Permalänk
Medlem

Bakgrundsmusik i majoriteten av alla YT-klipp.

Spelar en video för att lyssna på vad personen pratar om för att lära sig, så blir man störd av pling-plong i bakgrunden som stör. I vissa fall överröstar det nästan den som pratar.

Varför är detta en grej på YT?

Permalänk
Skrivet av Trent023:

Bakgrundsmusik i majoriteten av alla YT-klipp.

Spelar en video för att lyssna på vad personen pratar om för att lära sig, så blir man störd av pling-plong i bakgrunden som stör. I vissa fall överröstar det nästan den som pratar.

Varför är detta en grej på YT?

Det får mig att tänka på en person på youtube. Han var superduktig på en teknisk sak, han gick noggrant igenom det som behövdes. Hans modersmål var inte engelska och han pratade mycket otydligt och skämdes troligen över detta.
Han förbättrade då sina videos med bakgrundsmusik, han upplevde att hans röst då smalt in bättre.
Visst rösten smalt in, men vi som såg på klippen hade väldigt stora problem att höra vad han sa, hela hans kommentarfält var det folk som påpekade hur de gillar hans arbete men hade svårt att höra för bakgrundsmusiken. Men han fortsatte att skapa videos med att ha musik på..

Permalänk
Medlem

Det här möts jag av ibland i vårt garage. Grannen har vad som känns som den största biff-modellen som finns att uppbåda i hela Teslas sortiment (icke verifierat). Jag förstår det blir trångt, men jag tycker inte riktigt det är rätt att det ska gå ut över mig om grannen har svårt att parkera i sin egen ruta.

Snäll som jag är brukar jag ställa mig att de kommer in, jag har vägg på min andra sida men det innebär jag får åla mig ut då dörren bara går upp ett "hack". Kanske får parkera lite mer aggro och närmare nästa gång så de lär sig?

Visa signatur

Data: B650 + 7800X3D + 4080 Super + 64GB (2x32) + 2TB T700 + 850W
Ljud: Cambridge Audio DacMagic + SPL Phonitor 2 + AKG K812
Bild: MSI MAG 274UPF (27" 4K)

Permalänk
Medlem

Jag retar mig på alla bilförare som gång efter annan kidnappar den här tråden för att diskutera hur usla alla (andra) bilförare är.

Skapa er egen tråd.

Ni kan kalla den "Vi bilförare" med undertiteln "Alla trafikanter som är sämre i trafiken än jag själv!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

<Uppladdad bildlänk>

Det här möts jag av ibland i vårt garage. Grannen har vad som känns som den största biff-modellen som finns att uppbåda i hela Teslas sortiment (icke verifierat). Jag förstår det blir trångt, men jag tycker inte riktigt det är rätt att det ska gå ut över mig om grannen har svårt att parkera i sin egen ruta.

Snäll som jag är brukar jag ställa mig att de kommer in, jag har vägg på min andra sida men det innebär jag får åla mig ut då dörren bara går upp ett "hack". Kanske får parkera lite mer aggro och närmare nästa gång så de lär sig?

Precis sådär parkerade min f.d. garagegranne sin fläskiga Mercedes SUV. Mitt på linjen så jag knappt kom in.
Bad honom hålla sig mer inom sin ruta, men han skyllde på stolpen på andra sidan bilen att det inte gick.
Så jag började parkera så nära jag kunde i gengäld, och då plötsligt var stolpen på andra sidan inte ett problem längre... Det går om man vill.

Visa signatur

Any machine is a smoke machine if you use it wrong enough - AvE

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag retar mig på alla bilförare som gång efter annan kidnappar den här tråden för att diskutera hur usla alla (andra) bilförare är.

Skapa er egen tråd.

Ni kan kalla den "Vi bilförare" med undertiteln "Alla trafikanter som är sämre i trafiken än jag själv!"

Jag skulle vilja gnälla på de som gnäller på hur jag gnäller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag retar mig på alla bilförare som gång efter annan kidnappar den här tråden för att diskutera hur usla alla (andra) bilförare är.

Skapa er egen tråd.

Ni kan kalla den "Vi bilförare" med undertiteln "Alla trafikanter som är sämre i trafiken än jag själv!"

Är det inte gubbgnäll nog att gnälla på alla andra som gör fel? Kärnan i många gubbgnäll är väl att gnälla på andra på ett sätt att man själv syns i ett bättre sken

Bilgnäll är verkligen ett hett tema varje gång jag hör min far prata med sina bekanta

Permalänk
Medlem

Lite mer bilgnäll

Så sjukt irriterande med personer som kör om och sedan återgår till högerfilen direkt när de kommit förbi och skickar fina stenar rakt in i fronten eller rutan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag retar mig på alla bilförare som gång efter annan kidnappar den här tråden för att diskutera hur usla alla (andra) bilförare är.

