Nvidias monsterkrets förväntas kosta upp till 400 000 kronor

Permalänk
Melding Plague

Nvidias monsterkrets förväntas kosta upp till 400 000 kronor

Utvecklingsbudgeten för världens snabbaste AI-krets uppskattas vara cirka 100 miljarder kronor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Där snackar vi om pålägget

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Där snackar vi om pålägget

Var ju iofs en hygglig utvecklingskostnad 😊

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Då får det räcka med två stycken.

Permalänk

Men kan den köra Crysis?

Permalänk
Medlem

Kostar att ligga på topp.

Skrivet av Awkward_Poet:

Men kan den köra Crysis?

@Awkward_Poet

Nej men Lemmings tror jag.

Permalänk
Medlem

Jonas ser redo ut att ta sig an testerna på kommande konsument kort i Blackwell-serien.

Rejäla summor för R&D men samtidigt är utveckling inget Nvidia snålar med direkt.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem

Stämmer dessa siffror ?

100 miljarder i utvecklingskostnad

då måste dom sälja 250 000 chip för att nå break-even om produktionskostnaden är 0:-
vilket gissningsvis inte är fallet utan dom måste snarare sälja 300-350 000 processorer för att nå break even ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lilla Tiger:

Stämmer dessa siffror ?

100 miljarder i utvecklingskostnad

då måste dom sälja 250 000 chip för att nå break-even om produktionskostnaden är 0:-
vilket gissningsvis inte är fallet utan dom måste snarare sälja 300-350 000 processorer för att nå break even ?

Verkar stämma. Tror de sålt över 1 miljon av hopper korten. Så de beräknar att sälja minst så många av blackwell

Permalänk
Medlem

Men vi måste ju komma ihåg att ju mer man spenderar desto mer sparar man!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Svensktiger:

Men vi måste ju komma ihåg att ju mer man spenderar desto mer sparar man!

@Svensktiger

Så sant, slipper man köpa nytt så ofta.

Permalänk
Medlem

Äntligen kan man köra Wolfenstein3D i hög upplösning! Jag tar två stycken, finns den i SLI / Crossfire, tro?

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Medlem
Citat:

för Blackwell förväntas prislappen ligga på mellan 300 000 och 400 000 kronor per beräkningskrets

Så 300 000 kr ett 5060 och 400 000 för ett 5090.
Verkar som 5090 blir förhållandevis mest prisvärd då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Verkar stämma. Tror de sålt över 1 miljon av hopper korten. Så de beräknar att sälja minst så många av blackwell

Förmodligen lär de sälja många fler Blackwell-kretsar, då det råder en AI-hysteri. Jensen kan nog unna sig en och annan skinnpaj framöver.

Visa signatur

Intel i5 12600K | Asus TUF Gaming Z690-Plus D4 | Asus Geforce RTX 3060 Ti | 32 GB DDR4 | Fractal Design North | Corsair iCue Link H100i | Cooler Master V750 Gold i Multi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Verkar stämma. Tror de sålt över 1 miljon av hopper korten. Så de beräknar att sälja minst så många av blackwell

Räknar jag rätt här blir 1 miljon Blackwell-kretsar 2000 ZetaFLOPS.

Det är ganska mycket.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gender Bender:

Förmodligen lär de sälja många fler Blackwell-kretsar, då det råder en AI-hysteri. Jensen kan nog unna sig en och annan skinnpaj framöver.

Ja de kommer definitivt säljer så många de hinner tillverka. Det enda som stoppar dom sälja mer är att de inte kan tillverkar mer

Permalänk
Medlem

Jag är nog faktiskt inte alls lika tvärsäker som Jonas eller många i tråden är. Nog för att det råder en massiv AI hysteri men ställer mig tveksam till om marknaden verkligen sväljer vad som helst.

Problemet är dock inte alls lanseringspriset, tror absolut dom kan sälja en rätt stor upplaga till det priset för dom som desperat behöver korten för sin verksamhet. Densitet är också superviktigt i datacenter absolut. Men AMD MI300 kostar hälften av H100 för ungefär likvärdig prestanda. Om Blackwell bara är 2x mot H100, ja då snackar vi alltså att du kan välja mellan att köpa två H100 eller betala uppåt 4 ggr mer för att köpa ett Blackwell kort. 2 ggr för Nvidia har dom lyckats med fram till nu, 4 ggr tror jag inte marknaden sväljer. Men som sagt, inte egentliga problemet. Problemet är att med dom R&D kostnaderna så ser jag inte hur dom ska kunna sänka priset om marknaden vägrar svälja priset. Ser det också som att något måste gått fel om dom behöver så mycket R&D pengar för att få "bara" dubbla prestandan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Jag är nog faktiskt inte alls lika tvärsäker som Jonas eller många i tråden är. Nog för att det råder en massiv AI hysteri men ställer mig tveksam till om marknaden verkligen sväljer vad som helst.

