Ikea släpper prisvärda snabbladdare för telefoner och datorer

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag har kört mina macbooks på 18W från en laddare i bilen, de laddar långsamt (avstängd) och tappar sakta batteriprocent medan datorn används, men det förlänger drifttiden

Såklart är det olika hur olika enheter beter sig, men det jag sett oftast är att det funkar men går långsammare

Skrivet av ztenlund:

Jag har en som har 100 W original, men det behövs knappast för att den ska fungera. Snarare är det för att den ska ladda snabbare även medan man använder den. 65 W räcker alla gånger och det går nog på 45 W också, även om laddningen lär gå väldigt långsamt då om man använder den samtidigt. Under det är det lite mer knepigt. Jag testade förut med två olika mobilladdare på 18-20 W och den ena reagerade den på som laddare och den andra inte.

Jag testade med en 28W laddare och det gillade inte den Dell datorn jag har. Den försökte ladda men slutade efter 1-2 sekunder, för att sedan försöka igen. Den klagade också på att det är en för listen laddare

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trihxeem:

Vad har du för mac?
Jag testade hemma med att sätta en effektmätare mellan uttaget och en 20W laddare.
Körde teams (tyvärr det jag gör mest numera) med kamera igång på den inbyggda skärmen. Batteriet var fullt och den drog 8.55W.
Det är en mpb pro 14" med m3 pro.
Så 10W borde i teorin räcka för min laptop. Ska testa nästa gång jag är på kontoret att bara plugga in den till en 10W laddare och se hur batterinivån klarar sig.

Mesta delen av detta var med en gammal Intel från 2018 eller något sånt

Med min nuvarande M1 Max så laddar den inte ur förutom om man gör större saker som att kompilera projekt och köra massa simulatorer och virtuella maskiner på en gång

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

De görs i samma fabrik i slutändan ändå och jag har svårt att se IKEA kapa hörnen såpass att de inte köper någonlunda okej grejer.

Finns såvitt jag vet inga certifieringar (annat än de som krävs för att de lagligt skall få säljas inom EU/Sverige) som annars skulle kunna tänkas gälla?

Det du slipper betala är marginalen och märket.

För att sälja en laddare i EU så krävs det att den uppfyller säkerhetskraven i standarden IEC 62368-1.
"Beviset" på at den gör det är att den är CE-märkt som då upplyser användaren om att produkten uppfyller relevanta krav och standarder.

Tyvärr är kontroll av CE märkning typ obefintlig och det är upp till tillverkarna/importörerna själva att se till att produkterna uppfyller relevanta krav.
Se bara på Easee's laddstationer vad som kan hända om man fuskar..

Visa signatur

Citera för svar..

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

För att sälja en laddare i EU så krävs det att den uppfyller säkerhetskraven i standarden IEC 62368-1.
"Beviset" på at den gör det är att den är CE-märkt som då upplyser användaren om att produkten uppfyller relevanta krav och standarder.

Tyvärr är kontroll av CE märkning typ obefintlig och det är upp till tillverkarna/importörerna själva att se till att produkterna uppfyller relevanta krav.
Se bara på Easee's laddstationer vad som kan hända om man fuskar..

Ja men det var lite det som var poängen - Det finns därmed inget du som konsument kan göra när du väljer mellan IKEA 100kr laddare, och Apple 600kr.
Man får helt enkelt lita på att det är OK skit man säljer.

Fallet Easees laddboxar är en helt annan typ - där har jag hört flera som nämnt en viss individ på Elsäkerhetsverket som haft...ett annorlunda arbetssätt som är en del av orsaken.
Det är inte osäkra boxar bara för det - man tolkar det på olika sätt bara

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Ja men det var lite det som var poängen - Det finns därmed inget du som konsument kan göra när du väljer mellan IKEA 100kr laddare, och Apple 600kr.
Man får helt enkelt lita på att det är OK skit man säljer.

