Moderna webbplatser laggar mer än spel

Permalänk
Medlem

För att inte tala om de färdiga lösningarna för cookie approval som många amerikanska siter kastar in för att blidka EU-regler. En del sådana är så sjukt överarbetade och komplicerade.

Visa signatur

Windows 11 Pro | Intel i7 8700 | ASUS Prime Z370-P | Corsair 16GB 3000MHz | ASUS GTX 1080 | Fractal Design Define S | Corsair RM750x | Hyper 212 EVO

Permalänk

Jag arbetar med webbutveckling. Det går fort att bygga långsamma Angular applikationer. Sen om man har en applikation som är flera år gammal och det finns effektivare och bättre sätt att göra saker nu, innebär det inte att man hittar tid till det, således kan man ha en ganska rejäl teknisk skuld efter några år

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pelegrino:

<Uppladdad bildlänk>

Påminner mig om coreJS som jag läste om häromdagen. https://github.com/zloirock/core-js/blob/master/docs/2023-02-...

Kan faktiskt tycka synd om den situationen till viss del, inte rimligt att inte kunna få någon ersättning alls när det används så brett

Men ganska förståeligt att en ryss i Ryssland idag får minskade ekonomiska resurser. Han har gift sig och skaffat barn där. Att köra ihjäl en annan människa är ingen annans fel, och siffrorna han presenterar är väldigt svårt att bekräfta

Finns mycket som blir jobbigt om man ska tro på allt man läser

Permalänk
Medlem

Inte så förvånad att Jeff Atwood tycker att man har oändliga resurser när han sitter i sin fantasivärld med en maxad utvecklingsdator och ignorerar klagomål från "vanliga användare" för det funkar på hans dator. Har tyvärr lärt mig lite om utvecklingen av Discourse och det är en röra. Bland annat slängde han bort gratis kompetent betatestande från nördar och techfolk för att de hade mage att hitta en massa buggar i hans fina forummjukvara. Sen bara att den använder en bokstavsavatar-CDN där de förgenererat default-avatarer med en bokstav på olika färgade bakgrunder istället för att bara generera den on demand. Känns lite dubbelsidigt när han på sin blogg pratar om bra standarder för mjukvaruutveckling för att ignorera dem när han själv bygger mjukvara. Det finns en bra princip att hålla sig till och det är KISS (Keep It Simple, Stupid). Jag önskar att fler kunde göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kotz:

Lata eller okunniga utvecklare?

Budget snarare. De flesta utvecklare skulle kunna lägga oändligt med tid på optimeringar, men försök att få ledningen att budgetera för oändlig tid. Sen är vi också fast i Javascript-träsket så det kommer aldrig bli superbra, om spelutvecklare använde JS istället C++ så skulle man nog ingen klaga på webben längre

Permalänk
Medlem

För er som vill se lite mätvärden på andra sidor så finns PageSpeed Insight.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mega-Dark:

Host
ELGIGANTEN.se... 😑
Host

Ja den har ju blivit helt fruktansvärd...

Visa signatur

MSI MPG X570S Edge Max Wifi, Ryzen 7 5800X3D, ASUS RTX 3080 TUF OC, 32GB Kingston Renegade, SoundBlaster Z, Corsair RM750x

Permalänk
Medlem

olssonparts.com är den sämsta hemsidan någonsin. Tar till och med upp mobilen och kollar fb medans det laddar.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Ah, MX Blues, the power of nuclear bombs at your fingertips!

13700KF / Gigabyte Z790UD / 32gb DDR5@6000mhz / Powercolor RX 6700 XT 12Gb / NZXT HALE90 750 / NZXT H2 White

Permalänk
Medlem

Det finns inget samband med prestanda och tid att utveckla. Det går utomordentligt lätt att extremt snabbt ta fram produkter som håller väldigt hög prestanda, dom flesta vet bara inte hur.

Vi befinner oss i en era av ett överflöd av utvecklare som gått via universitetens ofta usla program, självklart återspeglas det i produkterna dom bygger. Dom lösningarna jag ser idag är fullkomligt orimliga, men varken utvecklare eller chefer vet bättre, tyvärr.

