Allsvenskan i fotboll/ Svenska Cupen 2024

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Allsvenskan i fotboll/ Svenska Cupen 2024

Bildkälla: jojjesplejs.com

Trots vädret är våren äntligen kommen! Eller ja, tävlingssäsongen för svensk elitfotboll har börjat i alla fall.

I helgen sparkade det igång på riktigt med Svenska Cupen och 3 välbehövliga poäng för min älskade Allmänna idrottsklubb. Förövrigt bjöd gnaget på en riktigt svag första halvlek mot Örebro. Trots detta kom en välbehövlig 3-1 och det ser faktiskt ut som att det finns en spelidé i år. När Holmberg satte 0-1 för bortalaget i första så genomled jag för en kort sekund 2023-PTSD. Årets försäsongströja är förövrigt en replika av tröjorna som användes 1924 då allsvenskan fyller 100 i år.

Andra utropstecken från helgen står väl Bajen för som lyckas torska mot Västerås på hemmaplan. Och sillstryparna från landets baksida stod nästan för dunderflopp mot Nordic United från Södertälje men lyckas rädda upp det hela på stopptid.

Malmö lär väl promonera hem både cup och liga i år då de har kanske det bästa laget en svensk klubb någonsin mäktat med. Hur ser läget ut i din klubb? Ses vi på Strawberry Arena?

Permalänk
Medlem

Såg IFK Göteborg mot Nordic United och vad ska jag säga. Detta kommer att bli en tung säsong! Får verkligen hoppas att de lyckas spela ihop laget bättre inför starten av allsvenskan.

Visa signatur

Hail Kings. The new Kings. Stronger than all.

Permalänk
Medlem

Verkar starta bra för mitt lag, Djurgården i Svenska cupen iallafall

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

Efter helgens match mot GIF Sundsvall så får jag väl vara nöjd.
Första 30 var ren katastrof, missade passningar hit och dit. Blev bättre senare som tur är.
Men hoppas(och tror) att mitt älskade Mjällby klarar sig kvar i år igen.
Cup final i år igen? Man kan ju alltid hoppas

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flutters:

Efter helgens match mot GIF Sundsvall så får jag väl vara nöjd.
Första 30 var ren katastrof, missade passningar hit och dit. Blev bättre senare som tur är.
Men hoppas(och tror) att mitt älskade Mjällby klarar sig kvar i år igen.
Cup final i år igen? Man kan ju alltid hoppas

SAUJA!

Visa signatur

|CPU: I5 9600K | MB: ASUS Z97 PRO GAMER |RAM: Corsair 16GB Vengeance LP |GPU: GTX 1070 | PSU: EVGA Supernova G2 750W | Kylare: NZXT Kraken X61 |Burk: NZXT H440 |

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Mr. Nobby:

Såg IFK Göteborg mot Nordic United och vad ska jag säga. Detta kommer att bli en tung säsong! Får verkligen hoppas att de lyckas spela ihop laget bättre inför starten av allsvenskan.

Det var en bitvis hädisk insats måste jag säga. Skulle väl dock inte dra för stora växlar av första tävlingsmatchen på säsongen där jag misstänker att en liten skopa underskattning fanns från Blåvitts sida. Därtill kan lag som Nordic vara luriga såhär tidigt, dom känner förmodligen att dom har noll att förlora så då kan skit hända. Men som gnagare kan man ju såklart alltid hoppas på att det går åt skogen för Blåvitt.

Skrivet av Flutters:

Efter helgens match mot GIF Sundsvall så får jag väl vara nöjd.
Första 30 var ren katastrof, missade passningar hit och dit. Blev bättre senare som tur är.
Men hoppas(och tror) att mitt älskade Mjällby klarar sig kvar i år igen.
Cup final i år igen? Man kan ju alltid hoppas

Mjällby sitter med största sannolikhet väldigt säkert i den Allsvenska båten ytterligare ett år. Känns som att de har etablerat sig på riktigt och inte kommer vara i närheten av ett uttåg. Tror som vanligt att VSK och GAIS kommer börja starkt men sen går det snabbt utför och de båda glider ner i höst igen.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Imorgon drar andra omgången av cupspelet igång och på förhand är det med visst självförtroende jag går in i hemmamatchen mot Gefle. Vill se minst en poäng från Ayari och att Pittas fortsätter stänka in bollar.

För sinnesfridens skull vore det kul om Luleå gjorde livet svårt för MFF och givetvis hoppas man alltid på dyngtorsk för Bajen och Diffen.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

I helgen är det äntligen dags för årets första Stockholmsderby. Kan säga att nervositeten är påtaglig och jag har gått med "derbymage" i typ en hel vecka. Diffen har sett löjligt stabila ut på förhand så jag har inte samma självsäkerhet som inför vanliga derbyn men man kan alltid hoppas.

Permalänk
Medlem

Så trevligt att läsa att Djurgården vann över AIK i Svenska cupen idag. Har inte tillgång till sändningen så fick hålla mig till godo med Googles rapportering. Kollade nyss på höjdpunkterna från matchen

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Permalänk
Redaktion
Redaktör

Om man lite nyktert såhär dagen efter ska försöka ta med sig några tankar från gårdagen fick vi en del svar.

