Linux Mint kan inte klockan +1 timme

Permalänk
Medlem

Linux Mint kan inte klockan +1 timme

Jag har börjat dualboota Linux Mint och W11. Efter uppdatering till V21 funkar det fint men av någon anledning är klockan fel med plus en timme.

Den är inställd på rätt tidszon men ändå är det fel. Jag mucklade med lite olika kommandon från GPT och plötsligt var klockan rätt, men efter omstart är den fel igen. Rätt tröttsamt att inte kunna lösa ett så pass basic problem men det är väl det som är "charmen" med Linux?

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbyem:

Jag har börjat dualboota Linux Mint och W11. Efter uppdatering till V21 funkar det fint men av någon anledning är klockan fel med plus en timme.

Den är inställd på rätt tidszon men ändå är det fel. Jag mucklade med lite olika kommandon från GPT och plötsligt var klockan rätt, men efter omstart är den fel igen. Rätt tröttsamt att inte kunna lösa ett så pass basic problem men det är väl det som är "charmen" med Linux?

https://i.imgur.com/0E7Ub52.png

Gissning: slagsmål om vilken tid som ska sparas i RTC, Windows gillar ju att ha lokal tid (helt orimligt egentligen), Linux förutsätter att det är UTC (det är väl rimligt)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Gissning: slagsmål om vilken tid som ska sparas i RTC, Windows gillar ju att ha lokal tid (helt orimligt egentligen), Linux förutsätter att det är UTC (det är väl rimligt)

Ja du var snabbare. Är inte mint-specifikt problem utan har samma problem med arch o win11. En här som förklarar hur du ändrar så att linux kör tiden likadant som win: https://forums.linuxmint.com/viewtopic.php?t=311030

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem

Ställ in Windows att spara hårdvaruklockan i UTC så löser det sig, man gör det med en enkel registerändring.

https://www.bloovis.com/posts/2020-03-16-windows-utc/

Du kan skrolla ner en bit till instruktionerna men om du läser hela så inser du hur knasigt Windows är i det här fallet och att det är där du ska rikta din frustration, inte mot Linux.

Permalänk
Medlem

Okej så även om tiden synkas via internet så sparas den i BIOS och när jag bootat över till W11 så skriver den över tiden?

Visa signatur

Dell dimension 4600, geforce 6600 gt, 1536 ram,

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbyem:

Okej så även om tiden synkas via internet så sparas den i BIOS och när jag bootat över till W11 så skriver den över tiden?

Ja

(i RTC om man nu ska vara petig, men ja)

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Minns detta från blir jag själv började med Linux, lustigt hur det i slutändan nästan alltid är Windows som gör "fel" när det inte är kompatibelt

Permalänk
Medlem

Borde funka om du kör timedatectl set-local-rtc 1

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Borde funka om du kör timedatectl set-local-rtc 1

Eller då

reg add "HKEY_LOCAL_MACHINE\System\CurrentControlSet\Control\TimeZoneInformation" /v RealTimeIsUniversal /d 1 /t REG_DWORD /f

beroende på åt vilket håll man vill räta ut det hela

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av firstofmay:

Borde funka om du kör timedatectl set-local-rtc 1

Det är bättre att spara UTC i RTC, så att ändra hur Windows beter sig är bättre.