”Simplicity is a great virtue but it requires hard work to achieve it and education to appreciate it. And to make matters worse: complexity sells better.”
- Edsger Wybe Dijkstra

Permalänk
Skrivet av Ang3r:

olssonparts.com är den sämsta hemsidan någonsin. Tar till och med upp mobilen och kollar fb medans det laddar.

Inte den snabbaste hemsidan man brukar men så farligt långsam har den aldrig varit för mig.

Permalänk
Medlem

Handlar väl inte bara om tid och pengar, den som specat och beställt Elgigantens sida har ju beställt något som omöjligen kan bli bra (även om den såklart kan bli lite snabbare). Tråden påminde mig om Elgiganten, jag har en sådan några kilometer bort och brukade ofta kolla deras sida, men numera kommer jag sällan ens på tanken.

Jag är så gammal att jag ibland körde webbsidor i Lynx. Det gick snabbt även via modem.

Visa signatur

ASUS P8Z68-v Pro i7 2600K@4.5, 32GB RAM, RX 580, 4K Samsung u24e590, Intel SSD, Seagate SSHD, LG BH16NS55 BD/RW, MacOS Monterey, Win 10+11, Linux Mint

Macbook Pro 2009, 8GB RAM, SSD, MacOS Catalina + Windows 7

Permalänk
Medlem

När ska vi börja med gröna miljövänliga hemsidor? Extra miljöskatt för onödigt tunga hemsidor 🤣

Visa signatur

i7 10700K / EVGA 2070 / Z490-I / 16GB 3600mhz / 1.5TB NVMe / SF750 / Lian Li TU150 / Custom Loop / Ducky One 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av cads:

När ska vi börja med gröna miljövänliga hemsidor? Extra miljöskatt för onödigt tunga hemsidor 🤣

shhh ge inte staten ideér på mer pengar att slösa

Visa signatur

Xeon E5450@3.2ghz
9800GTX+

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Relativt sett har RAM-minnesanvändningen inte förändrats så värst mycket mellan Winamp och Spotify med andra ord.

Relativt vad? För att också visa en massa omslag i form av bilder och annat lull lull?
Borde ta 3gig i ram om det säg tog 3MB i ram då och en nu per standard har 1000ggr mer minne?
Jag skulle snarare säga att jag skulle vilja ha igång 1000 mer grejer nu än då, men där är vi verkligen inte..

Känns inte som jag kan multitaska särskilt mycket mer idag än slutet på 90-talet...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilrah:

Ja den har ju blivit helt fruktansvärd...

Av någon anledning går Elgiganten långsamt på Chromium baserade webbläsare i alla fall Edge & Chrome.
Tyckte själv det gick långsamt så provade mig fram och IE och Firefox är betydligt snabbare på elgiganten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Det finns inget samband med prestanda och tid att utveckla. Det går utomordentligt lätt att extremt snabbt ta fram produkter som håller väldigt hög prestanda, dom flesta vet bara inte hur.

Vi befinner oss i en era av ett överflöd av utvecklare som gått via universitetens ofta usla program, självklart återspeglas det i produkterna dom bygger. Dom lösningarna jag ser idag är fullkomligt orimliga, men varken utvecklare eller chefer vet bättre, tyvärr.

”Simplicity is a great virtue but it requires hard work to achieve it and education to appreciate it. And to make matters worse: complexity sells better.”
- Edsger Wybe Dijkstra

I första stycket flummar du obefintligt så ingen kan överbevisa dig för att i andra stycket kräkas på allt du inte förstår dig på för att avsluta med ett citat så du ska verka smart. Ta en kaka till säger jag bara!

Permalänk
Medlem
Skrivet av dlq84:

Budget snarare. De flesta utvecklare skulle kunna lägga oändligt med tid på optimeringar, men försök att få ledningen att budgetera för oändlig tid. Sen är vi också fast i Javascript-träsket så det kommer aldrig bli superbra, om spelutvecklare använde JS istället C++ så skulle man nog ingen klaga på webben längre

Nej för det skulle knappt finnas nån webb att klaga på. 😂

Permalänk
Medlem
Skrivet av o0Oo:

I första stycket flummar du obefintligt så ingen kan överbevisa dig för att i andra stycket kräkas på allt du inte förstår dig på för att avsluta med ett citat så du ska verka smart. Ta en kaka till säger jag bara!

