Permalänk
Medlem

Tips på CPU-uppgradering?

hallå

har nu haft sjuuukt mycket problem med min i7-6700k 4.00GHz och jag orkar inte mer, den knegar på för fullt 90% och upp Util konstant när jag lirar allt från Rocket league, apex, coldwar även minecraft

då undrar jag vad ska jag skaffa för cpu?

specs

RX 5700 XT 8GB
intel i7-6700K 4.00GHz
RAM: 16GB RGB
SSD: kingston 240GB nvme ssd
PSU: 750W modulärts cooler master
MK: ga-Z270x-ultra gaming

Rubrik.
Permalänk
Medlem
Skrivet av PepziOne:

hallå

har nu haft sjuuukt mycket problem med min i7-6700k 4.00GHz och jag orkar inte mer, den knegar på för fullt 90% och upp Util konstant när jag lirar allt från Rocket league, apex, coldwar även minecraft

då undrar jag vad ska jag skaffa för cpu?

specs

RX 5700 XT 8GB
intel i7-6700K 4.00GHz
RAM: 16GB RGB
SSD: kingston 240GB nvme ssd
PSU: 750W modulärts cooler master
MK: ga-Z270x-ultra gaming

Budget?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

3K ungefär, har googlat och fick fram om i5-12600KF men det säger mig ingenting då jag fattar noll

Permalänk
Medlem
Skrivet av PepziOne:

3K ungefär, har googlat och fick fram om i5-12600KF men det säger mig ingenting då jag fattar noll

Jag skulle säga då köp detta moderkort https://www.inet.se/produkt/1903700/asus-rog-strix-b660-a-gam... och 12600KF. Det är DDR4 så du kan använda dina. De billigare moderkorten är för klena i VRM så jag skulle undvika dem. Rea just nu 1699kr mot 2690kr.

Finns annars Ryzen 7600 men moderkort där kostar lite mer och du behöver DDR5 minnen. Men den är mer möjlig att uppgradera i framtiden då AM5 kommer leva vidare några år till.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

Kan bli svårt.
Intel 12400f ca 1400 Kr
Moderkort Asus Prime B660M-K D4 ca 1000 Kr
Sedan minne för resten av pengarna då, går att hitta 16 Gb DDR4 för ca 600 Kr med lite tur.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Splithorizon:

Kan bli svårt.
Intel 12400f ca 1400 Kr
Moderkort Asus Prime B660M-K D4 ca 1000 Kr
Sedan minne för resten av pengarna då, går att hitta 16 Gb DDR4 för ca 600 Kr med lite tur.

Skulle fungera men blir inte lika stor uppgradering. Minnen finns också redan 16GB enligt första posten då Skylake är DDR4 men möjligt att de är väldigt långsamma då DDr4 var nytt på den tiden. Men 12400F är definitivt ett alternativ om 12600KF är för dyrt.

Visa signatur

Asus B650 TUF, Ryzen 7600X, 32GB 6000mhz DDR5, Corsair RM1000X, Powercolor 6900XT Red Devil Ultimate, 360mm Corsair AIO, MSI Velox 100P Airflow. Kingston KC3000 M.2.

Permalänk
Medlem

om jag förstår rätt så kan jag inte bara byta cpu? måste även skaffa mig ett nytt moderkort? har inte riktigt fått häng på hur alla komponenter går ihop:p så mitt ga-z270x Ultra gaming kan alltså bara vissa delar, kaos i hjärnan för en okunnig

Permalänk
Moderator
Moderator
Skrivet av PepziOne:

om jag förstår rätt så kan jag inte bara byta cpu? måste även skaffa mig ett nytt moderkort? har inte riktigt fått häng på hur alla komponenter går ihop:p så mitt ga-z270x Ultra gaming kan alltså bara vissa delar, kaos i hjärnan för en okunnig

Det stämmer, det moderkortet du har kan som bäst ha en i7-7700k, som inte skiljer sig sådär väldigt mycket från den processor du redan har.