Skapa er egen tråd.

Ni kan kalla den "Vi bilförare" med undertiteln "Alla trafikanter som är sämre i trafiken än jag själv!"

Då är du kanske inte tillräckligt mycket gubbe för att trivas i den här tråden?
De som stressar i trafiken eller idiotkör ser knappast sig själva som gubbar och kan därför inte konsten att gubbgnälla…

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

<Uppladdad bildlänk>

Det här möts jag av ibland i vårt garage. Grannen har vad som känns som den största biff-modellen som finns att uppbåda i hela Teslas sortiment (icke verifierat). Jag förstår det blir trångt, men jag tycker inte riktigt det är rätt att det ska gå ut över mig om grannen har svårt att parkera i sin egen ruta.

Snäll som jag är brukar jag ställa mig att de kommer in, jag har vägg på min andra sida men det innebär jag får åla mig ut då dörren bara går upp ett "hack". Kanske får parkera lite mer aggro och närmare nästa gång så de lär sig?

Jag hade ställt mig så nära att det inte ens gick att gå mellan bilarna.
Fäll in backspegel så kommer man lite extra nära

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av LANberg:

Då är du kanske inte tillräckligt mycket gubbe för att trivas i den här tråden?
De som stressar i trafiken eller idiotkör ser knappast sig själva som gubbar och kan därför inte konsten att gubbgnälla…

Jag stressar aldrig utan det är sådana som jag som ni ungdomar klagar på i trafiken. Jag hör definitivt hemma i den här tråden men alla ni ungdomar som svär ve och förbannelse över mig och andra gubbar kan ha en egen tråd, eller flera, dels den jag föreslog, "Vi bilförare" med undertiteln "Alla trafikanter som är sämre i trafiken än jag själv!" och dels en ni kan kalla "Förbannelse över alla gamla gubbar" eller något liknande.
Då får vi gubbar och gummor ha den här tråden till gubbgnäll istället för att ni ungdomar ska gnälla på oss. Tråden heter faktiskt "Plats för lite gubbgnäll" och inte "Plats för att gnälla på gubbar".
Då kan jag dessutom kidnappa era trådar för att gnälla på er (där också).

Permalänk
Snusfri

När man upptäcker att det redan är Söndag-kväll och helgen är borta i en blinkning.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag stressar aldrig utan det är sådana som jag som ni ungdomar klagar på i trafiken. Jag hör definitivt hemma i den här tråden men alla ni ungdomar som svär ve och förbannelse över mig och andra gubbar kan ha en egen tråd, eller flera, dels den jag föreslog, "Vi bilförare" med undertiteln "Alla trafikanter som är sämre i trafiken än jag själv!" och dels en ni kan kalla "Förbannelse över alla gamla gubbar" eller något liknande.
Då får vi gubbar och gummor ha den här tråden till gubbgnäll istället för att ni ungdomar ska gnälla på oss. Tråden heter faktiskt "Plats för lite gubbgnäll" och inte "Plats för att gnälla på gubbar".
Då kan jag dessutom kidnappa era trådar för att gnälla på er (där också).

🤣🤣🤣

Stör mig på självutnämnda forumpoliser.
Än värre när de även visar sig vara vägens självutnämnda hjältar.

Som närmre 50 anser jag mig ha rätt att gubbgnälla på sådana bromsklossar till gnällspikar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Otori:

🤣🤣🤣

Stör mig på självutnämnda forumpoliser.
Än värre när de även visar sig vara vägens självutnämnda hjältar.

Som närmre 50 anser jag mig ha rätt att gubbgnälla på sådana bromsklossar till gnällspikar!

Du får tre tröst-tummen-upp men kom igen, inte är man gubbe vid "närmare 50", inte nuförtiden.
OK du får tre tröst.tummen-upp till (gillade även ditt inlägg, modigt att vid inte ens 50 gubbgnälla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MadMantiz:

<Uppladdad bildlänk>

Det här möts jag av ibland i vårt garage. Grannen har vad som känns som den största biff-modellen som finns att uppbåda i hela Teslas sortiment (icke verifierat). Jag förstår det blir trångt, men jag tycker inte riktigt det är rätt att det ska gå ut över mig om grannen har svårt att parkera i sin egen ruta.

Snäll som jag är brukar jag ställa mig att de kommer in, jag har vägg på min andra sida men det innebär jag får åla mig ut då dörren bara går upp ett "hack". Kanske får parkera lite mer aggro och närmare nästa gång så de lär sig?

