Windows10 uppdaterar sig automatiskt trots att det är avslaget.

Permalänk

Windows10 uppdaterar sig automatiskt trots att det är avslaget.

Jag har en maskin ståendes med Windows 10.

Jag har slagit av automatisk uppdatering i inställningarna.

Så under natten startade maskinen om sig själv, och stängde av alla program som var öppna, för att genomföra en uppdatering.

Vid uppstart måste man på nytt logga in med sitt windows lösenord, vilket jag inte ens kommer ihåg, vilket resulterar i en reset av lösenordet.

Hur stänger man av skiten permanent?
Jag vill inte ha några uppdateringar eller omstarter om jag själv inte väljer det manuellt.
Jag önskar heller inga "popups" om java uppdateringar eller annat skit, bara uppdateringar manuellt.

Finns det något tricks?

Jag har googlat, och gjort som det står när man googlar, men får ändå dessa uppdateringar automatiskt installerade.

Mycket tacksam för hjälp, och helt ointresserad om "varför man skall installera uppdateringarna".

Permalänk
Medlem

Är det en personlig dator eller är det en företagsdator?

Permalänk
Medlem

Här är en guide hur du aktiverar automatisk inloggning även med ms account. Kör själv på detta sättet men med automatisk uppdatering aktiverad.
https://learn.microsoft.com/en-us/answers/questions/1486646/h...

Permalänk
Medlem
Skrivet av goodfidelity:

Jag har en maskin ståendes med Windows 10.

Jag har slagit av automatisk uppdatering i inställningarna.

<Uppladdad bildlänk>

Så under natten startade maskinen om sig själv, och stängde av alla program som var öppna, för att genomföra en uppdatering.

Vid uppstart måste man på nytt logga in med sitt windows lösenord, vilket jag inte ens kommer ihåg, vilket resulterar i en reset av lösenordet.

Hur stänger man av skiten permanent?
Jag vill inte ha några uppdateringar eller omstarter om jag själv inte väljer det manuellt.
Jag önskar heller inga "popups" om java uppdateringar eller annat skit, bara uppdateringar manuellt.

Finns det något tricks?

Jag har googlat, och gjort som det står när man googlar, men får ändå dessa uppdateringar automatiskt installerade.

Mycket tacksam för hjälp, och helt ointresserad om "varför man skall installera uppdateringarna".

Det där stänger inte av Windows update FYI !

det du kan göra om du vill vara säker är att du startar CMD som admin, kör services.msc leta upp Windows Update tjänsten, ställ in den till

sen stäng av tjänsten.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

Det du stängt av är bara att den inte ska uppdatera drivrutiner.

Win 10/11 finns inget sätt att typ stänga av uppdateringar med en knapp utan du får som ovan nåmner stänga av update servicen.

Nackdelen är att den då heller inte äns kan kolla efter uppdateringar medans den är avstängd.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows