Elbilar - Tråden för intresserade

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Vänta nu lite, är det du som är Mr. Elbilsmagasinet? Gillar dina videos skarpt!

+100 på den, tycker den är kalasbra! Mänskliga reviews som tar upp hur det är att leva med bilarna!

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrWIB:

Kort reflektion som elbilsinnehavare i tre månader.
Tror jag skrivit det innan, men bilen, MB EQE350 är verkligen behaglig bil att köra och åka i. Den har världens sämsta vinteregenskaper, men när det är torrt ute så är allt bra.
Elbil som vinterbil (riktig vinter -10C och neråt) suger fett om man skall åka längre än till ICA och tillbaka, inget som kommer ändra det förrän de löser batteriproblematiken (Solidstate batterier eller vad det kan vara).
Jävlar vad det måste laddas hela tiden, och eftersom det gäller alla elbilsägare så blir det "kaos" vid laddstolparna.
Att sen dessutom förvånansvärt många laddstolpar inte fungerar, det är ett mysterium.

Men nu när det börjar bli några plusgrader, man slipper trängas med massa andra vid laddstationerna, så är elsbilslivet ganska behagligt.
Ser fram emot sommarhalvåret 👍

Fast jag får lite ångest när jag tänker på min nästa vinterresa under högsäsong ... kan man hoppas på fler snabbladdare då?

Vad är det med vinteregenskaperna du är missnöjd med? Förutom att den kan vara lite dåligt på att avfrosta framrutan tillräckligt i kanterna och att vindrutetorkarna fryser till isklumpar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Vänta nu lite, är det du som är Mr. Elbilsmagasinet? Gillar dina videos skarpt!

Håller med, riktigt bra kanal och faktiskt den som fick mig att gå för en polestar 2 då jag tyckte reviewen kändes väldigt ärlig.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av General Nord:

Vänta nu lite, är det du som är Mr. Elbilsmagasinet? Gillar dina videos skarpt!

Skrivet av Henrico:

+100 på den, tycker den är kalasbra! Mänskliga reviews som tar upp hur det är att leva med bilarna!

Skrivet av sebbeharry:

Håller med, riktigt bra kanal och faktiskt den som fick mig att gå för en polestar 2 då jag tyckte reviewen kändes väldigt ärlig.

Tack, jättekul att det uppskattas Nöjd med Polestar? Den har ju blivit väldigt mogen nu

Visa signatur
Permalänk
Medlem

@Chippen2188: Håller med övriga, brukar sällan ta mig tiden att se på hela videorecensioner, men har sett flera av dina såhär långt
Keep up the good work!

Bra med namnbyte, på något sätt kändes det förra namnet grammatiskt fel (även om det nog inte var det, men strunt samma nu)

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av MrWIB:

Jävlar vad det måste laddas hela tiden, och eftersom det gäller alla elbilsägare så blir det "kaos" vid laddstolparna.
Att sen dessutom förvånansvärt många laddstolpar inte fungerar, det är ett mysterium.

Det här slår mig fortfarande med häpnad efter att ha kört elbil i snart 3 år. Vad är det med just laddstolpar som är så svårt? 😄 Jag har i princip aldrig stött på en bensinpump som inte fungerat. Men trots att jag laddar 90% hemmavid och därmed sällan laddar ute så har jag stött på laddstolpar som strular titt-som-tätt. Undantaget har varit Teslas egna stationer, de har alltid fungerat för mig.

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem

Har jobbat med service på både bensinpumpar och snabbladdare.
När jag servade pumpar hade jag Sörmland som distrikt och och med laddarns Sverige, Finland och Baltikum.
Generellt skulle jag säga att det va mer fel på pumparna men om det läkte lite eller liknande hölls dom öppna i alla fall.
Laddarna har färre fel men oftast gör felen att det inte går att ladda.

Sen tror jag att eftersom det har så stor påverkan när man får vänta på en laddare eller inte får igång laddningen så lägger man det lättare på minnet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Tack, jättekul att det uppskattas Nöjd med Polestar? Den har ju blivit väldigt mogen nu

Jo men jag är faktiskt väldigt nöjd. Jag har dock "bara" en LRSM -22 med plus och pilotpaket. Överlag väldigt nöjd men jag måste tamejfan rensa kamerorna med fingret inför nästan varje tur om det varit lite blött eller slask.