Har man väggplats så backar man in (om väggen är på vänster sida) så att båda bilarna får så mycket plats som möjligt. Du kan slicka väggen och ge båda bilarna mer plats. Sen ska han givetvis inte stå på linjen, han gör fel också.
Men det ser ut att vara riktigt breda platser ni har. I mitt gamla parkeringshus så fick vi inte plats med bilen om man inte hjälpte varandra på det sättet.

Ett gubbgnäll gällande taxichaufförer.
Inte många som kan köra bil längre som jobbar som taxiförare. Har sen jag sålde min bil åkt mer taxi i tjänsten och åker då med de stora etablerade företagen då vi har avtal på jobbet.
Men det är kanske 1 av 10 som man åker med som framför bilen på ett vettigt sätt. Det är alltid full gas och tvärnit och de åker alltid fel.

Förstår att detta händer oftare när man bokar Uber/bolt men åker man med de stora ska det inte vara såhär... En taxiresa ska vara en skön resa där man kan lita på att man kommer fram tryggt.
Det var mycket bättre i Göteborg när jag åkt taxi där. Där kändes det som att det var betydligt lugnare körning och trevligare chaufförer.

Visa signatur

And Jesus said "Come forth and I will grant you eternal life!" I came fifth and won a blender.
| MSI X99A Raider | i7-6850K | 32GB Corsair Vengeance DDR4 3000MHz | Palit GTX 1080 Super Jetstream | ASUS ROG Swift PG279Q |

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Du får tre tröst-tummen-upp men kom igen, inte är man gubbe vid "närmare 50", inte nuförtiden.
OK du får tre tröst.tummen-upp till (gillade även ditt inlägg, modigt att vid inte ens 50 gubbgnälla)

😅
Tack snälla gubbe, du tvättäkta gubbe.
Jag bugar mig för dig, o vördade gnällgubbe

🤣

Permalänk

När man var junior så såg man framemot att bli senior och det skulle bli så mycket enklare. Nu som senior så ligger ansvaret på att allt fungerar på en själv, har juniorerna inte löst deras uppgifter så måste en själv fixa dem. Det är främst en som får skit om allt ej är klart.
Ordspråk: Gräset är grönare på andra sidan. Men efter detta jobb ska jag tusan få tid att gå till gymmet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serafim:

Jag stressar aldrig utan det är sådana som jag som ni ungdomar klagar på i trafiken. Jag hör definitivt hemma i den här tråden men alla ni ungdomar som svär ve och förbannelse över mig och andra gubbar kan ha en egen tråd, eller flera, dels den jag föreslog, "Vi bilförare" med undertiteln "Alla trafikanter som är sämre i trafiken än jag själv!" och dels en ni kan kalla "Förbannelse över alla gamla gubbar" eller något liknande.
Då får vi gubbar och gummor ha den här tråden till gubbgnäll istället för att ni ungdomar ska gnälla på oss. Tråden heter faktiskt "Plats för lite gubbgnäll" och inte "Plats för att gnälla på gubbar".
Då kan jag dessutom kidnappa era trådar för att gnälla på er (där också).

Oj, jag visste inte att det finns åttioplussare här i forumet! Det är de som brukar tycka att jag hör hemma i gruppen ungdomar.
Jag bugar mig ödmjukast i vördnad för dig, gamling!

Permalänk
Medlem

Gubbgnäll och gubbgnäll..

Varför detta trollande överallt numer? Sociala medier, forum osv. Ska alltid dyka upp folk som bara har trolleri på agendan. Vad får de ut av det?

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Gubbgnäll och gubbgnäll..

Varför detta trollande överallt numer? Sociala medier, forum osv. Ska alltid dyka upp folk som bara har trolleri på agendan. Vad får de ut av det?

"Numer"? Trollande har varit en aktiv del av Internet sedan dess begynnelse. Jag skulle ärligt talat säga att trollning på moderna forum är klart lägre än det var förr.

Men för att svara på frågan på vad de får ut av det är att det finns folk som njuter av att se andra bli upprörda. Särskilt när man inte ens behöver bli konfronterad öga mot öga.

Visa signatur

På Internet sedan 1997.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

Laga mat hemma för en person blir ofta dyrare än restaurang.

Man ska laga till något gött hemma. Man går i butiken och plockar alla ingredienser som behövs, man tvingas köpa betydligt större mängd än vad man behöver. Sedan tillagar man en portion större än vad man borde äta.

Och priset på detta kan bli 500kr. När man hade kunnat köpa något liknande på en restaurang för 300kr.
Ja, man får en j-vla massa ingredienser över och om man lagar samma rätt igen inom kort tid så kan man få ner priset.

