Permalänk
Medlem

Acer Predator startar inte.

Hejsan, sonen har en Acer Predator, orion 3000, tror jag den heter, Intel I7 gen 8 Processor, GTX 2070 grafikkort.
Igår stänge den av sig utan förvarning, se gick den inte att starta, den kommer inte ens till BIOS, efter lite micklande, plockade ur och i minnen, m.m. så startade den men var helt svart och gav ifrån sig ett långt ihållande pip.
Efter lite googlande verkar det som att pipet indikerar att det är minnesfel, då testade jag att sätta i minnen från min egna dator, det blev ingen skillnad, satte då tillbaka minnena och bytte grafikkortet, ingen skillnad där heller.
Någonstans på vägen här har pipandet upphört, nu surrar bara datorn igång sen stänger den av sig för att sedan surra igång igen men inget mer händer, ingen bild ingenting.
Idag testade jag att sätta i hans grafikkort och minnen i min egna dator för att se om det är nått fel med dom, men det är det inte, min dator startar fint med hans delar, jag har även testat med ett annat nätagg, dock ett klenare än det som satt i, ett 500w, men jag testade även det andra nätagget med ett mindre grafikkort som inte är lika ström krävande, men fortfarande med samma resultat.
Är det så att moderkoret har gett upp?

Det sitter som sagt en I7 med socket 1151, kan man skaffa vilket moderkort som helst, så länge sockeln stämmer? Acer har inga special komponenter?

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonzilla:

Är det så att moderkoret har gett upp?

Det verkar ganska troligt med tanke på felsökningen du gjort, alternativet skulle väl vara om det är CPUn men det är väldigt ovanligt att CPUer bara dör.

Skrivet av tonzilla:

Det sitter som sagt en I7 med socket 1151, kan man skaffa vilket moderkort som helst, så länge sockeln stämmer?

1151 finns i två versioner, 1151-1 med stöd för generation 6/7 och 1151-2 med stöd för generation 8/9. Det skrivs inte alltid ut vilken version det handlar om, så man får vara lite försiktig och se till att moderkortet man väljer faktiskt har stöd för CPUn man har.

1151-2 använder dock alltid styrkretsar från 300-serien, t.ex. Z390, Z370, B365, B360, o.s.v.

Skrivet av tonzilla:

Acer har inga special komponenter?

Svårt att säga, Orion 3000 verkar mer vara en familj med datorer än en specifik modell. Bilderna på Orion 3000-moderkort jag hittar ser dock ut att vara ganska special, mer avlång än ATX och icke-standard 6-pin strömkontakt o.s.v. Fast du säger att du testat med ett annat nätagg, så modellen ni har är kanske mer standard?

Permalänk
Medlem

Tack, bra att veta, det sitter en gen8 proc i, så då är det såldedes 1151-2 mk jag ska titta efter, jag vill helst testa lite mer, trist att köpa nytt moderkort och så är det inte trasigt.

det enda special jag sett hittils med moderkortet är att det har en speciell form för att passa lådan, atx kontakt är standard, ström till cpu är 4pin, för övrigt har jag inte sett något annorlunda.

Permalänk
Medlem

så här ser moderkortet ut.

Permalänk
Medlem

Testa att ta bort cmos-batteriet i 10 sekunder. Ryck ut allt du kan (grafikkort, lagring, minnen) osv och prova steg för steg, minnen först, ett i taget.

Ger det samma pip (eller icke-pip) med eller utan minnen i?
Pröva om det ger bild från moderkortets display out och inte grafikkortets, alltså testa med iGPU'n.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gling:

Testa att ta bort cmos-batteriet i 10 sekunder. Ryck ut allt du kan (grafikkort, lagring, minnen) osv och prova steg för steg, minnen först, ett i taget.

Ger det samma pip (eller icke-pip) med eller utan minnen i?
Pröva om det ger bild från moderkortets display out och inte grafikkortets, alltså testa med iGPU'n.

moderkortet har inte någon display out, jag har testat utan minnen, då fick jag samma minnes-fail pip, ska testa ta ur cmos batteriet också.

Permalänk
Medlem

Nya försök, jag har testat att ta ut cmos batteriet men inget händer, nu surrar den bara igång, men man får inte ut någon bild.
Den står bara och surrar, inget pip från bios eller någonting.