Leasingen tar slut om lite mindre än ett år så då är frågan om man ska fortsätta med polestar eller något annat spännande. Vad hade du valt om du skulle leasa och inte vill hamna över låt säg 10-11k per månad? Jag har inga barn och har egentligen bil för att det är kul, jag behöver inte bilen ens för att pendla då jag bor på gångavstånd från jobbet.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lofen:

Vad är det med vinteregenskaperna du är missnöjd med? Förutom att den kan vara lite dåligt på att avfrosta framrutan tillräckligt i kanterna och att vindrutetorkarna fryser till isklumpar.

Den är väldigt sladdbenägen och dessutom tror jag att dess bromsassistans är felkalibrerad.
När man bromsar så känns det hela tiden som att ABSen går in, när det var snö ute antog jag att den gjorde det, men nu känns det likadant fastän det är torrt väglag.
Totalt sett har bilen gett en ganska opålitlig känsla vilket är tråkigt eftersom jag inte riktigt vågar lita på bilen i vinterväglag.

Själva värmen och det är inga problem, lite imma på vindrutans kanter när det är tokkallt ute, men det kan jag leva med.

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Jo men jag är faktiskt väldigt nöjd. Jag har dock "bara" en LRSM -22 med plus och pilotpaket. Överlag väldigt nöjd men jag måste tamejfan rensa kamerorna med fingret inför nästan varje tur om det varit lite blött eller slask.

Leasingen tar slut om lite mindre än ett år så då är frågan om man ska fortsätta med polestar eller något annat spännande. Vad hade du valt om du skulle leasa och inte vill hamna över låt säg 10-11k per månad? Jag har inga barn och har egentligen bil för att det är kul, jag behöver inte bilen ens för att pendla då jag bor på gångavstånd från jobbet.

Alltså.. jag har precis beställt mig en BMW i4 M50 ja Dom hade erbjudande på business lease för den så fick den till rätt bra pris, men kräver ju som sagt företag. Kanske i4 40 går att få? Tycker i4 är en otroligt trevlig bil som både är snål, ser bra ut och är rolig att köra Förstår att en till Polestar 2 kan vara tråkigt, kanske byta till en Performance för lite mer roligt? Eftersom du har lite tid kvar så kanske Model 3 Highland Performance hinner komma, den kan bli kul Eller vanliga Model 3 LR också för den delen.

Tycker det är svårt att hitta en kul bil idag. Många bilar ska vara små och billiga (men är oftast bara små) eller så är det mellan/stor-suvar som inte är direkt roliga att köra utan mer gjorda för att frakta familjen. Hade ju hoppats på EX30 men där sumpade man ju inredningen. Men om du gillar Android Automotive så kanske den kan vara av intresse ändå

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus_84:

Har jobbat med service på både bensinpumpar och snabbladdare.
När jag servade pumpar hade jag Sörmland som distrikt och och med laddarns Sverige, Finland och Baltikum.
Generellt skulle jag säga att det va mer fel på pumparna men om det läkte lite eller liknande hölls dom öppna i alla fall.
Laddarna har färre fel men oftast gör felen att det inte går att ladda.

Sen tror jag att eftersom det har så stor påverkan när man får vänta på en laddare eller inte får igång laddningen så lägger man det lättare på minnet.

Det är väl så som du skriver, lite läckage så funkar bensinpumpen fortfarande.
Minsta ”bugg” så är elladdaren ute.

Men sen kan ju en pytte mack med fyra pumpar serva säkert, tja vad vet jag, 2-3min tankning per bil och sen betala och flytta sig, det ger väl 12bilar/h pump, jämfört med en laddare som nog inte servar mer än 2-3bilar/h en kall dag, ibland mindre än så.
Laddarna är en falskhals och när en av dem inte funkar, då blir halsen ännu smalare … det gör en dålig situation sämre helt enkelt.

I en artikel i DN idag så har de försökt reda lite i vem som har ansvaret i Sverige för att det byggs laddare, väldigt svårt att veta visar det sig. Det är uppdelat på tre Department (?) som ingen riktigt har det fulla ansvaret 🤔
Till och med laddbolagen vill ha lite mer ordning och reda på detta.
Som tur va så eldar EU lite på dem, så där ser ni alla EU-skeptiker, ibland är det bra 😉

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chippen2188:

Alltså.. jag har precis beställt mig en BMW i4 M50 ja Dom hade erbjudande på business lease för den så fick den till rätt bra pris, men kräver ju som sagt företag. Kanske i4 40 går att få? Tycker i4 är en otroligt trevlig bil som både är snål, ser bra ut och är rolig att köra Förstår att en till Polestar 2 kan vara tråkigt, kanske byta till en Performance för lite mer roligt? Eftersom du har lite tid kvar så kanske Model 3 Highland Performance hinner komma, den kan bli kul Eller vanliga Model 3 LR också för den delen.

