Byta ut 8 år gammalt Supernova G2?

Permalänk
Medlem

Byta ut 8 år gammalt Supernova G2?

Har hyfsat ny dator som jag byggde i mitten av förra året och uppgraderat komponenter längs med vägen. Har ett 750w EVGA Supernova G2 som driver en 5900x och ett RTX 4080 bland annat. Kör undervolt så kapaciteten är inga problem. Systemet drar väl som mest runt 450w under load/spel.

Däremot så är ju nätagget från slutet av 2016 så blir ju 8 år gammalt senare i år. Tänkte också på nya ATX 3.0 standarden för strömspikar som tydligen kan uppstå på just till exempel 4080 osv. Tänker att det borde gå tystare och vara mer energi-effektivt med ett nytt sådant. Mitt nuvarande är jag skitnöjd med och det funkar hur bra som helst! Grym kvalitet på det men man vet ju inte hur länge till det håller. Samt att när man spelat ett tag så är det som något slags spoltjut-ljud eller mygg-surrande från PSU:n ett tag efter man stängt av spelet och datorn är i idle vilket är lite irriterande ibland.

Jag funderar lite på att uppgradera till ett Seasonic GX 850w eventuellt eftersom det verkar vara ett riktigt bra PSU.

Åsikter? Vad hade ni gjort? Kört på mitt nuvarande tills det lägger av (rädd att annat ska stryka med) eller köpt nytt (trist summa pengar dock). Samt vilka fördelar skulle man märka med både ett lite starkare 850w samt den nya standaren? Den har ju även uttag för 12whpr kontakten som stöjder 600w så man behöver bara en kabel och slipper de 3 pci-e sladdarna.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Så kort och gott:

Behålla 7,5 år gammalt Supernova G2 750w eller uppgradera till ett nytt Seasonic Focus GX 850w ATX 3.0 (eller 750w)

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

EVGA Supernova G2 var ju ett riktigt bra nätagg för sin tid, med hela 10 års garanti om jag minns rätt, så det borde hålla ett tag till.
Själv hade jag fortsatt använda det gamla nätagget tills det är dags att skaffa ny dator eller göra en större uppgradering av den nuvarande.

Permalänk
Medlem

Ja sitter det redan i datorn och fungerar utan problem så skulle jag vänta med att updatera till senare när du byter moderkort, chassi eller nått.

Visa signatur

Intel® Core™ i5-12600K | Noctua NH-U14S | Corsair 32GB DDR5 5600MHz CL36 | MSI Z690 Pro | Gigabyte RTX 4070 Super Aorus Master | Adata XPG Gamix S50 Lite | Fractal Design Define R7 White | 5 x Noctua NF-A14 PWM | Corsair RM750x | Dell S3222dgm | Win 11 |

Permalänk
Medlem

Jo kanske är vettigast egentligen. Tänkte på det där med strömspikarna från nya kraftfulla gpuer. Någon som vet hur det oftast brukar te sig om ett agg skulle ge upp. Följer andra komponenter med oftast eller brukar det bara dö?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Det finns så många sätt ett nätagg kan bli dåligt på, beroende på vilka komponenter inne i det som åldras snabbast.

Oftast så brukar nätagget inte dra med sig andra delar av datorn, men det kan hända.

Bland det första som händer när ett nätagg blir för gammalt är oftast att ut-strömmen inte längre håller sig riktigt inom rätt gränser. Blir brus, för låg spänning, för hög spänning, o.dyl. Kan i värsta fall skada andra komponenter, men troligare är att datorn blir instabil.

Men det kan ju istället vara på 230V-sidan som nätagget blir dåligt först, och då är det troligast att nätagget en dag säger "poof!", en intern säkring går, och en liten rökslinga kommer ut. Ett bra nätagg skall ha skydd så inte resten av datorn skadas, men det förutsätter ju att inte de bitarna också har blivit dåliga.