Lugn och fin nu, läs några gånger till så kanske du förstår. Att något anses vara orimligt betyder inte att man inte förstår det, snarare tvärt om.
Varför skulle ett citat få någon att verka smart? Citat används för att framföra andra människors intelligens, inte ens egna… Det är ett ypperligt citat som gestaltar problematiken med brist på kompetens i flera led.

Här är en bra bild som delvis visar varför vi är där vi är. Den stora majoriteten, sett till totala mängden utvecklare, är på toppen / på väg upp.

Permalänk
Medlem

Inte konstigt när alldeles för många envisas med att använda ramverk på ramverk för minsta lilla sak. Vad hände med att skriva anpassad kod?

Jag går alltid enligt principen ju färre third party libs desto bättre. Innebär alltid problem när de uppdateras, ändras eller överges. Genom att göra så mycket som möjligt inhouse får man små och effektiva applikationer, som är lätta att underhålla. Förutsatt att man sitter på kompetensen, förstås.

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuomi:

Relativt vad? För att också visa en massa omslag i form av bilder och annat lull lull?
Borde ta 3gig i ram om det säg tog 3MB i ram då och en nu per standard har 1000ggr mer minne?
Jag skulle snarare säga att jag skulle vilja ha igång 1000 mer grejer nu än då, men där är vi verkligen inte..

Känns inte som jag kan multitaska särskilt mycket mer idag än slutet på 90-talet...

Minnesmängden då och nu. Minne var typ 512MB eller 1GB, nu är det 8 eller 16GB.

16/512 eller 16/1024 mot 300/8192 eller 300/16384 är i samma storleksordning.

Permalänk
Medlem

Är ju inte 45 timmar iallafall, om än extremt exempel.

https://arstechnica.com/space/2024/03/finally-engineers-have-...

Ontopic: Många sidor fungerar idag så dåligt och slött att detta inte förvånar mig. Nu kör jag Firefox på alla enhet med olika plugins men ibland undrar jag om webbutvecklare aktivt motarbetar icke Chrome/-ium läsare eller om det bara är så dåligt som det verkar.

Visa signatur

Huvuddator: 7800X3D, 2x16GB G.Skill Flare X5 6000MHz CL30, Asus B650E-F, KFA2 RTX 4090 SG, 6TB NVMe/SATA SSD, 42" LG OLED C3 Evo
Spellaptop: Asus ROG Strix G15, 6800H, 16GB, RTX 3070Ti, 1TB NVMe
Övrigt: Dell XPS 13 modell 9310, Apple Macbook Air M1 8GB samt Samsung Galaxy S7 FE, Steam Deck
Dammsamlare: PS5, Switch och Xbox One X
Folda för Sweclockers! https://www.sweclockers.com/forum/trad/1348460-faq-kom-igang-...

Permalänk
Skrivet av HappySatan:

Inte konstigt när alldeles för många envisas med att använda ramverk på ramverk för minsta lilla sak. Vad hände med att skriva anpassad kod?

Jag går alltid enligt principen ju färre third party libs desto bättre. Innebär alltid problem när de uppdateras, ändras eller överges. Genom att göra så mycket som möjligt inhouse får man små och effektiva applikationer, som är lätta att underhålla. Förutsatt att man sitter på kompetensen, förstås.

För att det går 1000x gånger fortare att utveckla med hjälp av ramverk. Varför använda C#, PHP eller moderna språk? Finns ju C som är hårdvarunära. Blir snabbast kod då.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Lugn och fin nu, läs några gånger till så kanske du förstår. Att något anses vara orimligt betyder inte att man inte förstår det, snarare tvärt om.
Varför skulle ett citat få någon att verka smart? Citat används för att framföra andra människors intelligens, inte ens egna… Det är ett ypperligt citat som gestaltar problematiken med brist på kompetens i flera led.