Tycker det är svårt att hitta en kul bil idag. Många bilar ska vara små och billiga (men är oftast bara små) eller så är det mellan/stor-suvar som inte är direkt roliga att köra utan mer gjorda för att frakta familjen. Hade ju hoppats på EX30 men där sumpade man ju inredningen. Men om du gillar Android Automotive så kanske den kan vara av intresse ändå

Har faktiskt stirrat lite åt i4-hållet. Ligger i princip inom budget för att leasa privat men...helt billig är den ju inte. Jag funderar även på polestar 4 men den ligger något över budget eller iaf precis på gränsen men vi får väl se framöver! Model 3 har varit lite på tapeten också men där föredrar jag inredningen i både polestar och bmw före tesla Vilket i-landsproblem haha.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem

Vilket snabbladdar abbonemang bör man välja om har elbil från Volkswagen som förmånsbil ?

Ingår det med bilen eller man behöver betala extra för att få det lägre priserna ?

Visa signatur

AMD® RYZEN™ 5 5600X
Red Devil Ultimate RX 6900 XT 16GB
Asus Rog Strix F-GAMING B450
HyperX Fury 32GB DDR4 3200 MHZ
Mobil: Google Pixel 7 PRO

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Har faktiskt stirrat lite åt i4-hållet. Ligger i princip inom budget för att leasa privat men...helt billig är den ju inte. Jag funderar även på polestar 4 men den ligger något över budget eller iaf precis på gränsen men vi får väl se framöver! Model 3 har varit lite på tapeten också men där föredrar jag inredningen i både polestar och bmw före tesla Vilket i-landsproblem haha.

Jag tyckte om i4 M50 som bil sett, nog den bil jag rekomenderar mest till de som vill ha el men har svårt med teknik och användning. Däremot var ju baksätet väldigt dåligt jämfört med tex Tesla M3 t.ex. Inte en chans att få in tonåringar av längre modell i baksätet, man sitter alldeles för högt och benutrymmet var katastrofalt. Antar att det är batterilayout som skapat det problemet, oacceptabelt på en så pass lång bil tyckte vi, så den har avskrivits från vår lista tyvärr.

Jag skulle däremot ta inredning i både Tesla och BMW över Polestar, men det kanske är mest för att jag ogillar Polestar överlag, känns som en bil som försöker vara premium för mycket och misslyckas - Tesla försöker mer vara en Iphone än en bil men har ryckt upp sig rejält med Highland, BMW känns som en BMW på el, varken mer eller mindre och det är väl inte dåligt..

Kan väl även säga att Model 3 överhuvudtaget inte var aktuellt förrän vi hade testat Highland, så har du bara provat gamla M3 så ta och prova den innan du bestämmer dig.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Jag tyckte om i4 M50 som bil sett, nog den bil jag rekomenderar mest till de som vill ha el men har svårt med teknik och användning. Däremot var ju baksätet väldigt dåligt jämfört med tex Tesla M3 t.ex. Inte en chans att få in tonåringar av längre modell i baksätet, man sitter alldeles för högt och benutrymmet var katastrofalt. Antar att det är batterilayout som skapat det problemet, oacceptabelt på en så pass lång bil tyckte vi, så den har avskrivits från vår lista tyvärr.

Jag skulle däremot ta inredning i både Tesla och BMW över Polestar, men det kanske är mest för att jag ogillar Polestar överlag, känns som en bil som försöker vara premium för mycket och misslyckas - Tesla försöker mer vara en Iphone än en bil men har ryckt upp sig rejält med Highland, BMW känns som en BMW på el, varken mer eller mindre och det är väl inte dåligt..

Kan väl även säga att Model 3 överhuvudtaget inte var aktuellt förrän vi hade testat Highland, så har du bara provat gamla M3 så ta och prova den innan du bestämmer dig.

Tack för info! Jag ska absolut hoppa in i en highland framöver och se hur det känns! Vet egentligen inte vad det är som gör att jag gillar polestars inredning egentligen, kanske för att jag alltid tyckt om volvo haha.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Jag tyckte om i4 M50 som bil sett, nog den bil jag rekomenderar mest till de som vill ha el men har svårt med teknik och användning. Däremot var ju baksätet väldigt dåligt jämfört med tex Tesla M3 t.ex. Inte en chans att få in tonåringar av längre modell i baksätet, man sitter alldeles för högt och benutrymmet var katastrofalt. Antar att det är batterilayout som skapat det problemet, oacceptabelt på en så pass lång bil tyckte vi, så den har avskrivits från vår lista tyvärr.

