Spotify: Apple blockerar uppdatering

Permalänk
Medlem

Borde väl finnas en gräns när de antingen måste komma med feedback eller godkänna

Blir väl nästa reglering så de som äger butiken inte kan hålla uppdateringar ”gisslan”.

Har hört från de i vårt företag som gör ios appar att det kan ta ett tag (vecka worst case) att få en ny version släppt vilket kräver lite synkronisering när man vill släppa funktionalitet samtidigt. Vi feature-flaggar rätt hårt för att lösa det.

Visa signatur

Att förespråka Mac på Swec är som att förespråka hybridbilar på en raggarträff i Mora.

Permalänk
Medlem

Apple och bete sig som skit än en gång igen.

Börjar bli tröttsamt nu. Hoppas fler bojkottar Apple och börjar se vilka de är.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Mja, Epic försökte göra så att man kunde köpa in game funktioner utanför App Store vilket inte är tillåtet. YouTube t.ex. kan du prenumerera på från App Store, men då kostar det mer än att köpa från YouTube själva

Skrivet av filbunke:

Får eller fick? Vet inte om EU:s beslut rörde det här. Annars så är det bara för dem att anmäla... De kommer ju ha lägre omkostnader och kan därmed ta ett lägre pris.

Annars så är det inget hinder för dem att ta ut samma pris, ta 5 procentenheter själva, och ge 25 procentenheter till artister och låtskrivare och skriva att de gör det och vara mycket tydliga om varför de inte kan ta ett lägre pris. Frågan är väl hur stor gruppen riktiga applefanatiker är.

Hittade att det tidigare var ett krav från apple:

Citat:

11.13 Apps can read or play approved content (magazines, newspapers, books, audio, music, video) that is sold outside of the app, for which Apple will not receive any portion of the revenues, provided that the same content is also offered in the app using IAP at the same price or less than it is offered outside the app. This applies to both purchased content and subscriptions.

Det verkar dock som att minna kunskaper är rätt utdaterade och att det numera är bortplockat, vet dock inte riktigt när det städades bort.

Visa signatur

Intel i7 10700KF (Noctua NH-D15) | Asus RADEON RX 7900 XTX TUF | 32 GB DDR4 HyperX Fury | Corsair RM1000X | Fractal Design R3 | Arch Linux, Win11

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dizzö:

Apple och bete sig som skit än en gång igen.

Börjar bli tröttsamt nu. Hoppas fler bojkottar Apple och börjar se vilka de är.

Kan det inte vara så, med tanke på hur många telefoner och annat de säljer, att Apple-användare håller med Apple. Att man vill vara sk "inlåst" och kanske just därför man väljer dem? Apple har ju fajtats i årtionden (nåja, länge i alla fall) mot att inte behöva ge upp sitt universum som de skapat, så ingen som köper apples produkter torde vara omedveten om hur "onda" de är tänker jag. Försäljningssiffrorna talar ju sitt tydliga språk. Så någon bojkott från kunderna tvivlar jag på med tanke på vilka val de gör.

Visa signatur

Gigabyte UD AX,
Intel i7 13700KF, Arctic Freezer III 280mm. Corsair Dominator Platinum 32GB,
XTX Radeon RX 7800 XT Speedster MERC 319 Black,
Samsung Odyssey G7 Neo "32
Phanteks XT Pro Ultra chassi. Garuda Linux/Windows 11.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Kan det inte vara så, med tanke på hur många telefoner och annat de säljer, att Apple-användare håller med Apple. Att man vill vara sk "inlåst" och kanske just därför man väljer dem? Apple har ju fajtats i årtionden (nåja, länge i alla fall) mot att inte behöva ge upp sitt universum som de skapat, så ingen som köper apples produkter torde vara omedveten om hur "onda" de är tänker jag. Försäljningssiffrorna talar ju sitt tydliga språk. Så någon bojkott från kunderna tvivlar jag på med tanke på vilka val de gör.

Kanske är det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hakinger:

Kan det inte vara så, med tanke på hur många telefoner och annat de säljer, att Apple-användare håller med Apple. Att man vill vara sk "inlåst" och kanske just därför man väljer dem? Apple har ju fajtats i årtionden (nåja, länge i alla fall) mot att inte behöva ge upp sitt universum som de skapat, så ingen som köper apples produkter torde vara omedveten om hur "onda" de är tänker jag. Försäljningssiffrorna talar ju sitt tydliga språk. Så någon bojkott från kunderna tvivlar jag på med tanke på vilka val de gör.

Jag har svårt att se gemene man bära på den kunskapen om plattformen, men jag kan ha fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aser:

Som vad? Trodde detta handlade om Apples uppenbara missbruk av sin (typ) dominerande ställning. Marknadsmissbruk är väl en bättre term då de kanske inte kvalar in att ha dominerande ställning överallt (och detta egentligen handlar om sk gatekeeping). Tycker du att det är ok att de förhindrar konkurrensfrämjande information?

Skulle ju kunna vara saker som detta som det snackades en del om tidigare:
https://m.youtube.com/watch?v=et8R5i5UEjY

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Dunde:

Skulle ju kunna vara saker som detta som det snackades en del om tidigare:
https://m.youtube.com/watch?v=et8R5i5UEjY

Det är väl risken med sådana tjänster. Hur det motiverar Apples marknadsmissbruk går över mitt förstånd.

Permalänk
Medlem

Jag är så sjukt nöjd med iPhone, så kommer behålla den. Om USA skulle bli en diktatur framöver så får jag tänka om

Visa signatur

[Låda: NZXT H630 Ultra Tower Silent] [MB: ASRock Z590 Velocita] [CPU: Intel 10900K] [CPU-kylning: Arctic Cooling Liquid Freezer II 360] [Mem: 32 GB 34666 MHz CL15] [GPU: XFX Speedster Merc 319 6950 XT] [Lagring: 180 GB Intel+128 GB Corsair SSD, 525 GB Crucial M.2] [Bildskärm: LG 4k 43" bildskärm] [Ljudkort: inbyggt, med extern hörlursförstärkare/DAC] [Högtalare: Edifier S530D] [Lurar: Beyerdynamic Amiron Home]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Eott:

Fattar inte, många appar visar olika prenumerationer och dess priser direkt i appen?

Om jag kommer ihåg rätt så finns det en del tidigare fall med där Spotify har kunnat visa hur de har blivit särbehandlade flera gånger av Apple på olika sätt så som fördröjda och försenade uppdateringar. Efter som Spotify är en direkt konkurrent till deras egna iTunes/Apple Music.