1. Vi är bättre än vad jag trodde, även mot bra motstånd.
2. Taha Ayari bevisar att han blir att räkna med i år.
3. Omar Faraj kan bli otroligt viktig i år. Sättet han slit och grisar bollen framåt i planen kommer ge många många möjligheter till en friställd Pittas.
4. Våra ytterbackar är den svagaste punkten.

Allt som allt en fet match vad gäller inramning och vilken nerv som fans under hela matchen trots att jag direkt efter straffläggning gick och drog täcket över huvudet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

<Uppladdad bildlänk>
Bildkälla: jojjesplejs.com

Trots vädret är våren äntligen kommen! Eller ja, tävlingssäsongen för svensk elitfotboll har börjat i alla fall.

I helgen sparkade det igång på riktigt med Svenska Cupen och 3 välbehövliga poäng för min älskade Allmänna idrottsklubb. Förövrigt bjöd gnaget på en riktigt svag första halvlek mot Örebro. Trots detta kom en välbehövlig 3-1 och det ser faktiskt ut som att det finns en spelidé i år. När Holmberg satte 0-1 för bortalaget i första så genomled jag för en kort sekund 2023-PTSD. Årets försäsongströja är förövrigt en replika av tröjorna som användes 1924 då allsvenskan fyller 100 i år.

Andra utropstecken från helgen står väl Bajen för som lyckas torska mot Västerås på hemmaplan. Och sillstryparna från landets baksida stod nästan för dunderflopp mot Nordic United från Södertälje men lyckas rädda upp det hela på stopptid.

Malmö lär väl promonera hem både cup och liga i år då de har kanske det bästa laget en svensk klubb någonsin mäktat med. Hur ser läget ut i din klubb? Ses vi på Strawberry Arena?

Nu får Malmö möte Djurgården i final och det var nog det sista dom ville, dom har haft förvånansvärt svår för djurgården dom senaste åren. vilket jag njuter av

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av robbankentor:

Nu får Malmö möte Djurgården i final och det var nog det sista dom ville, dom har haft förvånansvärt svår för djurgården dom senaste åren. vilket jag njuter av

Ja alltså jag tror diffen har en god chans mot MFF tyvärr. Egentligen är det skitsamma vem som vinner av dessa två men måste jag välja ser jag hellre att MFF tar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Ja alltså jag tror diffen har en god chans mot MFF tyvärr. Egentligen är det skitsamma vem som vinner av dessa två men måste jag välja ser jag hellre att MFF tar det.

Förstår hur du tänker, För malmö är det bara äran. Men för djurgården är det äran och spel i europalig eller Confrencelig.

Visa signatur

Moderkort: MSI MPG X570 Gaming plus CPU: Ryzen 7 5700X3D
RAM: Crucial Ballistix 16GB DDR4 3600 MHz Kylning: Noctua NH-D15 chromax.black Lagring: 4 x Samsung 840 Pro 500GB
Grafikkort :Sapphire Radeon™ RX 6950 XT PURE NITRO+ Nätaggregat: EVGA SuperNOVA 750 G2
Chassi: Fractal Design Define Vision S2 Blackout Monitor: HP OMEN 27 & Acer XF270HUC
Tangentbord: Corsair Gaming Strafe RGB MX SILENT Mus: SteelSeries Rival 700

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av robbankentor:

Förstår hur du tänker, För malmö är det bara äran. Men för djurgården är det äran och spel i europalig eller Confrencelig.

Jag tror att det för MFF är viktigt som en markering att man absolut är bäst i Sverige just nu. För DIF är det absolut det men pengarna från europeiskt gruppspel är såklart otroligt viktigt.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Nu är det snart dags för premiär!
Är förväntansfull och ruskigt nervös inför första omgången. Trots bevis på ett bättre läge i år redan i cupen är det omöjligt att inte ha 2023 fastbränt på näthinnan.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Ett par dagar sen men nu är äntligen säsongen igång.
Några utropstecken är väl att MFF ser brutalt bra ut. Trots ett lägre bollinnehav så totalt krossades peking i en match som kanske på riktigt är ett tecken på att del blir svårstoppade i år.
Kontringar och fasta situationer är hur målen kom till och det är rätt olikt föregående år.

Ett skadeskjutet Blåvitt såg hopplösa ut, trots en stark inledning blev utvisningen uppenbarligen för mycket att hantera mot ett starkt Djurgården. Det ska bli intressant att se hur året utvecklar sig för Blåvitt.

Gnaget var skit i första halvlek men tog en klassisk 1-0 seger hemma. Skillnaden mot föregående år är väl att vi trots att vi ser ut som skit lyckas ta med oss en seger.

Permalänk
Medlem

Skapade en SweClockers-liga i Allsvenskan Fantasy.
Välkomna! https://fantasy.allsvenskan.se/leagues/auto-join/ssia08
Kod för att gå med i ligan: ssia08

Deadline i Allsvenskan Fantasy är på lördag klockan 14.55
Du kan spela Allsvenskan Fantasy via webben på din mobil eller desktop (https://fantasy.allsvenskan.se), via appen Allsvenskan Live eller din klubb-app.