Jag skulle däremot ta inredning i både Tesla och BMW över Polestar, men det kanske är mest för att jag ogillar Polestar överlag, känns som en bil som försöker vara premium för mycket och misslyckas - Tesla försöker mer vara en Iphone än en bil men har ryckt upp sig rejält med Highland, BMW känns som en BMW på el, varken mer eller mindre och det är väl inte dåligt..

Kan väl även säga att Model 3 överhuvudtaget inte var aktuellt förrän vi hade testat Highland, så har du bara provat gamla M3 så ta och prova den innan du bestämmer dig.

Tycker verkligen inte i4 är sämre i baksätet än Model 3, iaf för de vuxna 194 cm och ned vi testat på, men det är nog ganska individuellt hur kroppen är formad. Det är lite lägre i tak men ingen som vi haft där bak har tyckt det var ett problem i någon av bilarna, däremot är benvinkeln sämre i Model 3 än i4an just för man sitter lägre. Då vi haft båda två har vi kunnat testa dem längre stunder och i slutändan är det liten skillnad mellan dem, inget gigantisk baksäte men inget man klagar på även på väg till fjällen.

Största problemet med Tesla tycker jag är deras serviceverkstad, nu för tiden verkar det som att man gör sitt yttersta för att göra ett dåligt arbete där och är inte ens ursäktande. Senaste bilen tog det ett år innan de fixat allt de förstört på bilen efter ett större ärende de löst. Helt annorlunda än hur det var när det bara fanns Model S och X kan jag säga, då försökte de verkligen lösa det så smidigt som möjligt för kunden. Som privatperson kan man iaf tvinga dem till att ge grundläggande service iom konsumentköplagen, skulle nog däremot inte våga köpa en Tesla som företagsbil då man inte ens har grundskyddet då.

Permalänk
Medlem

Hej,

Är leasing på Byd 3 atto för 3000kr värt det? Man kommer väl knappt i närheten av det priset på andra elbilar?

Mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whoever:

Hej,

Är leasing på Byd 3 atto för 3000kr värt det? Man kommer väl knappt i närheten av det priset på andra elbilar?

Mvh

Du får nog vad du betalar för.

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebbeharry:

Tack för info! Jag ska absolut hoppa in i en highland framöver och se hur det känns! Vet egentligen inte vad det är som gör att jag gillar polestars inredning egentligen, kanske för att jag alltid tyckt om volvo haha.

Jag är det helt motsatta, jag har alltid avskytt Volvo, traktorer med soffor. Smaken är som baken.

Skrivet av Aktsu:

Tycker verkligen inte i4 är sämre i baksätet än Model 3, iaf för de vuxna 194 cm och ned vi testat på, men det är nog ganska individuellt hur kroppen är formad. Det är lite lägre i tak men ingen som vi haft där bak har tyckt det var ett problem i någon av bilarna, däremot är benvinkeln sämre i Model 3 än i4an just för man sitter lägre.

Jaså, intressant, både jag och sonen, 192 cm, tyckte att just benvinkeln var problemet på i4:an och det var INTE det på samma sätt i M3 Highland. Vi upplevde det exakt som Autogefühls videorecension av i4 för att få en beskrivning av det, knän i hakan..

https://youtu.be/Hl1O7vik5Sk?t=571

Takhöjd var inget problem, i4 utan panoramatak ska väl sägas då också då panoramataket tar ett antal centimeter.

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

Min fru tycker att Id4:an börjar kännas gammal och rätt tråkig sa hon i helgen...

Ska byta I december. Ska bli intressant att se om model y juniper kommer innan dess...

Det är så märkligt med Volkswagen för jag tyckte Passat GTE kändes fräsch och modern då jag hade den (bortsett från appen som var helt oduglig). Var så nöjd med den att jag valde Passat igen när det var dags att byta. Redan på den märktes det åt vilket håll de gick. Carplay var segt och buggigt. Ljudet var mycket sämre via Carplay än när man använde Bluetooth.

ID4 är ett fullkomligt haveri när det gäller ergonomi. Det går inte att göra nånting alls med armen vilandes på armstödet utan man behöver lyfta armen för att trycka på den sega touch-skärmen. Carplay tar evigheter på sig att koppla upp vilket är mycket irriterande när man är i ett samtal när man sätter sig i bilen. Jag var mer bekväm med att använda Teslan redan efter första helgen än jag var med ID4 som jag aldrig riktigt kom överrens med.