Här är en bra bild som delvis visar varför vi är där vi är. Den stora majoriteten, sett till totala mängden utvecklare, är på toppen / på väg upp.
https://i.imgur.com/tm1AQei.jpeg

Vad är det att förstå? Ditt anförande faller ju på sin egen orimlighet. Du påstår att något är extremt lätt men utbildningarna runt det håller inte måttet så utvecklarna klarar inte av det extremt lätta. Hade det varit extremt lätt så hade ju ingen utbildning krävts?

För övrigt är tiden att vara utvecklare och lära sig massor utantill ganska passé. Så var det kanske mer på 1900talet eller början på 2000talet. Idag får du snabbt skaffa infon du behöver och göra jobbet och sen glömma det för du kommer förmodligen aldrig se eller göra det så igen för utvecklingen går så fort.

Permalänk
Skrivet av tozz:

Det finns inget samband med prestanda och tid att utveckla. Det går utomordentligt lätt att extremt snabbt ta fram produkter som håller väldigt hög prestanda, dom flesta vet bara inte hur.

Vi befinner oss i en era av ett överflöd av utvecklare som gått via universitetens ofta usla program, självklart återspeglas det i produkterna dom bygger. Dom lösningarna jag ser idag är fullkomligt orimliga, men varken utvecklare eller chefer vet bättre, tyvärr.

”Simplicity is a great virtue but it requires hard work to achieve it and education to appreciate it. And to make matters worse: complexity sells better.”
- Edsger Wybe Dijkstra

Vilka lösningar ser du idag? Vad jobbar du med som får se så många lösningar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av pine-orange:

Minnesmängden då och nu. Minne var typ 512MB eller 1GB, nu är det 8 eller 16GB.

16/512 eller 16/1024 mot 300/8192 eller 300/16384 är i samma storleksordning.

Och du tycker inte det känns bloated när det räckte med följande blygsamma specs för winamp då:
Jag borde snarare kunna multitaska 100 - 1000ggr bättre än jag gjorde då i mitt ödmjuka tycke.

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av o0Oo:

Vad är det att förstå? Ditt anförande faller ju på sin egen orimlighet. Du påstår att något är extremt lätt men utbildningarna runt det håller inte måttet så utvecklarna klarar inte av det extremt lätta. Hade det varit extremt lätt så hade ju ingen utbildning krävts?

För övrigt är tiden att vara utvecklare och lära sig massor utantill ganska passé. Så var det kanske mer på 1900talet eller början på 2000talet. Idag får du snabbt skaffa infon du behöver och göra jobbet och sen glömma det för du kommer förmodligen aldrig se eller göra det så igen för utvecklingen går så fort.

Vad är det som är orimligt, du kan spendera hela tid liv att lära dig engelska, det betyder inte att du kan prata japanska. Att saker är lätta betyder inte att dom inte går att göra svåra, citatet jag hade med visar på exakt det fenomenet.

Det har aldrig varit mer aktuellt än idag med traditionell och grundläggande kunskap, men det är vanligt med resonemanget du för, vilket är delvis varför vi har så dålig mjukvara. Jag stöter på en klar majoritet unga utvecklare som inte vet vad en debugger är, hur en JIT fungerar, varför man inte ska försöka vara smartare än en kompilator, vad man har för nytta av en flame graph, bara för att nämna några saker som är traditionell kunskap som är nödvändig för att skriva bra kod. Det gör också att du snabbare skriver bättre kod, och med högre prestanda.

Skrivet av pettersoft:

Vilka lösningar ser du idag? Vad jobbar du med som får se så många lösningar?

Har jobbat med webb i tjugo år, sett samma mönster återuppfinnas i olika tappningar. Har dessutom fått ta i en hel del konsultkod, på ställen där teknisk kompetens inte varit så hög, typ som att städa kloaker. Men det spelar egentligen ingen roll, jag är bara en person på internet, dock är jag inte ensam om att se problematiken med fullskaliga komplexitetsmonster som Next.js som idag är en väldigt populär stack för webb. Deklarativa UI:n är fantastiska, men att sen skohorna in det för server rendering när du dessutom dras med prestandaproblem i ramverket är ogenomtänkt som bäst.