Permalänk
Medlem

Tack för ovanstående svar! Jo egentligen kan man nog hänga kvar vid detta ett tag till och kanske bara se till att byta inom garantitiden. Så kanske 2 år till…samtidigt som man är lite sugen på att byta ut bara för att vara säker eftersom resten av komponenterna är ganska nya…samt även få en tystare och mer energieffektiv burk.

Men kör nog på ett tag till och hoppas på att det fortsätter att fungera lika bra som det gjort hittills:)

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Generellt hade jag givit rådet att behålla nätdelen och byta ut den först när garantin går ut.

I ditt fall så tycker jag dock att du ska köpa nytt direkt istället, främst då du redan börjat gå i dessa tankar och man kan inte sätta ett pris att sova gott

Dessutom kan du sälja din gamla nätdel för 400-800 kr + frakt, då får du igen en slant samtidigt. Om du väntar till den dag som det dör eller garantin går ut är det värt betydligt mindre.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Jag gjorde bytet strax innan min PSU blev 10 år och
garantin skulle gå ut.

Jag bytte från ett Supernova P2 1000W
till ett Seasonic Vertex GX 1000w.

Gjorde det i samband med en uppgradering för att
vara på säkra sidan.

Visa signatur

CPU Intel GPU Nvidia

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Generellt hade jag givit rådet att behålla nätdelen och byta ut den först när garantin går ut.

I ditt fall så tycker jag dock att du ska köpa nytt direkt istället, främst då du redan börjat gå i dessa tankar och man kan inte sätta ett pris att sova gott

Dessutom kan du sälja din gamla nätdel för 400-800 kr + frakt, då får du igen en slant samtidigt. Om du väntar till den dag som det dör eller garantin går ut är det värt betydligt mindre.

Mvh

Ja det är ju sant! Får ju tillbaka en liten slant och som du skrev så blir det ju inte värt nåt när det väl är 10 år gammalt och garantin gått ut. Svårt att sälja också…så kanske är en bra investering att köpa redan nu när komponenterna också är ganska nya. Sedan har man det ju en lång tid framöver vid näste eventuella uppgradering om några år. Då kanske lika bra att köra 850w när man ändå köper nytt. Vad är din aspekt på det här med ATX 3.0. Satsa på det när man ändå köper nytt eller köpa ett inte billigare ”vanlig” variant? Tänker mig iaf ett Seasonic i så fall.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Ja det är ju sant! Får ju tillbaka en liten slant och som du skrev så blir det ju inte värt nåt när det väl är 10 år gammalt och garantin gått ut. Svårt att sälja också…så kanske är en bra investering att köpa redan nu när komponenterna också är ganska nya. Sedan har man det ju en lång tid framöver vid näste eventuella uppgradering om några år. Då kanske lika bra att köra 850w när man ändå köper nytt. Vad är din aspekt på det här med ATX 3.0. Satsa på det när man ändå köper nytt eller köpa ett inte billigare ”vanlig” variant? Tänker mig iaf ett Seasonic i så fall.

Det stämmer, värdet minskar kraftigt när det är trasigt eller garantin har gått ut, i nuläget får du åtminstone tillbaka någon slant vid eventuell försäljning.

Jag hade nog satsat på ett ATX 3.0 nätagg med en PCI-E 12VHPWR kontakt och kabel. Alternativet är att du använder adapter eller köper en separat kabel.

Jag använder själv Seasonic i alla datorer och hade jag köpt nytt idag hade jag tagit ett Vertex om du har 2049 kr att lägga.

Samtidigt är detta från Montech oerhört prisvärt: https://www.inet.se/produkt/6905705/montech-titan-gold-850w

https://hwbusters.com/psus/montech-titan-gold-850w-psu-review...

Montech agget tillverkas av CWT, samma OEM som Corsair använder till flera av sina bättre nätdelar. Just detta från Montech har 10 års garanti, 100% japanska kondensatorer, en grym fläkt, osv, det är ett kvalitetsagg.

