Nu lättare att dela Steam-spel med din familj

Permalänk
Melding Plague

Nu lättare att dela Steam-spel med din familj

Steam Families är för närvarande i betastadiet och ska låta dig dela ditt Steam-bibliotek med din familj, men med vissa begränsningar.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyhet:

Däremot är det upp till spelutvecklare att bestämma om deras spel får delas via familjefunktionen.

Där känns det som att typ alla kommer säga nej och funktionen lär bli värdelös.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

"Du kan spela ett spel som en familjemedlems äger även om de är online och spelar något annat samtidigt."

Kanske den största och bästa nyheten. Ser gärna att vi vanliga användare kan ha igång mer än ett spel samtidigt. Jag misstänker att jag inte är den första Steam Deck användaren som haft något spel igång på datorn, varit någon annanstans och startat Steam Deck och sen kommer tillbaks och Steam ballat ur.

På samma enhet går det ju bra men osmidigt när man har mer än en.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Där känns det som att typ alla kommer säga nej och funktionen lär bli värdelös.

Funktionen finns och är valfri på Google Play och där används den iaf, men inte av alla förstås.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Där känns det som att typ alla kommer säga nej och funktionen lär bli värdelös.

Indie-utvecklare slår antagligen gärna på den. En del av de stora har också resonabel inställningen till sånt här. Vad EA och ActiBlizz hittar på bryr jag mig inte om, inte spelat något fån de bolagen på många år, och de spelen de har finns ju inte på Steam i vilket fall.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Indie-utvecklare slår antagligen gärna på den. En del av de stora har också resonabel inställningen till sånt här. Vad EA och ActiBlizz hittar på bryr jag mig inte om, inte spelat något fån de bolagen på många år, och de spelen de har finns ju inte på Steam i vilket fall.

Indieutvecklare släpper GOG-versioner och då kan man installera den utan problem på flera av sina datorer. Men ja, är väl bra att Steam börjar komma ikapp en funktion som är typ 15 år gammal.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Där känns det som att typ alla kommer säga nej och funktionen lär bli värdelös.

Slog på det med fästmön och 195 spel delas (vissa är telltale kapitel), 10 gör inte det. Intressanta var att först Tomb Raider delas inte, men Rise/Shadow of Tomb Raider gör det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Slog på det med fästmön och 195 spel delas (vissa är telltale kapitel), 10 gör inte det. Intressanta var att först Tomb Raider delas inte, men Rise/Shadow of Tomb Raider gör det.

Åh! Det låter däremot väldigt positivt!

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Påminner mig om Netflix, Disney etc som gör motsatsen och vill stänga ner kontodelning - är inte just kontodelning en rätt bra konkurrensfördel för Steam gentemot EA, Ubisoft, etc? Känns som nån av de stora streamingtjänsterna också kunde tjäna på att komma på det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Åh! Det låter däremot väldigt positivt!

Kan också säga att jag har spel som Hogwarts Legacy, Horizon Zero Dawn, Death Stranding och kollar man Steam så finns Cyberpunk, Baldurs Gate 3 och andra stora spel med. Så känns mer som undantag än regel att spel inte är med

Permalänk

Delas sparfiler eller blir de separata?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Delas sparfiler eller blir de separata?

Läste samma nyhet på FZ och där stod det att sparfilerna blir personliga

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Delas sparfiler eller blir de separata?

I Vampire Survivors så följer sparfilen med av någon skum anledning. Åtminstone vid vanlig familjedelning.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smasher89:

Delas sparfiler eller blir de separata?

Jag ser ingen anledning till att det skulle delas?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

I Vampire Survivors så följer sparfilen med av någon skum anledning. Åtminstone vid vanlig familjedelning.

Ahaaa, kanske beroende på hur sparfiler är implementerade. Och kanske även om man har "Cloud save" påslaget eller ej.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk
Medlem

Så har jag kört mitt steam sen i julas. Gav en speldator till grabben och han kommer åt typ hela mitt biblotek förutom vissa spel och vi kan spela samtidigt så länge det inte är samma titel.

Visa signatur

|Asrock X370 Pro Gaming| Ryzen 3800XT| 32GB Geil Super Luce 3400mhz ddr4| Hellhound 7900XT | Samsung 950 Pro 512gb & Seagate 600 480gb| Crosair RM1000| Deepcool Dukase| Siberia 840| Zowie EC1-A| Corsair RGB MX Blue| Samsung Odyssey G8 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Indieutvecklare släpper GOG-versioner och då kan man installera den utan problem på flera av sina datorer.

Steam har en del fördelar jämfört med GoG. Gränssnittet med prenumeration på moddar är bra, och Early Access kan vara kul om man är medveten om vad man ger sig in på. Jag kör GoG ibland, men ibland är Steam väldigt bekvämt.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Så om man bor själv får man ha 5 olika datorer med 5 olika spel igång på samma konto, eller måste Ånga ha personnummer?

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

"Om en familjemedlem bannas för fusk i ett spel du äger blir även du avstängd från det spelet."
Nej tack.