Permalänk
Medlem

Det är ändå ganska intressant att webbsidor optimeras för mobiler, men lyckas ändå vara långsammare nu för tiden. Detta även med snabbare uppkoppling.
Ja, jag förstår att med optimerad för mobil så menar man oftast att GUI:t är mobilanpassat, men man har också gått från att använda bilder för den grafiska designen till att använda CSS istället så att det ska bli snällare mot hårdvaran.

Finns det inte byggverktyg som kan ta bort allt onödigt från ett bibliotek så att enbart det man använder finns kvar?
Detta borde ju vara standard att använda om man utvecklar webbsidor seriöst och prompt måste använda bloatade bibliotek.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem

Desto starkare hårdvara desto latare mjukvara-utvecklare.

Såg detta mönster för 15år sedan.

Visa signatur

Make Sweclockers Great Again.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tozz:

Vad är det som är orimligt, du kan spendera hela tid liv att lära dig engelska, det betyder inte att du kan prata japanska. Att saker är lätta betyder inte att dom inte går att göra svåra, citatet jag hade med visar på exakt det fenomenet.

Det har aldrig varit mer aktuellt än idag med traditionell och grundläggande kunskap, men det är vanligt med resonemanget du för, vilket är delvis varför vi har så dålig mjukvara. Jag stöter på en klar majoritet unga utvecklare som inte vet vad en debugger är, hur en JIT fungerar, varför man inte ska försöka vara smartare än en kompilator, vad man har för nytta av en flame graph, bara för att nämna några saker som är traditionell kunskap som är nödvändig för att skriva bra kod. Det gör också att du snabbare skriver bättre kod, och med högre prestanda.

Har jobbat med webb i tjugo år, sett samma mönster återuppfinnas i olika tappningar. Har dessutom fått ta i en hel del konsultkod, på ställen där teknisk kompetens inte varit så hög, typ som att städa kloaker. Men det spelar egentligen ingen roll, jag är bara en person på internet, dock är jag inte ensam om att se problematiken med fullskaliga komplexitetsmonster som Next.js som idag är en väldigt populär stack för webb. Deklarativa UI:n är fantastiska, men att sen skohorna in det för server rendering när du dessutom dras med prestandaproblem i ramverket är ogenomtänkt som bäst.

Jag vet inte om jag har så mycket nytta idag av att man satt och kodade i assembler och c på åttiotalet mer än att jag kan förklara för mina barn hur en processor fungerar.

Att prata om kompilatorer och JIT i samma mening som webb är också märkligt. Nog för att det finns massa gamla javastackar som snurrar på men idag är jag grymt nöjd att slippa hoppa mellan massa olika språk för att få data till och från en databas från presentationslagret. Så jag tror bara du är rädd för förändring och vill gosa med gamla dinosaurier istället för att inse att de nya "komplexitetsmonstren" sopar banan med det som var innan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pettersoft:

För att det går 1000x gånger fortare att utveckla med hjälp av ramverk. Varför använda C#, PHP eller moderna språk? Finns ju C som är hårdvarunära. Blir snabbast kod då.

Min uppfattning är att det är hugget som stucket. Visst går det fortare att komma igång med diverse ramverk, men den initiala vinsten äts efterhand upp när man vill göra saker som ramverket inte är byggt för, eller är dåligt på. För att inte tala om när man ska försöka optimera kod som är ramverksspahetti.

Missförstå mig rätt, jag använder också diverse ramverk. Svårt att låta bli. Men att lägga ramverk på ramverk på ramverk utan att reflektera, vilket många verkar göra, leder ofta till sega och svårhanterliga applikationer.

(För övrigt kodar jag också en del C. Det blir ju snabbast kod då Men ja, C#, Java och Rust har en del förenklingar som gör dem roligare som daily drivers. Men blev absolut en bättre utvecklare efter att jag lärde mig C.)

Visa signatur

Modermodem från ONOFF och bildskärmsutrustning från Electrolux. US Robotics 28.8K telefonuppringd internetförbindelse. Har en förkärlek för tysk tjejpop.