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Daemon:

Det stämmer, det moderkortet du har kan som bäst ha en i7-7700k, som inte skiljer sig sådär väldigt mycket från den processor du redan har.

jahaaaaa jäklar då kommer jag behöva åka till någon som bygger datorer

för att om jag ska börja pilla så kan jag lova er att jag inte har en funkionell dator i slutet av denna resa :S

Permalänk
Medlem

kanske får satsa för DDR5
https://www.inet.se/produkt/5304947/kingston-32gb-2x16gb-ddr5...

vad för moderkort rekommenderar ni? samt CPU

skulle ni kunna länka så jag har något att gå för

Permalänk
Medlem
Skrivet av dagas:

Skulle fungera men blir inte lika stor uppgradering. Minnen finns också redan 16GB enligt första posten då Skylake är DDR4 men möjligt att de är väldigt långsamma då DDr4 var nytt på den tiden. Men 12400F är definitivt ett alternativ om 12600KF är för dyrt.

Ja, tack, missade att han har minnet redan.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Avstängd

jag skulle inte uppgradera endast cpu, utan moderkort och cpu och minne för cirka 7300kr

Intel Core i5-13600K
ASUS PRIME Z790M-PLUS
Corsair Vengeance DDR5-6000 - 32GB - CL30 - Dual Channel (2 st) - Intel XMP -

och det är för att du har en bra cpu för din socket 1151, ser inte hur du ska kunna uppgradera den utan att byta mk

Permalänk
Medlem
Skrivet av klockish:

jag skulle inte uppgradera endast cpu, utan moderkort och cpu och minne för cirka 7300kr

Intel Core i5-13600K
ASUS PRIME Z790M-PLUS
Corsair Vengeance DDR5-6000 - 32GB - CL30 - Dual Channel (2 st) - Intel XMP -

blir en saftig summa det här xddd köpte datorn för 7.500kr för 2 veckor sedan,

tack! nu har jag något att sikta på!

Permalänk
Medlem

Ummm montera om cpu kylaren ? Kanske trotlar

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av L.T.G:

Ummm montera om cpu kylaren ? Kanske trotlar

allt funkade perfekt först, ominstallerade windows och sen vart den helt knäpp, innan låg den på typ 50% i apex, å nu kan jag knappt spela Rocket league grejen är att jag vet inte om jag vågar

Permalänk
Medlem

Ja först så är det tråkigt du betalade det för en 9 år gammal cpu. Men om det var ok först installera om windows 10 igen som steg 1

Är det fortfarande kass se det som en möjlighet lära eller fråga här om nån i närheten kan hjälpa dig med cpu kylaren om montering.

Sen tja för 3k finns ju amd med, fast am4 då det e ddr4 så har du ju ram åtminstone, kommer va bra några år endå.

Men ja lite jobbo situation

Visa signatur

RyZen 5700x, MSI B350 Mortar, 16gb corsair LTX, GPU 7800xt

Permalänk
Medlem
Skrivet av L.T.G:

Ja först så är det tråkigt du betalade det för en 9 år gammal cpu. Men om det var ok först installera om windows 10 igen som steg 1

Är det fortfarande kass se det som en möjlighet lära eller fråga här om nån i närheten kan hjälpa dig med cpu kylaren om montering.

Sen tja för 3k finns ju amd med, fast am4 då det e ddr4 så har du ju ram åtminstone, kommer va bra några år endå.

Men ja lite jobbo situation

ja det sög lite :/ men man lär sig av sina misstag såtsäga

har just ominstallerat windows för typ femte gången om jag ska vara ärlig,

kanske lika bra å spara ihop lite så jag klarar mig en stund i framtiden, vill mest kunna lira lite med polaren å dricka jäger, ingen som jagar efter hög kvalite å liknande, vill bara att skiten ska funka xdd

Permalänk
Medlem

Testa att överklocka din 6700k, kan tjäna några extra FPS.

Synd att du blev lurad på 7500:- för den datorn..

3500:- max.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem

Kolla så du inte fyllt disken. 240Gb är inte mycket att fylla, och du vill kanske ha som mest 80% av den fylld. Kan bli knasigt om den är fylld till nära gränsen.

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Kanske en dum kommentar, men det råkar inte vara så att du har kopplat skärmen till grafikportarna på moderkortet istället för till portarna på grafikkortet? I så fall blir ju prestanda lidande något kolossalt eftersom processorns inbyggda grafik används istället för ditt RX 5700 XT.