Visa signatur

| Z790 Formula | 13900KS | 48GB@8000 | 4090 Strix | Corsair AX1600i | O11 Evo XL | Optimus Waterblocks |
| WD SN850X 1TB | WD SN850X 4TB | Keychron Q6 / G Pro Wireless | LG42C2 | Valve Index | Meta Quest 3 |
| Fostex TH-X00, ModMic Wireless | RME ADI-2 DAC FS | Audeze Maxwell | XBX | PS5 | Switch | Steam Deck |
http://steamcommunity.com/id/Kruxarn

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sarato:

Indieutvecklare släpper GOG-versioner och då kan man installera den utan problem på flera av sina datorer. Men ja, är väl bra att Steam börjar komma ikapp en funktion som är typ 15 år gammal.

Det kan du göra på steam med. Steam stödjer DRM free spel.
Ganska gömt att de är DRM free, det är upp till utvecklaren att inte använda Steam DRM eller annan DRM om de vill eller inte. De som är DRM free är bara att dra mappen till nya datorn och starta med .exe

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Det kan du göra på steam med. Steam stödjer DRM free spel.
Ganska gömt att de är DRM free, det är upp till utvecklaren att inte använda Steam DRM eller annan DRM om de vill eller inte. De som är DRM free är bara att dra mappen till nya datorn och starta med .exe

Wow. Här lär man sig om helt nya grejer märker jag. Det där måste jag prova med lite indiespel.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem

Intressant, då kan jag dela mitt arkiv me båda barnen. Smidigt och köpa 1 spel som alla tre kan lira.

Men jag antar inte att alla 3 kan spela samtidigt.

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Krux:

"Om en familjemedlem bannas för fusk i ett spel du äger blir även du avstängd från det spelet."
Nej tack.

Vet inte om de menar spelet som spelet som helhet eller den köpta "instansen" av spelet i och med att den instansen är den som delas i familjen. Så om du hade ägt PUBG själv och sonen blir bannat och han har köpt det själv så ni har varsin "instans" så är frågan om du också blir bannad i och med du har en egen licens.
Inget jag vill testa men det kommer nog förtydligas vad det gäller eller inte.
Förstår dock tanken att banna alla....men unga är idioter så kommer nog vara störigt om ungen "råkar" testa en aimbot och resten av familjen blir autobannade också.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 5800x3d | Asus B550m TUF Gaming Wi-Fi | G.Skill TridentZ Neo 2x16GB 3600MHz CL16 (hynix djr) | In Win 301 | Scythe Fuma 2 I Asus RTX 3070 Dual OC | Seasonic GX750 | Lots of unicorn vomit Laptop: Thinkpad E14 G2 4700U Kringutrustning: Cooler master Quickfire TK MX-Brown | Sennheiser HD598cs | Sony WH1000XM3 | Logitech G900 | ASUS PB278QR | Rift CV1 | Audio Pro Addon T14

Permalänk
Medlem

Hmm - och Steam säger att 13-årsgräns gäller för att skapa konto (ja, man kan ljuga). Tappar attraktionskraft då de i samma veva inte vill ge konton till yngre barn för att länka ihop genom familje-funktionen. Men annars skulle detta vara rätt bra för att kunna dela spel med barn i familjen på ett juste sätt.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Detta kommer bara missbrukas kraftigt precis som med netflix konton.

Permalänk
Medlem
Skrivet av infigo:

Det kan du göra på steam med. Steam stödjer DRM free spel.
Ganska gömt att de är DRM free, det är upp till utvecklaren att inte använda Steam DRM eller annan DRM om de vill eller inte. De som är DRM free är bara att dra mappen till nya datorn och starta med .exe

Det är sant, hade jag glömt. Gamla Civ 4 i alla dess varianter har ingen DRM (eftersom spelet redan var gammalt när det kom till Steam) och kan startas utan att Steam är igång, så jag visste egentligen att det gick.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av SeeKer3Million:

Påminner mig om Netflix, Disney etc som gör motsatsen och vill stänga ner kontodelning - är inte just kontodelning en rätt bra konkurrensfördel för Steam gentemot EA, Ubisoft, etc? Känns som nån av de stora streamingtjänsterna också kunde tjäna på att komma på det.

Steam tillåter inte, precis som tex Netflix, kontodelning utanför familjen.

Edit:

En annan skillnad, de andra är, som sagt, strömmningstjänster.

På steam prenumerar man på ett spel genom en enda betalning. Jämför med vad de nu tillåter med hur det en gång var med spel, man köpte ett fysiskt spel, det kunde man sedan låna ut till något syskon (så länge denne hade en egen dator eller konsol), eller till en kompis, som man också kunde låna andra spel av. Sen kunde man ju tom sälja det.

Det får man ju inte längre göra med sina digitala spel, där kan man ju, från och med nu, bara låna de till familjemedlemmar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Detta kommer bara missbrukas kraftigt precis som med netflix konton.

Jag ser fram emot att folk kommer att börja grina över att de får sina konton avstängda för att de har delat spel med någon utanför närmaste familjen...

Permalänk
Medlem

Måste man vänta ett år för att gå ur en familj? Verkar otroligt konstigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Klockan:

Måste man vänta ett år för att gå ur en familj? Verkar otroligt konstigt.

De vill nog mest förhindra missbruk av tjänsten. Likaså max begränsningen på 6 personer. För många låter nog erbjudandet väldigt bra och ger bra PR och stärker Steam som plattform.

Helst vill de ju att vi alla köper spel (engångsprenumeration) på spel till våra egna separata konton men samtidigt är detta ett ganska bra alternativ för de där det fungerar.

Intressant hur hårt och hur de kommer gå på de som bryter mot reglerna.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...