk
Medlem

Ja, rösten är ok. Men svårt att säga med den kassa inspelningen. Se om du hittar nån låt som inte får dig att likna bruce, eller gör det. Behöver ju inte vara negativt. Särskilt om du vill köra covers.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk

Jag är väldigt självkritisk men det var kul att höra att ni tyckte det lät bra. Jag behöver bara skaffa lite bättre självförtroende. Är inte ute efter att ställa upp i Idol.

Permalänk
Medlem

Vad JAG tycker är att den är lite "svajig" och det känns som det tar lite abrupt "stop" ibland. Överlag något att öva på. Man kan ju gå i körer och sånt och öva upp sig om man vill.
Metallica sångaren övade upp sig lite vill jag minnas så det kan säkert hjälpa till lite.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Vad JAG tycker är att den är lite "svajig" och det känns som det tar lite abrupt "stop" ibland. Överlag något att öva på. Man kan ju gå i körer och sånt och öva upp sig om man vill.
Metallica sångaren övade upp sig lite vill jag minnas så det kan säkert hjälpa till lite.

Okej men låter den bra? Vart är den svajig nånstans?

Permalänk
Medlem

Definitivt samma teknik som Bruce använder/använde sig av under sin tidiga solo-karriär, vilket inte alls är något negativt i sig. Jag tror ovanstående menar att det "svajar" när du plötsligt "klättrar" i registret på enstaka toner, det tenderar att låta lite "tvärt" istället för en lite "mjukare övergång". Jag skulle misstänka att du kör väldigt mycket med "wide open mouth" teknik... vilket jag vet att många sång-pedagoger hatar (de är idioter) men det är ganska vanligt just inom denna stil av hårdrock, se Bruce t ex. Även om det blivit mer "accepterat" bland sångpedagoger nu för tiden som vidgat sina vyer inom just hårdrock/metal.

Om du skulle hålla som sångare? Det tror jag absolut, och tror du kan utvecklas rätt mycket då självförtroende spelar en väldigt stor roll när man levererar sång/sjunger. Mitt absolut bästa tips är att hitta ett par medlemmar och starta ett band, kör covers om ni inte vill skriva eget material och kör ett par cover-spelningar på klubbar/barer/fester och... repa repa repa. Ju mer ni repar desto "varmare i kläderna" blir du och självförtroendet kommer vilket kommer göra rösten ännu mer stadig och du "tänker" mindre på teknik etc. Kör även "pass" där du sjunger i enbart ett lägre register och sedan även i högre för att testa gränser och se vart/hur du använder andningstekniken så du alltid har magstöd.

Dvs Chest-voice vs Head-voice... alltid bra att träna på innan man "klättrar" eller byter mellan dem för att få det både starkare och naturligt. Men ja, repar du ett par gånger i veckan med ett band så kommer mycket av allt detta falla sig naturligt

Finns inget som slår erfarenhet och då kan du även t ex ta ett par enstaka sånglektioner om du känner att det är något mer specifikt du vill utveckla.

TDLR; Yepp, rösten duger gott och väl - se till att hitta ett band nu!

Visa signatur

Official Necrophor Site
http://www.facebook.com/Necrophor
Swedish Black/Death Metal

Permalänk
Medlem
Skrivet av MulleMeck34:

Okej men låter den bra? Vart är den svajig nånstans?

Ja det låter bra. 45-46 tycker jag det lät lite svajigt. Runt 35 tycker jag det låter som du tappar lite kraft.
Som sagt så låter det överlag bra så det är rätt svårt att att hitta direkt super kritiska punkter men det var några små JAG kände fanns.
Jag antar att man vill ha lite konstruktiv kritik om man gör en tråd som denna och det försöker jag ge hellre än att bara svara: blir kalas, låter bra eller något annat som inte direkt ger något mer.

Misstänker att kvalitén(på klippet) och att en stor del av klippet går åt till introt inte riktigt ger en tillräckligt för att göra en djupare analys av rösten eller hur uthållig den är eller om den förändras efter ett par hårda minuter av sjungande.

Det jag försöker säga är att du bör ge oss ditt senaste album

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Skrivet av Aka_The_Barf:

Ja det låter bra. 45-46 tycker jag det lät lite svajigt. Runt 35 tycker jag det låter som du tappar lite kraft.
Som sagt så låter det överlag bra så det är rätt svårt att att hitta direkt super kritiska punkter men det var några små JAG kände fanns.
Jag antar att man vill ha lite konstruktiv kritik om man gör en tråd som denna och det försöker jag ge hellre än att bara svara: blir kalas, låter bra eller något annat som inte direkt ger något mer.

Misstänker att kvalitén(på klippet) och att en stor del av klippet går åt till introt inte riktigt ger en tillräckligt för att göra en djupare analys av rösten eller hur uthållig den är eller om den förändras efter ett par hårda minuter av sjungande.

Det jag försöker säga är att du bör ge oss ditt senaste album

Tack jag förstår ska fortsätta öva på den delen. Kollade tonen och det är D5 alltså ett helt tonsteg övanför höga C.
Dickinson har väl alltid nästan låtit lite spänd på de höga tonerna om man bortser från 80 talet.
Som t.ex här 1.10 in i klippet

https://www.youtube.com/watch?v=UaHGw1PV2JQ

Permalänk

Jobbar lite på att sjunga en iron maiden låt. https://vocaroo.com/15kb0ek0wvJw

Permalänk
Medlem

Behöver slipas på timing, pitch samt kontroll. Försök att slappna av mer.

Visa signatur

Phanteks Evolv mITX, i7 8700K, ASUS GeForce RTX 4070 12GB DUAL, Corsair DDR4 3200mhz 16GB, M.2 Samsung 970 EVO 500GB, Samsung EVO 860 SSD, OCZ ARC 100 SSD, WD Black 1TB, Gigabyte Aorus Pro WiFi Z390 mIXT. Audient ID14, Dynaudio LYD48. LG45GR95QE

Permalänk
Medlem

Du kan helt klart sjunga, kanon, din inspelning behöver jobbas en den på men det var en helt annan sak.
Har ett förflutet som turnerande musiker / producent, bland det bättre jag hört rent röst mässigt på ej sajnade artister å jag har ändå hört en hel del!
Finns en del att jobba på, lite tajming å andning å sånt. Tycker du absolut ska söka hjälp hos sångpedagoger, de hjälper väldigt mycket!

Bara fortsätt!!
Kan tipsa om https://www.youtube.com/spectresoundstudios Kanadensik studio hemma snubbe med fokus på Metal, mycket bra tips där!
Även studio forum m.m.

Permalänk

Tack spelade in på ett gaming head set dock därför dålig ljudkvalite.

Permalänk
Skrivet av Ragnvlad:

Behöver slipas på timing, pitch samt kontroll. Försök att slappna av mer.

Okej hörde inget fel med min pitch på inspelningen. Det är dålig ljudkvalite pga jag spelat in på ett gaming headset.

Permalänk

Okej nu hör jag att pitchen låter off. Jag hör min röst annorlunda i hörlurarna än i högtalarna. Det låter också väldigt forcerat.

Permalänk

Försöker träna på pitch. Sedan är det ju usel ljudkvalitet med. Men jag tränar. https://vocaroo.com/16Y5tD8evTog

Permalänk
Permalänk

låter det bra?

Permalänk