Visa signatur

Jag hade mer RAM än du. Sen insåg jag att det var fullständigt onödigt, så jag sålde hälften.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pågenbröd:

Testa att överklocka din 6700k, kan tjäna några extra FPS.

Synd att du blev lurad på 7500:- för den datorn..

3500:- max.

satan XD svider lite atm ska inte ljuga hahahah

Permalänk
Medlem
Skrivet av orginallinus:

Kolla så du inte fyllt disken. 240Gb är inte mycket att fylla, och du vill kanske ha som mest 80% av den fylld. Kan bli knasigt om den är fylld till nära gränsen.

har ominstallerat win flertals gånger nu och använder alla spel och liknande för D (HDD/SSD) testade att byta mellan eftersom att killen jag köpte datorn av tyckte det var bra att ha en seagate barracuda 1tb som extra, han tyckte det va konstigt när jag ville stopa i min 870 evo ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av oooskar:

Kanske en dum kommentar, men det råkar inte vara så att du har kopplat skärmen till grafikportarna på moderkortet istället för till portarna på grafikkortet? I så fall blir ju prestanda lidande något kolossalt eftersom processorns inbyggda grafik används istället för ditt RX 5700 XT.

gud nej hahah, har 4st DP i grafikkortet ( har 2 skärmar ), det konstiga är att allt funkade klockrent tills jag ominstallerade windows, hade inga problem alls med prestandan på CPU'n! streamar lite och kunde köra apex, dc samt streamen igång utan problem, ominstallerade och allt var KAOS xd

Permalänk
Medlem
Skrivet av PepziOne:

gud nej hahah, har 4st DP i grafikkortet ( har 2 skärmar ), det konstiga är att allt funkade klockrent tills jag ominstallerade windows, hade inga problem alls med prestandan på CPU'n! streamar lite och kunde köra apex, dc samt streamen igång utan problem, ominstallerade och allt var KAOS xd

Har du korrekt amd firmware?

Visa signatur

Intel i5 12600k OC 5.2GHz | Arctic Freezer II 240 | MSI Pro Z690 A | 2x 16Gb Corsair LPX 3200MHz | Asus Tuf 4070 Ti | Corsair Rm850x V3 | 2x 1Tb Samsung 980 m2 | 7x Noctua A14x25

Permalänk
Medlem

funderar lite på om man kan överclocka CPUn eller liknande undertiden, googlar lite atm för att få svar om man kan göra något liknande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedishchef_90:

Har du korrekt amd firmware?

98% säker att jag har det, testade PRO installationen igår, kört med ADRENALINE innan, första gången jag har AMDs grafikkort

Permalänk
Medlem
Skrivet av PepziOne:

98% säker att jag har det, testade PRO installationen igår, kört med ADRENALINE innan, första gången jag har AMDs grafikkort

PRO är fel version om du ska spela med grafikkortet.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem
Skrivet av shugge:

PRO är fel version om du ska spela med grafikkortet.

så jag ska köra med adrenaline igen? får jag fråga varför PRO inte rekommenderas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av PepziOne:

så jag ska köra med adrenaline igen? får jag fråga varför PRO inte rekommenderas?

Det står i notes under nedladdningslänken på AMDs websida;

Citat:

Select this driver if you are a content creator engaged in workflows like Computer Aided Design (CAD), video editing, animation, and graphic design. Radeon™ Pro Software for Enterprise is tested against over 100 professional applications.

Built to help content creators make the best, AMD Software: PRO Edition is designed to deliver more quality, performance, security, and simplicity. Learn more here.

PRO är alltså optimerat för ovan användningsområden och inte optimerat för spel.

Visa signatur

Fractal Define 7 | Seasonic Prime Titanium 850W | ROG STRIX B550-E GAMING | AMD Ryzen 7 5800X3D | Thermalright TRUE copper w. 2x Noctua NF-A12x25 | 32GB TridentZ RGB 3600C16 | Asus GeForce RTX 4090 TUF Gaming OC | Samsung 980 Pro 1Tb | Samsung 970 EVO 1Tb | 2x Samsung 850 EVO 1Tb @ RAID1 | Samsung 870QVO 4Tb | Acer Predator X34

Permalänk
Medlem

kan man överklocka CPUn? är det svårt? är det värt? vågar inte riktigt testa hejvillt:p