Fallet Easees laddboxar är en helt annan typ - där har jag hört flera som nämnt en viss individ på Elsäkerhetsverket som haft...ett annorlunda arbetssätt som är en del av orsaken.
Det är inte osäkra boxar bara för det - man tolkar det på olika sätt bara

Boxar utan jordfelsbrytare kan väl inte tolkas som säkra hur man än tolkar det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Boxar utan jordfelsbrytare kan väl inte tolkas som säkra hur man än tolkar det?

Vad pratar du om?

Frågan handlar enbart om ny, fungerande och verifierad teknik, och tyckandet av vad som gällt tidigare

Citat:

Elsäkerhetsverket bedömer att Easees åtgärdsplan inte är tillräcklig, då problemet med laddboxarnas jordfelsbrytare inte har åtgärdats. Easee hävdar fortfarande att deras lösning med en digital jordfelsbrytare är lika säker som standarden med en elektromekanisk sådan.

Edit*
Det är självklart så att säljstoppet sannolikt är korrekt och det finns felaktigheter i dokumentationen, men jag har hört av flera insatta att det har varit en grej flera gånger tidigare med vissa individer som ställt sig på tvären mot allt nytt så det är nog inte så enkelt som någon säger att det är
Norge säger till exempel inget om jordfelsbrytaren utan vänder sig enbart mot bristande dokumentation...

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem
Skrivet av SuperSverker:

Vad pratar du om?

Frågan handlar enbart om ny, fungerande och verifierad teknik, och tyckandet av vad som gällt tidigare

Edit*
Det är självklart så att säljstoppet sannolikt är korrekt och det finns felaktigheter i dokumentationen, men jag har hört av flera insatta att det har varit en grej flera gånger tidigare med vissa individer som ställt sig på tvären mot allt nytt så det är nog inte så enkelt som någon säger att det är

Andrahandsvärdet på boxarna är typ noll, men boxarna har skrotvärdet kvar iaf, ”nya” tekniken verkar däremot inte verifierad och kanske fungerar om inte programvaran som styr den kraschar.
Finns ju fortsatt risker med en digital jordfelsbrytare, vad händer dagen den inte löser ut? I bästa fall är det bara härdsmälta i boxen tills kablar brinner av, men det finns andra värre saker som kan hända.

Jag skulle iaf aldrig ladda med en säljstoppad box förräns de satt dit en riktigt jordfelsbrytare, men det lär dröja eftersom de valt att överklaga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Andrahandsvärdet på boxarna är typ noll, men boxarna har skrotvärdet kvar iaf, ”nya” tekniken verkar däremot inte verifierad och kanske fungerar om inte programvaran som styr den kraschar.
Finns ju fortsatt risker med en digital jordfelsbrytare, vad händer dagen den inte löser ut? I bästa fall är det bara härdsmälta i boxen tills kablar brinner av, men det finns andra värre saker som kan hända.

Jag skulle iaf aldrig ladda med en säljstoppad box förräns de satt dit en riktigt jordfelsbrytare, men det lär dröja eftersom de valt att överklaga.

Ja, alltså, återigen - Det finns produkter på marknaden idag med digitala jordfelsbrytare, se Atom Power exempelvis.

De uppfyller samma krav och mer än de gamla, de löser ut snabbare etc. Problemet är att det är nytt, och allt nytt är skrämmande trots att det är "beprövad" teknik med samma eller bättre prestanda än vanliga.

Det innebär inte att det är farligt - det är inte en mobilladdare från Kina som folk utan problem stoppar in i väggen.

Visa signatur

Krusidullen är stulen

Permalänk
Medlem

Snälla IKEA, om ni läser här, så finns på min önskelista vanliga elförgreningsadaptrar med 6-10 vanliga elkontakter 240v, samt minst 4 usb-c kontakter på upp till 100w st, så att man kan koppla i allt man har vid skrivbordet. Typ
Mobil + padda + laptop + lurar.
Kanske t.om ännu fler usb c.
Ska man även få in en Chromecast och en sak till så är man uppe i 6.