Ett starkt skäl till att ta Seasonic är just deras support, i övrigt tror jag att nätdelarna i sig presterar ungefär likvärdigt.

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aeig:

Det stämmer, värdet minskar kraftigt när det är trasigt eller garantin har gått ut, i nuläget får du åtminstone tillbaka någon slant vid eventuell försäljning.

Jag hade nog satsat på ett ATX 3.0 nätagg med en PCI-E 12VHPWR kontakt och kabel. Alternativet är att du använder adapter eller köper en separat kabel.

Jag använder själv Seasonic i alla datorer och hade jag köpt nytt idag hade jag tagit ett Vertex om du har 2049 kr att lägga.

Samtidigt är detta från Montech oerhört prisvärt: https://www.inet.se/produkt/6905705/montech-titan-gold-850w

https://hwbusters.com/psus/montech-titan-gold-850w-psu-review...

Montech agget tillverkas av CWT, samma OEM som Corsair använder till flera av sina bättre nätdelar. Just detta från Montech har 10 års garanti, 100% japanska kondensatorer, en grym fläkt, osv, det är ett kvalitetsagg.

Ett starkt skäl till att ta Seasonic är just deras support, i övrigt tror jag att nätdelarna i sig presterar ungefär likvärdigt.

Mvh

Tackar för tipset! Vet inget om Montech sen tidigare men det verkar vara ett bra agg! Ska kika lite på det seasonic ska ju vara så tyst också enligt alla recensioner osv. Frågan är hur detta är? Vad är skillnaden mellan Vertex och Focus serien? Annars sneglade jag på Focus GX ATX 3.0

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av dorian1:

Tackar för tipset! Vet inget om Montech sen tidigare men det verkar vara ett bra agg! Ska kika lite på det seasonic ska ju vara så tyst också enligt alla recensioner osv. Frågan är hur detta är? Vad är skillnaden mellan Vertex och Focus serien? Annars sneglade jag på Focus GX ATX 3.0

Montech är nya på marknaden och slår sig in med bäst prestanda per krona i alla segment de tävlar i, de är prisvärda

Gällande Vertex och Focus så har Vertex 12 års garanti och Focus 10 år, båda två är mer än tillräckligt givetvis. Vertex är 20mm längre, antagligen en luftigare plattform med snäppet vassare komponenter inuti.

Detta är ett svar från Seasonic gällande dem:

"Based on the information on the images, there the first is a FOCUS GX 1000 ATX 3.0, is the ATX 3.0 version of the original FOCUS series. The second one is our first native ATX 3.0 PSU, the VERTEX, this one has a more advance platform and is a bit higher level PSU compare to the FOCUS series. Both compatible with RTX 40 series and both can be found in Gold and Platinum".

Jag hade lagt de extra hundralapparna på Vertex om jag kunnat, är det ont om pluringar hade jag nog tagit Focus GX framför Montech (trots allt).

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem

Tack för alla inputs och synvinklar! 😊🙏🏻

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz

Permalänk
Medlem

Det enda man funderar över är om man ska köpa ett nytt PSU och det blir ATX 3.0 som tål strömspikar osv. Ska man köra på 750w även där eller köpa ett 850w istället för att framtidssäkra? Just nu drar ju mitt system som max under load 500-510 watt så har ju en del utrymme. Tror inte jag kommer uppgradera med mkt strömhungrigare komponenter på ett bra tag. Iaf inte på ett par år...så frågan är om man fortsätter köra på 750w när man köper nytt.

Visa signatur

Fractal Design Define R5 | AMD Ryzen 9 5900x | PNY RTX 4080 Verto 16GB | Corsair Vengeance 32GB LPX 3600Mhz | ASUS B550-F Gaming ROG STRIX | Noctua NH-U12S | Seasonic Focus GX-750W Gold ATX 3.0| LG 34GN850 Ultrawide 34" 144Hz