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Zipparn:

Skapade en SweClockers-liga i Allsvenskan Fantasy.
Välkomna! https://fantasy.allsvenskan.se/leagues/auto-join/ssia08
Kod för att gå med i ligan: ssia08

Deadline i Allsvenskan Fantasy är på lördag klockan 14.55
Du kan spela Allsvenskan Fantasy via webben på din mobil eller desktop (https://fantasy.allsvenskan.se), via appen Allsvenskan Live eller din klubb-app.

Fett! Jag hoppade på!

Permalänk
Medlem

Två matcher och två segrar.
Klart man är nöjd med sitt Mjällby AIF
Riktigt bra spelat mot IFK Norrköping , spelar dom såhär bra som igår så är jag nöjd! Gött att vara på plats i det goa vädret

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Flutters:

Två matcher och två segrar.
Klart man är nöjd med sitt Mjällby AIF
Riktigt bra spelat mot IFK Norrköping , spelar dom såhär bra som igår så är jag nöjd! Gött att vara på plats i det goa vädret

Ska sägas att det så klart suger med delad poäng mellan Mjällby och Gnaget i helgen men i ärlighetens namn känns det som det mest rättvisa resultatet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

Ska sägas att det så klart suger med delad poäng mellan Mjällby och Gnaget i helgen men i ärlighetens namn känns det som det mest rättvisa reusltatet.

Jo verkligen! Jag var på plats och såg matchen, men hade likaväl kunnat sett den på tv om jag ska vara ärlig. Jävligt tråkig match tycker jag. Kändes som att inget av lagen riktigt "vågade" eller vad man ska säga.
Men nya tag bara!

Visa signatur

ROG Strix Z790-E/Intel i7 13700K/Noctua NH-D15 Black/MSI RTX 4080 Suprim X/32GB Corsair vengeance 6200mhz/Lian Li O11 Air Mini/Seasonic Vertex 850/Kringutrustning: Keychron Q2
Alienware AW3423DWF/Klipsch R-41PM/G-Pro X Superlight/Fidelio X2HR

Permalänk
Redaktion
Redaktör

ÄNTLIGEN är det dags för det första Stockholmsderbyt i årets allsvenska.
Diffen kommer på besök till nationalarenan och jag är lika delar nervös och förväntansfull. Det känns som att det såklart kan sluta hursomhelst även och DIF på förhand är något av en favorit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CrispVanDahl:

ÄNTLIGEN är det dags för det första Stockholmsderbyt i årets allsvenska.
Diffen kommer på besök till nationalarenan och jag är lika delar nervös och förväntansfull. Det känns som att det såklart kan sluta hursomhelst även och DIF på förhand är något av en favorit.

Min tippning är lika (kan lika gärna vara 0-0 som 1-1) eller att DIF vinner.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Så jävla fint!
Känns som att man har sett det här derbyt typ 1000 gånger innan. Det spelar ingen roll vilka som är bäst på pappret, när det är derby i Solna brukar det bara gå på ett sätt.

Permalänk
Medlem

AIK utklassade djurgårn

dif ba: Vi har Lukas Bergvall, Albin Ekdahl och Jacob Zetterström
AIK ba: Aa, men ni kommer inte ens få röra bollen

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Alltså det andra målet.. mmmmmm så gott.

Permalänk
Redaktion
Redaktör

Under gårdagen städades Värnamo av planenligt.
Det var kanske inte det vackraste uppvisningen man skådat men ack så viktigt att plocka tre pinnar även när allt inte är perfekt.

Blåvitt ser ut att gå ytterligare tuff säsong till mötes.

Ikväll ser vi fram emot matchen mellan diffen och Malmö.

Permalänk
Medlem

Åh vi älskar Malmö FF 💙⭐⭐💙
Alltid svårt mot DIF! Men jag tror ändå på en vinst, då MFF har spelat en riktigt bra fotboll på inledningen av allsvenskan.

Visa signatur

Ryzen 5 3600 @ 4.2 Ghz - Cooler Master Hyper 212 Black Edition
MSI B450M Mortar Max - Corsair Ryzen LPX 32GB 3600MHz / DDR4
Phanteks Eclipse P300 - PNY GeForce RTX 3070 8GB - Seasonic Focus+ / 650W / 80+ Gold
Samsung SSD 850 EVO 500GB - Kingston A400 SSD 480 GB
ACER Predator X34GS - Nobelchair Hero Black Edition

Permalänk
Redaktion
Redaktör
Skrivet av Mangee75:

Åh vi älskar Malmö FF 💙⭐⭐💙
Alltid svårt mot DIF! Men jag tror ändå på en vinst, då MFF har spelat en riktigt bra fotboll på inledningen av allsvenskan.

Det var bland de brötigaste matcherna jag sett på länge.
Diffen skulle haft rött på Une Larsson. Men jag antar att resultatet blev rättvist i slutändan.