Problemet är dock inte alls lanseringspriset, tror absolut dom kan sälja en rätt stor upplaga till det priset för dom som desperat behöver korten för sin verksamhet. Densitet är också superviktigt i datacenter absolut. Men AMD MI300 kostar hälften av H100 för ungefär likvärdig prestanda. Om Blackwell bara är 2x mot H100, ja då snackar vi alltså att du kan välja mellan att köpa två H100 eller betala uppåt 4 ggr mer för att köpa ett Blackwell kort. 2 ggr för Nvidia har dom lyckats med fram till nu, 4 ggr tror jag inte marknaden sväljer. Men som sagt, inte egentliga problemet. Problemet är att med dom R&D kostnaderna så ser jag inte hur dom ska kunna sänka priset om marknaden vägrar svälja priset. Ser det också som att något måste gått fel om dom behöver så mycket R&D pengar för att få "bara" dubbla prestandan?

Du glömmer bort att man köper också mjukvarudelen från nvidia.
Sen är ju den från 2.5ggr bättre upptill 7x bättre enligt första artikeln.
Sen kan man köpa gb202 med dubbla Blackwell +arm cpu

Amd är inte där ännu.

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

Jag tippar på att det är 5080 man ska satsa på för 4k gaming.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag tippar på att det är 5080 man ska satsa på för 4k gaming.

Nää!!! 5090 eller inget!

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Nää!!! 5090 eller inget!

Jag tycker det är bättre och mer ekonomiskt att köpa det näst snabbaste kortet så kan man uppgradera med nytt oftare.

Permalänk
Medlem

Nä, jag avvaktar till Black-Friday rean.

Permalänk
Medlem
Skrivet av takeoninja:

Jag är nog faktiskt inte alls lika tvärsäker som Jonas eller många i tråden är. Nog för att det råder en massiv AI hysteri men ställer mig tveksam till om marknaden verkligen sväljer vad som helst.

Problemet är dock inte alls lanseringspriset, tror absolut dom kan sälja en rätt stor upplaga till det priset för dom som desperat behöver korten för sin verksamhet. Densitet är också superviktigt i datacenter absolut. Men AMD MI300 kostar hälften av H100 för ungefär likvärdig prestanda. Om Blackwell bara är 2x mot H100, ja då snackar vi alltså att du kan välja mellan att köpa två H100 eller betala uppåt 4 ggr mer för att köpa ett Blackwell kort. 2 ggr för Nvidia har dom lyckats med fram till nu, 4 ggr tror jag inte marknaden sväljer. Men som sagt, inte egentliga problemet. Problemet är att med dom R&D kostnaderna så ser jag inte hur dom ska kunna sänka priset om marknaden vägrar svälja priset. Ser det också som att något måste gått fel om dom behöver så mycket R&D pengar för att få "bara" dubbla prestandan?

Du kan få en Mustang som knappt kan ta en kurva med 800hästar under locket, den blir ingen Ferrari över natten.

Värdet ligger självklart i Nvidias förmåga att implementera tekniken.

Visa signatur

=)

Permalänk

Den är ju billigare än en Tesla model 3, kanske blir en sån istället. Båda behöver nog lika stort batteri om man vill vara mobil.

Permalänk
Medlem
Skrivet av landahl:

Jag tycker det är bättre och mer ekonomiskt att köpa det näst snabbaste kortet så kan man uppgradera med nytt oftare.

Ja, ur denna synvinkel är det säkert så.
Xx90-serie "brukar" förlora upp till 50% av sitt inköpsvärde då man säljer den begagnad efter 2 år.
(Efter 2 års bruk = 50% värde)
Men då är det, typ skitt samma, då nästa kortet man köper blir typ halva priset. Det beror på i vilken prestandaklass man vill hålla sig i.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Verkar stämma. Tror de sålt över 1 miljon av hopper korten. Så de beräknar att sälja minst så många av blackwell

100 miljarder för utvecklingen av ett chips?!

Nvidia har mellan 25 000 anställda. Det är bara en del av dessa som berör utvecklingen av det här chippet.

Hur kan man bryta ner kostnaderna så att det framstår som rimligt?!

Jag har ingen aning om vad som är riktigt dyrt här.

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

100 miljarder för utvecklingen av ett chips?!

Nvidia har mellan 25 000 anställda. Det är bara en del av dessa som berör utvecklingen av det här chippet.

Hur kan man bryta ner kostnaderna så att det framstår som rimligt?!

Jag har ingen aning om vad som är riktigt dyrt här.

Förmodligen är det nya maskiner samt mycket fail på kretsarna när de labbar med hur allt skall bli?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av sAAb:

100 miljarder för utvecklingen av ett chips?!

Nvidia har mellan 25 000 anställda. Det är bara en del av dessa som berör utvecklingen av det här chippet.

Hur kan man bryta ner kostnaderna så att det framstår som rimligt?!

Jag har ingen aning om vad som är riktigt dyrt här.

Hade lite samma tanke, hur är det ens möjligt att här bränna 100 miljarder på R&D.

Permalänk
Medlem
Skrivet av friArsenik:

Nää!!! 5090 eller inget!

Väljer inget då, ganska enkelt. 😁

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Väljer inget då, ganska enkelt. 😁

🤣