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk
Medlem
Skrivet av NiV3Rt:

Det är så märkligt med Volkswagen för jag tyckte Passat GTE kändes fräsch och modern då jag hade den (bortsett från appen som var helt oduglig). Var så nöjd med den att jag valde Passat igen när det var dags att byta. Redan på den märktes det åt vilket håll de gick. Carplay var segt och buggigt. Ljudet var mycket sämre via Carplay än när man använde Bluetooth.

ID4 är ett fullkomligt haveri när det gäller ergonomi. Det går inte att göra nånting alls med armen vilandes på armstödet utan man behöver lyfta armen för att trycka på den sega touch-skärmen. Carplay tar evigheter på sig att koppla upp vilket är mycket irriterande när man är i ett samtal när man sätter sig i bilen. Jag var mer bekväm med att använda Teslan redan efter första helgen än jag var med ID4 som jag aldrig riktigt kom överrens med.

Kan bara hålla med, det känns halvbakat och i ärlighetens namn lite snålat på hårdvara utöver allt mjukvarutrassel....

Den kompletta idioten som valde att inte ha belysta knappar på volym på stereon och värmen för AC ska vi ju inte prata om. Det verkar tack-o-lov vara fixat på alla ID-bilar som levereras från nu...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem

Då var det dags att fira att min Tesla Model Y LR fyller två år. Den har rullat drygt 4800 mil och förbrukningen är hyfsat låg med 162Wh/km. Lägre än på den Model 3P som jag hade tidigare och betydligt lägre än min gamla Model S P100D.

Självklart är bilen lika grön som tidigare.

Men gräset är som bekant alltid grönare på andra sidan så nyligen provkörde jag senaste årsmodellen av Model S och X samt Kia EV9. Av de bilarna var det nog EV9 som överraskade mest, inte minst givet prislappen. Dessutom ser jag fram emot Audi's presentation av nya Q6 e-tron kommande vecka. Vi får hoppas att det blir ett intressant elbilsår!

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Då var det dags att fira att min Tesla Model Y LR fyller två år. Den har rullat drygt 4800 mil och förbrukningen är hyfsat låg med 162Wh/km.

162 låter fantastiskt bra måste jag säga, min förbrukning nollställdes vid sista mjukvaruppgraderingen men skulle gissa på att det ligger runt 230 på ID4 GTX:en vilket inte är jätteimponerande...

Visa signatur

WS: Ryzen 5900X, 64GB, RTX3080 (Windows 11)
Server: E5-2698V4, 64GB, 1050TI (Debian)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

162 låter fantastiskt bra måste jag säga, min förbrukning nollställdes vid sista mjukvaruppgraderingen men skulle gissa på att det ligger runt 230 på ID4 GTX:en vilket inte är jätteimponerande...

Min ID4 GTX är typ 220, kör 3500 mil om året nästan uteslutande på motorväg.

Tror det beror mycket på snitthastighet också inte bara bil, även om Model Y helt klart är snålare än ID4 i förbrukning.

Skall bli intressant att se hur min nya ID7 kommer bete sig i jämförelse då det är en mycket mer slimmad profil som borde ge mindre förbrukning.

Skall även bli intressant att se ID7 Touring vs vanlig i snittförbrukning efter ett år. Framförallt ser jag fram emot att slippa SUV stuket.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Henrico:

162 låter fantastiskt bra måste jag säga, min förbrukning nollställdes vid sista mjukvaruppgraderingen men skulle gissa på att det ligger runt 230 på ID4 GTX:en vilket inte är jätteimponerande...

Om jag minns rätt så räknar Tesla inte med elen som går åt vid uppvärmning innan man kör iväg - därav lite lägre siffror. ID4 kanske gör annorlunda här?

Andelen mil som jag kör på 110/120-vägar är relativt liten, vilket också bidrar till den låga förbrukningen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Holmgren3n:

Min ID4 GTX är typ 220, kör 3500 mil om året nästan uteslutande på motorväg.

Tror det beror mycket på snitthastighet också inte bara bil, även om Model Y helt klart är snålare än ID4 i förbrukning.

Skall bli intressant att se hur min nya ID7 kommer bete sig i jämförelse då det är en mycket mer slimmad profil som borde ge mindre förbrukning.

Skall även bli intressant att se ID7 Touring vs vanlig i snittförbrukning efter ett år. Framförallt ser jag fram emot att slippa SUV stuket.