PS. Hoppas på bättre kvalitet än de elprylar jag köpt på Ikea förr. Alla GU10 LED spotlights jag köpte för några år sedan är kaputt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xOnium:

Snälla IKEA, om ni läser här, så finns på min önskelista vanliga elförgreningsadaptrar med 6-10 vanliga elkontakter 240v, samt minst 4 usb-c kontakter på upp till 100w st, så att man kan koppla i allt man har vid skrivbordet. Typ
Mobil + padda + laptop + lurar.
Kanske t.om ännu fler usb c.
Ska man även få in en Chromecast och en sak till så är man uppe i 6.

PS. Hoppas på bättre kvalitet än de elprylar jag köpt på Ikea förr. Alla GU10 LED spotlights jag köpte för några år sedan är kaputt.

Deras modulära grenuttag Åskväder kommer nära, det vore trevligt om de hade en USB-c modul med lite mer kräm i men att man kan lägga till uttag så det blir precis så många man vill ha och att de inte sitter så tätt att väggbulor inte blockerar uttagen bredvid är nice. En modul med 4 uttag hade varit trevligt oxå.

https://www.ikea.com/se/sv/cat/modul-grenuttag-48969/

2st Koppla ger dig annars 8 uttag och 4 usb.
https://www.ikea.com/se/sv/p/koppla-grenuttag-m-4-hal-och-2-u...

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Moderator
Moderator

Dags att ladda. :]

Visa signatur

*-<|:C-<-<

Nytt namn, samma bismak.

Permalänk
Redaktion
Praktikant ✨
Skrivet av Daemon:

<Uppladdad bildlänk>

Dags att ladda. :]

Oh, min kom idag också!
Ugreen Nexode GAN på 65 W som storleksreferens (de är ganska exakt lika tjocka).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dem8n:

Andrahandsvärdet på boxarna är typ noll, men boxarna har skrotvärdet kvar iaf, ”nya” tekniken verkar däremot inte verifierad och kanske fungerar om inte programvaran som styr den kraschar.
Finns ju fortsatt risker med en digital jordfelsbrytare, vad händer dagen den inte löser ut? I bästa fall är det bara härdsmälta i boxen tills kablar brinner av, men det finns andra värre saker som kan hända.

Jag skulle iaf aldrig ladda med en säljstoppad box förräns de satt dit en riktigt jordfelsbrytare, men det lär dröja eftersom de valt att överklaga.

Mekaniska jordfelsbrytare är så "opålitliga" att de rekommenderas att testas/motioneras två ggr per år. Något som de flesta inte gör.

Jag kan inga detaljer om jordfelsbrytaren i Easee, men den är väl en mosfet-baserad och kan mycket väl vara en mycket säker/robust lösning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RetarDeD:

För att sälja en laddare i EU så krävs det att den uppfyller säkerhetskraven i standarden IEC 62368-1.
"Beviset" på at den gör det är att den är CE-märkt som då upplyser användaren om att produkten uppfyller relevanta krav och standarder.

Tyvärr är kontroll av CE märkning typ obefintlig och det är upp till tillverkarna/importörerna själva att se till att produkterna uppfyller relevanta krav.
Se bara på Easee's laddstationer vad som kan hända om man fuskar..

Ja precis, där har man ce-märkt en produkt och intygar då att den genomgått alla tester. Men om den genomgått alla tester så hade man uppmärksammat att brytavståndet var för dåligt (2,3mm istället för 3mm EN 61008-1 resp 4mm IEC 62955 ), ipklassningen var felaktig (blir väll extra konstigt då man skrev ut den högre ipklassningen för att visa att produkten har bättre skydd mot väta än konkurrenterna) samt att dc skydd i jordfelsbrytaren saknas.

"Det har ju framkommit att boxarna inte klarar överspänningsprovet och det kan slå över spänning i Control Pilot (CP). Easees svar har ju varit att om det händer handlar det inte om personfara – eftersom det inte går att komma åt CP-stiftet. Och det stämmer, men däremot kan bilen ta skada. Det gör att jag kan tänka mig att biltillverkarna och/eller försäkringsbolag agerar och motsäger att man ska få ladda elbilar med Easeeboxar."