Jag håller med dig. Ska man göra en fin köttbit så blir det snabbt prisvärt med restaurang. Samma om man ska göra något med dijonsenap, färska örter och annat som snabbt pockar på i pris men också inte används. Köper man en fin bit entrecote med kappa så blir det klart mer kött än man mäktar med i en sittning solo och det fungerar ganska kass som matlåda. Då får man steka upp det på nytt lite hårdare med någon yakiniku sås eller något, och då har man en till flaska som står för mögling i kylen.

Billig matlagning är lugnt, att lyxa till det och unna sig solo känns som att elda pengar...

Permalänk
Medlem

Fick restskatt. *gnällgnällgnäll*

Hur jäkla svårt ska det vara med de här räntorna...

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Fick restskatt. *gnällgnällgnäll*

Hur jäkla svårt ska det vara med de här räntorna...

Fast restskatt är en bra sak.
Du har fått låna pengar nästan gratis under ett helt år.
Investera dom så tjänar du mer på att få restskatt än att få tillbaka skatt som du betalt in för mycket.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kundun:

Fast restskatt är en bra sak.
Du har fått låna pengar nästan gratis under ett helt år.
Investera dom så tjänar du mer på att få restskatt än att få tillbaka skatt som du betalt in för mycket.

Jag menar... du har inte fel.

Visa signatur

Ryzen 7 7800x3d | MSI 650 Tomahawk Wifi | Corsair Vengeance RGB 2 × 16 GB 6000 MHz | GWD GeForce RTX 4090 Phantom GS | 3x SSD 256+512+512GB | ASUS TUF Gaming 1000W Gold | Corsair 7000D Airflow | Samsung Neo G9 240Hz HDR/LG 27GN950 4k 140Hz | Oculus Quest 2

Permalänk
Skrivet av andr3a$:

Lite mer bilgnäll

Så sjukt irriterande med personer som kör om och sedan återgår till högerfilen direkt när de kommit förbi och skickar fina stenar rakt in i fronten eller rutan.

Du menar gubben som kör 80km/h på 90-väg som du först kör om... kommer sen tillbaka i 120km/h och kör om dig för att sen blinka in framför och återgå till 80Km/h

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Medlem

Senare tids (20-25år) skolundervisning som inte lyckats lära eleverna korrekt användning av nedanstående ord:

Enda/Ända

Sett/Sätt

/Oerhört störande att finna i en i övrigt välskriven text.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Jag menar... du har inte fel.

🤣jag vet... fick själv restskatt med 5 siffrigt. Därför jag försöker övertyga alla och mig själv om att det är bra... Aphjärnan i mig har dock lite svårt att ta det till sig.

Visa signatur

Oldschool [å:ldsku:l] adj. Användandet av datorprodukter som är äldre än 3 månader.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

När man upptäcker att det redan är Söndag-kväll och helgen är borta i en blinkning.

Känns som livet.

Permalänk
Medlem

Kaffefilter !! Vad har hänt? Tunnare papper så filtret säckar ihop. Har använt 1x4 oblekta i många år men nu måste jag hitta alternativ. Enligt någon kaffebryggarexpert på TV ska man skölja filtret innan man sätter det i tratten (minns inte varför, kanske för att skölja ur ämnen som kan ge smak ??) men det går inte med den nya papperskvalitén för då sjunker filtret ihop i en liten geggig hög. När kaffet är färdigbryggt ligger filtret hopsjunket i botten på tratten. Blir nog att hitta nån slags återanvändbart nylonfilter, har för mig att det finns sådana. Eller kanske ett annat märke än det jag använder nu.

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Skrivet av serafim:

Kaffefilter !! Vad har hänt? Tunnare papper så filtret säckar ihop. Har använt 1x4 oblekta i många år men nu måste jag hitta alternativ. Enligt någon kaffebryggarexpert på TV ska man skölja filtret innan man sätter det i tratten (minns inte varför, kanske för att skölja ur ämnen som kan ge smak ??) men det går inte med den nya papperskvalitén för då sjunker filtret ihop i en liten geggig hög. När kaffet är färdigbryggt ligger filtret hopsjunket i botten på tratten. Blir nog att hitta nån slags återanvändbart nylonfilter, har för mig att det finns sådana. Eller kanske ett annat märke än det jag använder nu.

Nu vet ja att de här är gubbgnäll. Men lösningsorienterad som man är så måste jag flika in och säga att dessa filter har fungerat utmärkt för mig i alla år:

Att leva utan vettigt kaffe är ovärdigt och jag förstår ditt lidande. Hoppas detta hjälper dig återfå det goda i livet igen!