Det är klart att det beror på hur man kör också, men även om man teoretiskt tog drivlinan från ID.4 och stoppade i Model Y så skulle förbrukningen rimligen sjunka jämfört med ID.4. Model Y har bättre cd-värde och jag misstänker starkt att frontarean är mindre också. Lägger man ihop dessa två, vilket ju är vad man behöver göra för att få den verkliga effekten av luftmotståndet så är det inte konstigt att Model Y blir mer effektiv, även om man skulle ha exakt samma effektivitet i själva drivlinan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Whoever:

Hej,

Är leasing på Byd 3 atto för 3000kr värt det? Man kommer väl knappt i närheten av det priset på andra elbilar?

Mvh

Var hittar du den för det priset?

Visa signatur

Fractal Design Define 7 Compact | AMD 7800X3D | ASUS TUF Gaming B650-Plus WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz | Palit GeForce RTX 4080 JetStream | Crucial T700 1TB | LG 27GL850 | Noctua NH-U12A | Corsair RM850e | Logitech G915 TKL | Logitech G Pro Wireless | SteelSeries Arctis Pro Wireless

Permalänk
Medlem
Skrivet av alpha:

Om jag minns rätt så räknar Tesla inte med elen som går åt vid uppvärmning innan man kör iväg - därav lite lägre siffror. ID4 kanske gör annorlunda här?

Andelen mil som jag kör på 110/120-vägar är relativt liten, vilket också bidrar till den låga förbrukningen.

ID4 Räknar med förvärmning så på vintern är många resor över 300 i förbrukning.

Skrivet av ztenlund:

Det är klart att det beror på hur man kör också, men även om man teoretiskt tog drivlinan från ID.4 och stoppade i Model Y så skulle förbrukningen rimligen sjunka jämfört med ID.4. Model Y har bättre cd-värde och jag misstänker starkt att frontarean är mindre också. Lägger man ihop dessa två, vilket ju är vad man behöver göra för att få den verkliga effekten av luftmotståndet så är det inte konstigt att Model Y blir mer effektiv, även om man skulle ha exakt samma effektivitet i själva drivlinan.

Så är det helt klart. Annars är MEB/MEB+ relativt effektiva plattformar i sig.

Jag körde nyss Vemdalen - Göteborg, varav halva sträckan var snöstorm och oplogade vägar.

Totalt så blev resan 752km, snitthastighet på 73km/h och 19.8kWh/100km i snittförbrukning.

Visa signatur

Tar gärna emot tips på roliga couch co-op PS5 spel!

Permalänk
Medlem

Halloj!

Nu är det såhär att jag får chansen att provköra en eldriven lastbil på jobbet i två veckor med chans till förlängning en vecka till(Kanske mindre om det visar sig att den inte riktigt fungerar på våra körningar)
Finns det något intresse av att jag skriver om mina tankar och funderingar om detta i denna tråden?
Tänkte jag frågar innan, eftersom tråden ändå handlar om elbilar.

Lastbilen i fråga är en Scania 25P med 300kwh kapacitet, räckvidd på typ 20-25 mil enligt Scania.
Maxlast ca 5200 kg.
Har provkört den några mil och kan säga att jag är riktigt positivt inställd! Går så satans mjukt och fint jämfört med min dieselbil jag kör med nu.
OBS! Gammal bild, har som tur är ingen snö kvar

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Halloj!

Nu är det såhär att jag får chansen att provköra en eldriven lastbil på jobbet i två veckor med chans till förlängning en vecka til(Kanske mindre om det visar sig att den inte riktigt fungerar på våra körningar)
Finns det något intresse av att jag skriver om mina tankar och funderingar om detta i denna tråden?
Tänkte jag frågar innan, eftersom tråden ändå handlar om elbilar.

Lastbilen i fråga är en Scania 25P med 300kwh kapacitet, räckvidd på typ 20-25 mil enligt Scania.
Maxlast ca 5200 kg.
Har provkört den några mil och kan säga att jag är riktigt positivt inställd! Går så satans mjukt och fint jämfört med min dieselbil jag kör med nu.
OBS! Gammal bild, har som tur är ingen snö kvar

<Uppladdad bildlänk>

Skriv gärna av dig lite i tråden! Jag tycker det är väldigt intressant och höra yrkestrafik perspektivet på el med

Visa signatur

They say a little knowledge is a dangerous thing, but it's not one half so bad as a lot of ignorance
- Terry Pratchett
_____________________________